Lemland, 250 x 150 cm
Re: Lemland
Erg mooi, die details in de loods!
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
-
- Berichten: 1112
- Lid geworden op: 19 okt 2011 12:30
- Locatie: Regio het Groene Hart
Re: Lemland
Beste Lem en Bart,
Sfeervolle fotos en natuurlijk een prachtig stukje vakwerk!
Groet,
Arjan
Sfeervolle fotos en natuurlijk een prachtig stukje vakwerk!
Groet,
Arjan
Groet, Arjan
De bouw van mijn baan ESPE
Voorzitter van de Delftse Modelbouwvereniging
Volg ons op Facebook
Samen bouwen aan een groter geheel
De bouw van mijn baan ESPE
Voorzitter van de Delftse Modelbouwvereniging
Volg ons op Facebook
Samen bouwen aan een groter geheel
Re: Lemland
Die jongens van Imtech zijn best wel handige jongens!!
Bart en Lem echt waanzinnig gaaf wat jullie zo aan elkaar knutselen! Die lokloods en ook dat KV-verdeelstation zijn geweldig!
Zonde dat die ene V200 het niet meer doet. Is er geen nieuw leven in te blazen?
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Bart en Lem echt waanzinnig gaaf wat jullie zo aan elkaar knutselen! Die lokloods en ook dat KV-verdeelstation zijn geweldig!
Zonde dat die ene V200 het niet meer doet. Is er geen nieuw leven in te blazen?
Re: Lemland
Heren,
Dank voor de lofuitingen!
Die V200 zal lastig worden, staat geheel vast en geeft kortsluiting. Misschien als dummy-loc in de toekomst, voor een tweespan.
Lem & Bart
Dank voor de lofuitingen!
Die V200 zal lastig worden, staat geheel vast en geeft kortsluiting. Misschien als dummy-loc in de toekomst, voor een tweespan.
Lem & Bart
Re: Lemland
En een donor motor is ook geen optie? Een mashima van www.gmens.nl bijvoorbeeld?
Kost je 25 euro en een beetje handigheid. Maar dat mag geen probleem zijn.
Kost je 25 euro en een beetje handigheid. Maar dat mag geen probleem zijn.
Re: Lemland
Misschien wel een goed plan. Eens langer over nadenken, er staan ook nog vier rijtuigen te wachten op voltooiing. ![Smile :-)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Bart
![Smile :-)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Bart
Re: Lemland
Lemland schreef: (en: op naar de 2000!) - Bart
![Cool 8-)](./images/smilies/icon_cool.gif)
- Bijlagen
-
- mancave_2k.jpg (54.04 KiB) 3523 keer bekeken
Re: Lemland
Een paar weken was het erg druk en er kwamen nogal wat dagen ziek-zijn tussendoor, maar dit weekeinde hebben we wat geklust. Tijd om even terug te kijken naar de afgelopen weken en om in twee posts te laten zien wat de stand van zaken is.
We waren o.a. gebleven bij de locloods van Lemstad Goederen. Hier zien we de V200 wachten op spoor 42. Hij staat stationair te brommen voor het overpad op spoor 42. Veel verder kan hij nog niet: niet alle rails is al aangesloten en de loods is daarom nog onbereikbaar voor deze loc.
![Afbeelding](http://www.lemland.nl/Lemland.nsf/dx/rails-aansluiten.htm/content/M2?OpenElement)
Dit is namelijk wat er nog ontbreekt:
![Afbeelding](http://www.lemland.nl/Lemland.nsf/dx/rails-aansluiten.htm/content/M3?OpenElement)
Je ziet ook dat spoor 41 (onderaan op de foto) iets uit het midden ligt. Dat spoor is daarom opnieuw gelegd.
Omdat we elk stukje rails apart van stroom willen voorzien, om zoveel mogelijk stroomverlies tegen te gaan en een zo goed mogelijk rijbedrijf te hebben, maken we ook hier weer draadjes aan:
![Afbeelding](http://www.lemland.nl/Lemland.nsf/dx/rails-aansluiten.htm/content/M4?OpenElement)
Hier zijn de stukjes er tussen geplaatst en vast gezet. Ook zijn de rode en groene draden door de tafel gevoerd en onder de tafel naar de juiste ringleiding of relaiskast gevoerd.
