Pagina 14 van 67

Re: Hookyville op weg

Geplaatst: 05 apr 2010 15:33
door Hookies
Op de foto's hierboven zie je dat er nog een overgang naar de tafel gemaakt moet worden. Vanuit de spiraal dus rechtdoor oversteken bij de eerste wissel die je tegenkomt. Dat betekent dus klosjes zagen en een soort brugdeel uitzagen waarop de rails gelegd kunnen worden. Okay, er komt eerst nog ondervloer overheen. Op de foto het brugdeel van mdf ondersteund door twee klosjes die aan de spiraal zijn bevestigd. Het is geen superlange brug, want waar de lijmklemmen zitten, daar is de tafel al weer. De witte brug moet nog wel vastgezet worden, maar die was nu even neergelegd voor de foto en het uitmeten van de andere klos aan het frame.

Afbeelding

Tevens moest er nog een klein extra hoekje worden gemaakt dat aan de middentafel is bevestigd, tegen de rand van de rechtertafel. Ik heb de betreffende rail even geel gemaakt, zodat goed te zien is hoe klein dat extra hoekje moest zijn.

Afbeelding

Mvg,
Martin

Re: Hookyville op weg

Geplaatst: 06 apr 2010 11:24
door Hookies
Nog even drie foto's van de situatie bij de oversteek.

Zij-aanzicht van de oversteek. Volgens mij heb ik nog wel wat scenerymateriaal om de brug op te leuken. Ik weet dat de rail aan de rechterzijde lijkt te zweven, maar hier komt natuurlijk nog ondervloer op te liggen en dan past het precies. Immers, het brugdeel is net zo dik (8 mm) als de spiraaldelen.

Afbeelding


Helikopterview. Het is nu wel erg langs het randje bij dat verlengde driehoekje, maar dat blijft niet zo. Aan het eind van de eerste boog komt een klein verlengstukje. De boog komt dan iets meer op de tafel te liggen en niet zo akelig langs de rand. Bovendien komt het rechte deel (wat je links aan het eind ziet) niet precies boven een dwarslat zit, maar er gewoon naast. Altijd handig als ik draadjes door de plaat moet boren.

Afbeelding


Zicht vanuit de spiraal

Afbeelding


Morgen maar weer eens verder klussen. Lees: ondervloer plaatsen, draadjes solderen en isolaties zagen.

Mvg,
Martin

Re: Hookyville op weg

Geplaatst: 06 apr 2010 23:38
door Jos
Living on the edge :D
Mooi hoor Martin, dit is leuker dan plafonds uitrachelen :o

Groetjes,
Jos

Re: Hookyville op weg

Geplaatst: 08 apr 2010 10:48
door Hookies
Gisteren voor de lol eens wat uit zitten leggen aan de hand van het baanplan. Moest twee kleine concessies doen vanwege wisselaandrijvingen die elkaar in de weg zaten, links in het station en ook rechts, al is dat nog niet gelegd. Straks leg ik op de lange sporen natuurlijk flexrails aan, want of je nu 77,7 cm legt of het stuk in vier delen moet opsplitsen, dat scheelt nogal wat werk en je hebt ook minder kans op storingen aangezien je dan minder raillasjes gebruikt.

Hier eerst nog even de aangepaste situatie met de brug. Ik heb het deel op de brug een tikkie verlengd, zoals ik had aangekondigd. Voor mij is dit nu een prima situatie. Natuurlijk komt er te zijner tijd wel valbescherming.

Afbeelding

Als je van het brugdeel doorrijdt, kom je op dit deel uit. Het linkerspoor komt rechtstreeks vanaf het brugdeel. Hier zullen treinen uit de spiraal tevoorschijn komen, maar er rijden ook treinen de tegengestelde richting op, op weg naar het schaduwstation.
Het middelste spoor is eigenlijk een rondgaand spoor. Het rijdt steeds rondjes om het stedelijke Hookyville heen en keert dan steeds weer terug in het station.
Het rechterspoor is een verbinding voor pendelende treinstellen die vanuit het station vertrekken (bij voorkeur vanaf het zakspoor wat je zo dadelijk ziet) en dan dit spoor nemen om naar het toekomstige kookeiland en station Esdorf te rijden. Dit spoor gaat de hoogte in om in de buitenste ring van de spiraal uit te komen. Onder de foto zal ik even een uitsnede maken van wat ik bedoel, want anders snapt niemand er wat van.

