Mini-diorama: Juliaberg, 60 x 60cm

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
Lemland

Re: Mini-diorama: Juliaberg

Bericht door Lemland »

Hoi Jan,

Er is geen apart draadje van maar in mijn draadje over het transformatorstation van Lemland heb ik het een en ander staan, ongeveer vanaf hier http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?p=68049#p68049 Of op ons blog: http://www.lemland.nl/Lemland.nsf/dx/tr ... ronica.htm

Ik haal de fiber tegenwoordig gewoon bij conrad: http://www.conrad.nl/ce/nl/Search.html? ... lichtkabel
Voor het trafo station is meen ik een doorsnede van een mm gebruikt, voor de toepassingen in Juliaberg 0,5 mm. Voor het kampvuur heb je dan vier lichtpunten op een vierkante mm, dat is voor ons voldoende. Er is ook 0,25 mm, o.a. hier http://www.leds-buy.nl/20cm-kunstof-vez ... ibers.html , maar ik vrees dat het dan ook nog sneller breekt.

Ik ga voor het kampvuur experimenteren met verhoogde lichtopbrengsten, o.a. door met hitte een holle onderzijde te maken, zodat dat een lensje wordt die meer licht opneemt van het ledje. Ik vrees dat het daarmee ook minder lichtsterk gaat worden en het voordeel teniet gaat maken. Maar daar is maar 1 antwoord op: proberen. Verder ga ik ook experimenteren met zilverfolie om licht te weerkaatsen bij de connectie led-fiber. En het vaster monteren van de fiber op de led, bijv. met een kort klein gaatje in de kunststof van de LED.

Tot nu toe zijn dit wat dingen die ik mee kan geven uit wat ervaring hier en daar:

- Wees HEEL voorzichtig met te kort buigen en knikken. Op dat punt gaat vervolgens licht ontsnappen. Het kan helpen om een *heel* klein beetje te verwarmen voor je buigt.
- Ik plak de fiber rechtstreek op de led, met een zo vlak mogelijk snijvlak (met heel scherp mesje snijden, niet knippen)
- Ik gebruik een krimpkousje om extra steun te geven aan de verbinding tussen led en fiber
- Let (hierbij) op met warmte: daar kan de kunststof vezel niet goed tegen
- Gebruik nimmer echte glasvezel. Ik lees op een buurforum dat er aangeraden wordt ook eens te kijken wat er weggegooid wordt bij de IT afdeling van je bedrijf. Niet doen tenzij je zeker weet dat het kunststof is en geen glas. Als dat breekt is de splinter vlijmscherp want glas maar super klein en bijna onzichtbaar. En het vergaat niet zoals een houtsplinter. En het kan niet met een scan makkelijk gevonden worden zoals een metaalsplinter. Als het onverhoopt wordt ingeademd of in je bloed terecht komt, nou ja. Daar kan je zelf wel een voorstelling van maken. :-(
- Belangrijk om te weten: het licht toont alleen op het snijvlak. Bij het olielampje schijnt het dus tegen het dekseltje en weerkaatst dan. Daarom zijn de fibers voor het vuur schuin afgesneden: groter snijvlak (en haakser op het oog van de toeschouwer).
- Als je het uiteinde aan de zijkant licht schuurt, heb je meer lichtuitstraling rondom. Maar het wordt nooit zo fel als een ledje of lampje. Er is ook 'side glow fiber' dat dit heeft.
- Let op met sommige lijmen, de fibers zijn bijna altijd gemaakt van polycarbonaat en sommige lijm reageert daar aggressief op.
- Wat ik er ook super handig aan vind, is dat de lichtbron zelf ergens anders dan in het scenerystuk zit. Makkelijker te bereiken voor onderhoud, minder kans op lichtlekkage en meer ruimte.

Er zijn zat toepassingsmogelijkheden nog te verzinnen. Kop- en sluitlichten, autolichten, vervangen van kapotte lichtgeleiders in je locje, lichtjes in de achtergrondafbeelding (om een dorpje in de bergen te suggereren bijvoorbeeld), toortsen bij een kasteel enzovoorts.

