marco schreef:
Waarom zou je voor gek worden verklaard als je per functie een andere kleur draad toepast?
Groetjes marco
Mijn uitleg
Omdat bijde sporen 2 richtingen zullen kunnen worden bereden.
Had ik gewoon aan de sectie kanten 1 kleur aan kunnen houden.
Nu heb ik het voor mijzelf overzichtelijk, vindt ik.
Groen =inrijsectie
rood =ongedetecteerde sectie.
Blauw = stopsectie.
Bij rijden vanaf de andere kant is het anders om.
Groen = stopsectie
Rood = ongedetecteerde sectie
Blauw = inrijsectie
De rede voor deze kleurkeuze is door mij speciaal gekozen.
Om gemakkelijk de sectoren uit een te houden.
Labels eraan, genoteert op de lijst de kleur erbij.
Waar komt de draad vandaan, waar is ie aangesloten.
En ik kan nu teminsten schrijven, dat het zo voor mij echt makkelijk is.
Dat is inmiddels al dik bewezen.
Storingen opzoeken en deze verhelpen is zo gebeurt.
Op de testbaan had ik het ook zo aangesloten, dat werkte voor mij heel plezierig.
Vandaar in het groot ook zo aangehouden.
Ik weet niet of mij dat met 1 kleur ook zo makkelijk was afgegaan.
De werkwijzen waarop ik tot nu toe deze baan heb aangelegt, is mij als heel plezierig bevallen.
Martin de Deugd
Zo Henry , je wilt het echt weten, ok
Maar volgens mij had ik al uitgelegen, wat ik eigenlijk anders had kunnen doen bij mijn bedrading.
Als ik het advies had opgevolgt, werdt het voor mij niet makelijk, nu is dat het dus wel.
Maar goed, je krijgt je andwoord.
Omtrent aansluiten van de 5233 viessmann, hier is dan het complete verhaal.
Even dit.
Ik bedoel geheel niemand hier op dit forum, dus voel je vooral weer eens onbedoeld aangesproken Henry
Maar ok zoals je wilt, hier het verhaal, en antwoord op jullie vraag en lezen,
De beschrijving met een idee van wat ik wilde doen, die had heb ik toen destijds meegenomen naar Eurospoor 2008,
Je weet hoe het is, als je iets wilt weten, wat je niet weet als nieuwbee overstapper naar digitaal, dan ga je je licht eens ergens opsteken.
Waar kan je dat dan het beste vragen:
Aan modelspoorders die hun modelbaan al digitaal hebben op zo,n evenement.
Dit was voor ik uberhaupt met het fenomeen forum in aanraking kwam.
Dus heb ik aan sommige mensen aldaar wat uitleg gevraagt hoe ik mijn bestaande baan toen.
Deels om kon bouwen naar digitaal 2 sporig de rest gewoon analoog.
Met toch een beetje eigen idee voor duidelijk kleurschema, leek me makkelijk.
Want mijn oude analoge baan was reeds bedraad rood en bruin.
De bedrading wilde ik graag doen zoals ik nu bij deze nieuwe modelbaan ook echt heb.
Rood zwart blauw en groen, nee was het advies wat ik mee kreeg.
Doe de kleuren gewoon zo volgens dat schema wat er in de Viessmann beschrijving staat aangegeven.
Bruin en rood, ik dacht toen meteen aan die verschillende kleurschema, ga ik wel degelijk doen.
Sugestief eigenwijs zal maar zeggen
Daar ik op internet ook al menig prive modelspoor site had gezien hoe zij die digitaal spoort het doet.
Maar dat idee kreeg helaas nooit vorm.
Ellende met die oude baan, daar zat ik met mijn digitaal spullen, tja de kast maar in, jammer.
Nu ben ik reeds opnieuw begonnen, toch met dat plan digitaal te gaan, met wat analoog.
En het draadschema in gedachten nu wel toegepast wat perse wilde.
Lekker afwijkende van de 2 kleuren die men mij toen der tijd op Eurospoor aanrade.
Nu had ik vande week dus 3 storingen, en weet je ik ben blij dat ik deze manier heb doorgeduwt.
Nu voor mij erg eenvoudig op te sporen dankzij mijn volhoudende wil en idee omtrend mijn modelspoorbaan.
En ja ik weet het, ik ben best wel eigenwijs.
Vandaar ook mijn uitspraaken die soms onbedoeld vallen.
je krijgt best advies en toch het plan van jezelf erbij samen voegen maar mijn eigenwijsheid loont mij ook.
En door vallen en opstaan daar leer ik ook van.
Ik schaam me geen moment om eens wat fouten te maken, daar leer ik van.
Daarmee leer je te zoeken naar oplossingen.
Straks met koploper loop ik ook gegarandeerd tegen moeilijke punten aan.
Nou dan leer ik ze ook nog eens, hoe ik deze eigenhandig zal oplossen, ben de beroertste niet.
En ik heb nual de nodige bonus punten op mijn baan al behaald.
Gezien het resultaat wat er staat, daar ben ik trots op.
Martin de Deugd