![Afbeelding](http://www.lemland.nl/Lemland.nsf/dx/rails-aansluiten.htm/content/M5?OpenElement)
Vanuit de loods zie je dat er nog een beetje ruimte zit tussen de railbedding en de vloer van de loods. Dat is met houtlijm opgevuld.
![Afbeelding](http://www.lemland.nl/Lemland.nsf/dx/rails-aansluiten.htm/content/M6?OpenElement)
Daarna zijn ook deze stukjes rails tot op de drempel van de loods voorzien van ballast. Bruin tussen de rails en er direct naast, wat lichter en grijs tussen de sporen. Vervolgens is de ballast tussen de rails met verdunde zwarte verf een beetje of juist heel vervuild gemaakt; dit zijn immers de sporen waar de locs strationair draaien en soms olie verliezen. En waar ze brandstof tanken. Tussen de sporen hebben de werklieden allerhande materiaal tijdelijk (?) neergelegd. Buizen, profielen en dat soort dingen.
![Afbeelding](http://www.lemland.nl/Lemland.nsf/dx/rails-aansluiten.htm/content/M7?OpenElement)
Merk overigens op dat de vrachtauto's van koplampen, achterlichten en nummerborden zijn voorzien. De linker wagen heeft zelfs een NL sticker. Volgens het kenteken komt de wagen rechts uit Luxemburg.
In de loods is de rails overigens niet verroest vanwege de bedrijfszekerheid.
![Afbeelding](http://www.lemland.nl/Lemland.nsf/dx/rails-aansluiten.htm/content/M8?OpenElement)
Op de foto hieronder zie je rechts tussen de sporen ook nog wat gereedschap zoals een schep en dergelijke liggen. Lemland kent, zoals al vaker gezien, nogal luie bewonertjes...
![Afbeelding](http://www.lemland.nl/Lemland.nsf/dx/rails-aansluiten.htm/content/M9?OpenElement)
Ook de overpaden, waar we net nog die V200 zagen wachten, zijn verouderd. De houten planken liggen tussen de rails en krijgen dus nogal eens een oliedruppeltje van het vaak niet meer zo heel jonge materieel.
![Afbeelding](http://www.lemland.nl/Lemland.nsf/dx/rails-aansluiten.htm/content/M10?OpenElement)
We waren o.a. gebleven bij de locloods van Lemstad Goederen. Hier zien we de V200 wachten op spoor 42. Hij staat stationair te brommen voor het overpad op spoor 42. Veel verder kan hij nog niet: niet alle rails is al aangesloten en de loods is daarom nog onbereikbaar voor deze loc.
Dit is namelijk wat er nog ontbreekt:
Je ziet ook dat spoor 41 (onderaan op de foto) iets uit het midden ligt. Dat spoor is daarom opnieuw gelegd.
Omdat we elk stukje rails apart van stroom willen voorzien, om zoveel mogelijk stroomverlies tegen te gaan en een zo goed mogelijk rijbedrijf te hebben, maken we ook hier weer draadjes aan:
Hier zijn de stukjes er tussen geplaatst en vast gezet. Ook zijn de rode en groene draden door de tafel gevoerd en onder de tafel naar de juiste ringleiding of relaiskast gevoerd.
Vanuit de loods zie je dat er nog een beetje ruimte zit tussen de railbedding en de vloer van de loods. Dat is met houtlijm opgevuld.
Daarna zijn ook deze stukjes rails tot op de drempel van de loods voorzien van ballast. Bruin tussen de rails en er direct naast, wat lichter en grijs tussen de sporen. Vervolgens is de ballast tussen de rails met verdunde zwarte verf een beetje of juist heel vervuild gemaakt; dit zijn immers de sporen waar de locs strationair draaien en soms olie verliezen. En waar ze brandstof tanken. Tussen de sporen hebben de werklieden allerhande materiaal tijdelijk (?) neergelegd. Buizen, profielen en dat soort dingen.
Merk overigens op dat de vrachtauto's van koplampen, achterlichten en nummerborden zijn voorzien. De linker wagen heeft zelfs een NL sticker. Volgens het kenteken komt de wagen rechts uit Luxemburg.
