Pagina 18 van 41
Re: Baan van Steven
Geplaatst: 15 okt 2011 12:06
door Rob Fongers
Genoeg,
droog vervuild kwastje eroverheen
Re: Baan van Steven
Geplaatst: 15 okt 2011 14:12
door Ron
Of poeders van Artitec erop kwasten.
Voordeel hiervan is dat het lekker in de voegen gaat zitten en het model wordt wat doffer.
gr. Ron.
Re: Baan van Steven
Geplaatst: 18 okt 2011 09:19
door shoven
Kleine tegenslag. Alles werkte prima. Helaas bleek gisteravond dat de ene kruiswissel die in de baan zit muurvast zit. Ik heb hem eruit gehaald, en er blijkt lijm in te zijn gelopen.
Op zich balen natuurlijk, een stukje van de baan is nu opgebroken, maar aan de andere kant is het een gelegenheid om het laatste Flm fossiel van het zichtbare deel van de baan af te halen.
Ik had nog een paar Peco wissels liggen en de kruiswissel wordt nu vervangen door 2 gewone -lange- Peco wissels. Meteen maar 2 ServoSwitchen besteld bij dhr Ros, ze zijn tenslotte weer leverbaar.
Re: Baan van Steven
Geplaatst: 18 okt 2011 21:39
door marco
Das balen steven maar waarom maak je er nu 2 wissels van?
Of is dat puur omdat je die nog had liggen
Met ballasten in de buurt van wissels leg ik eerst altijd een laag onverdunde houtlijm rondom de bewegende delen van het wissel.
Dan heb je niet het probleem dat de verdunde houtlijm of boekbinderslijm overal naar toe kan lopen.
Re: Baan van Steven
Geplaatst: 19 okt 2011 08:58
door shoven
Het worden 2 wissels omdat a) ik die had liggen en b) ik niet zo dol ben op kruiswissels.
De lijm is er niet met ballasten in gelopen maar met andere lijmwerkzaamheden, categorie lompigheid. Maar je tip is wel handig.
Re: Baan van Steven
Geplaatst: 19 okt 2011 18:21
door rinze
Hoi Steven
Wij hebben op de club ook een statsion in een bocht. Deze is onlangs uit gebreidt van 8 naar 12 sporen, er is tussen de sporen een doorgaand spoor gelegd, waar geen perron aan ligt, soms ook net als in het grootbedrijf. Echter worstelden we met de vraag: hoe de perrons te maken? Nu zag ik toevallig jou manier en oplossing, dus dit gaan we ook op onze clubbaan proberen.
Bedankt voor de info
Zelf heb ik ook een G2000 loc, deze wou ik dus ook digitaal maken, maar vond het nogal moeilijk om de kap eraf te halen, dus dit heb ik laten doen in een speelgoedzaak. Moest jij ook eerst de draaistellen uit elkaar halen, of kon je gewoon de kap er af trekken?
In ieder geval vond ook ik het een klote loc om de kap er af te halen, hadden ze toch iets beter over na moeten denken lijkt mij.
Het is overigens naar mij idee wel een mooie aanwinst voor op de baan.
Groetjes Rinze
Ps: heb je toevallig ook de bleu tiger van Mehano? Ook dit is best een leuk model met een goeie trekkracht
Re: Baan van Steven
Geplaatst: 19 okt 2011 21:19
door shoven
Ja het werkte goed. Eerst de latjes aanbrengen en flink testen ermee. Als alles goed zit kun je ze gaan opvullen.
Bij de G2000 heb ik de kap eraf getrokken. Staat nergens in de handleiding of zo, heb even gegoogled en gevonden dat je gewoon hard moet trekken. Dat hadden ze wel slimmer kunnen maken, want je hebt echt het idee dat je de hele zooi aan gort trekt.
Ik heb geen Blue Tiger.
Re: Baan van Steven
Geplaatst: 20 okt 2011 11:47
door shoven
Eigenlijk had ik nog een pech-gevalletje deze week.
Vorig weekend wilde ik (na een maand of 2) mijn soldeerstation weer eens gebruiken, dus aangezet. Maar helaas, hij warmde niet meer op, de temperatuur bleef braaf op 25 graden en daar soldeer je weinig mee.
