de GEINBAAN concept TWEE

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

hier zijn we weer,

vandaag weer een wijze les aan mezelf geleerd door gewoon goed op te letten wat gebeurd er precies op een bepaalde plaats op de baan.

zoals jullie weten heb ik een drie-sporig schaduwstation gebouwd.

de achterste draai daarvan de middelste bochten heb ik gemaakt van de standaard bochten zoals in elk starterspakket aanwezig ik denk dat jullie dat noemen a1 bochten.

de buitenste bocht heb ik gemaakt met de standaard buitenbocht ik denk a2

de binnenbocht heb ik gemaakt van flexrails en aangepast aan de draai die ik nodig had.

in de praktijk blijkt dat alle treinen korte twee-assers, drie-assers, dubbeldraaistel met vierassen en de dubbeledraaistel met zes assen moeilijk door deze binnenbocht willen lopen allemaal doen ze wat wringen en das niet fijn.

eigenlijk was dit me nog nooit opgevallen tot ik nu die arnold zes-asser gemaakt heb dank zij de welwillende medewerking van Rob Zolderspoor die mij aan de juiste koolborstel kon helpen en de loc weer als en zonnetje laat rijden in die bewuste bocht steeds zichzelf uit de rails wringt.

voor een ieder die dit dus niet wist ook flexrails is dus met het leggen van bochten duidelijk aan een maximum toelaatbare buiging gebonden wat betreft de haalbaarheid van het doorrijden van de gelegde bocht.

heb inmiddels het desbetreffende stuk flex losgehaald en eerder de bocht in laten gaan en later te laten eindigen teneinde de bocht in zijn geheel wat slapper te maken. Hij loopt nu niet meer zo mooi paralel aan de beide andere bochten maar dat is voor het schaduwstation wat toch uit het oog ligt niet belangrijk.

zo deze les wilde ik even met jullie delen.

nu zijn er onder jullie die zullen zeggen gebruik nooit de a1 bochten maar als je niets anders hebt en zoals ik moet roeien met de riemen die je hebt zul je wel moeten en voor lief nemen dat het weleens fout kan gaan.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4095
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: GEINBAAN

Bericht door Ad_M »

Hoi Jan

Beter laat dan nooit dat je het opmerkt :mrgreen:
Hier op Het Forum moppert men al over R1 bochten (a was een goede gok maar de r staat namelijk voor radius :geek: )
Vooral stomers hebben een schurft aan R1, zeker de grote, die springen er gewoon uit

Nog een tip, pas goed op met langere wagons in de R1 en R2 bochten, ze kunnen elkaar dan net raken als je deze niet goed neerlegt en test deze voor het bevestigen
Mijn 2 cent ;)

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

hoi Ad,

dank voor uitleg.

wat betreft langere wagens daaaar was ik al een hele tijd geleden achter en mij de noodzaak van het precies leggen van bochten laten inzien. :mrgreen:

net als de aansluiting tussen welke rails dan ook die moet vlekkeloos en hobbelvrij zijn dit ter voorkoming van het loswippen van de koppelingen.
Dat was één van de hoofdoorzaken waar ik in het begin erg mee te maken had maar zoals vaker gezegd je moet eerst een paar keer goed op je bakkes gaan om van je eigen fouten ( slordigheden ) te leren. :oops:

en gezien het aantal jaren waar sommige medespoorders er over doen om tot een bevredigend geheel te komen zal ik nog wel een paar keer hier en daar wat over mogen doen maar zoals gezegd daar trekken we dan weer lering uit.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

hallo dan allemaal effe nieuw filmpje

hierop zien jullie met een hoop geduld :mrgreen:

A; het aantal automatische stopplaatsen.