Wat ik in Lemland nog zeker wil doen, is een echt lichttableau in het seinhuis. Dat heeft grote ramen en zicht op het interieur, lijkt mij supergaaf om daar een raster van bijv. 3 bij 8 fiber puntjes uit de tafel te laten steken en aan de fibers verschillende kleuren ledjes te hangen. Als je die laat schakelen door de decoder of schakelaar van een wissel of segment etc., zal het er super realistisch uitzien. Maar ook met een schakelingetje dat regelmatig aan en uit laat gaan (zoals in ons kasteel) is het al cool. :idea:

Bart

Onderwerp starter
Lemland

Bericht door Lemland »

Er komt nog een (voor ons) nieuwe toepassing van fiber op Juliaberg maar daar mag ik van Julia nog niets over zeggen, dat moet nog een verrassing blijven. :roll:

Bart

BenQ

Bericht door BenQ »

Bart,
Om glasfiber zit meestal een plastic omhulling. Ik heb wel eens met glasfiber iets geprobeerd maar de opbrengst is heel klein.
Op kantoor wel eens glasfibers moeten aansluiten en dan moet je heel goed kijken welke van de twee licht geeft.
Je ziet wel eens van die lampen met een bol van plasticfiber en daar zie je ook alleen het uiteinde.

Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Onderwerp starter
Lemland

Bericht door Lemland »

Dat klopt. Maar wees wel voorzichtig met kijken welke licht geeft (in zo'n situatie). Veel licht in optic fibers heeft een golflengte die niet meer door een menselijk oog te zien is. Maar hoewel we het niet zien, kan het ons netvlies zwaar beschadigen!

Bart

JanCK

Bericht door JanCK »

Bart,

Heel hartelijk bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik ga daar eens mee oefenen. Lijkt me leuke effecten te geven.

Nogmaals mijn dank,
Jan

Onderwerp starter
Lemland

Bericht door Lemland »

Graag gedaan Jan. Julia is een weekje in Engeland, maar Lochem komt snel dichterbij dus ik klus voort. Voordat de grond en dergelijke van de kampeerscene wordt gemaakt, is eerst het tentje gedetaileerd. Het heeft met metaalverf de suggestie van tentharingen gekregen en twee tentstokken (met een vlaggetje). Het tentdoek van de ingang is oranje, een verwijzing naar een tentje uit mijn jeugd. En het is ook een oud tentje, hier en daar is het opgelapt. Hoogte van het tentje: ongeveer 4 mm.

Afbeelding

Bart

Bart51

Bericht door Bart51 »

Dat waren nog eens tentjes! Vele jaren mee gekampeerd en menigmaal niet droog gehouden maar wat een lol :lol:
Bart, vergeet je de ventilatieopeningen met gaas niet?
Veel plezier op de camping!

groet Bart

BenQ

Bericht door BenQ »

Ik heb in 66 met een groen tentje in de sneeuw gebivakkeerd, moest altijd met een ander anders had je maar een halve tent en die is niet waterdicht. :lol:

Bart,
Ziet er perfect uit zo, Julia zal er trots op zijn.

Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Onderwerp starter
Lemland

Bericht door Lemland »

Het tentje komt samen met het kampvuur en de olielamp op een kampeerplekje op de berg. Vanavond is het plateau voor die scene gemaakt. In de tent komt geen optic fiber maar een klein ledje. De pootjes daarvan komen door twee gaatjes naar de onderkant, waar draden en een weerstandje zijn gemonteerd. De gaatjes voor de fiber zijn al geboord.

Afbeelding

Daarna zijn de vijf fibers doorgevoerd en is alles gefixeerd met een dot lijm.

Afbeelding

Aan de bovenkant ziet het er zo uit nu:

Afbeelding

Bart

Onderwerp starter
Lemland

Bericht door Lemland »

Eerst is de grond gemaakt van de open plek in het bos waar gekampeerd wordt. Dus eerst weer de bodemplaat insmeren met houtlijm.

Afbeelding

Daarna DAS klei erop en met mesjes en spatels vormen er in maken. Het tentje wordt er voorzichtig ingedrukt om te weten waar de klei weggehaald moet worden om lichtlekkage te voorkomen.

Afbeelding

Onder het LEDje zit een stukje zilverpapier dat door de reflectie gaat zorgen voor extra lichtopbrengst.

Afbeelding

Dit moet nu even drogen en dan wordt het verder afgemaakt zodat deze scene al klaar is, dat is motiverend.

