Pagina 15 van 28

Re: Sprinkbaan

Geplaatst: 03 mar 2017 14:27
door shoven
Maurits71 schreef:Steef, leg dat ene spoor eens tegen het perron aan, het is zo onrealistisch anders, een half perron, imho
Ik twijfel hier nog wat over. Ik kan het ene spoor tegen het perron aan leggen, of ik zet een hek naast het perron en een lading groen en onkruid zodat duidelijk is dat de goederensporen niet toegankelijk zijn voor passagiers. Ik voel het meeste voor het laatste. Zijn er mensen die foto's hebben van dat soort situaties in 1:1 ?

Re: Sprinkbaan

Geplaatst: 03 mar 2017 14:45
door shoven
Jeroen schreef:Hee Steef, wat is jouw ervaring met de minimum radius in combinatie met je langste trein?

Grtz,

J.
Hoe bedoel je? In deze boog? Alles gaat hier doorheen, maar ik heb wel een trein wat moeten inkorten omdat hij het anders niet trok. Dat was een Kato class 66 met 20 kolenbakken erachter, die rijdt nu rond met nog maar 16 stuks, bij 17 redt hij het niet. Dat is een trein van plm. 140cm. Een Kato TGV van 135cm gaat er fluitend doorheen.

Afbeelding

Afbeelding


Dit zijn zo'n beetje de langste treinen die hier rondrijden.

In het schaduwstation ligt R2 als kleinste boog, daar gaat ook alles door. Maar die ligt vlak. In de helix merk je dat sommige treinen moeite hebben met de bogen. De helix is plm. 2,5% met bogen van 35cm straal en dat levert toch weerstand op.
De helling uit de keerlus in het filmpje is een kleine 3%.

Re: Sprinkbaan

Geplaatst: 03 mar 2017 15:17
door Raymond (UK)
Mooi filmpje Steven. En erg mooie lange treinen ook zeg.

Beetje vreemde vraag misschien maar hoe zet jij die bladbinders (heten die zo) vast?

Re: Sprinkbaan

Geplaatst: 03 mar 2017 15:19
door shoven
Bedoel je de bindruggen die de draadjes bijeenhouden? Die zet ik met een paar kleine schroefjes vast. Even met de punt er doorheen prikken en vastschroeven. Dan kun je ze makkelijk hergebruiken.

Re: Sprinkbaan

Geplaatst: 03 mar 2017 15:37
door Raymond (UK)
Die bedoel ik ja. Ik kon niet op de naam komen.

Bedankt Steven.

Re: Sprinkbaan

Geplaatst: 04 mar 2017 09:44
door Jeroen
Ha Steef,

Dank voor de antwoorden. Ik bedoel inderdaad een vlakke bocht. Begrijp ik goed dat R2 (whatever that may be, maar dat zoek ik wel uit) je krapste radius is, en dat treinen tot 15 wagons zo'n beetje daar makkelijk doorheen gaan? Ik wil eigenlijk altijd met treinen van +- 200 cm rijden en ben bang dat ik bij zo'n krappe radius de trein zichzelf uit de rails trekt als het ware, snappez-vous?

J.

Re: Sprinkbaan

Geplaatst: 04 mar 2017 15:03
door shoven
R2 is een radius van 225mm. Ook treinen langer dan 150cm gaan daar goed doorheen bij het materieel dat ik heb (ik heb geen stomers). Maar dat is een kwestie van proberen, hangt ook af van hoe makkelijk je wagens door de bocht willen.
Bogen i.c.m. hellingen is meer een uitdaging, vooral omdat ik in de helix een grote tussenruimte heb (treinen kunnen met panto's omhoog er doorheen, de ruimte is plm 6cm). Als je de helling ruim onder de 2% houdt zou 200cm geen probleem moeten zijn.
Bij de keerlus uit het filmpje is de helling plm 3%, ik wil die nog wat verlagen.

Weet iemand trouwens hoe hoog de rijdraden van bovenleiding hangen? Dat is nl. de minimale onderdoorgang bij de bruggen die ik nodig heb.

Re: Sprinkbaan

Geplaatst: 04 mar 2017 15:14
door Rem_Brand
Mooi Filmpje Steven.

Vraagje, wat is voor jou de reden om zonder enige demping je rails op het hout te schroeven? Vind je de demping / vermindering van het "lawaai" dermate weinig verschil uitmaken of is er een andere reden?

Re: Sprinkbaan

Geplaatst: 04 mar 2017 16:27
door shoven
Dat eerste. Het zet te weinig zoden aan de dijk en er zijn teveel verstorende factoren.

Re: Sprinkbaan

Geplaatst: 04 mar 2017 16:53
door Jeroen
Dank voor je antwoord(en), daar kan ik wat mee!

Re: Sprinkbaan

Geplaatst: 04 mar 2017 18:23
door Rem_Brand
Hoi Steven,

Bedankt voor je antwoord, ik denk dat ik ook voor die optie ga, dat scheelt weer aan extra aanleg van tussen laag.