B; een aanvaring door de camera met een obstakel langs de baan.
gevolg van een brede camera op smalle wagen scheelde een millimeter ( is inmiddels verholpen )

gevolg van aanvaring ontsporingsperikelen.

van schrik heeft voorganger zijn wagens verloren??? door aanvaring met als gevolg aanrijding met ontsporing.

het geheel opgenomen achter een zwitser

veel kijkgenot. :D

http://youtu.be/EmN5rx8KtO0


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Wim
Berichten: 1312
Lid geworden op: 21 jul 2012 10:20
Locatie: Naast Expo Houten

Re: GEINBAAN

Bericht door Wim »

Mooi filmpje weer Jan.

Zag hier nog een draadje van een draaischijf voorbij komen:

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=1 ... #msg501850



Detlev
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 feb 2011 13:21
Locatie: Den Haag

Re: GEINBAAN

Bericht door Detlev »

Mooi filmpje weer Jan.

Ik ben altijd wel een fan van ´simpele´ analoge oplossingen... En nou zat ik te denken: Wat als je nou een fllinke condensator tussen de rails hangt op de stukken die je stroomloos maakt? Volgens de theorie zou de trein dan 'langzaam' (in ieder geval niet zo abrupt) moeten afremmen en ook wat vloeiender weer optrekken.

En wellicht een weerstandje ertussen bij de stukken die naar beneden lopen... Lijkt nu soms wel een racebaan ;)

Verder: Prachtig werk weer!


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

hoi detlev.

leuk idee die condensator of weerstand maaaaar de stopplaatsen buiten de stations zijn eigenlijk bedoeld als beveiliging voor als er een trage voorganger is terwijl anderen daar niet stoppen omdat er niet ingelopen wordt
hoe sla je dan die condensator of weerstand over??

aflopende trajecten is bijv de afdaling naar station nieuwestad op de terugweg en de afdaling naar schaduwstation dat is ook op te lossen door aparte trafo met lagere snelheid.

its maar vooruit denken he maar opzich wel een idee.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

Detlev
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 feb 2011 13:21
Locatie: Den Haag

Re: GEINBAAN

Bericht door Detlev »

Stel dat de stroom wegvalt vanwege een trage voorganger, dan loopt de condensator pas leeg als er een trein op de stopplaats komt. Daardoor remt de trein rustiger af. Maar als dit stuk weer spanning krijgt vóórdat de achteropkomende trein hier is, dan blijft de spanning over de condensator gehandhaafd dus de trein merkt er niks van. En in het zeldzame geval dat het blok vrijkomt terwijl er een trein afremt, dan gaat hij gelijk ook weer snelheid opbouwen. Je moet je stopsecties alleen wel lang genoeg houden voor het afremmen.

Da's het grote voordeel van gewone (dus niet blok-) gelijkspanning. Heel eenvoudig afremmen. Die dure stopvertragingen werken ook precies op deze manier, met wellicht wat extra's om de stoptijd bij een station te regelen.

En ja, een aparte trafo werkt ook. natuurlijk ;)


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

hoi detlev,

komt natuurlijk wel weer bij dat één of meer condensators weer aangeschaft moeten gaan worden en ik eigenlijk nog twee trafo,s over heb waar ik nog wat mee kan.

denkend aan de portemonnee worden het toch die tarfo,s waar ik mee ga knutselen.


maaar eeerst is de aandacht aan de draaischijf alles op zijn tijd dus.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: GEINBAAN

Bericht door BenQ »

Jan,
Mooie film, even een kleine opmerking.
Als de fiim geüpload is krijg je een opmerking over de film dat deze trilt oid.
Maar omdat je geen ondertiteling hebt zou de oplossing van Youtube goed zijn.
Maar er zit wel ondertiteling en dat is het tijdverloop.
Dit begint dan lijkt het wel te bewegen. Maar dat is de schuld van Youtube.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

hoi benq,

ja na uploaden kreeg ik opmerking dat zij geconstateerd hadden dat beeld wat schokkerig was.

heb voorstel gekregen ter verbetering en heb dat bevestigd.

heb verder geen idee hoe e.e.a. te verbeteren.

gaat mijn kunnen weer te boven sorry


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

Detlev schreef:Mooi filmpje weer Jan.