In de loods is de rails overigens niet verroest vanwege de bedrijfszekerheid.
Op de foto hieronder zie je rechts tussen de sporen ook nog wat gereedschap zoals een schep en dergelijke liggen. Lemland kent, zoals al vaker gezien, nogal luie bewonertjes...
Ook de overpaden, waar we net nog die V200 zagen wachten, zijn verouderd. De houten planken liggen tussen de rails en krijgen dus nogal eens een oliedruppeltje van het vaak niet meer zo heel jonge materieel.
Re: Lemland
Een aantal weken geleden waren we in een donker Lemland gebleven. Hier zie je bijvoorbeeld Davydorp in de avond.
![Afbeelding](http://www.lemland.nl/Lemland.nsf/dx/lem-bouwt-een-berg.htm/content/M2?OpenElement)
Een foto die binnenkort niet meer van deze positie gemaakt kan worden: hij is namelijk genomen onder Davyberg, een berg die we de komende weken gaan bouwen. De laatste keer dat Bart een berg maakte voor een modelbaan was eh.. erg lang geleden. Toen was 'ie jonger dan Lem nu is. Niet heel veel ervaring en we zijn meer dan 30 jaar verder. Daarom gaan we eerst een proefbergje maken. Vandaag heeft Lem die taak op zich genomen.
Eerst een frame maken van drie stukjes afval-hout.
![Afbeelding](http://www.lemland.nl/Lemland.nsf/dx/lem-bouwt-een-berg.htm/content/M3?OpenElement)
![Afbeelding](http://www.lemland.nl/Lemland.nsf/dx/lem-bouwt-een-berg.htm/content/M4?OpenElement)
Glasfiber-gaas er over, in de vorm van de gewenste berg.
![Afbeelding](http://www.lemland.nl/Lemland.nsf/dx/lem-bouwt-een-berg.htm/content/M5?OpenElement)
![Afbeelding](http://www.lemland.nl/Lemland.nsf/dx/lem-bouwt-een-berg.htm/content/M6?OpenElement)
Strookjes automatiseringgids in de bahnglijm en eroverheen plakken.
![Afbeelding](http://www.lemland.nl/Lemland.nsf/dx/lem-bouwt-een-berg.htm/content/M7?OpenElement)
Tijd om te laten drogen, volgende week verder met afwerken.
![Afbeelding](http://www.lemland.nl/Lemland.nsf/dx/lem-bouwt-een-berg.htm/content/M8?OpenElement)
Een foto die binnenkort niet meer van deze positie gemaakt kan worden: hij is namelijk genomen onder Davyberg, een berg die we de komende weken gaan bouwen. De laatste keer dat Bart een berg maakte voor een modelbaan was eh.. erg lang geleden. Toen was 'ie jonger dan Lem nu is. Niet heel veel ervaring en we zijn meer dan 30 jaar verder. Daarom gaan we eerst een proefbergje maken. Vandaag heeft Lem die taak op zich genomen.
Eerst een frame maken van drie stukjes afval-hout.
Glasfiber-gaas er over, in de vorm van de gewenste berg.
Strookjes automatiseringgids in de bahnglijm en eroverheen plakken.
Tijd om te laten drogen, volgende week verder met afwerken.
Re: Lemland
Nu de stofzuiger erop is gezet & de waterkolom weer is weggehaald (compositie klopte niet) kunnen we kijken wat het eindresultaat is.
![Afbeelding](http://www.lemland.nl/Lemland.nsf/dx/tussen-beton-en-grind.htm/content/M2?OpenElement)
![Afbeelding](http://www.lemland.nl/Lemland.nsf/dx/tussen-beton-en-grind.htm/content/M3?OpenElement)
![Afbeelding](http://www.lemland.nl/Lemland.nsf/dx/tussen-beton-en-grind.htm/content/M4?OpenElement)
![Afbeelding](http://www.lemland.nl/Lemland.nsf/dx/tussen-beton-en-grind.htm/content/M6?OpenElement)
Klaar.
Bart
Klaar.
Bart
Re: Lemland
De reinigingswagen van Roco kwam gisteren dus zonder hekjes per post binnen. De hekjes waren onderweg afgebroken, vier kleine delen lagen in het doosje....