Afbeelding

Afbeelding

Hier zie je een kleine wisselstraat om van het buitenste spoor (links) naar het middelste en rechterspoor te kunnen oversteken. Deze optie was in het station zelf niet meer mogelijk omdat ik graag lange sporen wil hebben voor de Thalys en eventueel andere lange treinen. Functioneel is het ook nog wel te verklaren, want hier komt immers dat spoor vanuit Esdorf erbij. Om een driesporige boog te maken, vond ik iets te veel van het goede. Daarnaast is het verschil tussen R3 (de kleinste radius die ik hanteer) en R2 wel heel erg groot. Fleischmann maakt geen R2,5 ofzo. Dus tweesporige bogen vond ik hier het maximum.

Afbeelding

Dit is de wisselstraat aan de linkerkant van het station. Bovenin loopt het zakspoortje. Daarnaast komt het station te staan. De twee volgende sporen van bovenaf gezien zijn de lange hoofdsporen voor de langere treinen. Natuurlijk kan hier ook een stel met vier bakken halt houden. Dan volgt een perron, wat nog een paar millimeter meer ruimte krijgt. Na een wissel plaats je meestal een 9102 (57,5 mm), maar die had ik even niet bij de hand, vandaar dat ik een 9103 (55,5 mm) geplaatst heb. Hier rijden ook personentreinen.

Afbeelding

De twee onderste sporen zijn voor opstel in loodsen (die komen helemaal links, zie je op een andere foto wel beter) en goederentransport. Hout zal hier vervoerd worden, maar ook auto's. Daarvoor komt er rechts ook een oprit om auto's op de trein te zetten. Tevens zal hier wel een soort kraan een plekje vinden.

Afbeelding

Totaalplaatje zoals het nu is uitgelegd. Uiterst rechts zie je een driewegwissel. Dit is de uitgang van het station. Beide lange sporen worden nog een tikje verlengd met een 9102 om alles goed uit te laten komen. Hier zal ook nog een wisselstraat worden gebouwd, met dezelfde concessie als links vanwege de aandrijvingen. Ook zie je de twee opstelspoortjes linksboven wat beter.

Dit was even om te kijken hoe alles past. Ik heb natuurlijk nog niet alle rails in huis. Er ontbreken nog wat wissels en een paar 9102's. Ik ben van plan om het zakspoor en de twee hoofdsporen als eerste aan te gaan leggen, zodat er straks in elk geval iets gereden kan worden. Als er weer voldoende wissels zijn, maak ik een volgend stukje gereed en zo bouw ik dit deel langzaam af.

Mvg,
Martin

Re: Hookyville op weg

Geplaatst: 08 apr 2010 11:09
door Michiel
Hoi Martin,

leuk om je baan zo te zien groeien. Zo'n stukje 9102 kan je natuurlijk ook uit een flex zagen. Ben je meteen gesteld. Maar mijn grootste zorg gaat naar de driehoek G-I en einde van het gele spoor rechtsonder. Wordt dat niet veel te stijl om die aansluiting te kunnen maken?

Re: Hookyville op weg

Geplaatst: 08 apr 2010 11:27
door Hookies
Wat is jouw probleem met de driehoek G-I. Er is eigenlijk geen driehoek. Het rechtdoorgaande spoor vanuit I loopt achter de spiraal langs naar het kookeiland. Dat kun je in het totaalplan zien. Dat zal ik nog even toevoegen.

Afbeelding

Het gele spoor heeft 2.30 meter om een eerste spoor te kruisen. Nu heb ik in de spiraal al geleerd dat ik slechts 6,5 cm hoef te overbruggen, en dat is dan incusief alle ondervloeren op 'begane grond' en hout en ondervloer van de brug. Als ik meteen na de wissel begin met stijgen, heb ik een stijgingspercentage van 2,8% op een nagenoeg recht stuk. Dat heb ik al eens 'droog' getest en dat is voor geen enkele loc een probleem. Mocht het onverhoopt toch niet lukken, dan gaat het spoor gewoon even een klein stukje naar boven om dan weer terug te draaien naar de spiraal.

