Eerst weer sparen.
Heb nog steeds geen geld boompje in de tuin staan

Waar zouden jullie de tunnels plaatsen bij het station?
Gelijk vanuit het station naar de wissels of op kwart cirkel?

mvg ronald
Die moet je ook niet in de tuin zetten maar naast de baan, nu wordt deze elke nacht leeggehaald.Ronald schreef:Heb nog steeds geen geld boompje in de tuin staan![]()
Voor mijn helix (zonder bovenleiding) heb ik wel het NEM-blad geconsulteerd, en dan de wagon genomen met het grooste profiel als richtlijn. Dat bleek de Tomix stofzuiger dir net aan de NEM-hoogte kwam (33mm). Dus, ja, ik heb volgens NEM gebouwd, maar met een praktisch vergelijkingsmodel om het hele traject te testen.Ronaldp schreef:Zit uit te zoeken hoe hoog de tussen ruimtes tussen de lagen in de helix moet zijn voor bovenleiding.
Volgens nem 201 is dat 41mm(max)
Houden jullie die maat ook aan?
Dat kan, maar dan zul je wel een voorziening moeten hebben om je panto's op te vangen. Een paar van de modellen die ik heb (bijv. Minitrix Taurus) komen echt hoger dan die 41mm met uitgeklapte panto...Ronaldp schreef:Zit uit te zoeken hoe hoog de tussen ruimtes tussen de lagen in de helix moet zijn voor bovenleiding.
Volgens nem 201 is dat 41mm(max)
Houden jullie die maat ook aan?
mvg ronald
Nog niet, maar zoiets moet er wel komen. Martin Domburg is bezig met zo'n ding.Ronaldp schreef:Steven,
Als ik het goed begrijp rijden je treinen met de pantos om hoog in de helix zonder geleiding.
Heb je dan bij het begin en einde van de tunnel een soort pantos vanger gemaakt?
mvg ronald
Ja.Ronaldp schreef: De 26 mm gebruik je voor de bochten?
En de 18 mm voor de rechte stukken rails?
Ronald, ik zou deze niet gebruiken, deze is gemaakt voor Engels materiaal wat een kortere uitslag heeft als Europees materiaal. hart of hart afstand bochten moet minimaal 30 mm zijn anders raken ze elkaar.