Ook het ballasten van de rails hoort erbij,dus maar weer even een paar meter gedaan.
Voor diegene die dat nog nooit zelf hebben gedaan leg ik hier met foto's in het kort uit hoe ik dat doe (ieder op z'n eigen manier).
Wat heb je nodig:
Paar lijmklemmen of spijkertjes/schroefjes
Oordruppel flesje met inknijpbare druppelaar
Houtlijm
Ballast materiaal-is in allerlei kleuren en korrelgroote verkrijgbaar
Plantenspuit met water
Als de rails op de goede plek ligt is het raadzaam om het vast te leggen,dit kan met spijkertjes of schroefjes,als je met lijmklemmen erbij kan komen is dat aan te bevelen,dat scheelt een boel energie en blaren op de handen.
Zelf zorg ik altijd dat de plaatsen waar de rails met elkaar verbonden is goed aangedrukt vast ligt,een geringe ruimte kan zorgen dat er een klein hoogteverschil tussen de verbonden spoorstaven komt waardoor het rijdend materieel gaat springen.
Als dat gedaan is ga ik het schoongespoelde oordruppelflesje voor de helft vullen met water (dop gaat er moeilijk af,klein schroevendraaiertje tussen dopje en flesje op en neer wrikken) dan de andere helft vullen met houtlijm,deze mix verdunt de houtlijm waardoor het beter uitvloeit.
Nu spuit ik met de plantenspuit iets vocht over de te behandelen rails en druppel wat gemixte houtlijm tussen de spoorbielsen ,behandel korte lengtes van ongeveer 10cm in èèn keer.
Dan strooi ik met de vingertoppen kleine hoeveelheden ballastmateriaal (ik gebruik Graniet spit normaal kleur grijs van JEWEHA) op de lijm en iets over de spoorbielsen.
Daarna wrijf ik vanaf het beginpunt met mijn wijsvingertop stevig over de bielsen en veeg hierbij het te veel aan materiaal richting het punt waar ik gestopt bent met lijm druppelen,(de 2 laatste tussenruimtes tussen de bielsen bestrooi ik niet want dit wordt opgevuld met het teveel aan materiaal wat ik met mijn vingertop meeveeg) ,ik herhaal het vegen met de vingertop een paar keer in dezelfde richting zodat er zo weinig mogelijk materiaal op de bielsen achterblijft,wat erop blijft liggen steek ik voorzichtig weg als alles droog is.
Met mijn nagelrand ga ik langs de binnenkant van de spoorstaven om resten materiaal weg te halen,dit kan ook met iets puntigs.
Uiteraard kan dit ook als alles droog is maar dan kost het meer moeite,als laatste spuit ik dan nog iets vocht over het net geballaste deel zodat het ballastmateriaal goed met de lijm wordt vermengd,daarna ga ik direct met een railreinigingsblok (kan ook met een doekje) over het behandelde deel om de spoorstaven droog en schoon te maken.
Om te controleren of de binnenkant van de spoorstaven vrij van ballastmateriaal zijn rol ik een wagon voorzien van stalen asjes met lichte handruk over het behandelde deel ,mocht er een verdwaalde korrel liggen dan springt dat op deze manier direct weg (je hoeft niet bang te zijn dat de stalen wieltjes hierdoor beschadigen),je kan met testen ook wachten tot alles droog is en vastzit maar dan dien je restjes weg te steken.
De buitenkanten van de rails doe ik op dezelfde manier,ongeveer 1cm breed aan weerszijden,om de rand enigzins een beetje strak te krijgen zorg ervoor dat ik een soort van gootje maak door 1cm vanaf de buitenkant van de spoorstaven een strook karton of balsahout tijdelijk te klemmen/vast te leggen,de tussenliggende ruimte wordt dan geballast,daarna wordt het tijdelijk vastgeklemde karton of hout direct weer verwijderd om vastlijmen te voorkomen.
Dit is dan het resultaat:
Het lijkt heel erg tijdrovend maar ik vind het wel meevallen,voor je het weet heb je meter gedaan.
Als dit gedaan is worden de zichtbare spoorstaven 'roestig' gemaakt,een paar delen waren al gedaan zoals op mijn vorige foto's te zien is bij de bouw van mijn vorige baan voor de laatste verhuizing.