Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
tnxs Joost,
Zal er nog eens over na gaan denken, er moet toch een simpele manier zijn waar zelfs ik het geduld voor kan vinden??
Zal er nog eens over na gaan denken, er moet toch een simpele manier zijn waar zelfs ik het geduld voor kan vinden??
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Heb je het al eens geprobeerd met die weerstand van je? Ik denk namelijk dat dat reuze meevalt.
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Yep,
dat denk ik dus ook. Wellicht heb je zelfs meer trekkracht omdat de panto de loc tegen de rails drukt. Ik heb het zelf op mijn bij ook uitgetest gewoon de panto's tegen het mdf aan. ging goed. Ik heb geen last van slippende treinen omdat mijn helix niet steil is (uitzonderingen daargelaten...).
Ik zou zeggen, test het eens uit.
Greetz, Jeroen
dat denk ik dus ook. Wellicht heb je zelfs meer trekkracht omdat de panto de loc tegen de rails drukt. Ik heb het zelf op mijn bij ook uitgetest gewoon de panto's tegen het mdf aan. ging goed. Ik heb geen last van slippende treinen omdat mijn helix niet steil is (uitzonderingen daargelaten...).
Ik zou zeggen, test het eens uit.
Greetz, Jeroen
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Ik denk idd dat de weerstand wel meevalt (afhankelijk van stijgingspercentage uiteraard). De reden dat ik op het plan kwam voor de flexrails, is dat menig profesioneel bedrijf die tunnelbovenleiding verkopen, zich ook bedienen van spoorstaven. Ze hebben "luxe" bevestigingssystemen waar de spoorstaaf in word geklemt, maar het principe is hetzelfde. Veelal gebruiken ze HO spoorstaven voor alle schalen tunnelbovenleiding. Aangezien nu N flexrails zou worden gebruikt, heb je al een kleiner oppervlak wat weerstand kan bieden op je panto. De kunst zal alleen zijn om, de railovergangen goed glad te schuren. Verder is het gewoon een kwestie van de goedkoopst mogelijke flexrail te kopen. Het idee werd bij mij geboren, door het zien van diverse tunnelbovenleidingen op het WWW en het over hebben van een aantal lengtes MTX flexrails, die niet gebruikt zullen worden op de nieuwe baan (wordt Peco55).
Groetjes Ron
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Dank voor de reacties, ik ga het gewoon eens proberen.
Ik zal er hier uitgebreid verslag van doen zit te denken om het ook eens te proberen met gewoon koperdraad i.p.v. de railstaaf. Zou dat werken? Dus het oorspronkelijk idee zonder de dwarsliggers.
Ik zal er hier uitgebreid verslag van doen zit te denken om het ook eens te proberen met gewoon koperdraad i.p.v. de railstaaf. Zou dat werken? Dus het oorspronkelijk idee zonder de dwarsliggers.
-
- Berichten: 1932
- Lid geworden op: 03 dec 2010 19:36
- Locatie: swifterbant
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
ziet er goed uit alleen moeilijk als de helix al staat denk ik
groetjes henry
groetjes henry
volg de bouw op --->>> http://MiniatuurWereldNederland.camstreams.com/ <<<---
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Das best een mooi systeem, alleen zoals henry al zei moeilijk als de baan al staat. Toch lijkt het me leuk om eens te proberen. Móet een manier verzinnen hoe het gemalen in een bestaande helix.
Stof tot nadenken...
Stof tot nadenken...
-
- Berichten: 1932
- Lid geworden op: 03 dec 2010 19:36
- Locatie: swifterbant
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
hoi martin
als ik dit zo zie
denk ik dat het met de weerstand wel mee valt
als ik dit zo zie
denk ik dat het met de weerstand wel mee valt
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Eh... als je toch de panto's naar beneden gaat houden, al dan niet met een visdraadje... wat is dan nog het nut van de bovenleiding in de helix?
Het idee was toch dat die vooral diende om de panto's omlaag te houden, en dat lijkt me bij het scenario met het visdraadje niet meer nodig. Scheelt je een hoop gedoe.
Het idee was toch dat die vooral diende om de panto's omlaag te houden, en dat lijkt me bij het scenario met het visdraadje niet meer nodig. Scheelt je een hoop gedoe.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Martin, gewoon rijden met stoere stoom! Panto's zijn voor Watt'jes. Probleem opgelost! (sorry, ik kon de woordspeling even niet weerstaan).
