Pagina 14 van 45
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Geplaatst: 23 okt 2010 12:52
door mdedeugd
martindomburg schreef:euuhhhh, volgens mij adviseerde je zelf een extra laag ?!?
Klopt, maar dan wordt de rumte veel te laag om nog fatsoenlijk ergens bij te kunnen..
nu is de hoogte 50 mm, 8 mm lager dan het was. dus zeker beter. Dat is ook wat iedereen adviseerde en het klopt het werkt ook.
Zeker niet tegen beter weten in want zoals ik al schreef rijden de locs nu beter (behalve de 23-er) en de panto's zijn zoals ik eerder schreef ook geen probleem, der kwam een geleidedraad langs het plafond.
Even een overzicht van je antwoorden als je beter had gelezen:
- Filmpje van de nieuwe situatie staat op Youtube
Ja die heb ik gezien van die trein die tegen de grond klapte.
- Foto's van de panto's in de nieuwe situatie 1 pagina terug
- oude situatie was 58 mm, in fantasia word met 46mm gewerkt op R1 ik heb gekozen voor 50mm
Klopt, maar daar stond niet bij, de her nieuwde situatie.
Alleen foto,s van de pantograaf.
wel eerst even lezen graag voor je reageert, bedoel het niet verkeerd maar je schept verwarring zo
[/quote]
Duidelijk, ik heb ook nog iets onderstreept, hoe kan je dat nu nog makelijk toepassen dan.?
Martin de Deugd
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Geplaatst: 23 okt 2010 13:28
door mdedeugd
Prima.
Martin de Deugd
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Geplaatst: 23 okt 2010 14:03
door martindomburg
He Martin,
Bedoel het niet verkeerd, maar het filmpje die jij bedoeld is een blooper, een paar berichten eerder vind je het goede filmpje waarin duidelijk te zien is dat het goed werkt zo. Je hebt ook aangegeven dat er beter een laag bij kan, breder is niet mogelijk. Dat is nu ook uitgevoerd dus snap ik alleen niet waar je vandaan hebt dat er NOG een laag bij komt.
Maar dat geeft verder allemaal niet, ik respecteer je mening maar deze reacties verwarren het draadje enorm.op niet dat je mijn kritiek ziet als belediging.
Het toepassen van de geleidedraad word een van de vele uitdagingen. Hiervoor staat mijn vrouw al te trappelen
groetjes
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Geplaatst: 23 okt 2010 14:38
door mdedeugd
Nee hoor, ik weet wat je duidelijk bedoelt.
En vat het teminsten nooit verkeert op, maar.
Met andere woorden
Ik bemoei mij er veel te veel mee.
Gezonde belangstelling en interesse, meer niet.
Dus van mij heb je geen last meer, t,is wel goed zo.
Bij Henry kreeg ik ook als vervelende opmerking, als beterweter te fungeren en ik ..... uit mijn nek.
Tips en dergelijke advies.
Ik hou ze maar lekker voor mezelf.
Ik heb er wel mee geleert op bnls, dus.
Ook al bedoel ik het steets goed, er zijn toch steets mensen die het perse weer anders moeten vertalen.
Dan hoe goed je het bedoelde, zo jammer vindt ik dat.
Ik trek mijn handen hier ook maar verder vanaf.
Sucses
Martin de Deugd
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Geplaatst: 23 okt 2010 15:11
door martindomburg
Tis jammer dat je het zo opvat, zo is het niet bedoeld. Je hebt inmiddels al een boel handige tips gegeven
Alleen vind ik je reactie ongepast omdat alles duidelijk in mijn verhalen word uitgelegd. Ik bedoel alleen dat je die eerst moet lezen eer je reageert.
Even een update:
- De helix werkt vlekkenloos nu. De extra laag heeft goed geholpen.
- Ik heb nu een mooie werkplek voor de laptop op bureau hoogte en verzonken in de baan.
- Alleen nog de bedrading afmaken in de schakelkast en klaar is ikke
Foto's volgen snel,
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Geplaatst: 23 okt 2010 15:28
door mdedeugd
Hoi Martin
Dat weet ik wel, en bedoel jou er ook verder niet mee.
Jij legt alles teminsten inderdaad wel uit hoe je het doet.
