Hallo Allemaal,
Ik ben tevreden en heb daarom besloten het model vrij te geven. Dus het model staat online.
Voor de goede orde.
De Railhopper bestaat uit de volgende onderdelen:
2 kappen,
2 bodemplaten,
2 dakunits,
2 koppelingen (4 losse onderdelen)
3 dummy kopplingen.
Wat heb je nog nodig:
2 Tomytec TM-03 onderstellen
4 Minitrix railschroefjes
1 Sommerfedlt pantograaf 969
Lood plaatjes
Lak draad
Optioneel:
Kabelsatz 51951 (6-polige Busche nach NEM651) Merk onbekend
Voor je begint:
De koplampen zitten nog dicht met poeder.
Boor eerst de koplamp gaatjes even uit met een 1 mm handboortje. Liefst met een kleinere boor beginnen.
De gaten voor de koppelingen idem met een 1 mm handboortje.
De gaten voor de dakunits even rondmaken met een 2mm handboortje net als het gat voor de Pantograaf.
Voordat je ook maar iets monteerd aan de bodemplaten raad ik je aan om de zijkanten (kasten onder de bak) met 2 seconden lijm te impregneren.
Let op met seconden lijm, het is giftig en plakt verschrikelijk
Het gaat er hierbij om dat
de lijm er in trekt en er niet op drijft.
Dus gebruik goed licht dan kun je zien dat het er in trekt. Je hebt maar een beetje nodig.
Voor de kappen raad ik aan om bijv. de details om de deuren iets te mijden. Dus er omheen lijm er op. De lijm trekt die richting wel op. Dit om het vol lopen van de details te vermijden.
Het schuren van het model doe je met een hele fijne korrel en het liefst met waterproof schuurpapier en veel water. Je zult zien dat het schuren maar even bijgaan is. Dus doe het rustig aan.
Er zitten 2 stel koppelingen bij. De ene is 1 mm langer dan de andere. Kijk maar even welke het beste bevalt.
Voor dat je de koppelingen monteerd, even droog oefenen door ze een paar keer in elkaar te zetten en uit elkaar te halen. Ook even de kogel ronddraaien om het poeder te verwijderen.
De koppelingen heb ik gemonteerd met Minitrix schroefjes die normaal gebruikt worden om de rails mee vast te zetten.
Deze worden niet meegeleverd.
Bevestig de koppelingen door de schroefjes aan te draaien en daarna een slag los te draaien zodat de koppeling vrij kan bewegen.
Als onderstellen heb ik gebruik gemaakt van Tomytec TM-03 draaistellen.
ook deze worden niet mee geleverd
Je hebt er 2 van nodig.
Let op bij het demonteren van de draaistellen. Er zitten kleine tandwielen in die wel weg willen springen.
Omdat je twee stel nodig hebt zitten er ook 2 assen bij met een antislip bandje. Monteer die kruislings in het aangedreven draaistel.
Voor je de draaistellen monteerd heb ik aan de stroom afname beugeltjes, (die dingen waar de aspunten in hangen) aan de binnenkant een lakdraad gesoldeerd. Waarom de binnenkant? dan slijt het draadje niet tijdens het draaien van het draaistel aan de bakbodem. Wees zuinig met soldeertin, want je hebt maar weinig ruimte. Het beugeltje moet vrij kunnen bewegen ook na het solderen.
Morgen ga ik met dit verhaal verder, welterusten
Goedemorgen allemaal
De lakdraadjes heb ik een lus ingelegd en daarna aan de bodem vast gelijmd met
2 seconden lijm. Dat moet je dus niet doen. Want die rommel kruipt overal heen en het draaistel zat toen ook vast. Ik heb de volgende met seconden gel vastgezet. Dat werkt beter.
Als printplaat heb ik een banenstrook printplaat gebruikt. De max. breedte is 5 banen. Dit is makkelijk te controleren door de printplaat even tussen de staanders van de bodemplaat te passen. Valt die daar tussen dan past de kap er later gewoon op. 1 van de banen heb ik doorgezaagd zodat je 6 aansluitpunten hebt voor alle 6 draadjes van de decoder. Maar dat is aan een ieder om dit verder uit te vogelen. Wel heb ik de printplaat eerst voor getind en daarna vastgezet met seconden gel.
Bij het demonteren van de motor, let dan op de aandrijfas. Die wil ook nog wel eens verdwijnen.
Aan de aansluitingen van de motor heb ik ook lakdraadjes gesoldeerd.
Het monteren in de bodemplaat van de motor: Eerst het aandrijasje erin en dan rechtstandig laten zakken. Het is zo pas gemaakt dat de motor stevig vastzit en nergens heen kan.
Aan de onderkant van de bodem is ruimte om extra gewicht aan te brengen. Ik gebruik lood hiervoor.
Let op: Lood is giftig
Onder de motor wagen heb ik 3 strookjes geplakt. De eerste 2 vanaf de motor over de gehele lengte. En de 3de zelfs onder de motor door. Het lood wat ik gebruik is ongeveer 1.75 mm dik. Vanaf de buitenkant is er dan niets meer van te zien.
De andere bak heb ik voor zien van 1 strook lood.
Een ieder zal het proefondervindelijk moeten vaststellen wat genoeg is aan extra gewicht.
De dummy koppelingen waarvan er 3 worden mee geleverd, plaats je eerst in de bodem plaat. Deze is zo pas gemaakt dat hier enige kracht voor nodig is,
geen geweld.
Het plaatsen van de kap op het onderstel kan maar op 1 manier. In de kap zit een aanslag die op de bodem komt te rusten. Schuif de bodemplaat vanaf achteren in de kop en laat dan de rest zakken. Er is geen geweld bij nodig.
Omdat alles nieuw is zal het de eerste keer even stug gaan maar geloof me dat het past.
Wel heb ik nog een paar nokjes aangebracht die in de bodemplaat klikken. Dit waren de laatste wijzigingen die ik zelf nog niet heb uit kunnen proberen.
Als pantograaf heb ik eerst 1 geleend van een koploper. deze is vervangen door een Sommerfeldt 969 .
Dit was het wel zo'n beetje.
Laat de motor bak eerst alleen een paar test rondjes rijden alvorens de andere bak er aan te koppelen.
Verder. Het is geen fabrieksmodel. Dus alles hangt een beetje af van je eigen kunsten om er een mooi model van te maken.
Ook de rijeigenschappen kun je beïnvloeden door met het extra gewicht te spelen.
Ik heb geprobeerd om er een mooi uitziend model van te maken die door bijna iedereen in elkaar is te zetten.
Dus ik hoop in de toekomst wel hier en daar en foto tegen te komen van een door jullie gebouwd model
Op en aanmerkingen zijn welkom.
Vragen???? Stel ze .
Veel plezier ermee. Ik ga naar de volgende uitdaging.
Groeten Frits