Kleine projecten van Rick
Re: Kleine projecten van Rick
Als ik die foto's maak heb ik ze wel, maar dat is natuurlijk zo gedaan:
Inderdaad waren in de achtergrond de Interfrigowagens zichtbaar, samen met de Minitrixversie. Het is erg vol op de baan momenteel, tijd dat er wat teruggaat in de doosjes en/of een extra opbergplank erbij. Een deel van het materieel is trouwens van mijn vader, die heeft geen baan dus rijden zijn treinen bij mij rond.
Inderdaad waren in de achtergrond de Interfrigowagens zichtbaar, samen met de Minitrixversie. Het is erg vol op de baan momenteel, tijd dat er wat teruggaat in de doosjes en/of een extra opbergplank erbij. Een deel van het materieel is trouwens van mijn vader, die heeft geen baan dus rijden zijn treinen bij mij rond.
-
- Moderator
- Berichten: 4685
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: West Brabant
- Contacteer:
Re: Kleine projecten van Rick
Hey Rick, staat er links op een kopspoortje nou een NS 1500 Eloc? Waar heb je die vandaan als ik vragen mag?
Groetjes
Hoontje
Groetjes
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Re: Kleine projecten van Rick
Inderdaad, die komt van hier. Het is normaal een dummy, ik heb de draaistellen wel rijvaardig gemaakt. De kap is oké, over de draaistellen ben ik niet zo tevreden. Het is nog wachten op de 1500 die elders op het forum ontworpen wordt.
Re: Kleine projecten van Rick
Dat exemplaar is hier te vinden, waarvan een Duitse E103 als donor gebruikt kan worden. Daarvan moet het chassis dan nog wel even flink smaller gemaakt worden. Correcte NS1500 draaistellen hiervan zijn overigens nog in voorbereiding.
Ik sluit niet uit dat er op termijn voor het Fleischmann chassis nog een inzetstuk komt voor een Chinees klokankermotortje met vliegwielen.
Voordeel van dit NS1500 ontwerp is dat losse delen, zoals dakopbouw, buffers en onderbouw los meegeprint worden, zodat de kap mooi strak is af te werken. Ook is de binnenkant optimaal voorbereid voor het plaatsen van SMD led's.
Ik sluit niet uit dat er op termijn voor het Fleischmann chassis nog een inzetstuk komt voor een Chinees klokankermotortje met vliegwielen.
Voordeel van dit NS1500 ontwerp is dat losse delen, zoals dakopbouw, buffers en onderbouw los meegeprint worden, zodat de kap mooi strak is af te werken. Ook is de binnenkant optimaal voorbereid voor het plaatsen van SMD led's.
Re: Kleine projecten van Rick
Mooi werk Rick! Leuk om te lezen hoe je de verbouwingen aanpakt
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
Re: Kleine projecten van Rick
Wauw! Wat een materieel zeg! Fantastisch al dat NS-spul. Rijdt je vader toevallig Duits? Leuk om te zien en dank voor de moeite van het maken & plaatsen van deze fotoRick schreef: ↑27 jul 2019 18:54 Als ik die foto's maak heb ik ze wel, maar dat is natuurlijk zo gedaan:
Inderdaad waren in de achtergrond de Interfrigowagens zichtbaar, samen met de Minitrixversie. Het is erg vol op de baan momenteel, tijd dat er wat teruggaat in de doosjes en/of een extra opbergplank erbij. Een deel van het materieel is trouwens van mijn vader, die heeft geen baan dus rijden zijn treinen bij mij rond.
Groet, Merijn
(Her)beginner. Tapijtrijder. Digitaal. NS Ep. IV en V
https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA
https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA
Re: Kleine projecten van Rick
GAaf die kleine projectjen
Hoop dat ik zo creatief wordt als ik zover ben
Gr. Bjorn
Hoop dat ik zo creatief wordt als ik zover ben
Gr. Bjorn
N-Spoor,DCC,OC32.
