Backeramm am Rhein

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

ZThijs1
Berichten: 232
Lid geworden op: 09 jan 2014 14:49
Locatie: Amersfoort

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door ZThijs1 »

Scenery-meester Jeroen is weer bezig hoor. Dit belooft weer heel mooi te worden. Ik ben benieuwd naar die 'afneembare' berg. Daar zullen nog wel wat hindernissen overwonnen moeten worden.

Wat me toch elke keer weer verbaasd is dat bij zo'n simpel spoor het toch zo goed tot zijn recht komt.


grt,
Thijs

Am Waldrand
Gebruikersavatar

Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Overdijk »

Is deze oplossing van portalen soms ontstaan door spoorverdubbeling?


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Wim H »

Dit soort dubbele tunnels zijn vaak het gevolg van electrificatie van de lijn. De oorspronkelijk tunnels uit 1862 (zowel de Loreley als de Rossstein tunnel) waren geschikt voor dubbel spoor en hadden slechts één breed portaal (het mooie "kasteel" vormige portaal). Voor stoomtractie paste dat prima. Doordat de lijn later geëlectrificeerd werd (1959-1961), was er ruimte nodig voor de bovenleiding. Die was er niet, dus werd het spoor in de oorspronkelijke tunnel in het midden gelegd (waar de tunnel hoog genoeg is voor bovenleiding). Daar paste dus slechts 1 spoor. Voor het andere spoor werd een 2e tunnel gegraven, parallel aan de oorspronkelijke. Deze kreeg uiteraard zijn eigen portalen. De nieuwe portalen zijn (helaas) een stuk eenvoudiger uitgevoerd, waarschijnlijk om financiele redenen.
Soms werd in plaats van een 2e tunnel het spoor verlaagd om ruimte voor de bovenleiding te creëren, maar blijkbaar was dat voor de Rijnspoorweg niet mogelijk.
Groet, Wim



mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door mdedeugd »

Hallo Jeroen.

Mag ik even tussendoor, ben zo weer pleiten, 2 punten kritiek meister bouwer Jeroen :D

Ik vindt dat je spoor niet erg netjes ligt, ben ik niet gewent van jou :oops:
Vooraan liggen de spoorstaven naast elkaar en waar je een scheiding hebt geslepen, zit een knik in de spoorstaaf.

Bier en modelbouwen gaan niet samen ;)

Martin de Deugd



marco
Berichten: 1172
Lid geworden op: 06 sep 2008 14:08
Locatie: wijchen

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door marco »

Martin ik denk dat je de moduleovergang bedoelt?
Deze ligt idd niet helemaal recht zo te zien maar ik denk dat het gezichtsbedrog is ;)
De fotos zijn uitvergroot dus dat valt dan extra op


Groetjes marco


Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057

Vaste baan op zolder ( in aanbouw )

http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911

mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door mdedeugd »

Heb het nu ook gezien, dus mijn opmerking/aan mag wat mij betreft control/alt/del :D
Jeroen Excuus ;) ;)


Martin de Deugd


Gebruikersavatar

william
Berichten: 1207
Lid geworden op: 03 mar 2010 13:01

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door william »

Of het nu recht ligt (of niet), of de uitvergrote overgang is van de module :mrgreen: het zijn weer hele mooie plaatjes.

Groeten,
William


Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3902
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Jeroen »

Ik snap de commotie wel. Voel je nooit bezwaard om commentaar, dat misschien wat negatief is of zelfs afzeikerig, te leveren. Jullie weten inmiddels wel hoe ik ben of schrijf, en zoniet: heb je nog 2 andere bouwdraadjes door te nemen :mrgreen: .

De overgang dáár is wel erg lastig. De sporen liggen in een flauwe boog en ook nog verkant, en zelfs de wissels liggen verkant. Dat bracht wel de nodige complicaties. De overgang zelf in de rail is natuurlijk zichtbaar, want dit moet nou eenmaal wat robuust zijn. De rail maakt niet echt een knik op de overgang, maar wel iets ervoor en ernaar. Een knik in hoogte. De trein rijdt hier toch door een soort kuil, moet je je voorstellen. Iets anders kan ik er nu niet van maken. Dat is het, danwel mijn, compromis om het nog vervoerbaar te houden.

Ik ga ervan uit dat je hier straks echt praktisch niks meer van ziet, en dat de focus op andere dingen liggen. Die zijn er namelijk genoeg. Tezijnertijd, welteverstaan.

Jojooo!