Mij lijkt de visdraadoplossing ook de meest praktische
Mij lijkt de visdraadoplossing ook de meest praktische
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Michiel schreef:
Mij lijkt de visdraadoplossing ook de meest praktische
Mee eens, Michiel
Het onzichtbare draadje weet je nog
Martie. ik zou er niet langer mee tobben, anders wordt je er alleen dat andere woord [niet blijer van] dat lijkt mij ook niet de optie.
En dat kun je op je gemakje toepassen, als je dat wil, en waneer je dat wil.
Sucses en sterke met je keuze, collega.
Martin de Deugd
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
geweldig hoe zo'n discussie kan inspireren Ga er het komende weekend eens even goed over nadenken of ik het ga proberen of niet. gelukkig moet ik nog even sparen voor ik de rest van de rails kan kopen. Tijd zat om e.e.a. te testen.
Of het visdraadje, of een snelle simpele methode om effectief bovenleiding in een helix te verzorgen.
Is er ergens een beschrijving van de visdraad methode?
Of het visdraadje, of een snelle simpele methode om effectief bovenleiding in een helix te verzorgen.
Is er ergens een beschrijving van de visdraad methode?
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Martinmartindomburg schreef:geweldig hoe zo'n discussie kan inspireren Ga er het komende weekend eens even goed over nadenken of ik het ga proberen of niet
Ik heb een veel beter idee.
Lekker gezellig kerstfeest vieren met je gezinnetje, die baan loopt echt niet weg.
Dan doe ik met je mee, goed.
Ik wens je hele Fijne kerstdagen, Martin.
Martin de Deugd
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Even een kleine update vanuit harderwijk:
Ik heb inmiddels de wissels en rails besteld om de paradespoor en de doorgaande stationssporen aan te leggen. De helix vorderd gestaag, nog maar drie lagen Zodra deze gereed is ga ik deze plaatsen en de spanten van de paradetraject zagen.
nu nog even sparen voor de uitbreiding op Dinamo en dan kan ik eindelijk rond gaan rijden alleen het idee al
Wat betreft de bovenleiding; ik zi geen simpele weg om deze aan te leggen. heb het even geprobeert maar dit gaat echter 10 minuten goed en dan ben ik het al weer zat Ik laat dit voor wat het is en ga voor de visdraad methode
In de tussentijd ben ik lekker aan het rijden met vier locs en speel ik wat met Dinamo en Itrain. Gaat lekker zo
groetjes
Ik heb inmiddels de wissels en rails besteld om de paradespoor en de doorgaande stationssporen aan te leggen. De helix vorderd gestaag, nog maar drie lagen Zodra deze gereed is ga ik deze plaatsen en de spanten van de paradetraject zagen.
nu nog even sparen voor de uitbreiding op Dinamo en dan kan ik eindelijk rond gaan rijden alleen het idee al
Wat betreft de bovenleiding; ik zi geen simpele weg om deze aan te leggen. heb het even geprobeert maar dit gaat echter 10 minuten goed en dan ben ik het al weer zat Ik laat dit voor wat het is en ga voor de visdraad methode
In de tussentijd ben ik lekker aan het rijden met vier locs en speel ik wat met Dinamo en Itrain. Gaat lekker zo
groetjes
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Ha Martin,
Aangezien ik zelf straks ook voor hetzelfde probleem kom te staan, volg ik je vorderingen met veel belangstelling.
Ik ben een enthousiast sportvisser en zit mij nu af te vragen welke dikte draad je wilt gaan gebruiken en vooral hoe je dat wil bevestigen in de helix. Om een beetje houvast te hebben zal je toch minimaal 50/100 (0,5 mm) moeten gebruiken. Is het misschien een idee om dat vast te zetten met een puntje siliconenkit?
Groet,
Rob
Aangezien ik zelf straks ook voor hetzelfde probleem kom te staan, volg ik je vorderingen met veel belangstelling.
Ik ben een enthousiast sportvisser en zit mij nu af te vragen welke dikte draad je wilt gaan gebruiken en vooral hoe je dat wil bevestigen in de helix. Om een beetje houvast te hebben zal je toch minimaal 50/100 (0,5 mm) moeten gebruiken. Is het misschien een idee om dat vast te zetten met een puntje siliconenkit?
Groet,
Rob
Gek op stoom!
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Hoi Rob en Martin.
Dat visdraad wordt niet gebruikt om in de helix te monteren.
Op de electrische locs met stroomafnemertjes[pantograaf], daar wordt het toegepast.
Deze zitten op de kap vast geschroeft via de binnenkant, met een heel klein schroefje.
Dit schroefje draai je iets los, niet te los!.
