Stroom en licht in gewoon Nederlands?

Vraag maar raak!

Ongeveer

Re: Stroom en licht in gewoon Nederlands?

Bericht door Ongeveer »

ter info
viewtopic.php?t=16381&hilit=regiobaan+s ... d&start=75( SEE BOTTOM)
Heren, nog 1 vraagje. Ik heb 12v leds besteld elk met1,5K weerstand. Is het nog nodig een extra weerstand ervoor te plaatsen om e.e.a. ietwat te dimmen?

M.v.g. Bob
Werkt aan Regiobaan Sauerland
Heeft SS Ongeveer,USS Walker, HMS BlueBell en Sail away gebouwd https://modelbrouwers.nl/albums/album/10645/

BartenThomas

Bericht door BartenThomas »

Dat is niet te beantwoorden. Je zal ze moeten aansluiten en dan zien of de lichtsterkte naar jouw wens is.
Vind he ze te fel dan moet je er een weerstand bij plaatsen ( of de 1,5k vervangen voor een zwaardere)
Indien je de mogelijkheid hebt zou je ook de voedingsspanning kunnen verlagen.
Beetje expetimenteren dus.

maarten
Moderator

Bericht door maarten »

@Ongeveer Als je voedingsspanning 12v is dan heb je geen extra weerstand nodig om ze veilig te kunnen laten branden.

Vind je ze nog te fel branden, dan mag je er gewoon een extra weerstand tussen zetten. Dat is dan een kwestie van smaak. Met een TE hoge weerstand kun je niets kapot maken, je led brandt dan alleen te zwak, that's all.

De weerstanden moet je echter wel altijd achter elkaar knopen, we noemen dat in serie. Dus NIET naast elkaar, dat noemen we parallel. In serie schakelen van weerstanden verhoogt de waarde, parallel schakelen van weerstanden verlaagt de waarde.

Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Ongeveer

Bericht door Ongeveer »

Dus... samengevat, de LEDS kunnen parallel geschakeld worden maar de weerstanden, zo ik die ga gebruiken, moeten in serie. Ik neem aan tussen de voeding en het"knooppunt"waar de LEDJes individueel worden aangesloten.
Heren nog, en alvast bedankt, jullie helpen me nu al aardig op weg, en .....ziehier, wie had het ooit gedacht, ik en LEDjes en weerstanden.
2x leds parallel met een schuifweerstand ( volume regelaar van een oud radiootje)"ervoor". Het werkt perfect, het wordt goed gedimd.(als zou je dat niet zeggen op de foto,) ach ja ..Samsung.. Mn spiegelreflex opstellen is me even teveel gedoe op dit moment.
Afbeelding

M.v.g. Bob
Heeft SS Ongeveer,USS Walker, HMS BlueBell en Sail away gebouwd https://modelbrouwers.nl/albums/album/10645/

maarten
Moderator

Bericht door maarten »

Let op dat elke led zijn eigen weerstand heeft. Als je dat aan elkaar knoopt mag er als extra een gezamenlijke weerstand bij om extra te dimmen. Let wel op dat alle stroom van de ledjes (opgeteld) door die extra weerstand gaat. Als het veel ledjes zijn dan kan die ene extra weerstand wel warm (heet) worden.

Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

TonN

Bericht door TonN »

Mijn idee is om een 5V voeding te nemen, waar je tegenwoordig over struikelt op elke plek in huis, met de bijbehorende USB kabels die al aan 1 kant kapot zijn. Vanaf de plus ga je naar een diode die voor 0,7 V spanningsval zorgt. Over die diode zet je een schakelaar die hem kortsluit. Je berekent alle weerstanden op de 5 V zodanig dat de ledjes helder branden. Zet je de schakelaar om, gaat de voedingsspanning naar 4,3 V wat dus een stukje minder stroom door elke led zal laten gaan.
Eventueel herhaal je dit met een tweede diode en schakelaar.

Voordeel hiervan tov een gemeenschappelijke weerstand is dat je de waarde van de weerstand niet hoeft veranderen als je doorgaat met bouwen en meer leds gaat aansturen. Diodes houden zich niet aan de wet van Ohm. Een beetje stroom zorgt voor 0,7 V spanningsval, veel stroom voor 0,71 V spanningsval. Prachtige dingen.

BramvanLeeuwen

Bericht door BramvanLeeuwen »

Overigens Bob: het is makkelijker en beter de leds in serie te plaatsen. Dat kan met 2 of 3 leds bij 12 V. Dan heb je minder stroomverbruik, minder draadjes en minder soldeerwerk, tenminste als de leddjes dicht bij elkaar zitten. Je moet dan een iets kleinere serieweerstand kiezen. Maar zoals je ziet parallel gaat het ook.

Goed idee van TonN . Ik heb daar ook over gedacht. Nadeel is dat de verlichting van fabrikanten vaak voor 12V ontworpen is. Ik heb ook straatlantarens met gloeilampjes voor 12V. En in sommige gebouwen heb ik ledstrips voor 12V. Die zijn handig en eenvoudig in te passen. ook omdat ze een plakstrip hebben.

Maar als je alles net led's doet is de keuze voor 5V eigenlijk de betere optie, en goedkoper! (Maar let op, dan moet je met kleinere weerstanden werken als die eerder in dit draadje genoemd zijn). Je kunt ze dan ook met een Arduino besturen.

