Hier dan een compleet bouwverslag van de ombouw van THS PEC koppelingen naar Piko.
Tevens een testje met een nieuwe hosting voor mijn plaatjes. Het fotoemmer watermerk verdient geen schoonheidsprijs en heeft mij overgehaald om over te stappen naar postimage.
Ik had al eerder een PEC en bijhorende koppelwagen omgebouwd naar PIKO koppelingen. Een aantal maanden geleden heb ik een 2e PEC op de kop weten te tikken met een ander stel nummer. Uiteraard moet deze dan ook omgebouwd worden.
Ik ben begonnen met het uitsnijden van alle vormpjes in dun styreen waar dan de koppelingshouders in komen.
De vormen heb ik overgenomen van de PIKO Hondenkop.
De boven en onderzijde van de houder zijn van 0.5 mm styreen. De randjes van 1 mm.
Vervolgens heb ik de PIKO koppeling er in geplaatst en alles netjes met secondelijm dicht gelijmd. Wel oppassen dat je niet te veel gebruikt en de koppeling niet meer kan bewegen.
Even laten drogen en dan begint afvijlen tot het niet meer verder kan

Zo krijg je dan ook de ronding welke dan in de kap van de PEC past.
Dan begint het slopen van het onderstel en de originele scharfenberg koppelingen van THS.
Dit kan je voorzichtig mes en een platte schroevendraaier los breken.
Hierna heb ik met de dremel de rand onder de koppeling er af geslepen. Deze heb je later weer nodig om er onder te plakken.
Tevens zie je ook dat ik een inkeping heb gemaakt in het chassis. Dit is waar later het veertje gaat komen.
Dan is het een kwestie van het onderstel in de kap leggen en dan de koppeling aan het onderstel vast lijmen. (Uiteraard niet aan de kap vast maken.)
Dan is het tijd om het veertje te plaatsen. Ik heb van de oude koppeling een stukje ijzerdraad gebruikt om een u te maken en deze in een stukje styreen te lijmen.
Zo blijft het veertje goed zitten. Met secondelijm plakken we het boeltje weer vast aan het onderstel.
En dan kom je op het moment dat ikzelf ook wel eens fouten maak
Zoals je op de 2 fotos hieronder kunt zien is de hoogte niet gelijk met de andere PEC.
Er moest tussen de koppelingshouder en het onderstel nog een 0.5 mm styreen plaat komen.
Dit heb ik na deze foto gerepareerd (helaas heb ik daar geen foto's van gemaakt).
Dan wordt het tijd om de onderrand aan te passen en aan de koppelingshouder vast te maken.
Het is wat moeilijk te zien op de foto's, maar met een kleine frees op mijn dremel heb ik 0.5 mm van de hoekjes af gehaald. De randjes zijn nog intact gebleven. Deze moeten weer aansluiten aan de kap.
Op de foto hieronder kan je van de onderzijde een beetje zien dat de onderrand over de koppelingshouder heen valt. Wat er overheen valt is dan de rand welke 0.5 mm hoger is.
Dan is het alleen nog een kwestie van het trucje aan de andere zijde te herhalen en alles weer een likje verf te geven.
En dan nog even het eindresultaat:
En nog een keer de koppelwagen met 2x PEC: