de GEINBAAN concept TWEE

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

Hoi Rob,

ja ben het met je eens dat de wissels en met name de engelsman wat te kort naast de helling ligt.

ik denk er ook al over om deze wat verder naar stationsemplacement te verschuiven om ook de breedte tussen de stationssporen van het komende en gaande spoor wat te versmallen zodat daar geen perron tussen hoeft te worden gecreëerd.

maar de juiste opstelling zal straks als de helling is aangesloten worden aangepast en misschien vervalt de engelsman wel en wordt vervangen door en "gewone " rechte wissel maar dat zien we tegen die tijd dan wel weer.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

Paul B
Berichten: 554
Lid geworden op: 29 jul 2011 09:00

Re: GEINBAAN

Bericht door Paul B »

Ik ben wel benieuwd hoe de treinen over de engelsman heen denderen, met name de treinen die zojuist van de helling naar beneden zijn gekomen. Bij mij stuitert eea nogal op kruisingen en wissels.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

hoi paul.

van de helling komend wordt er ongeveer een raillengte voor de kruising / wissel een stroom onderbreking toegepast welke dan veranderd in een lagere snelheid voor inkomend verkeer station dus van ontsporingen geen last en ja het denderd wel das waar.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

en zover zijn we vanmiddag gevorderd :lol:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janiegein op 21 mei 2018 09:13, 3 keer totaal gewijzigd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Wim
Berichten: 1312
Lid geworden op: 21 jul 2012 10:20
Locatie: Naast Expo Houten

Re: GEINBAAN

Bericht door Wim »

Je gaat snel Jan :geek:


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

hoi Wim,

ja het gaat veeeel sneller dan ik had verwacht, maar ja het zit voor de verandering eens en beetje mee :mrgreen: en dat mag ook wel eens een keer.

Vooruitlopend op resultaat van deze helling ben ik alvast aan het nadenken over een wijziging gelijk aan deze helling voor het in en uitgaande verkeer van schaduwstation want dat bevalt me in de huidige opstelling ook niet helemaal en dat komt hoofdzakelijk omdat als er daaronder wat gebeurd het altijd daar gebeurd waar je net niet bij kan of dat het het oogtechnisch net niet binnen mijn gezichtsveld ligt.
Maar dat is meer een leeftijdprobleem dan dat het niet oplosbaar zou zijn maar als het makkelijker zou kunnen moet ik dat toch nog eens nader bekijken.
Maar zoals al eerder aangekaart ik heb de tijd en ben uiteindelijk nog geen één heel jaar aan het bouwen en als ik terugkijk op wat ik allemaal toch gefabriekt heb mag ik daar best trots op zijn. ;)


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

hallo effe update,

nieuwe helling / daling klaar,

ben gelijk maar het station nieuwestad compleet aan het herleggen daarvan zijn inmiddels de drie opstelsporen binnenkomend vanaf het schaduwstation gelegd en als het effe kan zijn morgen de de twee retoursporen ook weer herlegd.

doel hiervan was in de eertse plaats nodig om de wisselstraat beter aan te laten sluiten aan de nieuwe helling waardoor ook de binnenkomende wissels verlegd moesten worden. Tevens heb ik de gelegenheid gepakt om de totale breedte van het station gerekend vanaf spoor 1 t/m 5 te versmallen.
Als dit klaar is volgt foto oude situatie met daarachter en foto met de nieuwe situatie.

Tot later dan maar weer


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

hallo allemaal,

een weekend vol visite die al mijn bouwplannen in de war stuurden maar toch gezellig.

heb toch tijd gevonden om de handelingen waar ik mee bezig was af te maken en zie daarvoor hieronder de resultaten.

foto 1;
is het eindresultaat van de nieuwe klim die door alle locomotieven inclusief slierten en sliertjes vlot naar boven laten lopen.


Afbeelding

foto 2 ;
is de oude situatie van station Nieuwestad met de brede opstelling.

Afbeelding




dit was het resultaat van en klein weekje knutselen.


wordt vervolgt
Laatst gewijzigd door janiegein op 21 mei 2018 09:15, 9 keer totaal gewijzigd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Wim
Berichten: 1312
Lid geworden op: 21 jul 2012 10:20
Locatie: Naast Expo Houten

Re: GEINBAAN

Bericht door Wim »

Dat ziet er keurig uit Jan.

Mijn compliment hiervoor!

Het station ligt nu ook rechter dan in eerdere situatie, beter dus.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

Hoi Wim.

ben met de stationsopstelling zoals die er nu ligt best wel tevreden.

Enige probleempje is vanuit stationsgebouw geteld spoor 5 ligt achterin niet recht maar loopt taps. dus dat zal met het maken van een perron aldaar wat extra knutselwerk kosten.

Verder ben ik met spiraal wel in mijn sas en begrijp eigenlijk niet waarom in de allereerste opzet die spiraal toen niet wilde lukken en uiteindelijk geworden is wat hij nu is.

Ben echt geneigd om dat beginstuk ook af te breken en alsnog proberen een helix te maken gelijk aan wat ik nu gemaakt heb.
Ik bedoel wat met acht centimeter overbruggingshoogte lukt moet toch ook met veertien centimeter lukken?

dus wie weet :roll: :(


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Wim
Berichten: 1312
Lid geworden op: 21 jul 2012 10:20
Locatie: Naast Expo Houten

Re: GEINBAAN

Bericht door Wim »

5e spoor taps, duidelijk!
Ik zie het nu inderdaad, dacht dat het perspectief van de foto was.

Probeer dan met de juiste bochten-combinatie dat 5e spoor recht te krijgen?

Knutsel anders even in een spoor (aanleg) programma! Ik denk dat je je daar in de toekomst toch aan gaat ergeren.


Verder, mooi hoor.


Gebruikersavatar

Traibergen
Berichten: 595
Lid geworden op: 25 aug 2013 18:20

Re: GEINBAAN

Bericht door Traibergen »

Het word al mooi zo te zien! :)
___________



Zolderspoor
Berichten: 812
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: GEINBAAN

Bericht door Zolderspoor »

Hoi Jan.

Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. Met andere woorden: Nu je kennis is vergroot en je een goede ervaring hebt met de bouw van deze kleine helix staat niets in de weg om je eerste bouwsel af te danken en nog zo'n fraaie hellingbaan te bouwen. Nu je het kunstje kent, is het verschil tussen 8 en 14 cm alleen een rondje extra ;)


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

Hoi Rob,

ja inderdaad zou dat een logische conclusie zijn en denk er ook hard over om dit inderdaad uit te gaan voeren.

Maar eerst een klein probleempje oplossen in de huidige nieuwe spiraal.

Als je de bocht neemt die als eerste naar boven gaat en dus die het dichtst bij de muur ligt dan blijkt dat de binnenbocht toch te krap licht want diverse loks en personenenwagens wringen zich daar naast de rails dus ik moet die bocht verbreden en minder krap maken.
Als ik dat doe dan doe ik ook meteen maar de aanloop en logisch ook de uitloop want ook daar gaat het regelmatig verkeerd en ik denk dat e.e.a. aldaar ook iets te krap / scherp licht.

als dat klaar is volgen weer foto,s van oude en nieuwe situatie .

tot dan,


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

Hallo daar zijn we weer :P

foto 1 laat uit een ander perspectief zien wat ik bedoelde met de achterste bocht die vel te scherp is en dat ga ik veranderen.

foto 2 laat zien dat ik in achterste bocht een stuk ingelast heb in de breedte zodat draai ruimer wordt.
tevens heb ik onderin de op en afloop bocht verlegd maar zie nu op de foto dat er in de bocht aan de rand van de tafel toch weer en scherpere hoek zit die nog weer wat gestrekter / uitgerekt zal moeten worden om de aanloop naar boven nog iets soepeler te laten verlopen.

en voor Rob: heb materiaal gehaald voor andere helix. :mrgreen: ga het toch proberen maar zal echt en grote klus worden.