![Afbeelding](http://www.lemland.nl/Lemland.nsf/dx/vlaggen-op-een-modderschuit.htm/content/M2?OpenElement)
Tijd om dit aan te pakken!
We nemen daarvoor de bak van een Fleischmann wagentje. Fel geel met reclame. Niet bepaald een mooi model. Het onderstel is al gebruikt om een (mooiere) gesloten goederenwagen te fixen. En nu gaat de bak ook zijn bordessen verliezen!
![Afbeelding](http://www.lemland.nl/Lemland.nsf/dx/vlaggen-op-een-modderschuit.htm/content/M3?OpenElement)
Die zijn van metaal, simpelweg vast gezet door de eindjes binnen om te buigen. Weer recht buigen en voorzichtig uit het plastic duwen.
![Afbeelding](http://www.lemland.nl/Lemland.nsf/dx/vlaggen-op-een-modderschuit.htm/content/M4?OpenElement)
Twee bordessen!
![Afbeelding](http://www.lemland.nl/Lemland.nsf/dx/vlaggen-op-een-modderschuit.htm/content/M5?OpenElement)
Aan de binnenkant van ons klusobject blijkt dat de plastic pinnetjes van de kapotte bordessen het zware gewicht op zijn plaats houden. Die willen we dus wel laten zitten.
![Afbeelding](http://www.lemland.nl/Lemland.nsf/dx/vlaggen-op-een-modderschuit.htm/content/M6?OpenElement)
De twee bordesjes zijn daarom helemaal vlak gemaakt en de nieuwe metalen bordessen zijn met superlijm erop geplakt.
![Afbeelding](http://www.lemland.nl/Lemland.nsf/dx/vlaggen-op-een-modderschuit.htm/content/M7?OpenElement)
Wel is de rechter poot iets ingekort zodat hij netjes aansluit met het trapje dat het model al heeft.
![Afbeelding](http://www.lemland.nl/Lemland.nsf/dx/vlaggen-op-een-modderschuit.htm/content/M8?OpenElement)
Natuurlijk is dit overduidelijk geen 'echt' model, door de reclame op het dak en het grote schoonmaak-blok er onder is het meteen duidelijk dat dit meer een gebruiksvoorwerp is, dan een model dat trouw is aan de werkelijkheid. Maar misschien juist daarom is de verf erbij gepakt en zijn allerlei details aangebracht of benadrukt.
De trapjes zijn allemaal zwart geschilderd, de handgrepen ook. Het roostertje voor de vrachtbrieven is metaal-kleurig, net zoals de sluitingen van de wanden en de handels op het chassis. De rembediening is wit met rood geworden. Het grote voorbeeld heeft ook gele ogen op de hoeken om de wagen mee vast te kunnen zetten, die zitten niet op dit wagentje maar met wat dichterlijke vrijheid zijn de onderste hoekjes hier geel geworden. Tot slot is er op beide kanten een geel waarschuwingsteken gekomen voor de bovenleiding.
![Afbeelding](http://www.lemland.nl/Lemland.nsf/dx/vlaggen-op-een-modderschuit.htm/content/M9?OpenElement)
![Afbeelding](http://www.lemland.nl/Lemland.nsf/dx/vlaggen-op-een-modderschuit.htm/content/M10?OpenElement)
![Afbeelding](http://www.lemland.nl/Lemland.nsf/dx/vlaggen-op-een-modderschuit.htm/content/M11?OpenElement)
Bepaald niet perfect, het vereist een zeer rustige hand om dit te schilderen. Aan de andere kant: het was één van de eerste klusjes op dit vlak en het viel niet tegen.
Bart
Tijd om dit aan te pakken!
We nemen daarvoor de bak van een Fleischmann wagentje. Fel geel met reclame. Niet bepaald een mooi model. Het onderstel is al gebruikt om een (mooiere) gesloten goederenwagen te fixen. En nu gaat de bak ook zijn bordessen verliezen!
Die zijn van metaal, simpelweg vast gezet door de eindjes binnen om te buigen. Weer recht buigen en voorzichtig uit het plastic duwen.
Twee bordessen!
Aan de binnenkant van ons klusobject blijkt dat de plastic pinnetjes van de kapotte bordessen het zware gewicht op zijn plaats houden. Die willen we dus wel laten zitten.