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3902
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Jeroen »

Oja,

11 treinen de hele avond im Betrieb. Nul problemen. Rijdt allemaal erg lekker. Gauw die gedachte uit m'n hoofd zetten en bouwen. Er moet nog zóveel ontieglijk veel gebeuren hier.

J.
Laatst gewijzigd door Jeroen op 10 jun 2014 23:17, 1 keer totaal gewijzigd.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Overdijk »

Kan die "kuil" niet tot ontkoppelingen lijden?


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3902
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Jeroen »

Nee.....misschien was het woord 'kuil' ook wat te overdreven. Je ziet de wagons een klein beetje deinen, dat is alles. Heel geleidelijk. Er is nog niks ontkoppeld daar. Ook niet op de andere overgangen.

Hallo, ik heb ze wel een beeeeetje precies aangelegd allemaal! 8-) :lol:

Ik post binnenkort FF een filmpje, dan kunnen jullie een beetje zien wat ik bedoel.....


Afbeelding
Gebruikersavatar

Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Overdijk »

Okidoki, ik had namelijk in de spiraal er wel op een plek last van. Zal wel zijn geweest omdat het heuvel op was.
Anyway, je levert weer puik werk af kerel.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3902
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Jeroen »

Hmmm, fukkerdefuk,

Ik dacht dat ik al een post had gedaan. Nee dus, kennelijk enkel op 'voorbeeld' geklikt en toen het gelaten voor wat het was, dus lekker afsluiten die handel.

We proberen het nog eens. Ik had dus voor jullie een bovenaanzichtsfotootje (dengdengdeng!!!) gemaakt van de bewuste module-overgang. Gaat ie weer...

Afbeelding

Zoals ik al zei is het niet echt een kuil, maar meer dus een beetje deinen en schommelen van de treinen. Overdijk, in een spiraal kan ik het me enigszins voorstellen dat er rare dingen gaan gebeuren. Er staat meer spanning op de koppelingen en die zijn bovendien al 'tilted'. Ik test dit soort zaken ook altijd met die vermaledijde LSModels rijtuigen. Prachtig om te zien, maar ze rijden niet echt vergevingsgezind. Als die dingen goed over de baan komen zit het wel goed, hanteer ik altijd als regel.

Okay, ik heb ook nog FF gauw een klein filmpje in elkaar geflanst, so see for yourself!


Afbeelding
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2931
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Maurits71 »

eens, stelt niets voor ;)


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3022
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Ron »

Niets te zien van een hump, rijdt prima allemaal.
In het filmpje is mooi om te zien hoe weinig ruimte er in de bocht zit, prima werk.
Nu tijd om te pilzen 8-)

gr. Ron.


Ik rommel maar wat aan!

mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door mdedeugd »

;) Mooie film

Martin de Deugd


Gebruikersavatar

[Patrick]
Berichten: 326
Lid geworden op: 21 jan 2012 16:34
Locatie: Epse
Contacteer:

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door [Patrick] »

Leuk filmpje. Op het eind er van zag ik al het begin van wat groen.


Goed goan!
Patrick

Modelbaan Löwenstein v2.0 | YouTube | Tijdperk III | Peco 55 | Dinamo TM44 (9x), OC32 (7x), DTC (1x) | iTrain 5.x Plus | Fleischmann, Minitrix
Egal wie gut du fährst, Züge fahren Güter
Lid van MC de Spoorstaaf
Gebruikersavatar

RogerB
Berichten: 643
Lid geworden op: 10 jan 2013 20:18
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door RogerB »

Leuk filmpje Jeroen. Ik heb me meteen geabonneerd op jouw Youtube-kanaal :D


Groeten, Roger

Ik bouw aan Route du Vin / Weinstraße - periode VI - digitaal
(Alle advies is van harte welkom !!!!)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3902
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Jeroen »

Thanks boys,

@Patrick: ja, haha! Lekker jungle'tje toch?! 8-)

Veel gezaagd vandaag aan het afneembare deel. Er staat nu een soort immens gedrocht op de rechtermodule.

Hey, de baan heeft sinds gisteren 19:15 LT tot nu, 01:15 pakweg, vrijwel storingsvrij gedraaid. 2200 Koploper-km's, en al ik heb hoeven doen was een nukkig wisseltje opnieuw aansluiten, NUL schoonmaken, klein hopje hier en daar, en één major crash ivm wat losgelaten wagons.

Ik vind'm mooi. Slaaptijd.

Joo!