Ik ben altijd wel een fan van ´simpele´ analoge oplossingen... En nou zat ik te denken: Wat als je nou een fllinke condensator tussen de rails hangt op de stukken die je stroomloos maakt? Volgens de theorie zou de trein dan 'langzaam' (in ieder geval niet zo abrupt) moeten afremmen en ook wat vloeiender weer optrekken.

En wellicht een weerstandje ertussen bij de stukken die naar beneden lopen... Lijkt nu soms wel een racebaan ;)

Verder: Prachtig werk weer!

de door jou bedoelde racebaan wordt voor zover ik weet alleen nog door die trix loc van de NS met NS personenwagens als racebaan gebruikt. Dat ding wil gewoon niet langzamer lopen. Zet ik die wel in de langzame acceptabele rijsnelheid blijven alle andere treinen stilstaan dus das geeen optie. bovendien loopt dat ding tijdens het rijden zelfstandig in verschillende snelheden op trajecten waar anderen één en hetzelfde tempo handhaven dus vertel het maar. moet dus aan die loc liggen.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

Detlev
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 feb 2011 13:21
Locatie: Den Haag

Re: GEINBAAN

Bericht door Detlev »

Oi, het zijn maar voorstellen. Je bent al véél verder dan ik.

En een condensator hoeft niet zoveel te kosten. Een 47000µF 16V (en dat is zwaar overgedimensioneerd!) elco kost 3 euro of zo.

Waarschijnlijk is wat je nodig hebt eerder 10000µF en dan zit je onder de euro.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

hallo allemaal,

ondanks de warmte toch wat aan rommelen en opruimen geslagen.

tussen de troep kwam ik wat afval tegen van kunststof strookjes.

en jawel :idea: de basis voor stationsemplassement

voor mooi moet er aan weerskanten een milimetertje af maar gaat om aangezicht lijkt mij niet verkeerd.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janiegein op 21 mei 2018 09:11, 4 keer totaal gewijzigd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Thrillseeka
Forum-Beheerder
Berichten: 839
Lid geworden op: 02 jan 2012 18:41
Locatie: Den Hoorn

Re: GEINBAAN

Bericht door Thrillseeka »

Is het niet mooier om per rails maar 1 kant een opstap plaats te doen? Dit lijkt me iets meer zoals de werkelijkheid overkomen.


Let love rule
Rij met alles wat ik leuk vind of het nu EP 1/2/3/4/5/6 is, Db/ns/etc.
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4666
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: GEINBAAN

Bericht door Hoontje »

Er zijn toch heel veel stations die beide zijden in- uitstap mogelijkheden hebben? De deuren gaan wellicht maar aan 1 zijde open, maar toch ;-)

Ik vind het zeker wel wat hebben!

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

ja dat is zo.

maar je kan het ook bekijken met een andere kijk op het geheel.

ik bedoel ik denk dat ik niet onder de categorie van een traditionele baan val dus waarom de stationsopbouw dan ook niet op de niet traditionele manier.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

garco
Berichten: 254
Lid geworden op: 01 apr 2013 20:36

Re: GEINBAAN

Bericht door garco »

Hoontje schreef:Er zijn toch heel veel stations die beide zijden in- uitstap mogelijkheden hebben? De deuren gaan wellicht maar aan 1 zijde open, maar toch ;-)
Niet in Nederland hoor. :)
Ik kan het me in Duitsland ook niet voorstellen overigens.


Gr. Tjarco
-------------------------------------------------------------------
Scandinavisch N-spoor -- bezig met overstap naar SNCF
https://www.flickr.com/photos/192132982@N05/
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4666
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: GEINBAAN

Bericht door Hoontje »

Er zijn er inderdaad niet veel, maar wel een paar.. Zal eens foto's opzoeken. Eindhoven Beukenlaan is in elk geval een van de stations waar het wel zo geweest is. (inmiddels niet meer) en station Tilburg West / Universiteit / hoe het tegenwoordig heet...