Mvg,
Martin

Re: Hookyville op weg

Geplaatst: 08 apr 2010 11:58
door Michiel
Hoi Martin,

ik ging er vanuit dat het spoor uit Y en het spoor uit G in de bocht op gelijke hoogte liggen, maar dat hoeft helemaal niet. Vandaar mijn verwarring. Sorry dat ik je heb onderbroken. Ga gerust verder met de bouw van je baan. ;)

Re: Hookyville op weg

Geplaatst: 09 apr 2010 18:43
door Hookies
Vandaag verdergegaan met het testleggen van de bovenbaan, voor zover de benodigde railstukken aanwezig waren. Ik kwam één 9104 te kort, dus heb ik er eentje voor het passen even van een ander deel geleend. Drie wissels zijn even in revisie. Twee klapten er totaal niet om en de derde miste het pennetje aan de zijkant om de wissel mee om te zetten. Vandaar dat het rechterdeel wat minder compleet oogt dan het linkerdeel.

De eerste test was het op het frame komen vanuit de spiraal, zoals onderstaande foto laat zien. Bij het schetsen van de baan had ik voor het binnenspoor (links) nog een flexrail ingezet, omdat ik niet zeker wist of ik wel goed uit zou komen bij het draadeinde. Dat was geen enkel probleem, waardoor ik de geometrie van de buitenbaan heb overgenomen, met dien verstande dat de binnenbogen een radius kleiner zijn dan de R4 van de buitenbaan. Wat ik in Wintrack al getekend had, kwam in de praktijk ook nog eens uit. Een goede aansluiting op de wissel en het binnenspoor loopt parallel aan het buitenspoor.
Op deze foto zie je nog een spoor dat een boog maakt. Dit spoor is om rond te kunnen rijden in het Hookyville deel. De bedoeling is wel dat deze bogen voornamelijk uit het zicht blijven. Hier zijn bergen, heuvels en tunnels gepland.

Afbeelding


Onderstaande foto laat dezelfde situatie zien, maar dan van een iets ander standpunt. De rechtdoorgaande rails zullen iets meer naar rechts moeten om achterlangs de spiraal te kunnen gaan. Dat betekent dus dat er een tweetal kleine bogen geplaatst moeten worden. Voorlopig speelt dit verhaal nog niet, want de bouw van het ‘kookeiland’ is nog lang niet gepland. Je ziet dat de twee sporen vanuit de spiraal een keurige afstand tot elkaar hebben.

Afbeelding


De helikopterfoto laat nogmaals zien dat het met de tussenafstand tussen de twee buitenste sporen wel goed zit.

Afbeelding


Overzicht van station Hookyville. Het stationsgebouw wordt nu nog weergegeven met een balk hout. Hiervoor moet te zijner tijd nog een mooi station van zo’n 45 cm lengte en 12 cm breed worden aangeschaft. Op de voorgrond een deel van de wisselstraat van het rechterdeel, waar de twee bogen uit de spiraal en dat spoor voor de spiraal langs samen zijn gekomen. Aan deze kant is geen zakspoor/kopspoor, dus hier moeten nog een paar wissels bij om er zes sporen van te maken. Honderd procent recht ligt het niet, maar dat komt omdat alles nog los ligt. Bij het leggen wordt gebruik gemaakt van een rechte lat. Uit de oude doos zijn twee stukjes perron, een locloodsje voor twee locs en een seinhuis gehaald om wat meer sfeerbeelden te brengen.

Afbeelding


Tja, en dan haal je toch snel even wat locs en wagens uit het schaduwstation naar boven. Door het station denderen de Regional Express en de Crossrail sleurt wat goederenwagens mee.

Afbeelding


Bij de locloods staan twee locs (de NS1838 en de Tulpenloc) rust te houden. Iets meer naar achteren, voor het seinhuis, nadert een BR101 met een goederenwagen station Hookyville. De wagen mag wel eens een poetsbeurt hebben.

Afbeelding


Nu het baanplan sluitend is, kan ik weer een stap verder. Morgen gaan de draadeinden een stuk ingekort worden en als de tijd het toelaat, zal ik het sporengebied markeren zodat ik daar alvast blauwe ondervloer kan aanbrengen, die ik dan wel een ander kleurtje ga geven. Het meeste zie je straks niet meer, want er worden wel degelijk wat ballast en looppaadjes van zand aangebracht. Maar een scenerygeleerde heeft me ooit aangegeven dat je de ondergrond het beste kan verven in een kleur die straks enigszins terugkomt. In dit geval bruin. Daarna wordt het een tijdje draadjes aan rails solderen en dan spoorgewijs gaan leggen.

Nog even een vraag (hopelijk is niet iedereen voortijdig afgehaakt): Zetten jullie de perrons ook op de isolatie, in mijn geval de blauwe ondervloer of snijden jullie die weer weg?

Mvg,
Martin

Re: Hookyville op weg

Geplaatst: 09 apr 2010 22:06
door Chris83
ik zou de isolatie onder de perrons juist niet weghalen. De perrons zijn zo gemaakt denk ik dat ze op de juiste hoogte zijn voor de treinen als ze gelijk naast de rails staan.

of wil je je preisertjes een plintenladdertje meegeven op je perrons?

Re: Hookyville op weg

Geplaatst: 09 apr 2010 22:19
door Hookies
Plintenladdertje?

Je verhaal over de hoogte van de perrons ten opzichte van de rails kan ik wel volgen. Isolatie (blauwe ondervloer) ook onder de perrons plaatsen. Denk dat ik al het blauwe dan maar bruin ga verven.

Mvg,
Martin

Re: Hookyville op weg

Geplaatst: 17 apr 2010 14:57
door Hookies
De afgelopen week ben ik beziggeweest om onder de sporen blauwe ondervloer voor de isolatie aan te brengen. Was nog best passen en meten en soms kon ik met een vloek een op het eerste gezicht prima boog weggooien, want het spoor liep dan toch nog wat van de plaat af.

Hier zie je het linkerdeel. Voor het grote station was het lange halen, snel thuis. Er ligt momenteel geen enkel spoor op de baan, maar je krijgt toch een beetje een idee hoe een en ander loopt, afgezien van de wisselstraten dan.

Afbeelding

Dit is het rechterdeel. Helemaal rechs zie je één spoor vanuit de spiraal een brug nemen naar de grote tafel. Ook zie je een niet-blauw stuk tussen twee sporen in. Hier moet ik nog goed uitmeten hoe dat passend te krijgen is. Ik sluit niet uit dat hier nog wat geflext moet worden. Daarom wacht ik hier nog even.

Afbeelding

De volgende stap is de stukken blauwe ondervloer een grindgrijze kleur te geven. Misschien dat ik dat maandag kan doen, anders wordt het pas volgend weekend. Ben de komende twee weken namelijk op locatie aan het werk in Limburg.

Als er aan het spoor gewerkt wordt, houden de meeste treinen zich op in het schaduwstation. Bijgaand twee foto's van de drukte aldaar. Als ik alle locs op de baan zou zetten met alle wagons, dan zijn de negen andere sporen in het schaduwstation ook aardig bezet.

Afbeelding

Afbeelding


Mvg,
Martin

Re: Hookyville op weg

Geplaatst: 19 apr 2010 19:17
door Hookies
Klaar voor mijn vertrek naar mijn tijdelijke werkbasis in Limburg. Maar niet voordat ik een eerste verflaag op de blauwe ondervloerplaten heb aangebracht. Niet helemaal grind-grijs, maar qua kleur komt het wel enigszins overeen met de piccolorails in combinatie met de verweerde ballast die ik voor ogen heb. Mogelijk doe ik nog een laag als ik terugkom. Met een klein kwastje wil ik de randjes nog wat wegwerken.

De rechterhoek bij de spiraal:
Afbeelding

Het midden- en linkerdeel:
Afbeelding

Mvg,
Martin

Re: Hookyville op weg

Geplaatst: 19 apr 2010 19:55
door shoven
Leuk, nu begint het echt te leven.

Re: Hookyville op weg

Geplaatst: 08 mei 2010 16:15
door Hookies
Ik heb een tijd niets nieuws van me laten horen. Best logisch, want ik was voor werk op locatie bezig. Misschien heb je me wel gezien bij Tijd voor Max om over zandsculpturen in Roermond te praten. Ik had verwacht daar in de avonduren nog wat te kunnen doen, maar daar kwam weinig van.

Inmiddels hebben we weer wat te melden. Of liever een vraag. Hieronder zie je het oorspronkelijke plan voor het deel Hookyville van mijn baan.

Afbeelding

Ik vond de wisselcombinatie rechts niet helemaal vloeiend lopen. Er zat nog een optie in om om te lopen, maar in laat-tijdperk IV en vooral tijdperk V komt dat eigenlijk niet meer voor. Heb er dus een extra Engelse wissel tegenaan gegooid om het logischer in te delen. Zie onderstaande foto.