Vervolgend klem je het visdraadje tussen het voetje en de kap in.
Dan draai je dat schroefje terug vast, dan zit de draad daar netjes tussen geklemt.
Hoe fixeer je die panto op de juiste hoogte, nou zo.
Neem 2 masten en een rijdraad.
Deze zet je bij de rails op je baan vast, dan heb je een vaste tussen maat, hoe hoog je panto komt.
Dan neem je de loc en plaatst deze op de rails met de benen omhoog onder de draad.
Dan neem je seconde lijm en fixeert het visdraad tegen de been van de panto.
Knoopje om de been mag ook, is sterker.
De lok tijdens dit werk, en erna op de rails laten voor goede uitharding van de lijm.
Wel geduldig te werk gaan.
Als het droog is knip je de draad netjes op maat af.
Als je niet wilt dat de sleper tegen de draad komt even voor de montage tijdelijk een dun kartonnetje tussen de rijdraad en sleepvlak van de panto.
Martin de Deugd
Dat visdraad wordt niet gebruikt om in de helix te monteren.
Op de electrische locs met stroomafnemertjes[pantograaf], daar wordt het toegepast.
Deze zitten op de kap vast geschroeft via de binnenkant, met een heel klein schroefje.
Dit schroefje draai je iets los, niet te los!.
Vervolgend klem je het visdraadje tussen het voetje en de kap in.
Dan draai je dat schroefje terug vast, dan zit de draad daar netjes tussen geklemt.
Hoe fixeer je die panto op de juiste hoogte, nou zo.
Neem 2 masten en een rijdraad.
Deze zet je bij de rails op je baan vast, dan heb je een vaste tussen maat, hoe hoog je panto komt.
Dan neem je de loc en plaatst deze op de rails met de benen omhoog onder de draad.
Dan neem je seconde lijm en fixeert het visdraad tegen de been van de panto.
Knoopje om de been mag ook, is sterker.
De lok tijdens dit werk, en erna op de rails laten voor goede uitharding van de lijm.
Wel geduldig te werk gaan.
Als het droog is knip je de draad netjes op maat af.
Als je niet wilt dat de sleper tegen de draad komt even voor de montage tijdelijk een dun kartonnetje tussen de rijdraad en sleepvlak van de panto.
Martin de Deugd
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Martin,
O, dan heb ik het klaarblijkelijk helemaal verkeerd begrepen.
Als de pantografen alleen maar wat lager moeten staan, dan zou ik zoiets gebruiken wat standaard bij Arnold ellocs word geleverd; een plaatje om onder de pantograaf te monteren, waardoor de pantograaf lager komt.
Dat betekent dan wel dat de pantograaf altijd een paar millimeter onder de bovenleiding komt te staan......
Groet,
Rob
O, dan heb ik het klaarblijkelijk helemaal verkeerd begrepen.
Als de pantografen alleen maar wat lager moeten staan, dan zou ik zoiets gebruiken wat standaard bij Arnold ellocs word geleverd; een plaatje om onder de pantograaf te monteren, waardoor de pantograaf lager komt.
Dat betekent dan wel dat de pantograaf altijd een paar millimeter onder de bovenleiding komt te staan......
Groet,
Rob
Gek op stoom!
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Robboz schreef:Martin,
O, dan heb ik het klaarblijkelijk helemaal verkeerd begrepen.
Als de pantografen alleen maar wat lager moeten staan, dan zou ik zoiets gebruiken wat standaard bij Arnold ellocs word geleverd; een plaatje om onder de pantograaf te monteren, waardoor de pantograaf lager komt.
Dat betekent dan wel dat de pantograaf altijd een paar millimeter onder de bovenleiding komt te staan......
Groet,
Rob
He rob,
Martin heeft inderdaad gelijk, haha vind je idee wel leuk gevonden. Dan word het zeker ontzichtbaar
heb je een voorbeeld van dat arnold plaatje? klinkt erg interessant
groetjes
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Gaat lekker hierzo, de helix is bijna klaar. Er moet nog een halve laag op om goed uit te komen:
info:
aantal lagen 6,5
tussenhoogte lagen 50mm gemeten bovenkant laag tot bovenkant volgende laag
dikte van laag 6mm
binnenste radius 235mm
buitenste radius 275mm
Morgen de laatste laag aanbrengen en dan is de bouw gereed. Dan ga ik de rails reinigen en de helix testen op oneffenheden. Of ik er aan toe kom voor ik naar Spanje vertrek weet ik niet maar ik wil hem wel plaatsen in de baan. Ik moet de onderste laag (De platte) uitfrezen uit de spanten om de ingang op niveau te krijgen. Als hij geplaatst is ga ik verder met de spanten van de paradespoor en de railsen.