Noord-Zuidbaan in opbouw
viewtopic.php?f=14&t=12616
Testbaan:
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10590
Ontwerp Baanplan
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=10892
Noord-Zuidbaan in opbouw
viewtopic.php?f=14&t=12616
Testbaan:
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10590
Ontwerp Baanplan
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=10892
Re: Kleine projecten van Rick
Bedankt, misschien helpt het anderen ook op weg. Zo'n bruine Hbis is vrij simpel om te maken en dan heb je gelijk een herkenbaar Nederlands model op de baan. De buffet- en restauratierijtuigen zijn wat lastiger maar de gebruikte Fleischmann-rijtuigen liggen voor weinig op de beurs en zo is het een goede oefening in plamuren en schuren.
Dat klinkt goed, die komt hier nog wel eens op de baan. De 103 die ik nu heb rijdt in ieder geval netjes, dan hoef ik alleen de kap nog maar goed af te maken.Pjotr schreef: ↑29 jul 2019 17:31 Dat exemplaar is hier te vinden, waarvan een Duitse E103 als donor gebruikt kan worden. Daarvan moet het chassis dan nog wel even flink smaller gemaakt worden. Correcte NS1500 draaistellen hiervan zijn overigens nog in voorbereiding.
Ik sluit niet uit dat er op termijn voor het Fleischmann chassis nog een inzetstuk komt voor een Chinees klokankermotortje met vliegwielen.
Voordeel van dit NS1500 ontwerp is dat losse delen, zoals dakopbouw, buffers en onderbouw los meegeprint worden, zodat de kap mooi strak is af te werken. Ook is de binnenkant optimaal voorbereid voor het plaatsen van SMD led's.
Op de foto staan toevallig drie Zwitserse treinen van hem maar hij rijdt vooral Nederlands, naast Duitse, Oostenrijkse en Zwitserse treinen die hij leuk vindt.
-
- Berichten: 1129
- Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
- Locatie: A'dam
Re: Kleine projecten van Rick
Ja inderdaad, wat een toffe collectie op een heleboel sporen. Mijn reflex is om te vragen om meer foto's
Groet, Erik
T-Trak Paradebaan - T-Trak project voor mijn langere treinen
Woonkamer baan - Eerdijk & Eerdijk West - Baan in de woonkamer
Instagram: erik_n_fan
T-Trak Paradebaan - T-Trak project voor mijn langere treinen
Woonkamer baan - Eerdijk & Eerdijk West - Baan in de woonkamer
Instagram: erik_n_fan
Re: Kleine projecten van Rick
Vooruit dan maar
Afgelopen week heb ik een extra plank gekocht zodat de kudde locs op de baan nu ook daar een plaats gevonden heeft. Dat staat toch wat rustiger op de baan.
Het is nu wachten tot de SMD-ledjes voor de seinen binnenkomen dan kunnen die erin gezet worden. Helaas waren de rode 0402 uitverkocht (of 100 stuks kopen maar zoveel ben ik niet van plan) dus die komen later nog wel. En dan wordt het tijd om te kijken hoe de seinen bediend gaan worden want dat is wel de bedoeling. De Digikeijs 4018 is vrij goedkoop maar de handleiding zag er nogal ingewikkeld uit.
Afgelopen week heb ik een extra plank gekocht zodat de kudde locs op de baan nu ook daar een plaats gevonden heeft. Dat staat toch wat rustiger op de baan.
Het is nu wachten tot de SMD-ledjes voor de seinen binnenkomen dan kunnen die erin gezet worden. Helaas waren de rode 0402 uitverkocht (of 100 stuks kopen maar zoveel ben ik niet van plan) dus die komen later nog wel. En dan wordt het tijd om te kijken hoe de seinen bediend gaan worden want dat is wel de bedoeling. De Digikeijs 4018 is vrij goedkoop maar de handleiding zag er nogal ingewikkeld uit.
Re: Kleine projecten van Rick
Ja hoor,
zie ik een mooie sprinter tussen de collectie staan, staat er een andere trein voor die het zicht blokkeert .
Mooie verzameling hoor!
Groet,
Frank.
zie ik een mooie sprinter tussen de collectie staan, staat er een andere trein voor die het zicht blokkeert .
Mooie verzameling hoor!
Groet,
Frank.
Met vriendelijke groeten uit Rotterdam,
Frank.
Frank.
Re: Kleine projecten van Rick
Die digikeijs decoder is prima hoor. Door middel van een preset ben je eigenlijk zo klaar. Gebruik ze zelf ook voor mijn seinen. Hoewel deze duits zijn, zijn er genoeg presets voor handen voor vrijwel elk type sein.
Re: Kleine projecten van Rick
Hoi Rick,
Ben druk bezig om drie Hbissen in elkaar te zetten (de 1910,1930 en 1940 met grote vishaak), zal binnenkort wat foto's plaatsen. Zat dit draadje effe door te lezenvanwege de Hbissen en las dat je op de geel/grijze sik liever een rood zwaailicht had gezet maar Piko had ze niet meer. Als je belangstelling hebt, ik heb van mijn 2200 van piko juist de rode zwaailichten laten vervangen door asynchrone werkende blauwe zwaailichten, past beter in het tijdperk waarin ik rijdt. Heb hier dus eventueel nog twee rode Piko zwaailichtjes voor je. Stuur maar een PB met je adres als je ze wilt hebben en dan stuur ik ze naar je toe.
Groeten Guus.
Ben druk bezig om drie Hbissen in elkaar te zetten (de 1910,1930 en 1940 met grote vishaak), zal binnenkort wat foto's plaatsen. Zat dit draadje effe door te lezenvanwege de Hbissen en las dat je op de geel/grijze sik liever een rood zwaailicht had gezet maar Piko had ze niet meer. Als je belangstelling hebt, ik heb van mijn 2200 van piko juist de rode zwaailichten laten vervangen door asynchrone werkende blauwe zwaailichten, past beter in het tijdperk waarin ik rijdt. Heb hier dus eventueel nog twee rode Piko zwaailichtjes voor je. Stuur maar een PB met je adres als je ze wilt hebben en dan stuur ik ze naar je toe.
Groeten Guus.
Groet Guus,
Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Re: Kleine projecten van Rick
Je hebt een PB.
Afgelopen week heb ik tussendoor nog een aantal Roco stootblokken in elkaar gezet die hier al een tijdje lagen (uit dit jaar, vorig jaar en uit 2005 volgens de bon... ). Ze waren deels ooit al van de gietvorm gehaald en geschilderd, de nieuwste waren meteen in de kast gelegd na aankoop. Uit de delen kon ik nog acht complete stootblokken maken, nu heb ik nog een stapel dwarsbalken, buffers en reflectoren over die voor de verschillende versies bedoeld zijn.
Het zwart is gespoten met een spuitbus uit de bouwmarkt, simpel en snel maar schilderen lijkt me toch wat minder verf-verspillend. Het rood is Red van Vallejo, sommige dwarsbalken waren al rood met waarschijnlijk Tamiya verf maar die kregen een nieuwe rode laag. Ik heb verschillende versies in elkaar gezet omdat ik niet weet welke versie waar precies hoort op de baan en wat variatie altijd leuk is. Er zijn maar drie reflectoren aangebracht omdat ik die ooit al eens had geschilderd en nu geen zin had in dat priegelwerk.
Er staat ook een Artitec stootblok op de baan, ooit eens gekocht omdat ik benieuwd was hoe die eruit zagen. Die is een stuk fijner maar ook vijf maal zo duur. Stiekem vind ik de Roco versie gewoon zo leuk dat ik geen andere wil.
Inderdaad, met preset 7 worden de NS seinbeelden aangestuurd. Met wat lezen en proberen zal ik er wel uitkomen en erg veel geld kost het nou ook weer niet.
Afgelopen week heb ik tussendoor nog een aantal Roco stootblokken in elkaar gezet die hier al een tijdje lagen (uit dit jaar, vorig jaar en uit 2005 volgens de bon... ). Ze waren deels ooit al van de gietvorm gehaald en geschilderd, de nieuwste waren meteen in de kast gelegd na aankoop. Uit de delen kon ik nog acht complete stootblokken maken, nu heb ik nog een stapel dwarsbalken, buffers en reflectoren over die voor de verschillende versies bedoeld zijn.
Het zwart is gespoten met een spuitbus uit de bouwmarkt, simpel en snel maar schilderen lijkt me toch wat minder verf-verspillend. Het rood is Red van Vallejo, sommige dwarsbalken waren al rood met waarschijnlijk Tamiya verf maar die kregen een nieuwe rode laag. Ik heb verschillende versies in elkaar gezet omdat ik niet weet welke versie waar precies hoort op de baan en wat variatie altijd leuk is. Er zijn maar drie reflectoren aangebracht omdat ik die ooit al eens had geschilderd en nu geen zin had in dat priegelwerk.
Er staat ook een Artitec stootblok op de baan, ooit eens gekocht omdat ik benieuwd was hoe die eruit zagen. Die is een stuk fijner maar ook vijf maal zo duur. Stiekem vind ik de Roco versie gewoon zo leuk dat ik geen andere wil.
Re: Kleine projecten van Rick
Het leuke van projecten is dat je aan nieuwe kan beginnen zonder de oude eerst af te maken.
Met de 1000 was ik al een beetje begonnen, na het aanpassen van het onderstel werd nu de decoder ingebouwd. De draden op de juiste plekken aangesloten en testen of het werkt:
Dat ging goed, de loc reed netjes heen en weer met wisselende verlichting. Vervolgens kunnen de draadjes ingekort worden zodat de kap later ook op het onderstel past (ja, er moet nog een wieltje zwart):
en toen werkte het niet meer. Digitaal branden de lampen en bromt de motor, analoog loopt ie wel maar lijkt ie moeite hebben om te starten. Toch maar naar de motor kijken of die nog goed is.
Vandaag was de beurs in Houten, daar bleven de volgende dingen aan mijn vingers plakken:
De rongenwagen mag zo de baan op, de rest is nodig voor lopende of nieuwe projecten. De gesloten wagen is nodig voor de volgende Hbis, nu uit de serie 1930 (of 1940) blauw met stippellijn.
De V100 is bedoeld als aandrijving voor de mat '36 al gaat de motor misschien in een defecte V100 die hier ligt en komt er een nieuwe motor bij. De 1306 wordt ooit een gerenoveerde 1307, van het plan E-rijtuig had ik het onderstel nodig om een gele plan E te maken. Nu heb ik wel weer een kap over en een onderstel nodig De gele versie van Minitrix kopen is natuurlijk simpeler maar die past qua kleur niet bij het plan D-meetrijtuig die in de planning staat (waar een onderwerp over de oude Benelux niet toe kan leiden).
De grootste verrassing op de beurs was het SNCF restauratierijtuig. De detaillering is matig maar het rijtuig is een goede basis om een NS-buffetrijtuig mee te maken. Natuurlijk ben ik vergeten om direct de juiste transfers bij Kleinspoor te kopen...
Met de 1000 was ik al een beetje begonnen, na het aanpassen van het onderstel werd nu de decoder ingebouwd. De draden op de juiste plekken aangesloten en testen of het werkt:
Dat ging goed, de loc reed netjes heen en weer met wisselende verlichting. Vervolgens kunnen de draadjes ingekort worden zodat de kap later ook op het onderstel past (ja, er moet nog een wieltje zwart):
en toen werkte het niet meer. Digitaal branden de lampen en bromt de motor, analoog loopt ie wel maar lijkt ie moeite hebben om te starten. Toch maar naar de motor kijken of die nog goed is.
Vandaag was de beurs in Houten, daar bleven de volgende dingen aan mijn vingers plakken:
De rongenwagen mag zo de baan op, de rest is nodig voor lopende of nieuwe projecten. De gesloten wagen is nodig voor de volgende Hbis, nu uit de serie 1930 (of 1940) blauw met stippellijn.
De V100 is bedoeld als aandrijving voor de mat '36 al gaat de motor misschien in een defecte V100 die hier ligt en komt er een nieuwe motor bij. De 1306 wordt ooit een gerenoveerde 1307, van het plan E-rijtuig had ik het onderstel nodig om een gele plan E te maken. Nu heb ik wel weer een kap over en een onderstel nodig De gele versie van Minitrix kopen is natuurlijk simpeler maar die past qua kleur niet bij het plan D-meetrijtuig die in de planning staat (waar een onderwerp over de oude Benelux niet toe kan leiden).
De grootste verrassing op de beurs was het SNCF restauratierijtuig. De detaillering is matig maar het rijtuig is een goede basis om een NS-buffetrijtuig mee te maken. Natuurlijk ben ik vergeten om direct de juiste transfers bij Kleinspoor te kopen...