Re: Sprinkbaan

Geplaatst: 04 mar 2017 21:48
door shoven
Ik zit nogal met Koploper te prutsen op het moment. Ik heb het leren remmen aangezet, maar nu schieten de locs wel erg veel door. Gaat dat over na een tijdje?
Hoe hebben jullie Koploper ingesteld?

Re: Sprinkbaan

Geplaatst: 04 mar 2017 22:21
door Jeroen
Hey Steef,

Staat je optrek- en remvertraging in de decoder zelf uit? Heb je 'bij stopsectie' direct stoppen (oid) aanstaan? Na een poosje zou het echt goed moeten gaan, maar dat doorschieten herken ik niet meteen. Wellicht de snelheid wat aanpassen dat de loks wat kalmer aan komen rijden?

J.

Re: Sprinkbaan

Geplaatst: 04 mar 2017 22:27
door shoven
Nee en ja. In de decoders heb ik alleen de maximumsnelheid op iets boven de 100 km/h gezet, verder niks. Ik zal devertragingen uitzetten. Ik laat inderdaad direct stoppen in de stopsectie.

Re: Sprinkbaan

Geplaatst: 04 mar 2017 23:17
door marco
Leuk filmpje steven ziet er goed uit 8-)
Mooi ook zo met de perrons erin ik snap alleen ook niet waarom je die laatste 2 sporen in het station ook niet tegen het perron legt oogt mooier vind ik.
ook kun je dan als het nodig is er een personentrein laten stoppen ( ja ik weet dat het bedoeld is als 2 goederensporen ;) )

Re: Hehe, eindelijk een nieuwe baan

Geplaatst: 05 mar 2017 18:33
door walberg
shoven schreef:Nog even wat foto's, dan weet je waar het over gaat.

Afbeelding
Zo! Met de postkoets naar de buren!

Re: Sprinkbaan

Geplaatst: 06 mar 2017 19:05
door shoven
Dat valt wel mee, die staan aan de rechtkant van deze foto, ongeveer 5m lopen...

Re: Sprinkbaan

Geplaatst: 21 mar 2017 18:57
door shoven
Gisteren wat met ballast lopen prutsen.
Het mengsel heb ik nu wel goed (3 delen Woodland Scenics Dark Brown met 1 deel Woodland Scenics Brown), maar ik vind de ballast te fijn. Daar had ik bij de vorige baan ook al last van, dat ligt dus aan mij :mrgreen: .
Ik heb dus een maatje groter ballast besteld (Medium i.p.v. Fine). Dat komt een deze dagen binnen.

En inderdaad, de lijm moet nog wat dunner. Nu is het resultaat wat 'bol'.

Afbeelding

Re: Sprinkbaan

Geplaatst: 21 mar 2017 21:38
door Timtrein85
Hoi Steven,
Het kleurtje ballast ziet er goed uit. Maar hoezo vind je de fine ballast te fijn? Dat is toch juist realistisch?
Heb je de ballast wel goed nat beneveld voordat je het mengsel van lijm/water/drupje afwasmiddel hebt ingedruppeld?

Re: Sprinkbaan

Geplaatst: 21 mar 2017 22:19
door shoven
Nou ik vind deze wat zanderig. Dus ik wil mengen met een iets groffere ballast. In 1:1 zie je ook grof en fijn door elkaar.
Dat benevelen heb ik nog nooit gedaan, bij de vorige baan lukte dat prima. Maar ik zal eens kijken hoeveel het helpt...

Re: Sprinkbaan

Geplaatst: 21 mar 2017 22:23
door shoven
Ik ben ook bezig met de bruggen. Van dat Faller-spul dat Rene ook gebruikt ben ik landhoofden en zo aan het maken. Hierbij de eerste poging. Op een blok hout heb ik steenplaat geplakt. De hoekjes met klei opgevuld, groefjes erin gemaakt en een eerste basiskleurtje gegeven.
Dat plankje waar de bruggen nu op rusten verdwijnt straks.

Afbeelding

Re: Sprinkbaan

Geplaatst: 21 mar 2017 22:53
door Jos
Door eerst te vernevelen met onstpannen water loopt alles wat vlakker uit en wordt het eindresultaat mooier (vind ik).
Hierbij een voorbeeld met Woodland Fine ballast, kleur bruin.

Afbeelding

Groetjes,
Jos

Re: Sprinkbaan

Geplaatst: 22 mar 2017 18:09
door Raymond (UK)
Hi Steven,

Heb je die steenplaat zelf uit klei gemaakt?

Ziet er mooi uit btw 8-)

Re: Sprinkbaan

Geplaatst: 22 mar 2017 22:02
door shoven
Nee, is een Faller plaat. De hoekjes heb ik met klei opgevuld.
Gezien bij onze forumgenoot Rene, van Axburg-sud.

Re: Sprinkbaan

Geplaatst: 26 mar 2017 19:24
door Rem_Brand
Steven,

Vraagje waar bestel jij je Woodland scenic ballast?
Verkopen ze daar ook de grote bussen ?