Ach, ook het leven van een technicus zit vol dilemma's.

met vriendelijke groet,
Bram van Leeuwen

Ongeveer

Bericht door Ongeveer »

Dus 3x 12V LEDS 10Ma kunnen in serie geplaatst worden? Dan een weerstand ervoor(of zo'n schuifweerstand).
Dan is mijn vraag, kan ik op dezelfde voeding(12V adapter) dan ook nog andere LEDs aansluiten in parallel op dezelfde schuifweerstand, dus eigenlijk "naast"de serie geschakelden of moet ik dan alles in serie zetten?
zo iets?

12V adapter
|
schuifweerstand
|
|-- >1x12v LED+ 1x 12v LED + 1x 12v LED (serie)]
|
|----> 1x 12v LED (parallel)
|--.-->1 x 12v LED
|---- >1 x 12v LED

Of is dit weer de nitwit die dit roept 7(8)7

M.v.g. Bob

FidOo

Bericht door FidOo »

Ja en nee. Dit is weer onnodig moeilijk gemaakt. Dat verhaal gaat alleen op als je LOSSE LED's en LOSSE weerstanden gebruikt.

Als je dit nu doet heb je effectief nog 4 volt over je 12V led staan. Daarnaast nog eens een schuifweerstand als een algemene dimmer dus dat wordt te gek.

Gewoon niks meer veranderen en je systeem werkt dus klaar.

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Ongeveer

Bericht door Ongeveer »

Got it, denk ik
Ik heb een zooi LEDs besteld 12V met aangesoldeerde weerstand met een waarde van1500 Ohm om op de adapters van 12V 500Ma aan te sluiten
volgens mij heb ik dan 8Ma per Ledje (500/8 ) Worden dat dan 62 op 1 adapter?? laat ik 10Ma aanhouden dan zijn het er 50
Terugkijkend op je antwoord:
""Stel dat de weerstand zo gekozen is dat de LED van 3V 20mA op volle sterkte brand bij 12V. Dan gebruikt deze dus 20mA bij 12V. Je kun dan simpelweg 500mA delen door 20mA om uit te rekenen hoeveel van dit soort Leds je kunt plaatjes..
Uhhh 50?K hoor nog graag want het begint me al weer te duizelen met al die uitleg hierboven :?

M.v.g. Bob

BramvanLeeuwen

Bericht door BramvanLeeuwen »

Je berekening is goed. Met 50 ledjes kun je heel wat verlichten. Waarom duizelt het? Probeer het maar een met één. Een tweede kun je dan ook op de + en min aansluiten enzovoort, totdat je alles verlicht hebt. Er kan weinig mis gaan. Wel op de + en - letten. Als je dat verkeerd doet brandt het ledje niet, dan gewoon + en - verwisselen licht! Je kunt daarnaast ook een ledstrip van 12V (daar zitten 3 ledjes op plus een weerstand) direct op de 12 V aansluiten, Als dat te fel licht geeft gewoon nog een extra weerstand in één van de draden naar + en - opnemen voor minder licht.

Afbeelding
En hieronder nog een plaatje van een led, met de aansluitingen. Links het schemasymbool en rechts een afbeelding hoe hij er in werkelijkheid uit ziet als hij een gewoon (niet smd-) formaat heeft. De smd-ledjes zien er uit als een klein vierkantje. . Aan de min kant zie je een plat stukje om de min-kant aan de geven. Je ziet het ook aan de kortere aansluitdraad.

met vriendelijke groet,
Bram van Leeuwen

Ongeveer

Bericht door Ongeveer »

Ach Bram, ik ben nu eenmaal niet zo elektrisch, laat staan electronisch technisch onderlegt. Ik rommel maar wat aan. De uitleg hierboven is duidelijk, maar zaken als spanningsverlies berekenen, de keuze maken tussen serie en parallel( voor en tegens), welke weerstand waar, is me allemaal een mistige omgeving. Ik ben meer thuis in het zelf bouwen van scenery, zo realistisch mogelijk, dat wel, maar lekker ongecompliceerd.
Je doet maar wat, en met veel creatief denkwerk, trial and error komt het altijd goed:-)

Ik heb idd geprobeerd met 2 LEDS in een circuit en 2 draadlampjes op een ander circuit(zie foto eerder) Ledjes en draadlampjes op1 voeding , dat werkt dan weer niet heb ik ontdekt.Geen idee waarom.(dat bedoel ik nou met niet technisch zijn)
Enfin, dank zij jullie input gaat het wel goedkomen

M.v.g. Bob

Ongeveer

Bericht door Ongeveer »

BramvanLeeuwen schreef: 11 feb 2025 23:30 Je berekening is goed. Met 50 ledjes kun je heel wat verlichten. Waarom duizelt het? Probeer het maar een met één. Een tweede kun je dan ook op de + en min aansluiten enzovoort, totdat je alles verlicht hebt. Er kan weinig mis gaan. Wel op de + en - letten. Als je dat verkeerd doet brandt het ledje niet, dan gewoon + en - verwisselen licht! Je kunt daarnaast ook een ledstrip van 12V (daar zitten 3 ledjes op plus een weerstand) direct op de 12 V aansluiten, Als dat te fel licht geeft gewoon nog een extra weerstand in één van de draden naar + en - opnemen voor minder licht.

En hieronder nog een plaatje van een led, met de aansluitingen. Links het schemasymbool en rechts een afbeelding hoe hij er in werkelijkheid uit ziet als hij een gewoon (niet smd-) formaat heeft. De smd-ledjes zien er uit als een klein vierkantje. . Aan de min kant zie je een plat stukje om de min-kant aan de geven. Je ziet het ook aan de kortere aansluitdraad.
'k ga ermee aan de gang, bedankt voor de uitleg

M.v.g. Bob
Plaats reactie