Re: Kleine projecten van Rick
Van welk merk is dit Buffetrijtuig?? Dan kan die hier ook op het zoeklijstje gezet worden.
Groetjes
Wesley
Groetjes
Wesley
Re: Kleine projecten van Rick
Dat is de Lima 336, op de Franse en Italiaanse Ebay staan ook exemplaren te koop maar voor aanzienlijk meer geld dan die van mij.
Re: Kleine projecten van Rick
Succes.
Zoek de verschillen:
De 1311 is al jaren hier aanwezig en de bedoeling was om van de 1306 een gerenoveerde 1307 met eenbeenstroomafnemers te maken. Nu heb ik de Startrain-opschriften altijd nét niet gevonden en vind ik de gele handgrepen eigenlijk ook mooier staan dus wordt het een kapwissel. Omdat het ook leuk is om treinen in de verzameling te hebben die mijn vader of ik gezien of op de foto hebben, moet er ook een ander nummer op.
In de verzameling zitten foto's van de 1313, 1315 en 1316 in de goede kleurstelling, waarbij de eerste afvalt vanwege de eenbeenstroomafnemers. In het van de week haastig bestelde setje Kleinspoortransfers zit de 1315 standaard, dus was de keus snel gemaakt want het moet ook niet te moeilijk worden.
Met een beetje Cif op een wattenstaafje werden de nummers voorzichtig weggeschuurd. Op de 1311 heb ik eerst geprobeerd of dat ging zonder de grijze verf aan te tasten, die opschriften moeten toch weg voor de verbouwing tot gele versie. Rustig wrijven en de tijd nemen voor het beste resultaat is aan te raden. Hierna konden de transfers worden opgebracht:
Uit het velletje werden de nummers zo klein mogelijk uitgeknipt en met een stukje plakband op hun plek gehouden. Na een aantal keer passen en meten of ze op de juiste plek zaten heb ik ze met de achterkant van een penseel afgewreven.
Het uiteindelijke resultaat, ik vind de Kleinspoor-nummers er beter uitzien dan die van Startrain (en ook die van Piko, hmmm), vooral het nummer op de kop is mooier. Nu nog een laagje blanke lak om de veegsporen weg te krijgen en dan kunnen de onderdelen overgezet worden.
Het grote voorbeeld, in Amsterdam op de foto gezet door mijn vader in april 1985:
Ook aan het buffetrijtuig is werk verricht, vorige week zag het er nog zo uit:
Het rijtuig is op dezelfde manier uit elkaar te halen als de Minitrix Plan E door de bodem uit de kap te klikken. De draaistellen kunnen uit de bodem getrokken worden, waarna de raaminzet uit de bak kan worden gehaald. Met Cif zijn de opschriften vervolgens verwijderd en is het rijtuig gewassen voor de verfbeurt. Ik heb de bak vervolgens in RAL 5011 gespoten, zonder primerlaag want het blauw dekt en hecht genoeg. Vervolgens werd de zijwand afgeplakt om het dak en schortplaten grijs te kunnen spuiten met Tamiya Gunship Grey. Om de tape recht te krijgen heb ik de onderkant van de kopwand en het midden van de buisbalgen aangehouden. Helaas heb ik hier geen foto's van gemaakt, de eerstvolgende was pas bij het aanbrengen van de transfers:
Vergeet bij het knippen niet dat er ook heel klein 'rijtuig' staat, de andere zijde mist dat opschrift nu:
een gevalletje oeps
De draaistellen zijn ook aangepakt, ze zijn ook grijs gespoten en voorzien van een Fleischmann kortkoppeling 9540. Hiervan moet wel de achterzijde rond gevijld worden zodat deze in de houder kunnen draaien. Het veertje duwt ze niet terug in de rechtstand, Fleischmann zal hier vast een passende koppeling voor hebben maar ik heb nog een hoop van deze liggen.
Met de transfers erop kunnen de (aangegoten) buisbalgen zwart aangezet worden en kan de blanke lak erop:
De ramen zijn afkomstig van een Minitrix Bistrorijtuig maar daar ben ik niet 100% tevreden over. In de hoogte passen ze maar ze zijn iets te smal en staan niet mooi recht in de bak. Ik heb nog het idee om deze uit doorzichtig styreen te snijden zodat ze vlak liggen met de zijwand, maar dat is vervelend werk.