Ellen is nu bezig met de bouw van twee bruggen, waaronder de Bietschtall. Het is even wachten tot die gereed zijn. Dat zal waaarschijnlijk pas zijn als ik weer terug ben uit Spanje. Deze heeft ze al wel in elkaar gelijmd:
De fabriek
Gisteren de rails besteld voor de paradespoor en doorgaande perronsporen van het station. Kreeg vandaag al een mailtje van Hans dat het op de post is gegaan. Ik leg nu eerst de doorgaande sporen aan zodat ik na een kleine uitbreiding van Dinamo rond kan rijden met de treinen. Dat si voor mij wel een mijlpaal, daarna ga ik rustig verder met de rest van het station en het nevenspoor.
Word heel mooi zo
info:
aantal lagen 6,5
tussenhoogte lagen 50mm gemeten bovenkant laag tot bovenkant volgende laag
dikte van laag 6mm
binnenste radius 235mm
buitenste radius 275mm
Morgen de laatste laag aanbrengen en dan is de bouw gereed. Dan ga ik de rails reinigen en de helix testen op oneffenheden. Of ik er aan toe kom voor ik naar Spanje vertrek weet ik niet maar ik wil hem wel plaatsen in de baan. Ik moet de onderste laag (De platte) uitfrezen uit de spanten om de ingang op niveau te krijgen. Als hij geplaatst is ga ik verder met de spanten van de paradespoor en de railsen.
Ellen is nu bezig met de bouw van twee bruggen, waaronder de Bietschtall. Het is even wachten tot die gereed zijn. Dat zal waaarschijnlijk pas zijn als ik weer terug ben uit Spanje. Deze heeft ze al wel in elkaar gelijmd:
De fabriek
Gisteren de rails besteld voor de paradespoor en doorgaande perronsporen van het station. Kreeg vandaag al een mailtje van Hans dat het op de post is gegaan. Ik leg nu eerst de doorgaande sporen aan zodat ik na een kleine uitbreiding van Dinamo rond kan rijden met de treinen. Dat si voor mij wel een mijlpaal, daarna ga ik rustig verder met de rest van het station en het nevenspoor.
Word heel mooi zo
-
- Berichten: 1932
- Lid geworden op: 03 dec 2010 19:36
- Locatie: swifterbant
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
hoi martin
de helix ziet er goed uit
en dat fabriekje is dat de orginele kleur of gespooten
Mvg andy
de helix ziet er goed uit
en dat fabriekje is dat de orginele kleur of gespooten
Mvg andy
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Hoi Martin.
Dat ziet er wederom goed uit.
Lekker zo,n grote helix.
Trouwens veel plezier gewenst in Spanje.
We zullen je erg missen.
Martin de Deugd
Dat ziet er wederom goed uit.
Lekker zo,n grote helix.
Trouwens veel plezier gewenst in Spanje.
We zullen je erg missen.
Martin de Deugd
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
mooi werk martin en een mooie fabriek, ben je nu ook direkteur
kunnen de treinen wel goed omhoog in de helix, ze komt wat klein over
groetjes henry
kunnen de treinen wel goed omhoog in de helix, ze komt wat klein over
groetjes henry
volg de bouw op --->>> http://MiniatuurWereldNederland.camstreams.com/ <<<---
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Tnxs voor de reacties jongens
Andy: hij word "patiniert" geleverd, dus verweerd. maar kan nog beter, vooral de schorosteen.
henry: denk het wel, ik heb dezelfde waardes gebruikt als mijn eerdere helix alleen nu een grotere radius. Zou alleen maar beter moeten gaan, bij rob draaien ze met 225mm (R2) omhoog. Ik heb hem op 275mm radius klimmen.
Andy: hij word "patiniert" geleverd, dus verweerd. maar kan nog beter, vooral de schorosteen.
henry: denk het wel, ik heb dezelfde waardes gebruikt als mijn eerdere helix alleen nu een grotere radius. Zou alleen maar beter moeten gaan, bij rob draaien ze met 225mm (R2) omhoog. Ik heb hem op 275mm radius klimmen.
-
- Berichten: 3889
- Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
- Locatie: Veghel
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Hallo Martin,
Ziet er ......... gaaf uit.
Keep on the Good work.
Gr Chris
Ziet er ......... gaaf uit.
Keep on the Good work.
Gr Chris
Gr Chris
Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben