Pagina 3 van 3

Re: Zwitserland periode II baanplan

Geplaatst: 27 dec 2019 14:17
door spoor65
Folkert van Wijk schreef: 27 dec 2019 10:53 Het plan van Freddy lijkt me wel wat.
Ik neem aan dat ik de flexibele tandradrails van Fleischmann gewoon op de Minitrix rails/wissels kan aansluiten?
Zit er veel verschil qua kleuren en zo tussen MInitrix en Fleischmann?
Waarom tandradrail gebruiken? er is toch ook gewone flexrail te koop. maar passen zal het zeker wel doen.

De kleuren van roco/FLM t.o.v. Minitrix, de oudere roco rails is gelijk aan minitrix, zwarte bielsen, de latere roco rails, van net ff voordat het op ging in FLM, werden de bielsen bruin, maar zodra je de boel toch gaat weatheren zal dat verschil niet zo veel meer uit maken.

mvg

freddy

Re: Zwitserland periode II baanplan

Geplaatst: 27 dec 2019 14:45
door Folkert van Wijk
Dank je Freddy,

Onderaan en rechtsom gaat een tandrad treintje rijden, vandaar het stukje tandrad spoor. ;-)
De rest gaat inderdaad flex of bestaande bochten en rechten worden.

Re: Zwitserland periode II baanplan

Geplaatst: 27 dec 2019 22:00
door spoor65
Ok Folkert, dat verklaart het idd, en een stukje tandrad doet het altijd goed op de baan,
Alleen zo jammer dat er maar zo weinig tandrad locjes zijn in onze schaal.

Maar de tandrad rail is in uiteindelijk gewoon de zelfde rail, alleen dan met een extra getande rail er tussen, dus geen enkel probleem

mvg

Freddy

Re: Zwitserland periode II baanplan

Geplaatst: 28 dec 2019 12:33
door bpieters
Materieel voor een tandradbaan is meestal ook speciaal aangepast aan de helling.
Rijtuigen toch zoveel mogelijk horizontale bodem en ramen.Stoomloks met de ketel horizontaal op de helling enz.
De vraag is of dat in N te koop is anders wordt het zelfbouw .
Groet,
Bert

Re: Zwitserland periode II baanplan

Geplaatst: 28 dec 2019 14:57
door Folkert van Wijk
Zo spectaculair word deze tandrad nu ook weer niet Bert.
Bij mij wordt het de Fleischmann DRB Tandradloc ET 99 02 met drie wagonnetjes van de zelfde kleurstelling.

Afbeelding

Re: Zwitserland periode II baanplan

Geplaatst: 28 dec 2019 15:31
door bpieters
Dat is idd een leuk treintje
Groet,
Bert

Re: Zwitserland periode II baanplan

Geplaatst: 30 dec 2019 21:44
door Folkert van Wijk
Heb inmiddels mijn baanplan omgezet naar Minitrix rails m.u.v. de Fleischmann tandrad flex rails.
Tevens heb ik een gedeeltje van het gewone spoor met stukken Minitrix flex gedaan.
Maar ik vraag me nu af of ik zo veel mogelijk met flex zou doen?
Ik ben best een tijdje bezig geweest met alles strak en sluitend te krijgen dat ik me afvraag wat nu de winst is van flex rails.
1 minder naden dus minder geluid.
2 makkelijker aansluiten als ik het uiteindelijk ga aanleggen.
nadelen:
1 zelf met de dremel aan de slag om de secties of baanvakken te maken.
2 waarschijnlijk een iets minder strak (maar natuurlijker en vloeiender?) verloop van het spoor?

Re: Zwitserland periode II baanplan

Geplaatst: 30 dec 2019 21:56
door Hube
Het 1e is zeker waar. Minder raillassen geeft minder geluid en de treinen lopen mooier.
Als je dan toch flex overweegt dan moet je ook Peco (weer) overwegen. Mooie rails en wissels.

Groetjes,
Gerard

Re: Zwitserland periode II baanplan

Geplaatst: 30 dec 2019 22:02
door Folkert van Wijk
De bedoeling is wel om het baanplan te handhaven zoals het nu is.
Ik nam aan dat je met flex het zelfde kan als met de andere stijve bochten.
Daarnaast had ik begrepen dat Peco rails een andere geometrie heeft waardoor dat zelfde baanplan niet mogelijk is.