Het rijtuig past in ieder geval goed bij de rest van de internationale rijtuigen, verrassend genoeg is de bufferhoogte gelijk aan de Minitrix couchetterijtuigen. Toch wordt het tijd om de geel/blauwe buffet- en restauratierijtuigen af te maken...
Zoek de verschillen:
De 1311 is al jaren hier aanwezig en de bedoeling was om van de 1306 een gerenoveerde 1307 met eenbeenstroomafnemers te maken. Nu heb ik de Startrain-opschriften altijd nét niet gevonden en vind ik de gele handgrepen eigenlijk ook mooier staan dus wordt het een kapwissel. Omdat het ook leuk is om treinen in de verzameling te hebben die mijn vader of ik gezien of op de foto hebben, moet er ook een ander nummer op.
In de verzameling zitten foto's van de 1313, 1315 en 1316 in de goede kleurstelling, waarbij de eerste afvalt vanwege de eenbeenstroomafnemers. In het van de week haastig bestelde setje Kleinspoortransfers zit de 1315 standaard, dus was de keus snel gemaakt want het moet ook niet te moeilijk worden.
Met een beetje Cif op een wattenstaafje werden de nummers voorzichtig weggeschuurd. Op de 1311 heb ik eerst geprobeerd of dat ging zonder de grijze verf aan te tasten, die opschriften moeten toch weg voor de verbouwing tot gele versie. Rustig wrijven en de tijd nemen voor het beste resultaat is aan te raden. Hierna konden de transfers worden opgebracht:
Uit het velletje werden de nummers zo klein mogelijk uitgeknipt en met een stukje plakband op hun plek gehouden. Na een aantal keer passen en meten of ze op de juiste plek zaten heb ik ze met de achterkant van een penseel afgewreven.
Het uiteindelijke resultaat, ik vind de Kleinspoor-nummers er beter uitzien dan die van Startrain (en ook die van Piko, hmmm), vooral het nummer op de kop is mooier. Nu nog een laagje blanke lak om de veegsporen weg te krijgen en dan kunnen de onderdelen overgezet worden.
Het grote voorbeeld, in Amsterdam op de foto gezet door mijn vader in april 1985:
Ook aan het buffetrijtuig is werk verricht, vorige week zag het er nog zo uit:
Het rijtuig is op dezelfde manier uit elkaar te halen als de Minitrix Plan E door de bodem uit de kap te klikken. De draaistellen kunnen uit de bodem getrokken worden, waarna de raaminzet uit de bak kan worden gehaald. Met Cif zijn de opschriften vervolgens verwijderd en is het rijtuig gewassen voor de verfbeurt. Ik heb de bak vervolgens in RAL 5011 gespoten, zonder primerlaag want het blauw dekt en hecht genoeg. Vervolgens werd de zijwand afgeplakt om het dak en schortplaten grijs te kunnen spuiten met Tamiya Gunship Grey. Om de tape recht te krijgen heb ik de onderkant van de kopwand en het midden van de buisbalgen aangehouden. Helaas heb ik hier geen foto's van gemaakt, de eerstvolgende was pas bij het aanbrengen van de transfers:
Vergeet bij het knippen niet dat er ook heel klein 'rijtuig' staat, de andere zijde mist dat opschrift nu:
een gevalletje oeps
De draaistellen zijn ook aangepakt, ze zijn ook grijs gespoten en voorzien van een Fleischmann kortkoppeling 9540. Hiervan moet wel de achterzijde rond gevijld worden zodat deze in de houder kunnen draaien. Het veertje duwt ze niet terug in de rechtstand, Fleischmann zal hier vast een passende koppeling voor hebben maar ik heb nog een hoop van deze liggen.
Met de transfers erop kunnen de (aangegoten) buisbalgen zwart aangezet worden en kan de blanke lak erop:
De ramen zijn afkomstig van een Minitrix Bistrorijtuig maar daar ben ik niet 100% tevreden over. In de hoogte passen ze maar ze zijn iets te smal en staan niet mooi recht in de bak. Ik heb nog het idee om deze uit doorzichtig styreen te snijden zodat ze vlak liggen met de zijwand, maar dat is vervelend werk.