Nu ook weer.
Maar enders wordt er wederom verkeerde conclusie getrokken.
Dat is on terecht.
ik Laat verder iedereen in zijn waarde, dat doe jij toch ook, dat waardeer ik.
Waarom moeten anderen het dan weer anders doen voorkomen,.
Vandaar ik bemoei mij teveel met anderen, daar schei ik dus mee uit.
Voor het weer fout loopt, snap je
Martin de Deugd
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Geplaatst: 23 okt 2010 15:31
door martindomburg
Ik snap je, je hebt je brein op de juiste plek zitten.
laten we ons were bezig houden met onze hobby
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Geplaatst: 23 okt 2010 15:55
door mdedeugd
Mee eens
Martin de Deugd.
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Geplaatst: 23 okt 2010 19:13
door martindomburg
Zo bij deze het beloofde verslag van vandaag.
Ik ben begonnen met de werkbak voor de laptop. Mijn laptop is 35 cm hoog, met deze gegeven kon ik bepalen op welke hoogte de laptop moest komen te staan. Ik wil straks niet hebben dat ik het station niet kan zien door een scherm dat in beeld staat
DIt hield in dat ik de werktafel 10 cm moest verlagen wat goed uit kwam. Het werkblad kwam zo op 70 cm hoogte wat een prettige hoogte is om aan te werken
Allereerst heb ik alle onderdelen gezaagd
Vervolgens alles in elkaar gelijmd en geschroefd. Ik heb er rekening mee gehouden dat ik bij de baan moet kunnen komen en eventueel het raam open moet kunnen doen. Daarom heb ik de onderkant opklapbaar gemaakt. Met 2 scharnieren aan de achterkant en sloten links en rechts heb ik een snel demontabel werkblad gecreeerd.
Het resultaat is bevredigend, de afwerking komt later. Als alle klaar is word alles rondom afgewerkt met triplex wat ik in kleur schilder, het blad werkt al fijn. Ik heb er meteen de seinen op klaar gemaakt voor proefmontage in de halte.
Ook de laatste servo's zijn inmiddels gemonteerd en de rails zijn ontdaan van oneffenheden. Ik heb op de helix een stukje rail vervangen omdat de soldeerlas te diep was uitgefreesd waardoor de locs niet lekker liepen.
Het resultaat van een middag hard werken, alleen de schakelkast nog en Dinamo kan aangesloten worden
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Geplaatst: 23 okt 2010 19:33
door martindomburg
Zo ik nu een paar weken bezig ben lijkt het me de hoogste tijd voor een evaluatie. Ik ben in totaal zes maanden bezig geweest met het voornereiden van fase I van mijn project. DIt heeft geresulteert dat ik in drie weken tijd mijn hele schaduwtraject heb kunnen realiseren. Goed voorbereiden is het halve werk, dat blijkt. Alleen hbe ik natuurlijk niet alles kunnen voorzien en heb ik weer een paar wijze lessen geleerd:
- Hou bij een vaste baan rekening met scheve muren
- als je een U-vorm bouwt dan is 80 cm wel iets te breed
- Bouw je een helix hou dan de tussenhoogte op 50mm niet meer, ook niet als je breed uitwaait
- tussenruimte van het schaduwstation met de bovenliggende laag minimaal 15 cm aanhouden
- gebruik boekbinderslijm bij balasten, voor vastlijmen van de rails zonder balast gebruik dan houtlijm. (Wel de boeklijm van pipoos gebruiken grrrr)
- Draai de bouten van een Helix niet strak aan maar handvast anders trekt het hout krom
Natuurlijk hebben een boel tips gewerkt aan de baan:
- solderen van raillassen bij gebogen trajecten
- Trek bedrading niet in last maar in rust
- Een helix met R1/R2 kan best met een tussenmaat van 50. Ik heb een BR65 die een ertstrein omhoogtrekt bij een radius van 240 dusss.....