Afbeelding

Maar nu zit ik nog met het volgende. Eigenlijk kom je zelden nog stations tegen waar ook wat goederenverkeer is. Ik vind dat zelf toch wel iets hebben en mijn baan biedt geen ruimte voor grootschalig rangeerverkeer en opstelgebieden. Ik wil dus eigenlijk een kleine goederenloods plaatsen.

Maar een belangrijke rol is er ook weggelegd voor de autotrein. Deze komt bij D station Hookyville binnenrijden en rijdt dan via de wisselstraat naar het buitenste spoor. Aan het eind rijdt de trein achteruit terug, zodat het bovenste spoor bezet is en de auto’s de trein op kunnen rijden. Het gaat vooral om vakantieauto’s. De mensen lopen dan via het perron (dat dus aan de buitenkant ligt) naar de passagierswagens en nemen daar hun intrek. Dit moet op het buitenste spoor, want je wilt de mensen niet over wissels laten klauteren.

Als ik de autotrein zo handhaaf, dan zou goederenvervoer nog kunnen op het voorlaatste spoor of helemaal aan het eind van de twee onderste sporen.

Ik heb in WT nog een andere optie aangemaakt. Zie onder.

Afbeelding

In deze situatie kan de autotrein het voorlaatste spoor innemen, want de wissel naar het buitenste spoor (aan de linkerzijde) is weg. Vanaf ingang D rijdt de autotrein door naar blok 48 en gaat dan achterwaarts terug om blok 46 en 44 te bezetten. De ruimte tussen de twee buitenste sporen is wat groter geworden, zodat ik het perron in de richting van blok 45 af kan schermen met hekken. Blok 45 zou dan bestemd zijn voor kleinschalig goederenverkeer. Terwijl de autotrein staat te laden, kan een goederentrein vanuit blok 45 via de wisselstraat richting E vertrekken.
Als de goederentrein vanuit D het station in komt rijden, gaat het ook naar blok 48 en dan achteruit naar de goederenloods in blok 45. Ik zorg er natuurlijk wel voor dat de lengte van de goederentrein passend is voor blok 48. Vanuit blok 45 kan de trein dan weer vooruit richting E vertrekken.
Goederentreinen zouden ook bij E binnen kunnen komen en dan gewoon voorwaarts naar blok 45 rijden. Het station wordt dan bij D verlaten door eerst achteruit naar 48 te rijden en dan weer vooruit het station uit. Het is in deze laatste situatie dus wel zo dat als de autotrein staat in te laden, dat goederenverkeer niet via blok 48 naar D kan rijden.

Het punt is nu dat ik eigenlijk niet kan kiezen tussen deze varianten. Ik hoop dan ook dat iemand met het gouden idee komt om zowel de autotrein te faciliteren als wat goederenverkeer. Ik houd me van harte aanbevolen voor tips. Het gaat dus feitelijk alleen om de buitenste twee sporen.

Ondertussen heb ik ook een begin gemaakt met het maken van zaagsneden voor de te leggen rails op de bovenbaan. Met plastic verpakkingsmateriaal vul ik de zaagsneden op, zodat de rails geen contact meer kunnen maken en we dus ook geen valse bezetmeldingen gaan krijgen. Het is wel een priegelwerkje, zeker om het in één keer helemaal op maat te maken. In elk geval steekt er aan de binnenzijdes niets uit, zodat de trein ongehinderd kan rijden. Bij de buitenkant van de spoorstaaf steekt wel iets uit, maar als het allemaal muurvast zit, werk ik dat nog bij met een schaar, tang of mesje. Ik merk wel dat het steeds makkelijker gaat, dus dat scheelt weer.

Verder heb ik ook alle blokken al genummerd, wat op de laatste tekening enigszins te zien is. Het vergt de nodige voorbereiding, maar als alles rond is, kan ik gaan leggen en dan kan het nog best eens snel gaan. Totdat ik door mijn wissels heen ben.

Mvg,
Martin

Re: Hookyville op weg

Geplaatst: 08 mei 2010 21:03
door spoor65
Martin,

Om waarom niet de boel een beetje omdraaien,

Spoor 45 gebruiken voor de autotrein incl perron voor in en uit stappen., de hekjes hoeven alleen maar ff naar de andere kant van het perron verplaatst te worden.

maak vervolgens de goederenplek op 46, met zelfde lengt als 48.