Re: Zwitserland periode II baanplan

Geplaatst: 30 dec 2019 23:00
door bpieters
Hoi Folkert,
Grootste gedeelte met scherpe bogen kun je met vaste railstukken maken.Dat legt meestal wat makkelijker.Alleen de ruimere bogen zoals de slinger in het midden zou ik met flex doen.Je kunt prima de wissels van minitrix gebruiken De peco wissels nemen teveel ruimte in.Ik dacht dat de tandradrail ook los te krijgen was die je dan zelf op de rails kan monteren. Zoja dan zou ik daar ook minitrix voor nemen.Dan heb je geen problemen met overgang naar een ander railtype. Anders Fleischmann tandrail zonder bedding dat past ook prima op minitrix.
Leuk baanontwerp is dit trouwens.
Ik ben benieuwd naar het vervolg!


Groet,
Bert

Re: Zwitserland periode II baanplan

Geplaatst: 31 dec 2019 13:06
door Folkert van Wijk
Goed te horen allemaal, Alweer bedankt voor de hulp.
Ik zat mijn baanplan nog eens te bekijken en realiseerde mij dat ik twee keer twee wissels met de rechte kanten tegen elkaar heb.
Gaat dit een probleem voor de wisselaandrijving geven, die passen daar volgens mij niet naast elkaar?

Afbeelding

Re: Zwitserland periode II baanplan

Geplaatst: 31 dec 2019 13:24
door spoor65
even een kwestie van meten, Folkert,
tussen de rails zit, bij Minitrix en Roco/Flm zonder bedding, een ruimte van 33,6mm,
dus volgens mij moet het wel gaan passen, zijn de wisselaandrijvingen minder dan 15mm breed.

mvg
Freddy

Re: Zwitserland periode II baanplan

Geplaatst: 31 dec 2019 18:27
door bpieters
Anders het kopspoortje iets meer naar rechts laten beginnen.
Groet.,
Bert

Re: Zwitserland periode II baanplan

Geplaatst: 01 jan 2020 10:11
door Folkert van Wijk
Ja alleen gaat dat wel mijn toch al wat korte perronspoor nog wat korter maken.
Wat mij op de volgende eigenlijk digitale iTrain vraag brengt:
Een trein kan in het echt gewoon ook op of over een wissel stil staan kan dit dan ook niet in iTrain/digitaal?

Re: Zwitserland periode II baanplan

Geplaatst: 01 jan 2020 11:09
door Folkert van Wijk
Zo is het nu.

Afbeelding

Dat stukje met de wisselaandrijvingen daar kijk ik tijdens de bouw denk ik maar even naar.
O ja en de eigenlijke afmeting word 5 cm breder dus het spoor dat onder aan van het vlak afloopt dat gaat ook goed komen.

Re: Zwitserland periode II baanplan

Geplaatst: 01 jan 2020 12:12
door Peter Ruifrok
Ja hoor, in iTrain kan een trein ook gewoon op of over een wissel stilstaan.

Re: Zwitserland periode II baanplan

Geplaatst: 01 jan 2020 20:49
door Wim H
Hallo Folkert, als je de wissels al hebt zou ik het gewoon even testen: met aandrijving naast elkaar leggen en dan meten of de afstand tussen de 2 sporen overeenkomt met die in je plan.
Als het niet past, dan 1 wissel ietsje verschuiven (in de lengterichting).
Groet, Wim

Re: Zwitserland periode II baanplan

Geplaatst: 01 jan 2020 21:21
door dwarsligger
Je kunt misschien 1 van beide wisselaandrijvingen omdraaien.

Re: Zwitserland periode II baanplan

Geplaatst: 02 jan 2020 00:26
door bpieters
Hoi Folkert,
Net even gemeten.(ik heb toevallig nog een minitrixwissel gevonden). Buitenkant aandrijving tot hart spoor is 2 cm. Dus de standaard afstand van 33,6 mm is te weinig voor 2 aandrijvingen. Dus hoh sporen met 1cm vergroten of wissels verplaatsen .Als het al te moeilijk wordt dan zou je dat kopspoortje ook kunnen weglaten.Wordt je perron ook langer. En dat station van Faller heeft al een aangebouwde goederenloods.Een seinhuis oid ter vervanging plaatsen is ook een optie.

Groet,
Bert

Re: Zwitserland periode II baanplan

Geplaatst: 02 jan 2020 13:37
door Wim H
Persoonlijk zou ik het spoortje dan weglaten. Sowieso is het erg kort en ligt het in een scherpe boog. Dat ziet er erg gekunsteld uit. Vervangen door een seinhuis of gewoon een dorpswoning geeft voldoende mogelijkheden voor scenery.
Groet, Wim