Het rijtuig past in ieder geval goed bij de rest van de internationale rijtuigen, verrassend genoeg is de bufferhoogte gelijk aan de Minitrix couchetterijtuigen. Toch wordt het tijd om de geel/blauwe buffet- en restauratierijtuigen af te maken...
Re: Kleine projecten van Rick
Bedankt, aan de ramen wordt nog steeds gewerkt.
Ondertussen ben ik ook verder gegaan met wat andere dingen, zoals het voegen van het seinhuis op de baan. Hiervoor heb ik de zilverpoetsmethode gebruikt die op BNLS te vinden is. Met een kwast smeer je de muur in, even laten drogen en met een vochtige doek veeg je de muur weer schoon. De zilverpoets kan met wat verf op de gewenste kleur worden gebracht. Ik bleek lichtblauwe gekocht te hebben dus dat was wel nodig, misschien dat er ook andere kleuren verkocht worden bij andere winkels.
De afgelopen tijd heb ik ook wat nieuwe dingen gekocht om in de kerstvakantie iets te knutselen te hebben:
Te zien zijn twee kapjes voor Interfrigowagens, een DE-1, 1100 met A-sein, een 1000, Benelux-stuurstandrijtuig en een Hbis en enkele bijbehorende opschriften.
En ook al was het nog geen vakantie, ik ben toch al begonnen.
De Interfrigowagens en Hbis zijn niet erg spannend, na schoonmaken kan de primer erop en vervolgens het wit of blauw. De stippellijn heb ik aangebracht door tussen twee stukjes afplaktape een kleine ruimte open te laten en deze wit aan te stippen.
Het stuurstandrijtuig wordt de gele meetversie, de plan E is al aanwezig, voor bij de afleveringsritten van de 6400'n. Het geel is Humbrol 69 wat lijkt op het geel van de Minitrix plan E en het grijs is het bekende Tamiya grijs.
De DE-1 krijgt als aandrijving een Tomytec motor die nu nog tijdelijk bevestigd zit op het onderstel, de stroomafname komt ook uit het donoronderstel. De bedoeling is dat er ook wisselende front- en sluitseinen in komen maar dat wordt nog even stoeien met de decoder en veel draadjes.
De 1000 en 1100 wachten nog, eerst eens opschriften aanbrengen zodat er ook iets af is.
Ondertussen ben ik ook verder gegaan met wat andere dingen, zoals het voegen van het seinhuis op de baan. Hiervoor heb ik de zilverpoetsmethode gebruikt die op BNLS te vinden is. Met een kwast smeer je de muur in, even laten drogen en met een vochtige doek veeg je de muur weer schoon. De zilverpoets kan met wat verf op de gewenste kleur worden gebracht. Ik bleek lichtblauwe gekocht te hebben dus dat was wel nodig, misschien dat er ook andere kleuren verkocht worden bij andere winkels.
De afgelopen tijd heb ik ook wat nieuwe dingen gekocht om in de kerstvakantie iets te knutselen te hebben:
Te zien zijn twee kapjes voor Interfrigowagens, een DE-1, 1100 met A-sein, een 1000, Benelux-stuurstandrijtuig en een Hbis en enkele bijbehorende opschriften.
En ook al was het nog geen vakantie, ik ben toch al begonnen.
De Interfrigowagens en Hbis zijn niet erg spannend, na schoonmaken kan de primer erop en vervolgens het wit of blauw. De stippellijn heb ik aangebracht door tussen twee stukjes afplaktape een kleine ruimte open te laten en deze wit aan te stippen.
Het stuurstandrijtuig wordt de gele meetversie, de plan E is al aanwezig, voor bij de afleveringsritten van de 6400'n. Het geel is Humbrol 69 wat lijkt op het geel van de Minitrix plan E en het grijs is het bekende Tamiya grijs.
De DE-1 krijgt als aandrijving een Tomytec motor die nu nog tijdelijk bevestigd zit op het onderstel, de stroomafname komt ook uit het donoronderstel. De bedoeling is dat er ook wisselende front- en sluitseinen in komen maar dat wordt nog even stoeien met de decoder en veel draadjes.