J.
Laatst gewijzigd door Jeroen op 12 jun 2014 08:40, 1 keer totaal gewijzigd.


Afbeelding
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door bob vermeulen »

Jeroen,

mooie filmpje, lekker rustig treinverkeer.

mvrg Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

william
Berichten: 1207
Lid geworden op: 03 mar 2010 13:01

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door william »

Inderdaad een heel mooi filmpje.
Andere filmpjes ook gelijk nog maar een keer bekeken.

Groeten,
William


Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3902
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Jeroen »

Dankjewel, boys. Leuk om te lezen. Ook geeft dat weer wat motivatie om zoiets nog eens te doen. Zoals de meesten van jullie wel weten kost het maken van filmpjes altijd wel extra tijd.

Ja, als ik hier live nog een kritisch kijk én naar het filmpje ben ik van mening dat het absoluut strakker had gekund, maar gegeven het feit dat dit modulair is....met een scheiding exact op een verkante boog, en in zekere zin een beetje hufterproof moet zijn vind ik het wel accepté. Zodra de baan hier onderdeel is van, ja, de vaste baan :mrgreen: , dan kan ik dat nog wel wat strakker maken. Maar zoals gezegd: je ziet het nauwelijks, en straks valt het ook minder op.

Ik zoek even een foto op van het begin van het frame van de berg. Dat wordt nog een hele klus overigens. Maar het begin is daar, en ik ben natuurlijk alweer door het hout heen. Ik moet eigenlijk FF doorbuffelen met die spanten, want ik ben wel eens benieuwd hoe dat gaat werken met dat vliegengaas. Overigens denk ik dat de naad tussen de module en het afneembare deel goed wordt dichtgedrukt door het gewicht van het gips.

Feateau....

Afbeelding

En nog eentje van voren. De rijdende trein geeft wel een indruk van de grootte van het geheel. Oef, en dat moet ik allemaal nog gaan begipsen en begroenen?! :cry:

Afbeelding

...I'd better get started then ipv oeverloos op een forumpje te schrijven! :evil:

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3264
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Michiel »

Jeroen, goed bedacht om het bovenste deel los te houden, afneembaar tijdens het verplaatsen van de module. Maar wanneer ik je module met helix zo zie, is deze module toch behoorlijk volumineus. Wat zijn de afmetingen? Ik vraag dit omdat een van de volgende modules van mijn baan ook een helix zou gaan hebben, en mijn huidig segment (met loods) van 150x90cm al te groot en zwaar is geworden om makkelijk alleen te dragen.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3902
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Jeroen »

Hoi Michiel,

Het klopt wat je ziet; inderdaad is dit andere koek dan de lichte bakjes van Duisburg-Beksheim. Ze zijn groot en nu al vrij zwaar. In mijn eentje is het net te doen, maar wanneer ik het mijn lieftallige -en veel kleinere- wederhelft zou vragen om te verplaatsen denk ik dat ik gewoon een middelvinger te zien krijg, vergezeld van de woorden "bekijk het maar met je trein" of iets dergelijks.

De afmetingen van de helix module zijn pakweg 115x120x20 cm. Daar komt nog 15 cm scenery bovenop, vanaf het spoorniveau. Het afneembare deel is dus wat kleiner, al is het niet veel, maar wel 70 cm hoog. Maakt 85 cm hoogte vanaf het spoorniveau, en dat is toch +- 130 meter op schaal.

De middenmodule met de perrons erop is nog iets groter.......die is al wel smaller aan de linkerkant, maar erg fors ook met transport. Gelukkig zijn de andere modules allemaal kleiner.

Ja, het is nogal een operatie, maar an sich zit de boel vrij snel in elkaar. Al die K...-goederentreinen op de rails zetten is alleen zo'n pestwerk 8-) .

J.


Afbeelding

FidOo
Berichten: 5702
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door FidOo »

Pfff jeroen, dat wordt een flink bouwwerk wat je allemaal moet gaan transporteren zo. Merk ook al dat zo'n platte module zonder scenery wel goed te doen is, maar zodra er mooie mastjes en boompjes en zulke fratsen op komen te staan wordt het transport toch wel een stukkie lastiger.

Ben er nu ook al de grijze massa eens aan t prikkelen over hoe ik dat straks allemaal heel en ongeschonden in mn auto getrapt krijg en zonder schade weer neer kan zetten.

overigens strak werk die module-overgangen, merk nu zelf ook hoe lastig dat wel niet is allemaal!


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Plaats reactie