Bezoekje van Henry heeft geresulteerd in een Halte en een kleine verandering van het baanplan wat het rijplezier ten goede komt. Henry bedankt
Fase I is bijna gereed, ik heb nu alleen nog de schakelkast aan te sluiten en Dinamo te programeren. Daar zal de komende weken in het teken van staan. Ik wil Itrain en Dinamo uitgetest hebben op het schaduwtraject. Tevens heb ik nog een wens om een stukje rangeerspoor in het schaduwstation aan te brengen voor treinen die vanuit de halte het schaduwstation binnenrijden. Dan kunnen ze even wachten en weer terug.
Ik kan nu ook het vervolg bepalen, dit zal minder snel gaan als Fase I want hioer moet ik echt veel tijd voor vrij maken om een bevredigend resultaat te krijgen. Omdat ik er nu achter kom dat ik in de drie hoeken moeilijk bij kan komen. het gaat wel maar niet makkelijk. Daarom heb ik besloten om na Fase I verder te gaan met de volgende planning
Fase II: Paradespoor incl. Scenery
Fase III: Station, Depot, Neventraject en Industriespoor rails aanleggen
Fase IV: Afwerking van scenery
Fase V: GIGANTISCH NAGENIETEN
De reden dat ik voor Fase II heb gekozen is omdat ik er nu nog makkelijk bij kan komen. Dit houd in dat ik begin met de bouw van de tussenspanten van niveau 0 en de bouw van de helix van het paradespoor. Hierna maak ik het volledige paradespoor en nadat de railsen zijn getest en bedraad ga ik meteen de scenery hiervan in orde maken. Dat is een mooi project om er mee vertrouwd te raken. Het valt immers minder op als je achter in de baan een reparatie uit voert dan in je stationsgebied want dat is een eye-catcher.
ZO nu eerst een Hertog Jan .......
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Geplaatst: 23 okt 2010 21:39
door henry
kerel dat ziet er echt strak uit en dat heb je in een zeer korte periode bereikt, mooi hoor
ben benieuwd hoe het straks gaat rijden.
groetjes henry
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Geplaatst: 23 okt 2010 21:50
door martindomburg
tnxs, nog een paar nachies slapen en sinterklaas is eerder in Harderwijk dan de media doet geloven
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Geplaatst: 24 okt 2010 22:12
door martindomburg
Weer even een update:
vandaag de servo's aangesloten en getest en ben begonnen met het aansluiten van de laskast. Ik heb van Frans een foto gezien van mijn Dinamo systeem die klaar staat. Ik zou zeggen laat maar komen
Tevens heb ik besloten dat er in het schaduwstation een opstelspoor komt aan de zijde van de exit. Hierdoor kan de stoptrein van de halte even parkeren en weer terug het station in zonder dat het een opstelspoor kost in hetschaduw station. Meer route mogelijkheden op deze manier. En de investering is minimaal
Even terug komend op het verhaal met de panto's in mijn helix. Ik heb geoperd dat ik 2,5mm2 koperdraad tegen het dak wil gaan lijmen. Hiermee worden de panto's iets ingedrukt en geleid. Voor mijn gevoel is het een priegelwerk eerste klas en gaat het nooit goed komen. Dus heb ik na veel denkwerk
(deed pijn ja) een idee. Ik ga spanwerk maken.
Het idee is vrij simpel. Ik heb een ronde plaat waarop twee sporen liggen. Als ik
in de sporen van onder tot boven koperdraad leg en om de 10-20 cm een stuk verenstaal 0,8 mm overdwars aan het draad soldeer. Net als bovenleiding van troleybussen eigenlijk. Vervolgens boor ik in het plafond twee gaten links en rechts en hijs ik de draaden via het verenstaal omhoog. Stellen zodat het zigzaggend over de panto's loopt en ombuigen. Klaar is kees denk ik
Ik ga dit binnenkort uitwerken, ben benieuwd of mijn idee zal slagen.
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Geplaatst: 25 okt 2010 07:42
door Michiel
Ik weet niet of je mijn eerdere suggestie had gelezen. Ik geef het dan nog maar eens.
Een veel simpelere methode dan bovenleidingsdraad spannen is het plamuren, glad schuren en glans-lakken (met slijtvast lak voor vloeren en trappen) van je plafond. Maar dat gaat enkel als je geen verbindingslatjes langs onder hebt uitsteken. 't Is maar een idee.