Niks te zien, dus een mailtje naar Mecktronics. Die gaven aan dat het waarschijnlijk in het verwarmingselement in de bout zat, dat het station weliswaar al meer dan een jaar oud was maar dat ze me toch een nieuwe bout gingen sturen. Gelukkig, opgelost. Nu tijdelijk even met de reservebout solderen (en dan merk je dat je een station gewend bent) en wachten op de bout van Mecktronics.
Re: Baan van Steven
Geplaatst: 20 okt 2011 12:40
door bob vermeulen
dat het station weliswaar al meer dan een jaar oud was maar dat ze me toch een nieuwe bout gingen sturen.
prima service
Bob
Re: Baan van Steven
Geplaatst: 20 okt 2011 13:42
door jdoublev
De garantie op electronish materiaal is wettelijk normaal gezien 2 jaar, alhoewel ze vaak zeggen dat het maar een jaar is. Hopelijk ontvang je de nieuwe bout snel, zodat je terug kan werken zoals je gewoon bent. Dan gaat het allemaal wat sneller vooruit.
Zo hoef ik niet te lang te wachten op een nieuwe update, want je station begint er inderdaad goed uit te zien. Ben enorm benieuwd hoe het eind resultaat er zal uitzien.
Re: Baan van Steven
Geplaatst: 20 okt 2011 17:24
door rinze
Hoi Steven
Ik heb zelf ook naar de G2000 gekeken en gezien dat die pinnetjes precies onder de wielen van het draaistel zaten. Dus om daar bij te kunnen en ze een beetje op te schuiven zodat de kap los liet, moest je gewoon die draaistellen er af halen. Ook dit is een heel gedoe, ook als de wielen terug wil plaatsen. Mocht je ooit de wielen willen reinigen, doe dat dan op een manier waarop je de wielen niet uit de draai stellen hoeft te halen.
De kap van de bleu tiger daar en tegen is een stuk gemakkelijker er af te halen
Groetjes Rinze
Re: Baan van Steven
Geplaatst: 22 okt 2011 14:33
door shoven
Goed, vandaag het rijk alleen dus aan de slag. Muziekje lekker hard aan en de kruiswissel gaan vervangen. Ik heb er meteen maar een klein verslagje van gemaakt.
De boosdoener, een Flm kruiswissel. Het was mijn enige, en nu gaat deze ook weg. Beetje lomp geweest.
Eerst de wissel verwijderd en wat aangrenzende railstukken weggehaald. Ballast afsteken is best een rotwerkje...
Omdat de nieuwe wissels op een andere plaats liggen dan de oude, moeten ook wat aangrenzende railstukken worden verlegd. Gelijk een bocht wat ruimer gemaakt...
Overzichtsfoto met de locatie van de werkzaamheden in de baan. Hoezo rotzooi?
De wissels liggen, klaar voor de volgende stap: de servo's.
Eerder deze week 2 ServoSwitch printjes in elkaar gezet. Is niet moeilijk, gewoon de instructies volgen.
Daarna een prutswerkje, met een stukje verenstaal de servo aan de wissel koppelen. Eerst het verenstaal in vorm buigen...
...en vervolgens aan het armpje van de servo bevestigen. Dat is even pielen, maar een paar keer vloeken/mopperen verder zit hij.
De servo zit in een houder die uit een aluminium hoekprofiel is gezaagd. Lekker stevig, wel wat overkill maar goed.
Klaar om onder de baan te monteren!
De ServoSwitches zitten er al. Als je krap zit qua ruimte kunnen ze ook op een verticaal gezet plankje.
De servo's gemonteerd en instellen maar. Volg gewoon de instructies en het komt goed.
En dan zit het erin. Bij het monteren van de servo's wordt de werking van de wissel uitgebreid getest, want als je het fout aansluit vliegen de kortsluitingen om je oren.
Uiteraard is er hier en daar wat draad gesneuveld met het weghalen van rails. Even zorgen voor voldoende sap voor de baan... dus wat nieuwe draadjes aansluiten.
Als de wissels het doen kan het overtollig verenstaal eraf. Doe dat met een nijptang en niet met een dremel, anders smelt je wissel! Wel oppassen voor rondvliegend verenstaal.
En tenslotte nog de uiteindelijke test: de trein eroverheen! Een klein
filmpje.