De 1000 en 1100 wachten nog, eerst eens opschriften aanbrengen zodat er ook iets af is.
Re: Kleine projecten van Rick
Hoi Rick,
De gestippeld lijn op jouw Hbis is ook goed gelukt zie ik, zit er goed strak op.
Welke Tomytec heb jij als donor voor de DE1 gebruikt, ben ook bezig met een DE1 en heb op het dak de dakleiding aangebracht en bij de deuren nog handgrepen staat nu in het dieselrood klaar voor de verdere bewerking, grijs dak en de zandgele biezen. Voor de biezen ga ik weer voor de semi gespoten versie oftewel dun snijden uit een zandgeel gespoten decalvel
De gestippeld lijn op jouw Hbis is ook goed gelukt zie ik, zit er goed strak op.
Welke Tomytec heb jij als donor voor de DE1 gebruikt, ben ook bezig met een DE1 en heb op het dak de dakleiding aangebracht en bij de deuren nog handgrepen staat nu in het dieselrood klaar voor de verdere bewerking, grijs dak en de zandgele biezen. Voor de biezen ga ik weer voor de semi gespoten versie oftewel dun snijden uit een zandgeel gespoten decalvel
Groet Guus,
Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Re: Kleine projecten van Rick
Leuk met de extra dakleiding erop, dat is net wat extra detail erop.
Ik heb er een TM03 of TM04 voor gebruikt die nog over was van een vorig project. Van beide versies zouden de draaistellen in de bodemplaat moeten passen, die zijn hetzelfde. Wel moeten de cardanassen verlengd worden want de DE-1 is ruim langer.
Ik heb er een TM03 of TM04 voor gebruikt die nog over was van een vorig project. Van beide versies zouden de draaistellen in de bodemplaat moeten passen, die zijn hetzelfde. Wel moeten de cardanassen verlengd worden want de DE-1 is ruim langer.
Re: Kleine projecten van Rick
Meende al te zien dat dit de oude draaistellen van een TM 03 of 04 waren, jammer genoeg nergens meer te vinden. Heb een TM 017 als donor voordeel radstand is 16 mm, dus bijna goed en voorzien van de 18 mm scheenplaten, oogt redelijk ok. Vereist helaas nogal wat aanpassingen aan het draaistel om ze goed te laten draaien in het frame. Gatmaat is verder gelijk allen t.o.v. van de nieuwere modellen iets afwijkend qua vorm. Cardanassen moet ik ook verlengen, maar dat is verder geen groot probleem. Binnenkort hier maar eens een apart draadje van maken
Waar heb jij die kappen van de I nterfrigo wagens vandaan, zoek ook nog een paar koelwagens voor aardappelvervoer, vooral die met zo'n schuine zijkant voor de ijsvoorziening.
Waar heb jij die kappen van de I nterfrigo wagens vandaan, zoek ook nog een paar koelwagens voor aardappelvervoer, vooral die met zo'n schuine zijkant voor de ijsvoorziening.
Groet Guus,
Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Re: Kleine projecten van Rick
TM02, TM03 en TM04 chassis zijn nagenoeg niet meer te krijgen, tenzij je er 60 dollar of meer voor wilt betalen op eBay USA.
Momenteel ben ik bezig met een eigen DE II (DE183) project, waarbij ik als eerste het Jacobsdraaistel aan het ontwikkelen ben.
In dat kader ben ik ook aan het kijken naar een goed alternatief voor de TM03, omdat de as-afstand van 14mm toch wel teveel afwijkt van de originele omgerekende afmeting van 18 mm.
Ook voor de ramen heb ik inmiddels een redelijke oplossingrichting op de tekentafel.
Momenteel ben ik bezig met een eigen DE II (DE183) project, waarbij ik als eerste het Jacobsdraaistel aan het ontwikkelen ben.
In dat kader ben ik ook aan het kijken naar een goed alternatief voor de TM03, omdat de as-afstand van 14mm toch wel teveel afwijkt van de originele omgerekende afmeting van 18 mm.
Ook voor de ramen heb ik inmiddels een redelijke oplossingrichting op de tekentafel.
Laatst gewijzigd door Pjotr op 23 dec 2019 15:41, 1 keer totaal gewijzigd.