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Geplaatst: 25 okt 2010 11:30
door martindomburg
He Michiel,
Ik heb je tip gelezen end acht er ook op gereageerd te hebben. Helaas ben ik in de wolken want ik kan mijn reactie niet terug vinden
Ik heb een paar modelspoorders gesproken die dit hadden geprobeert, zij hadden allen de klacht dat na loop van tijd de panto's in gaan slijten en deze wrijving ze krom trekt. het idee is goed alleen de praktijk geeft aan dat het niet goed werkt.
Mocht je er anders over denken hoor ik het graag,
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Geplaatst: 25 okt 2010 16:44
door Robboz
martindomburg schreef:Het idee is vrij simpel. Ik heb een ronde plaat waarop twee sporen liggen. Als ik in de sporen van onder tot boven koperdraad leg en om de 10-20 cm een stuk verenstaal 0,8 mm overdwars aan het draad soldeer. Net als bovenleiding van troleybussen eigenlijk. Vervolgens boor ik in het plafond twee gaten links en rechts en hijs ik de draaden via het verenstaal omhoog. Stellen zodat het zigzaggend over de panto's loopt en ombuigen. Klaar is kees denk ik
Ik ga dit binnenkort uitwerken, ben benieuwd of mijn idee zal slagen.
Ha Martin
Ik ben heel benieuwd en wacht met spanning op het resultaat!
Succes
Rob
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Geplaatst: 25 okt 2010 17:12
door martindomburg
Komt goed, eerst Dinamo deze week, ik verwacht zo ongeveer volgende week wat te maken
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Geplaatst: 25 okt 2010 21:15
door shoven
Nou Martin, ik ben erg benieuwd hoe dat eruit gaat zien.
Sommige panto's zullen een aardig stuk ingedrukt moeten worden.
Je gaat lekker vooruit in elk geval.
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Geplaatst: 25 okt 2010 22:18
door martindomburg
Ben ook benieuwd of mijn plannetje gaat lukken
hannibal in action
Vanavond verder gegaan met de schakelkast, allereerst heeft Ellen de resterende connectoren gesoldeerd
Wat een vrouw heb ik toch
Heb vanmiddag de blokken aangesloten op de klemmenstroken. Echter toen ik ging testen kwamen spontaan de servo's tot leven op het ritme van de loc. Was even vergeten de spanning er van af te halen en kreeg later van Frans te horen dat de servo's toch niet bezeten zijn. Meteen de excorcist maar afgebeld. De oorzaak lag hem in het feit dat de pulsdraden niet zijn aangesloten waardoor je een antenne effect creeert. Grappig om mee te maken (Als je weet dat het geen kwaad kan)
Tijdens het aansluiten en bedraden van de kast kwam ik er achter dat de schakelkast iets ruimer had gemogen. Omdat ik twee lagen met klemmenstroken nodig heb voor het hele project heb ik de kroonstenen dicht op elkaar gemonteerd. en om de bovenste laag demontabel te houden heb ik de draden lang gehouden. Met de in eerste instantie ingecalculeerde 0,5 mm2 draad is het wegwerken en bundelen best makkelijk . Maar met de 0,14 valt het niet mee pffff.
Er is geen nood want de ventilatie blijft goed alleen ben ik niet in staat om de blokbedrading netjes uit te bedraden, het zal na 8 blokkaarten (8x8x4=256 draadjes) best een onoverzichtelijk geheel worden aan de voorkant. Heb niet zoiets van dat moet ik veranderen, zo erg is het ook niet maar een beetje slim aanpakken is wel handig. Bijvoorbeeld kaart voor kaart aansluiten i.p.v. de resterende zes te gelijk
Ook een tip voor de volgende keer: gebruik telefonie stroken met dog connectors. Zag ze in een ander draadje voorbij zweven. stom dat ik daar niet aan had gedacht
De connectors in place
De twee kleine zijn voor de ongedetecteerde secties. Ik heb per blok ervoor gekozen om elk blok te voorzien van 4 draden. 2 gedetecteerde secties, de overliggende spoorstaaf (voor het gemak -) en tussen de gedetecteerde secties zit dan een ongedetecteerd stuk. Elk blokkaart TM-H geeft spanning aan 8 blokken. Door deze blokken aan te sluiten aan een PC16 krijg je per blok 2 detecties. Via een bruggetje kan je uit de TM-H de spanning voor het blok overhalen waardoor je een extra ongedetecteerd stuk kan toevoegen. Zo heb je een blok waar je 2 richtingen een stopsectie hebt. Hoop dat ik het zo goed heb uitgelegd.
