Hallo allemaal,
ik kom toch nog even terug op bovenstaand verhaal met alles wat er aan te pas kwam om het uiteindelijk goed te laten werken.
toch kom ik van de week op een perfecte oplossing die A; de nodige ergernis had voorkomen, B; mij een hoop geld had bespaard, C; jullie kundigheid heb (mis)gebruikt, en D; de oplossing voor het oprapen lag.
zoals jullie je nog wel kunt herinneren was ik aan het klooien met steeds een doorgebrande wisselomzetter. wissel en omzetter van Arnold.
op bepaald moment heb ik wissel Arnold verwisseld met een wissel van Fleischmann met de omzetters beide alleen nog maar trekkend werkend van Arnold.
deze opstelling bleek uiteindelijk goed te werken en er brandde niks meer door.
echter zoals jullie ook nog wel weten had ik met de trams problemen dat in de achteruitrijstand de trams op de Arnold rails een soort gingen zigzaggen.
om dit probleem op te lossen heb ik van al mijn restanten Fleischmann rails alle Arnold rails vervangen. zigzag probleem was over op 1 Arnold wissel na. dit was een linkse en wel de binnenkomende wissel bij station Hooggelegen.
als alternatief had ik alleen nog een linkse gebogen van Fleischmann.
wetende de problematiek met de gebogen wissels wat betreft ontsporingen ed heb ik toch het railplan bij Hooggelegen aangepast en een gebogen linkse Fleischmann wissel geplaatst. na wat heen en weer gereden te hebben over deze wissel snel kunnen concluderen dat van ontsporen geen sprake meer was.
het hele spul uiteindelijk aangesloten zoals in de oude situatie en toen bleek dat ik geen stopplaats meer had.
na wat speurwerk kwam ik er achter dat de oude situatie terugkwam na het verwijderen van de draadbruggen uit de gebogen Fleischmann wissel.
dit bracht mij op het idee om deze draadbruggen in de andere Fleischmann wissel te plaatsen en toen kon ik als ik de wissel in de rechtstand gezet had het volledige schakelgebeuren weghalen want de wissel liet zich keurig openrijden en op de terugweg uit zichzelf rechtuit naar achteren.
alles samenvattend had ik nooit al dat gedoe met de wisselomzetters nodig gehad. had ik enkele tientallen omzetters niet verbrand gehad en had ik jullie niet hoeven lastig te vallen met het gedoe om het schakelgebeuren.
hieronder filmpje waarbij te zien is dat het keurig werkt.
de wissel in station Hooggelegen waar de omzetter is weggehaald heeft voor de zekerheid nog wel de schakelaars in werking maar omdat de omzetter weggehaald is werken ze wel maar doen niets.
de trams rijden bewust wat sneller omdat filmpje anders onnodig lang duurt.
https://youtu.be/neTCTNOhaOc
ik vond het achteraf toch netter dat ik deze ervaring ook ter lering voor anderen met jullie wilde delen.