Het grote voordeel, de autotrein zal nooit een wissel blokkeren, en goederentrein kan in en uitrijden ongeacht of er een autotrein staat of niet.

Mvg

Freddy

Re: Hookyville op weg

Geplaatst: 08 mei 2010 21:38
door henry
wordt een topbaan, zal een hoop verf mee moeten nemen heb ik wel gezien :D :D :D

groetjes henry

Re: Hookyville op weg

Geplaatst: 08 mei 2010 21:50
door Hookies
Henry,

Tegen de tijd dat het zo ver is, zal ik wel zorgen dat er voldoende verf in huis is. Is die verf ook geschikt om de rails te kleuren of moet ik dat nog wel met de hand zelf doen. Overigens denk ik wel dat je op de tafels moet steunen, want staan aan de achterkant is erg moeilijk of je moet makkelijk op je knieën kunnen zitten.

Mvg,
Martin

Re: Hookyville op weg

Geplaatst: 08 mei 2010 21:55
door henry
ik heb alle basiskleuren in huis.
kan ter plaatse de kleur maken die je mooi vindt.
ik spuit niet met verf die met wasbenzine verdunt moet worden omdat dat zo stinkt en slecht is voor de gezondheid.

groetjes henry

Re: Hookyville op weg

Geplaatst: 08 mei 2010 22:05
door Hookies
Freddy,

Jouw suggestie is echt zo gek nog niet, maar ik was op dat moment al weer een stap verder en inmiddels nog weer een stap verder.

Dit was de stap tussen mijn laatste post en jouw reactie.

Afbeelding

Ik heb nu twee goederensporen kunnen maken en een uithaalspoor (48). Deze zijn allemaal 1 meter lang. Dat is goed genoeg voor mijn goederentreinen. De autovakantietrein kan ik niet van blok 48 naar blok 45 krijgen, want deze is langer dan de 89 cm die ik aan ruimte in de door jou bekeken variant had. Bovendien wil ik vooraan passagiersvervoer, dan de combi auto's/passagiers en dan pas goederen.

Intussen heb ik nog een ander idee opgevat en dat is om spoor 2 als doorgaand spoor aan te leggen voor treinen die niet in dit station stoppen. Het perron tussen spoor 2 en 3 komt nu tussen 3 en 4 te liggen. En aan de overkant van spoor 5 heb je nog een perron voor de autovakantietrein. Denk nou niet dat deze trein er vaak is. Dat is maar twee keer per week voor vakantiegangers. In de meeste gevallen zijn deze sporen gewoon vrij te berijden. Dus zo vaak zal het niet voorkomen dat een goederentrein niet het station uit kan rijden. Maar daarvoor biedt het dubbele goederenlosspoor weer uitkomst.

Hier dan even een ruwe schets van de nieuwe situatie. Let wel: ik heb iets te veel wissels gemaakt aan de linkerzijde. Dat moet ik nog wel fatsoeneren en ik wil spoor 4 en 5 wat dichter bij elkaar hebben nu daar geen perron tussen komt.

Afbeelding

Ben weer tekenen, en anders ga ik midden volgende week weer verder tekenen.

Mvg,
Martin

Re: Hookyville op weg

Geplaatst: 08 mei 2010 22:38
door Hookies
Voor het slapen gaan toch nog even de bijna finale versie bereikt. Hier is het aantal wissels even teruggebracht, want bij punt C kun je van de binnenboog ook naar de buitenkant komen en van de buitenboog kun je naar de binnenboog. In feite zou zelfs de wissel bij D van spoor 1 naar spoor 2 (voor doorrijdende treinen die van spoor 1 komen) weg kunnen, omdat je dit ook al bij punt C kan realiseren, maar goed, je moet toch nog ergens over kunnen nadenken.

Afbeelding

Henry, als het zover is, dan kijken we wel even naar de kleur verf. Ik had je nog gevraagd of het zinvol is dat ik zelf de rails ga verven of dat dat met jouw verftechniek ook gaat?

Mvg,
Martin

Re: Hookyville op weg

Geplaatst: 08 mei 2010 22:49
door henry
je hoeft ze niet zelf te verven, met de spuit gaat het makkelijk
groetjes en je baan ziet er goed uit zo

groetjes henry

Re: Hookyville op weg

Geplaatst: 09 mei 2010 19:34
door spoor65
Martin,

Ziet er goed uit op deze manier en idd een mooie oplossing zo met de eerste 3 sporen naast elkaar
en dan het extra spoor voor de autotrein en goederentrein.