De twee iets grotere ernaast zijn de PC16 kaarten. De kleine is dus dat bruggetje. Per blokkaart heb ik 1 detectiekaart PC16 en een bruggetje voor de undetected.
De eerste grote onderaan is de connector voor de PM32 module waarmee ik 64 magneetartikelen kan aansturen en de onderste is voor de OC32 waarmee ik 32 digitale uitgangen heb.
Zoals je kan zien zal het totale systeem bestaan uit:
8 blokkaarten
4 OC32 kaarten
1 PM32 kaart
In de baan komt nog een draaischijfmodule en een aantal MDDec's voor de magneetartikelen.
En zo heb ik morgen nog even wat om aan te sluiten
Niet al de draden die je ziet worden gebruikt hoor. Ik denk per connector behalve de OC32 ongever 3/4 hiervan. Heb ze voor de zekerheid uitbedraad. Als alles erin zit dan word het een vol geheel maar gelukkig heb ik een brede deksel
Op deze manier kan ik vrij gemakkelijk het systeem verwijderen en herplaatsen. Kreeg van Frans een foto doorgemaild van het systeem toen hij net klaar was met testen:
Wat een plaatje
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Geplaatst: 25 okt 2010 22:31
door Jeroen
Tjeee, strakke sheit zeg! Mooi gedaan. Daar kan ik nog wat van leren, want ik heb gewoon een digitale centrale om mee te rijden, en that's it. Zo'n sophisticated bloksysteem daar heb ik nog weinig kaas van gegeten. Komt vast wel weer een keer met een volgend project.
J
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Geplaatst: 25 okt 2010 22:51
door Rob Fongers
Jeroen schreef:Tjeee, strakke sheit zeg! Mooi gedaan. Daar kan ik nog wat van leren, want ik heb gewoon een digitale centrale om mee te rijden, en that's it. Zo'n sophisticated bloksysteem daar heb ik nog weinig kaas van gegeten. Komt vast wel weer een keer met een volgend project.
J
St Goar met de Banktunnel
????
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Geplaatst: 26 okt 2010 00:36
door Jeroen
Grrr.....die is in HO mooi gedaan. Aan mij de taak, zou je denken....
Wel waar ik over loop te denken. Typisch mijn idee: lekker gas geven met die treinen in een leuk landschap. Modulair, want ik heb niet nog een zolder over. Wellicht ga ik nog meer dingen combineren.
Maar ja, dit is niet de thread om het daarover te gaan hebben.
J
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Geplaatst: 26 okt 2010 05:41
door AAHendriks
Jemig Martin, wat een werk zeg. Knap hoor. Heb je voor je project een soort draaiboek gemaakt of doe je alles uit je hoofd?
mvg,
Albert
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Geplaatst: 26 okt 2010 07:28
door wim lagerwaard
Hallo Martin
Dat ziet er strak uit en overzichtelijk,een ding kan ik je wel vertellen zo ziet het er bij mij er niet uit.
Is wel iets om over na te denken.
Veel plezier bij het testen van je systeem straks.
Vr Gr Wim
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Geplaatst: 26 okt 2010 18:11
door martindomburg
Tnxs geeft een goed gevoel
Morgen is de grote dag dat er getest en gespeeld kan worden. Maar eerst zometeen een x aantal draadjes aansluiten
AA:
Ik ben al in mei begonnen met de voorbereidingen van het project. ik heb de blokindelingen en secties bepaald alsmede het systeem droog getest in Itrain en de indeling weerlegt met Frans van DynaSys (leverancier Dinamo). De vele tips op dit forum en de ervaring uit het verleden heb ik deze fase goed voorbereid. En om eerlijk te zijn is rails leggen en aansluiten het makkelijkste werk van de modelbaan. Dit is ook zo gepiept. Het afwerken kan je moeilijk tot niet plannen en dat zal wel een boel tijd in beslag gaan nemen
wat een straf