Afbeelding
Laatst gewijzigd door janiegein op 21 mei 2018 09:16, 5 keer totaal gewijzigd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Traibergen
Berichten: 595
Lid geworden op: 25 aug 2013 18:20

Re: GEINBAAN

Bericht door Traibergen »

Wat is de achtergrond op de tweede foto?
Het lijkt wel een digibord.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

een digibord wat is dat nou weer????

is gewoon kamermuur met half weggewerkte lichtschakelaar daar hoef je toch niet voor gestudeerd te hebben om dat te kunnen onderscheiden.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Traibergen
Berichten: 595
Lid geworden op: 25 aug 2013 18:20

Re: GEINBAAN

Bericht door Traibergen »

Dit is een digibord,
Dit is een digibord,
HNI_0078_JPG.JPG (60.92 KiB) 2717 keer bekeken
dit is een digibord


Gebruikersavatar

Traibergen
Berichten: 595
Lid geworden op: 25 aug 2013 18:20

Re: GEINBAAN

Bericht door Traibergen »

janiegein schreef:een digibord wat is dat nou weer????

is gewoon kamermuur met half weggewerkte lichtschakelaar daar hoef je toch niet voor gestudeerd te hebben om dat te kunnen onderscheiden.
Sorry hoor, maar ik zag het gewoon verkeerd.
op mijn 3dsbrowser zag ik die foto ongeveer 6x12 cm.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

is goed Abel ;

vergissen is menselijk.

overigens dat bord wat je laat zien dat zou wat zijn voor mijn controle paneel maar ja dat wordt voor het digitale en ik doe nu eenmaal analoog en zonder computertje.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Traibergen
Berichten: 595
Lid geworden op: 25 aug 2013 18:20

Re: GEINBAAN

Bericht door Traibergen »

janiegein schreef:is goed Abel ;

vergissen is menselijk.

overigens dat bord wat je laat zien dat zou wat zijn voor mijn controle paneel maar ja dat wordt voor het digitale en ik doe nu eenmaal analoog en zonder computertje.
het bord is peperduur en word vooral voor het onderwijs gebruikt dus zelfs voor een mens met een goed inkomen is een digibord te duur.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

hoi abel.

toch aardig dat je me met het denken dat ik zo.n bord zou hebben zo inschatte maar sorry moet het met mijn AOWtje doen.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Traibergen
Berichten: 595
Lid geworden op: 25 aug 2013 18:20

Re: GEINBAAN

Bericht door Traibergen »

janiegein schreef:hoi abel.

toch aardig dat je me met het denken dat ik zo.n bord zou hebben zo inschatte maar sorry moet het met mijn AOWtje doen.
Ik zij juist dat het heel duur was.
Maarja, een vergissing kan gebeuren.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

hallo allemaal,

mag ik jullie voorstellen onze gezinsuitbreiding per 04-09-13.

hij heet Chico en is geboren 20-07-2013

Afbeelding

betekend dat ik de eerste tijd mijn aandacht in de huiselijke kring zal moeten steken om e.e.a in goede banen te lijden.

kan hem uiteindelijk ook altijd nog inzetten als hulplocomotief.

wat de "geinbaan " betreft we gaan gewoon door op de ingeslagen weg alleen met grotere tussenpozen.


tot later dan maar weer
Laatst gewijzigd door janiegein op 21 mei 2018 09:19, 3 keer totaal gewijzigd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4095
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: GEINBAAN

Bericht door Ad_M »

Hoi Jan,

Felici met je nieuwste gezinslid ;)
Wie gaat hem uitlaten, twee maal raden wie daar voor opdraait :lol: :lol:

Ben niet zo goed met hondenrassen (heb meer iets met NS materieel en katten :mrgreen: ), is het een Chiwawa?

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Plaats reactie