De twee bordesjes zijn daarom helemaal vlak gemaakt en de nieuwe metalen bordessen zijn met superlijm erop geplakt.
Wel is de rechter poot iets ingekort zodat hij netjes aansluit met het trapje dat het model al heeft.
Natuurlijk is dit overduidelijk geen 'echt' model, door de reclame op het dak en het grote schoonmaak-blok er onder is het meteen duidelijk dat dit meer een gebruiksvoorwerp is, dan een model dat trouw is aan de werkelijkheid. Maar misschien juist daarom is de verf erbij gepakt en zijn allerlei details aangebracht of benadrukt.
De trapjes zijn allemaal zwart geschilderd, de handgrepen ook. Het roostertje voor de vrachtbrieven is metaal-kleurig, net zoals de sluitingen van de wanden en de handels op het chassis. De rembediening is wit met rood geworden. Het grote voorbeeld heeft ook gele ogen op de hoeken om de wagen mee vast te kunnen zetten, die zitten niet op dit wagentje maar met wat dichterlijke vrijheid zijn de onderste hoekjes hier geel geworden. Tot slot is er op beide kanten een geel waarschuwingsteken gekomen voor de bovenleiding.
Bepaald niet perfect, het vereist een zeer rustige hand om dit te schilderen. Aan de andere kant: het was één van de eerste klusjes op dit vlak en het viel niet tegen.
Bart
Re: Lemland
Vijf nieuwe lantarenpaaltjes.
![Afbeelding](http://www.lemland.nl/Lemland.nsf/dx/nieuwe-latarenpalen.htm/content/M2?OpenElement)
Het moeten houten palen met latarentjes voorstellen. Maar het is van egaal glad zwart plastic, dus dat kan beter en mooier.
Eerst de paal in een donkerbruine grondlaag.
![Afbeelding](http://www.lemland.nl/Lemland.nsf/dx/nieuwe-latarenpalen.htm/content/M3?OpenElement)
Daarna het kapje in metaalkleur.
![Afbeelding](http://www.lemland.nl/Lemland.nsf/dx/nieuwe-latarenpalen.htm/content/M4?OpenElement)
![Afbeelding](http://www.lemland.nl/Lemland.nsf/dx/nieuwe-latarenpalen.htm/content/M5?OpenElement)
Volgende en laatste stap is structuur aanbrengen in het hout.
Het moeten houten palen met latarentjes voorstellen. Maar het is van egaal glad zwart plastic, dus dat kan beter en mooier.
Eerst de paal in een donkerbruine grondlaag.
Daarna het kapje in metaalkleur.
Volgende en laatste stap is structuur aanbrengen in het hout.
Re: Lemland
Twee laagjes verdunde iets lichtere bruine verf & een laagje wit/geel drybrush later is het (naar mijn smaak) genoeg 'hout' geworden.
![Afbeelding](http://www.lemland.nl/Lemland.nsf/dx/hout.htm/content/M2?OpenElement)
Ter vergelijking: zo komt 'ie uit het doosje:
![Afbeelding](http://www.viessmann-modell.com/shop/images/product_images/popup_images/6460.jpg)
Bart
Ter vergelijking: zo komt 'ie uit het doosje:
![Afbeelding](http://www.viessmann-modell.com/shop/images/product_images/popup_images/6460.jpg)
Bart
Re: Lemland
Sinds vorige weekeinde rijdt dit rond in Lemland:
![Afbeelding](http://www.lemland.nl/Lemland.nsf/dx/nieuwe-stofzuiger.htm/content/M2?OpenElement)
Samen met een sterke V200 en de reinigingswagen vormt 'ie onze perfect werkende schoonmaaktrein, die hier even staat te wachten op spoor 2 van Davydorp.
![Afbeelding](http://www.lemland.nl/Lemland.nsf/dx/nieuwe-stofzuiger.htm/content/M3?OpenElement)
Op de voorgrond overigens de voorbereiding voor één van de klussen van dit weekeinde, het tweede perron van Davydorp. Perronwanden, vloer, aankleding enz. Verder: een boogtraject onder Davyberg, tunnelportalen, tunnelinrichting, gipsoefeningen, verlichting.