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

hallo allemaal,

even een reactie van mijn kant wat betreft het aanzien van de perrons op mijn baan.

ik denk ook niet dat deze opstelling van de perrons in het eggie voor zal komen maar dat vind ik niet zo belangrijk het staat mijns inziens niet verkeerd en bovendien zal de rest van de baan net als bij vele anderen niet of nauwelijks op de werkelijkheid lijken ( op de fanatiekelingen na die alles nauwgezet nabootsen / met alle respect / ) en door een ieder naar eigen smaak en idee en inzicht zijn aangekleed want een ieder heeft het recht om zijn eigen baan mooi te vinden en als en ander dat ook vind nou das dan mooi meegenomen.

voor de rest dank voor commentaar en meedenken.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

onderstaande foto laat zien de uit en inloop van station nieuwestad.

deze komt en gaat van de op en afrit naar en van spoor hooggelegen.

Afbeelding

de praktijk is dat in de brugdelen de rails onderling steeds losschiet en daar de nodige stroom onderbrekingen veroorzaakt.

heb deze op en afrit nu afgebroken en ga daar een soort helix achtige klim creëren moet een hoogte van 8 cm overbruggen dus kan net een draai maken waar onderlangs nog fatsoenlijk en trein onderdoor kan inclusief een ooit later nog aan te leggen bovenleiding verhaal.

hoe e.e.a zich gaat ontwikkelen laat ik jullie wel weer weten.
consequentie is wel dat ik mijn aldaar geplande draaischijf ergens anders zal moeten maken of misschien wel laten vervallen maar dat is dan niet anders.

tot later.
Laatst gewijzigd door janiegein op 21 mei 2018 09:12, 3 keer totaal gewijzigd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

de klim zou er dan zo uit komen te zien.

Afbeelding



staat nu te drogen.

draadeinden zagen en afstellen en vervolgens van rails voorzien zijn de volgende stappen.

wordt vervolgt
Laatst gewijzigd door janiegein op 21 mei 2018 09:12, 6 keer totaal gewijzigd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Wim
Berichten: 1312
Lid geworden op: 21 jul 2012 10:20
Locatie: Naast Expo Houten

Re: GEINBAAN

Bericht door Wim »

Dat is een ingrijpende aanpassing, ik ben benieuwd hoe dat er uit gaat zien!

Wellicht kan Scarm je daar mee helpen om die hoogtes te realiseren?
(niet nodig, zie ik al :lol: )


Succes Jan.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

hoi wim.

zoals de foto laat zien komt de trein uit station onder de draai door die daar dus op een hoogte van zes en een halve centimeter komt te liggen wat betekend dat de achterste draai op drie centimeter hoogte komt en dat moet over een afstand van negentig centimeter haalbaar zijn en dan na de laatste draai naar boven is dat nog anderhalve centimeter en dat moet makkie zijn.
het is natuurlijk en vaststaand feit dat uit station komend ik daar vast zit aan die zeven centimeter onderdoorgang maar de praktijk zal het leren.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

Zolderspoor
Berichten: 812
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: GEINBAAN

Bericht door Zolderspoor »

Hoi Jan.

Ik denk dat deze oplossing op termijn landschappelijk beter te verkopen is dan de vorige uitvoering met de brug op pijlers. Ik kan je hoogstens raden de tunnelingang op de begane grond zo ver mogelijk naar de helling toe te verplaatsen. Op zich zijn wissels in, ja zelfs na de tunnelmond in Oostenrijk niet ongebruikelijk, maar uit een oogpunt van storings- en gewoon onderhoud is het prettig als je er redelijk bij kunt.


Plaats reactie