Re: Baan van Steven
Geplaatst: 22 okt 2011 15:24
door Jos
Da's een hele verbetering Steven!
Groetjes,
Jos
Re: Baan van Steven
Geplaatst: 22 okt 2011 16:21
door Rob Fongers
Steven,
Idd een hele verbetering. Zal je ook wel met het rijden gaan merken. Maar over zooitje gesproken
Jij kan er ook wat van en het is te merken dat zoonlief niet aanwezig was
PS,vergeet de bielzen niet
Re: Baan van Steven
Geplaatst: 22 okt 2011 17:42
door marco
Ja mooi gemaakt steven inderdaad een hele verbetering
Re: Baan van Steven
Geplaatst: 22 okt 2011 18:17
door Ron
En ik vind een Fleischmann wissel aansluiten al veel werk
Maar ziet er goed uit zo.
gr. ron.
Re: Baan van Steven
Geplaatst: 31 okt 2011 22:34
door shoven
De nieuwe wissels zijn inderdaad een hele verbetering.
Afijn, verder druk bezig met baan aankleden en het spul weer op gang brengen met Koploper na een tijd stilstaan + ballasten etc. Het rijdt goed, alleen een paar oude Flm wissels in de schaduwstations hebben duidelijk behoefte aan een flinke schoonmaakbeurt.
Naast wat groenwerk ook het idee van een damwand gejat van een gewaardeerde forumgenoot.
Een tijdje scheuren en krabben aan een oud kartonnen deksel levert een mooi damwandje op. Roestkleurtje er overheen en dan heb je dit:
Nog even afwerken met een randje, dat er nu net opzit. De lijm droogt m.b.v. klemmetjes van de Action:
Morgen kleurtje geven en groenzooi aanbrengen, vooral op plekken met kleine oneffenheden.
Re: Baan van Steven
Geplaatst: 13 nov 2011 20:59
door shoven
Nog wat aan de baan gerommeld.
Een extra perron erbij gemaakt met de houtjes-methode, opgevuld met Fix & finish, werkt perfect (witte plekjes zijn inmiddels bijgewerkt).
Was nodig, anders moest men wel heel vaak op het ballast uitstappen.
Station is ook nog geweatherd, maar mag nog een keertje, het is nog te lichtjes.
Intussen wordt er af en toe gereden, langzaam weer steeds meer materieel op de baan. Hier de BR285 HVLE diesel-Traxx.
Re: Baan van Steven
Geplaatst: 13 nov 2011 21:05
door gek op stoom
eee waar heb ik die damwande eerder gezien
ziet er goed uit
Gr andy
Re: Baan van Steven
Geplaatst: 13 nov 2011 21:21
door shoven
gek op stoom schreef:eee waar heb ik die damwande eerder gezien
ziet er goed uit
Gr andy
Goede ideeën moet je gewoon jatten.
Het betonrandje is nog niet 100% naar mijn zijn, wordt nog wat bijwerken en met groen e.e.a. camoufleren.
Re: Baan van Steven
Geplaatst: 13 nov 2011 23:17
door bob vermeulen
Steven,
Mooie ruime bogen, daar zullen de treinen wel prachtig over heen lopen.
Wat betreft het "jatten", dat doen we toch allemaal
mvrg Bob
Re: Baan van Steven
Geplaatst: 14 nov 2011 18:07
door Trammetje
Ach, beter Goed gejat als slecht bedacht.
Re: Baan van Steven
Geplaatst: 02 dec 2011 23:52
door shoven
Is alweer even stil hier.
Op het moment niet zoveel tijd voor de baan.
Intussen komt er wel e.e.a. binnen aan zooi om op de baan te verwerken.
Binnenkort begin ik aan de lichtjes en seinen.
Verder is ook de RRX Flirt gearriveerd. Even wat sfeerfoto's:
Samen met zijn DB broertje:
Re: Baan van Steven
Geplaatst: 03 dec 2011 00:02
door jeepney
Niet mijn favoriete tijdperk wat je rijdt, maar die RRX Flirt mag er toch zeker zijn.
Henk
Re: Baan van Steven
Geplaatst: 03 dec 2011 09:14
door Ron
Mooie treinstellen, moet ik toch ook eens hebben
op foto 1 en 4 komen ze heel mooi uit op de baan.
gr. Ron.