Lem & Bart
Samen met een sterke V200 en de reinigingswagen vormt 'ie onze perfect werkende schoonmaaktrein, die hier even staat te wachten op spoor 2 van Davydorp.
Op de voorgrond overigens de voorbereiding voor één van de klussen van dit weekeinde, het tweede perron van Davydorp. Perronwanden, vloer, aankleding enz. Verder: een boogtraject onder Davyberg, tunnelportalen, tunnelinrichting, gipsoefeningen, verlichting.
Lem & Bart
Re: Lemland
en elk uur een foto update geven hoort er ook bij
veel plezier mannen![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
veel plezier mannen
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
Re: Lemland
Dat wordt dan elke dag, de tijd voor resizen, schrijven en uploaden stoppen we ff liever in klussen. Nemen zoals altijd wel weer overal plaatjes van. Stay tuned.
Bart
Bart
Re: Lemland
De reclame poets je redelijk makkelijk van het dak van die poetswagen af. Doekje, terpentine voor zover ik mij dat kan herinneren....
-
- Berichten: 3243
- Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
- Locatie: Loosbroek
Re: Lemland
Bert,
Heb die reinigingswagen van Roco ook maar ben er niet kapot van. Blijft vaak op wissels "hangen".
En vraag me ook af of het poets gedrag wel zo goed is om dat het erg slap op de rails ligt.
tormax is overigens een prima schoonmaak wagen
Mvrg Bob
Heb die reinigingswagen van Roco ook maar ben er niet kapot van. Blijft vaak op wissels "hangen".
En vraag me ook af of het poets gedrag wel zo goed is om dat het erg slap op de rails ligt.
tormax is overigens een prima schoonmaak wagen
Mvrg Bob
Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Lemland
Ik vraag me af of er wel een perfecte reinigingswagen bestaat, de minitrix blijft ook hangen.
Mooi werk zeg, goed gelukt.
Mooi werk zeg, goed gelukt.
Re: Lemland
Hier gaat ie redelijk goed over de wissels. Als ik kijk naar wat nu op het blokje zit haalt hij er toch aardig wat verontreiniging eraf. En die reclame is niet echt storend, met dat blokje eronder, ijzeren bordessen en slecht stluitende dakdelen wordt het nooit een 'echt' model. Was daarom wel een leuk slachtoffer om eens te knoeien met verf. ![Smile :-)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Bart (die even wacht op het drogen van de perronwanden)
![Smile :-)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Bart (die even wacht op het drogen van de perronwanden)
Re: Lemland
Oké Maurits, hier is het verslag dan eindelijk ![Smile :-)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Het maken van het tweede perron, foto's spreken denk ik wel voor zichzelf.
![Afbeelding](http://www.lemland.nl/Lemland.nsf/dx/een-nieuw-perron.htm/content/M2?OpenElement)
![Afbeelding](http://www.lemland.nl/Lemland.nsf/dx/een-nieuw-perron.htm/content/M4?OpenElement)
![Afbeelding](http://www.lemland.nl/Lemland.nsf/dx/een-nieuw-perron.htm/content/M5?OpenElement)
![Afbeelding](http://www.lemland.nl/Lemland.nsf/dx/een-nieuw-perron.htm/content/M7?OpenElement)
![Afbeelding](http://www.lemland.nl/Lemland.nsf/dx/een-nieuw-perron.htm/content/M8?OpenElement)
![Afbeelding](http://www.lemland.nl/Lemland.nsf/dx/een-nieuw-perron.htm/content/M9?OpenElement)
![Afbeelding](http://www.lemland.nl/Lemland.nsf/dx/een-nieuw-perron.htm/content/M10?OpenElement)
![Afbeelding](http://www.lemland.nl/Lemland.nsf/dx/een-nieuw-perron.htm/content/M11?OpenElement)
![Afbeelding](http://www.lemland.nl/Lemland.nsf/dx/een-nieuw-perron.htm/content/M13?OpenElement)
![Afbeelding](http://www.lemland.nl/Lemland.nsf/dx/een-perron-van-klei.htm/content/M2?OpenElement)
![Afbeelding](http://www.lemland.nl/Lemland.nsf/dx/een-perron-van-klei.htm/content/M3?OpenElement)
![Afbeelding](http://www.lemland.nl/Lemland.nsf/dx/een-perron-van-klei.htm/content/M4?OpenElement)
![Afbeelding](http://www.lemland.nl/Lemland.nsf/dx/een-perron-van-klei.htm/content/M5?OpenElement)
![Afbeelding](http://www.lemland.nl/Lemland.nsf/dx/een-perron-van-klei.htm/content/M6?OpenElement)
![Afbeelding](http://www.lemland.nl/Lemland.nsf/dx/een-perron-van-klei.htm/content/M8?OpenElement)
![Afbeelding](http://www.lemland.nl/Lemland.nsf/dx/een-perron-van-klei.htm/content/M9?OpenElement)
![Afbeelding](http://www.lemland.nl/Lemland.nsf/dx/een-perron-van-klei.htm/content/M10?OpenElement)
![Afbeelding](http://www.lemland.nl/Lemland.nsf/dx/een-perron-van-klei.htm/content/M11?OpenElement)
![Afbeelding](http://www.lemland.nl/Lemland.nsf/dx/een-perron-van-klei.htm/content/M12?OpenElement)
Bart
![Smile :-)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Het maken van het tweede perron, foto's spreken denk ik wel voor zichzelf.