Wat betreft jouw wisselstraat bij D, om eerlijk te zijn, ik persoonlijk zou toch eerder kiezen om zo kort mogelijk voor het station op de juiste sporen te zitten, nu moeten jouw treinen eerst de gehele boog door riden alvorens ze naar het gebruikelijke spoor gaan, waardoor je dus eigenlijk links rijdende treinen krijgt, waar het rechts zou moeten zijn en andersom.

Waarom niet bij d een kleine verandering aanbrengen, de wissel net boven B46 vervangen door een kruiswissel, en dan aansluiten op spoor 1, je zal dan alleen je kopspoor of iets korter moeten maken, of dmv van een boogwissel al vanuit de boog moeten laten komen.
daarmee kun je dan gelijk de wisselstraat tussen spoor 1 en 2 laten vervallen.

Ja gaat overigens een mooie baan krijgen op met lekker veel mogelijkheden.

Mvg

Freddy

Re: Hookyville op weg

Geplaatst: 09 mei 2010 19:47
door Hookies
Hoi Freddy,

Dank voor je input. Het verhaal van de kruiswissel die je voorstelt, snap ik best, maar ik zou dan ook een wissel moeten maken om van spoor 2 uit de boog naar spoor 1 te komen en die wissel is er ook niet. Dus ik houd mijn extra wisselstraat toch maar liever voor het station.

Een andere reden is het kopspoor. Dat is nu 78 cm en daar moet nog wat lengte af voor de inrij- en stopmelder. Ik ga zeker niet met een boogwissel werken, wanmt die dingen vind ik een complete crime. Ik denk ook dat de lengte van spoor 1 dan aardig gaat inboeten als ik na de rechterwissel die naar het kruiswissel in spoor 2 gaat, nog een linkerwissel moet plaatsen voor het kopspoor en dan ook nog een wissel om van spoor 2 naar 1 te gaan.

Alternatief is om met een driewegwissel te beginnen. Links naar het kopspoor, rechts naar een engels wissel in spoor 2. En dan de wissel van spoor 1 naar spoor 2 omdraaien, dus dat je daar nog van 2 naar 1 kunt gaan.

Re: Hookyville op weg

Geplaatst: 09 mei 2010 19:58
door Hookies
Het alternatief even uitgewerkt en dan krijg je deze situatie:

Afbeelding

Het uithaalspooor (blok 48) rechts is trouwens een spoor lager gezet. Ik kwam er achter dat als de autotrein blok 44 en 46 bezet hield, dat er dan geen goederenverkeer richting wisselstraat D weg kon komen of juist naar de goederensporen kon komen. Door deze aanpassing is dat nu wel mogelijk. Ik twijfel nog om het oude blok 48 wel te handhaven, zodat de autotrein niet achteruit terug hoeft te rijden over wissels.

Of treinen nu links of rechts rijden, daar maak ik me niet zo druk om. Een trein die naar het kopspoor moet, rijdt sowieso altijd al links. Ik heb meer iets met veel en verrassende rijmogelijkheden.

Mvg,
Martin

Re: Hookyville op weg

Geplaatst: 09 mei 2010 20:08
door spoor65
Martin,

Ik snap wat en hoe je het bedoeld, ja er zou idd nog een extra wisselstraat dan voor het huidige moeten komen, maar boogwissels zou ik ook niet willen aanraden.

Voor jouw kopspoor zou je trouwens ook ipv een boogwissel in de door mij uitgelede sytuatie, ook kunnen kiezen om het laatste stuk boog te vervangen voor een normale rechter wissel, al krijg je dan natuurlijk weer het bezwaarlijk punt dat dan doorgaande treinen over een afbuigende wissel moeten rijden, iets wat op volle snelheid zeker geen praktijk voorbeeld zal zijn. maar ja, soms moeten we in model nu eenmaal wel eens wat smokkelen om toch zo goed mogelijk weg te komen met onze beschikbare ruimte.

Maar, jouw kennende zul je zeker weer een goed plan in elkaar weten te draaien.

mvg

Freddy

ps, zie nu net dat jij inm al wat veranderd hebt, ook dat ziet er goed uit, al zou ik niet echt snel een 3weg gebruiken in de hoofdbaan. vind het wel beter over komen dan de voorgaande tekening met die extra spoor 1 naar 2 verbinding.