Om de optic fibers netjes te bundelen gaan we geen tiewraps gebruiken, in verband met de kans op breuk. In plaats daarvan gaan we iets nieuws proberen: de bundel van vijf fibers voorzien van een plastic laagje. Daarvoor gebruiken we Plasti Dip. Dat kan je verwerken als verf en droogt op als een rubberig laagje.

Afbeelding

Zo, dat kan ook drogen.

Afbeelding

Bart

JanCK

Bericht door JanCK »

Dat begint er heel leuk en mooi uit te zien. Ik ben ook benieuwd naar jullie ervaringen met dat Plasti Dip.

Groet,
Jan

Onderwerp starter
Lemland

Bericht door Lemland »

Het kampeerplekje is af. Alleen de tentpalen moeten overnieuw, eentje is verdwenen en die met het vlaggetje is te vaak herplaatst en zit nu vol lijm. Maar eerst nog even de techniek. Hier zie je hoe de eerste twee vezels aan de ledjes zijn gelijmd: door in het ledje een gaatje te boren en daar de vezel in te lijmen.

Afbeelding

Daaromheen gaat dit: ducttape met zilverfolie. Ducttape voor de stevigheid en folie voor een optimaal licht-rendement van de koppeling tussen led en vezel.

Afbeelding

Links zie je de doos met de vier waxinelichtjes plus een ledje voor het olielampje. Het rode snoer is eerder vanavond gemaakt met Plasti Dip en dat werkt uitstekend!
Overigens zie je hier verder nog backstage: een klein grijs doosje met het ledje voor het monster, een kistje met de schakeling van het kasteellicht en rechts een stopcontact voor twee USB voedingen.

Afbeelding

Dit is de onderkant van de kampeerplek:

Afbeelding

Dit is onstage. Eerst een overzicht. Rechtsboven het kasteel met lichtjes die per kamer soms aan en uit zijn, daar onder de grot met het monster met de enge oogjes en links de kampeerplaats.

Afbeelding

Afbeelding

Gezellig!

Afbeelding

Ja, die vlag is echt lomp nu, jammer dat ik dat pas op de foto's zag. Dat gaat dus nog veranderen. De andere tentpaal is ook gesneuveld.

Afbeelding

Voor de tent zie je ook nog een rugzak en andere bagage liggen.

Afbeelding

Hier zie je het olielampje duidelijk.

Afbeelding

Bart

Onderwerp starter
Lemland

Bericht door Lemland »

Klein prutsfilmpje, ik zal komend weekeinde als ik wat meer tijd heb proberen om een beter clipje te maken: http://www.youtube.com/watch?v=zu5Z3l9iqg8

Bart

shoven

Bericht door shoven »

Nice! Scenery rond de kampeerplek ziet er erg goed uit.

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
Lemland

Bericht door Lemland »

Dank! Ik weet nog niet wat ik ga doen met het groen/bos, maar voor nu is het toonbaar.

Bart

Ad_M

Bericht door Ad_M »

Het effect van de fibers komt er zo goed uit Bart
Het vlaggetje heeft voor mij geen toegevoegde waarde (toont natuurlijk wel vrolijk), ik zie ze persoonlijk ook niet zo vaak op tenten als we met een hike bezig zijn
Begint een leuk sfeertje te worden zo, heel tof zo heer en dame!

Vraag me af of ik zo lekker zou zitten met de wetenschap dat er een "grot monster" zo dicht in de buurt zat ;) :lol:

Mvg,
Ad

Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Onderwerp starter
Lemland

Bericht door Lemland »

Goed punt. Ik wacht wel met het vlaggetje tot Julia weer terug is van vakantie, ik leg het haar voor.
Ik denk dat de kampeerders niet weten dat er een monster in de grot zit... :)

Bart

Jeroen

Bericht door Jeroen »

Stunning!!

Dat kampeerplekje op zich is al een diorama(prijs) waard. Als je nagaat dat dit N-spoor is. En dan zulke details én die techniek. Héél gaaf, echt een van de gavere dingen op het forum. Leuk dat je de tijd er voor neemt om ook het fotoverslag te doen, want dat is iets waar ik zelf eigenlijk een bloedhekel aan heb...dan komt mijn camera onder de lijm en soldeerbout te zitten en staan de grasvezels onder de 220 terwijl m'n zonnebril in mijn glas bier valt dat op een bovenleidingsmastje stond te balanceren, etc....

