Brussel-Noord anno 1920 - het einde

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

ZThijs1
Berichten: 232
Lid geworden op: 09 jan 2014 14:49
Locatie: Amersfoort

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mammoetproject

Bericht door ZThijs1 »

Ingenieus opgelost met die deuren :shock: En het resultaat is erg mooi, ik vind het niet storend dat het niet allemaal zo kakstrak is. Besides, straks met aankleding ligt de focus niet volledig op hoe recht die deuren zijn. Maar goed, nu nog de rest van de deuren! :P. Ik hoop binnenkort een filmpje te zien hoe de deuren automatisch gaan als er een lok aankomt of vertrekt!


grt,
Thijs

Am Waldrand
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3264
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mammoetproject

Bericht door Michiel »

Gisteren heb ik het segment met de loods in opbouw terug recht gezet, en aangesloten. Koploper werd geconfigureerd om de loodsdeuren te kunnen besturen, en de logica werd gedefinieerd opdat bij bezet spoor de loodsdeuren open en dicht gaan. Alles verliep probleemloos. ...Wééral een filmpje :shock: :D

Afbeelding
(klikkerdeklik op het prentje)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Doolemeister
Berichten: 1109
Lid geworden op: 19 okt 2011 12:30
Locatie: Regio het Groene Hart

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mammoetproject

Bericht door Doolemeister »

Beste Michiel,

Wat ontzettend gaaf!!
Zeer indrukwekkend.

Groet,

Arjan


Groet, Arjan

De bouw van mijn baan ESPE
Voorzitter van de Delftse Modelbouwvereniging
Volg ons op Facebook
Samen bouwen aan een groter geheel

FidOo
Berichten: 5703
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mammoetproject

Bericht door FidOo »

Mooi Michiel, werkt echt heel netjes. Alleen zouden de deuren nog iets trager mogen gaan. Die deuren worden in t echt met de hand bediend. Dus dat gaat zo rap niet.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3264
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mammoetproject

Bericht door Michiel »

Dat is correct. Ik zou heel graag die deuren trager willen laten gaan, maar voorlopig krijg ik de registers die de snelheid van de servo regelen nog niet geprogrammeerd. Mijn probleem, ik ben het uilskuiken hier. Geen bug, geen technisch probleem van de decoder. Maar ik krijg die servodecoder wel onder controle... ooit eens. ;) :D


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3264
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mammoetproject

Bericht door Michiel »

Ik heb eindelijk de snelheid van de deuren onder controle gekregen: brute force programming over programmeerspoor. Ze gaan nu een stuk trager. Dat ziet er meteen ook een stuk beter uit. Ik heb ook een snelle poging gedaan om geluid te koppelen aan de beweging van de deuren. Koploper stuurt de deuren samen met het geluid. Mijn camera sukkelt wel met de scherpstelling. En, waarschuwing voor gevoelige zielen, het is "extreme macro!"

En dus nog maar weer een filmpje. Vervelend hé! :D
Afbeelding
(klikkerdeklik op het prentje)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mammoetproject

Bericht door BenQ »

Michiel,
Schitterend die geluiden erbij, lijkt wel een spookslot. :twisted:
De snelheid van open en dicht gaan is precies goed.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Lemland
Berichten: 2082
Lid geworden op: 12 dec 2010 12:29
Locatie: Rotterdam

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mammoetproject

Bericht door Lemland »

Erg mooi zo, geluiden zijn inderdaad precies goed zo en snelheid is inderdaad veel beter. Krijgen alle deuren hun eigen geluid straks?

Bart



FidOo
Berichten: 5703
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mammoetproject

Bericht door FidOo »

Ahh dat is veel beter zeg! Heel natuurlijk zo. (t geluid kan ik even niet beoordelen op t werk zonder speakers)


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4494
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mammoetproject

Bericht door spoor65 »

Mooi zo, maar, staat dat menneke nu in de kolenbak te wateren :o

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3264
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mammoetproject

Bericht door Michiel »

Bedankt voor jullie leuke reacties!

@Freddy, tja, het is een mannetje met een schop, maar ik ben er mee eens, dat het lijkt alsof hij "de patatten aan het afgieten is". :D Bij het volgend onderhoud was ik al van plan om hem iets anders te positioneren.

@Bart, inderdaad, niet elke deur krijgt hetzelfde geluid. Dat zou erg enerverend worden op den duur. Ze krijgen allen een eigen geluid, en dan nog, niet steeds aanwezig (vb 50%). Kwestie om niet te overladen.

@Ben, het kriepen van de deur bij het open lijkt inderdaad uit een horrorfilm te komen. Maar ja, een zware deur... veel gebruikt... 30 jaar oud... weer en wind... Ik veronderstel dat sommige deuren inderdaad een dergelijk knarsen voortbrachten.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3902
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mammoetproject

Bericht door Jeroen »

Hier wordt weer even een nieuwe standaard neergezet.

Ik vind het briljant! Mooie deuren, mooie beweging en die geluiden zijn top. Subtiel, en zoals je zegt: als je t 50% van de tijd doet wordt het ook niet irritant. Alleen heb jij straks zo'n groot station, dan hoor je 't niet eens.

Voor mijn info: met welke servodecoder heb jij dit voor elkaar gekregen? Ik begrijp dat die ook geluiden afspeelt? Want zo breng je me wel op ideeën!

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3264
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mammoetproject

Bericht door Michiel »

Hoi Jeroen,

de geluiden worden door Koploper afgespeeld op mijn computer. Je hoort dus het geluid dat uit de Hifi-luisprekers komt. Op film merk je daar niets van, maar life naast de baan klopt dit natuurlijk niet. De decoder die ik gebruik is een Joka 8-voudige servodecoder. Deze kan dus geen geluiden afspelen.

Een volgend project OOIT, is om luidsprekers in elk baansegment te verwerken en met een supergoedkope MP3-speler (3 euro per stuk of zo) en met versterker het geluid te produceren. De uitdaging is dan om de digitale triggers (welk geluid wanneer) om te zetten naar de track-select-en-start commando in deze mp3-spelertjes. Ik heb een idee, maar moet het nog uitwerken.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3264
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mammoetproject

Bericht door Michiel »

Zo! De extra servo's zijn binnen. De derde servodecoder is in elkaar geplakt. Alles heeft z'n plaats gekregen. Kwestie om nu één voor één elke servo af te regelen, en mechanisch te haken aan de deurmechaniek. Het leger servo motoren is paraat. :D Maar nu eerst een spagetti Bolognese voor de kids kokkerellen...
Afbeelding


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4083
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mammoetproject

Bericht door Ad_M »

Michiel schreef: Maar nu eerst een spagetti Bolognese voor de kids kokkerellen...
Dradensoep als toetje heb je al ;)

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3264
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mammoetproject

Bericht door Michiel »

:D


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2931
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mammoetproject

Bericht door Maurits71 »

top michiel.

ik ben toevallig ook bezig met geluidjes via koploper, echter nog niet zover als jij, mooet nog ff de juiste hint vinden


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3264
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mammoetproject

Bericht door Michiel »

Misschien is volgende een voldoende hint:

- zoek een geluid naar keuze, en converteer het naar WAV (Audacity is hier perfect voor, super programma!)
- maak een folder aan onder de koploper folder met als titel "geluiden", en kopieer het WAV-geluidsbestand daarin.
- maak een logische actie aan, met de voorwaarde waarbij het geluid afgespeeld moet worden (vb blok X bezet)
- maak in Koploper een "speciale actie" met als actie "afspelen van een geluid", en kies in het veld met de bestandsnaam het bestand met de "WAV" in de folder "geluiden"
- koppel deze speciale actie aan de logische actie hierboven en klaar!

Succes! ;)

O ja, zie dat je op je computer met Koploper een werkend geluidsysteem heb, en dat je luidsprekers aan staan. ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3264
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mammoetproject

Bericht door Michiel »

Tussendoor een sfeerbeeld voor de loods. Super macro, een hoop onvergeeflijke dingen dus, maar beetje bij beetje komt het allemaal wel goed. ;)
Afbeelding


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

JohoMapi
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 869
Lid geworden op: 11 jun 2013 17:48
Contacteer:

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mammoetproject

Bericht door JohoMapi »

Hallo Michiel,

Ik vind het razend knap wat je allemaal maakt. Het is groots en de detaillering ziet er ook goed uit.
Een vraagje. Moet de locloods er heel nieuw uitzien, of is men in Brussel waanzinnig goed met het schoonhouden van de gevels?

Groet,
Maurice


RAILNSCALE Bekijk onze website met 3D-geprinte automodellen, accessoires en gereedschappen: www.railnscale.com
Happy Hobbying!
Facebook: https://www.facebook.com/railnscale/
Instagram: https://www.instagram.com/railnscale/
Youtube: https://www.youtube.com/user/JohoMapi
Gebruikersavatar

mikey
Berichten: 1001
Lid geworden op: 04 nov 2012 12:30
Locatie: Gouda

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mammoetproject

Bericht door mikey »

Hoi Michiel,

Gaaf project heb je! Inmiddels heb ik je hele topic doorgelezen. Ook je eigen site ziet er goed uit! Ga zo door met de detail ;)
Zelf ga ik ook een Peco draaischijf voorzien van stappenmotor. Je oplossing voor nieuwe wieltjes is perfect. Plastic op plastic slijt inderdaad een beetje snel :roll: Zelf wil ik mini kogellagers gaan gebruiken. Nu twijfel ik zelf nog tussen de 5,6 of 7 mm. Welke maat heb jij gebruikt?


Grz, Mike

Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Gebruikersavatar

Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mammoetproject

Bericht door Overdijk »

He, zijn de dames er nog? Of zijn ze op vakantie.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mammoetproject

Bericht door BenQ »

Volgens mij zijn de dames overgelopen naar een andere baan, zag ze daar laatst staan. :lol:
Kan ook zijn dat de eigenaar van die baan meer bood. :o


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3264
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mammoetproject

Bericht door Michiel »

@Maurice, Belgen staat gekend voor hun smetteloze properheid, nee? :lol: Graptje! Nee, de muur zal geweatherd worden van zodra het gebouw helemaal klaar is. Op die manier krijgt het een eenheid, en blijft het geen verzameling aan elkaar gekleefde muursegmenten. Ten minste, dat is de opzet.

@Mike, ik heb wieltjes laten draaien uit roestvrij staal van dezelfde diameter als de aangegoten kunststofwieltjes op de Peco draaischijf. Ik ken exacte maat niet meer uit het hoofd, sorry. Zou ik vanavond kunnen opmeten, als je dat wenst.

@Ron & Ben: de dames komen net terug van uit hun winterverblijf: "naast de stoof in 't stamnenee". Nu ik weer meer aan de scenery werk, zullen ze wel nieuwsgierig komen kijken hoe het verloopt. En, waar had je ze nog zien verschijnen, Ben? Welke baan? Mij hebben ze niets gezegd! :D


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4494
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mammoetproject

Bericht door spoor65 »

http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=7509

Hier staan de dames op de trein te wachten Michiel

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Plaats reactie