Bart
Re: Lemland
mooi,
vul je dat nu gewoon op met Das klei ?
vul je dat nu gewoon op met Das klei ?
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
Re: Lemland
Maurits,
Dat klopt. Eerst ff de gaatjes door de ondergrond boren. Dan die inklik-voetjes van die Viessmann lampjes op de juiste plek plakken. Die dingen moeten eigenlijk onder de tafel maar daar is geen ruimte door het spoor eronder, zo werkt het ook. Lampjes staan dan stevig en later, als er eentje stuk mocht gaan of we willen wat anders, dan kan je ze weer eruit halen zonder de klei stuk te hoeven maken.
En dan lekker lomp rolletjes DAS er in drukken. Beetje aandrukken en verdelen met een natte vinger. Dan met een nat plamuurmes in een vloeiende beweging er overheen. Mes goed plat houden. Drukken op de twee plekken waar hij op de wanden leunt, dan voorkom je doorbuigen en dus een hol perron. Overgebleven DAS kan weer terug in het zakje, zakje samen met een vochtige doek in een plastic afgesloten doosje en dan blijft het maanden vochtig.
Daarna de gaatjes voor de lampjes weer open maken. Dat kan omdat ik van tevoren langs de rand heb aangegeven waar dat is. Dan 4mm uit de rand en prikken maar. Heel voorzichtig de priem er weer uithalen (dat is lastig) zodat je geen DAS meeneemt of de rand van het gat lelijk maakt. Je zou op dit punt ook kunnen gaan krassen voor tegels (of scheuren) maar wij willen een egaal viezig beton look.
Verdunde verf erover, sokkeltjes in de gaatjes, draadjes erdoor, mast er in drukken en dan alles laten drogen. Ook dan is er een moment waar je zou kunnen gaan krassen, overigens, als je scherpe voegen wil.
Is nog niet klaar nu, in het verslag (nee, niet ieder uur) van vandaag hoop ik te tonen hoe de boel qua details (hekjes, bankjes, borden enz.) verder wordt gedetailleerd. Plus wat andere klussen.
Bart
Dat klopt. Eerst ff de gaatjes door de ondergrond boren. Dan die inklik-voetjes van die Viessmann lampjes op de juiste plek plakken. Die dingen moeten eigenlijk onder de tafel maar daar is geen ruimte door het spoor eronder, zo werkt het ook. Lampjes staan dan stevig en later, als er eentje stuk mocht gaan of we willen wat anders, dan kan je ze weer eruit halen zonder de klei stuk te hoeven maken.
En dan lekker lomp rolletjes DAS er in drukken. Beetje aandrukken en verdelen met een natte vinger. Dan met een nat plamuurmes in een vloeiende beweging er overheen. Mes goed plat houden. Drukken op de twee plekken waar hij op de wanden leunt, dan voorkom je doorbuigen en dus een hol perron. Overgebleven DAS kan weer terug in het zakje, zakje samen met een vochtige doek in een plastic afgesloten doosje en dan blijft het maanden vochtig.