En dat groen? Niks meer aan doen, vind het mooi en heel natuurlijk zo.

J.

Afbeelding

Ron

Bericht door Ron »

Lekker sfeertje.
Zoveel te zien op zo'n klein stukje spoor.

gr. Ron.

Ik rommel maar wat aan!

JanCK

Bericht door JanCK »

Complimenten, hoor!
Julia voor de creatieve ideeën, Bart voor de uitvoering. Prima team zo.
Groet en tot snel in Lochem,
Jan

Onderwerp starter
Lemland

Bericht door Lemland »

LOL @ Jeroen, je kan je wel voorstellen hoe de camera er nu uitziet. :roll:

Bart

Traibergen

Bericht door Traibergen »

Super mooi geworden dat kampeerplekje! Dat verhaal over die tenten waarbij je het niet drooghield doet me denken aan mijn vakantie van deze zomer.
Toen zat er allemaal condens aan de binnenkant van de tent en dat viel naar beneden. :( De hele tent van ons lag bezaaid met plassen en toen het eindelijk droog was besloot de halve camping om hun drijfnatte slaapzakken aan de deuren van de toiletten te hangen om ze te laten drogen. :lol:

Onderwerp starter
Lemland

Bericht door Lemland »

Ha, dat klinkt herkenbaar!

Vanochtend ben ik begonnen met een klein maar noodzakelijk klusje: het achtergrond geluid voor Juliaberg. Zoals je misschien al gezien hebt, heeft Juliaberg ook een stopcontact. Dat is (bijvoorbeeld) voor een USB adapter voor het geluid. Dit is wat we gebruiken. Rechts een USB adapter met twee uitgangen (eentje extra is altijd handig). Daarnaast ligt een kleine Sansa MP3-speler van SanDisk. En onderaan zie je een luidsprekertje. Het is een X-mini. Lekker compact maar als je hem uitvouwt geeft hij een mooi groot vol volume.

Afbeelding

Eerst maken we een aantal MP3'tjes. Een aantal, want dan kan er wat variatie aangebracht worden. Voor de basis gebruiken we een handige website: naturesoundsfor.me

Afbeelding

Daar kan je zelf een basis geluid maken met vier sporen. De basis die ik gebruik vind je hier: naturesoundsfor.me/juliaberg
Daarna klik je op Export to File. Het wordt dan opgeslagen als een .ogg bestand. Met software kan je dat omzetten naar mp3 als je dat nodig hebt. Ik gebruik daarvoor Audacity (op Fedora, er is vast wel zoiets voor Windows). Bovendien kan ik het dan aanpassen en dat moet in dit geval.

Bovenaan zie je twee sporen die gemaakt zijn op Naturesoundsfor.me Daaronder twee die ik in dit geval heb toegevoegd. Gezocht op rechtenvrije geluiden op het internet. Vervolgens heb ik het geluid aangepast, in dit geval zijn het kerkklokken en die moeten klinken alsof het ver weg in het dal is, dus het geluid is naar verhouding zacht.

Afbeelding

Wat ik ook gedaan heb, is meer variatie aanbrengen in het geluid. Zoals je ziet in de bovenste twee sporen, is het herhalingsritme heel gelijk en voorspelbaar. Dat is nu opgelost door er steeds willekeurig wat uit te knippen en elders te plakken. Er is natuurlijk nog veel meer mogelijk maar hier heb ik het even bij gelaten. Er zijn nu 9 verschillende bestanden:

Afbeelding

Vervolgens even met een kabeltje naar de mp3 speler gebracht, dat ding op shuffle en repeat-all gezet.

Afbeelding

Het boxje, de speler en de snoertjes liggen tijdens transport netjes in de lade. Eenmaal geplaatst zit het er zo uit:

Afbeelding

Een voorbeeld van zo'n geluidsbestand vind je hier: juliaberg_thunder.mp3

Bart

Traibergen

Bericht door Traibergen »

Leuk dat jullie er ook natuurgeluiden bij doen!

Bart51

Bericht door Bart51 »

Julia,
Het kan niet anders of je verzeilt later in de elektronica!
Je vader is echt reuzehandig met al die draadjes en printjes!

Groetjes Bart

Plaats reactie