Daarna de gaatjes voor de lampjes weer open maken. Dat kan omdat ik van tevoren langs de rand heb aangegeven waar dat is. Dan 4mm uit de rand en prikken maar. Heel voorzichtig de priem er weer uithalen (dat is lastig) zodat je geen DAS meeneemt of de rand van het gat lelijk maakt. Je zou op dit punt ook kunnen gaan krassen voor tegels (of scheuren) maar wij willen een egaal viezig beton look.
Verdunde verf erover, sokkeltjes in de gaatjes, draadjes erdoor, mast er in drukken en dan alles laten drogen. Ook dan is er een moment waar je zou kunnen gaan krassen, overigens, als je scherpe voegen wil.
Is nog niet klaar nu, in het verslag (nee, niet ieder uur) van vandaag hoop ik te tonen hoe de boel qua details (hekjes, bankjes, borden enz.) verder wordt gedetailleerd. Plus wat andere klussen.
Bart
Re: Lemland
Mooi verslag Bart! Dat opvullen met klei is ook wel een goed idee, zo had ik het nog niet bekeken. Alleen die voetjes vind ik dan weer iets minder. Ik zou de klei laten drogen en dan met de hand voorzichtig met een scherp boortje een gat in de klei maken. Daarna lampje er in zonder voetje. Als hij niet genoeg klemt een klein stukje plakband aan het steeltje.
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Re: Lemland
Vandaag is Lem verder gegaan met de proefberg. Papier & lijm was geen succes, dus over naar het vertrouwde recept van gaas & gips. Eerst gaas er over spannen met een niettang.
![Afbeelding](http://www.lemland.nl/Lemland.nsf/dx/we-maken-een-proefberg.htm/content/M2?OpenElement)
Dan gips met een beetje kleur er door over het gaas.
![Afbeelding](http://www.lemland.nl/Lemland.nsf/dx/we-maken-een-proefberg.htm/content/M4?OpenElement)
Na het uitharden: hakken & breken maar.
![Afbeelding](http://www.lemland.nl/Lemland.nsf/dx/we-maken-een-proefberg.htm/content/M6?OpenElement)
Daarna verdunde zwarte verf erover voor meer diepte en wat wit voor de accenten.
![Afbeelding](http://www.lemland.nl/Lemland.nsf/dx/we-maken-een-proefberg.htm/content/M7?OpenElement)
![Afbeelding](http://www.lemland.nl/Lemland.nsf/dx/we-maken-een-proefberg.htm/content/M8?OpenElement)
![Afbeelding](http://www.lemland.nl/Lemland.nsf/dx/we-maken-een-proefberg.htm/content/M9?OpenElement)
![Afbeelding](http://www.lemland.nl/Lemland.nsf/dx/we-maken-een-proefberg.htm/content/M11?OpenElement)
![Afbeelding](http://www.lemland.nl/Lemland.nsf/dx/we-maken-een-proefberg.htm/content/M12?OpenElement)
Dan op de logische plaatsen (richels, hoekjes en zo) wat druppels houtlijm.
![Afbeelding](http://www.lemland.nl/Lemland.nsf/dx/de-proefbergen-afgewerkt.htm/content/M2?OpenElement)
En daar grasvezels en struiken in drukken.
![Afbeelding](http://www.lemland.nl/Lemland.nsf/dx/de-proefbergen-afgewerkt.htm/content/M6?OpenElement)
We zijn redelijk tevreden. De kleur mag lichter, de structuur moet iets beter (meer grotere breuklijnen, minder krassen). Maar daar is het ook een proefberg voor.![Smile :-)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
![Afbeelding](http://www.lemland.nl/Lemland.nsf/dx/de-proefbergen-afgewerkt.htm/content/M3?OpenElement)
Dan gips met een beetje kleur er door over het gaas.
Na het uitharden: hakken & breken maar.
Daarna verdunde zwarte verf erover voor meer diepte en wat wit voor de accenten.
Dan op de logische plaatsen (richels, hoekjes en zo) wat druppels houtlijm.
En daar grasvezels en struiken in drukken.
We zijn redelijk tevreden. De kleur mag lichter, de structuur moet iets beter (meer grotere breuklijnen, minder krassen). Maar daar is het ook een proefberg voor.
![Smile :-)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)