Pagina 3 van 4
Re: Mijn eerste baanplan op N spoor
Geplaatst: 14 jun 2024 11:32
door Ronald1
Lucas,
Wellicht een tip.
Wat mij in de ontwerpfase van mijn baan enorm heeft geholpen, is het geheel in de besturingssoftware zetten en vervolgens gaan simulatie rijden.
Hiermee kreeg ik goed zicht op het wel of niet logisch zijn van stations, wisselstraten, schaduwstations, treinendoorloop/stagnatie etc. en heeft geleid tot flink wat aanpassingen in mijn baanplan en ook gelijk veel geleerd over in mijn geval Windigipet.
Is wel effe wat werk maar leverde mij ook veel op.
Groet,
Ronald
Re: Mijn eerste baanplan op N spoor
Geplaatst: 16 jun 2024 19:53
door Lu19c65as
Dank je wel voor de tip Ronald
Ga ik zeker naar kijken. Ik ben echt een beginnende modelspoorbaander
Dus ik moet echt beginnen vanaf 0.
Re: Mijn eerste baanplan op N spoor
Geplaatst: 16 jun 2024 19:56
door Lu19c65as
Weer ff wat tips en adviezen van verschillende mensen op het forum proberen in mijn baanplan in te tekenen. Maar alle adviezen, suggesties zijn weer welkom.
Re: Mijn eerste baanplan op N spoor
Geplaatst: 23 jun 2024 23:28
door Lu19c65as
Ben nog steeds wat veranderingen aan het aanbrengen. Dit is mijn laatste versie met aanpassingen. Locdepot iets aangepast en het station wat aangepast met opstelsporen
Re: Mijn eerste baanplan op N spoor
Geplaatst: 07 jul 2024 19:46
door Lu19c65as
Goedenavond,
Hier weer even met wat aanpassingen. Volgens mij klopt het plan nu aardig qua opzet. Mocht er nog iemand op of aanmerkingen hebben, hoor ik het graag
Re: Mijn eerste baanplan op N spoor
Geplaatst: 07 jul 2024 20:43
door Martin K
Je opstelsporen in de schaduwstations zijn niet zo heel lang (ongeveer 70 cm?). Is dat niet wat kort gezien de lengte van de sporen van het station.
Re: Mijn eerste baanplan op N spoor
Geplaatst: 08 jul 2024 00:00
door Lu19c65as
Hallo Martin,
Ja inderdaad ik ga ff kijken of ik de opstelsporen in schaduwstation wat aan kan passen, of het station misschien iets inkorten waardoor ik ook wat meer ruimte heb er omheen
Bedankt voor je advies
Zal weer wat posten als ik het heb veranderd
Re: Mijn eerste baanplan op N spoor
Geplaatst: 08 jul 2024 14:54
door WimC
Ik vind het een verbetering dat je nu 3 sporen richting station op dedrasischijf hebtaangesloten. Ik zou de bovenste van de 3 niet aansluiten op hetomloopdpoor in het station, maar rechtdoor laten lopen, zodat ze alle drie via de Engels eissel naar het station gaan.
Re: Mijn eerste baanplan op N spoor
Geplaatst: 08 jul 2024 15:10
door Lu19c65as
Dank je wel voor de tip Wim. Ik ga donderdag en vrijdag als ik vrij ben, weer even kijken voor de aanpassingen. Dan post ik weer de update.
Re: Mijn eerste baanplan op N spoor
Geplaatst: 08 jul 2024 20:53
door WimC
Nog een suggestie: ik zou de engels wissel een spoor opschuiven. Dan kunn je vanaf het kopspoortje in één keer twee sporen bereiken.
Beetje chaotisch plak- en knipwerk in paint, maar komt wel over zo, denk ik.
Re: Mijn eerste baanplan op N spoor
Geplaatst: 09 jul 2024 10:13
door Lu19c65as
Ja is zeker duidelijk Wim. Het oogt rustiger en praktischer op deze manier. Ik ga er mee aan de slag donderdag en vrijdag. Dank je wel weer voor de suggestie!
Re: Mijn eerste baanplan op N spoor
Geplaatst: 09 jul 2024 10:20
door Lu19c65as
Ga ook mijn schaduwstations aanpassen naar aanleiding van de opmerking van Martin. De sporen zijn idd wat kort tegenover de sporen van station.
Ga weer terug naar mijn eerste idee van schaduwstations.
Re: Mijn eerste baanplan op N spoor
Geplaatst: 09 jul 2024 10:26
door Ronald1
Lucas,
Ja dat ziet er inderdaad beter uit.
Je kunt nog overwegen de beide rechterwisselstraten al vanuit de bocht te beginnen dat scheelt wat bochtenwerk in de wisselstraten, maakt ze nog iets langer eb maakt ze vooral naar mijn ervaring een stuk bedrijfszekerder.
Groet
Ronald
Re: Mijn eerste baanplan op N spoor
Geplaatst: 09 jul 2024 10:34
door Lu19c65as
Hallo Ronald,
Deze twee bedoel je toch, en dan vanuit die bocht meteen de wissels of in de bocht met boogwissels?
Re: Mijn eerste baanplan op N spoor
Geplaatst: 09 jul 2024 10:38
door Lu19c65as
Re: Mijn eerste baanplan op N spoor
Geplaatst: 09 jul 2024 10:47
door Ronald1
Hallo Lucas,
Ja die bedoel ik en hoeft niet eens met bochtwissel denk ik.
Je rijdt dan veel rechter de bocht in/uit
Groet
Ronald
Re: Mijn eerste baanplan op N spoor
Geplaatst: 09 jul 2024 13:54
door Lu19c65as
Dank je wel!
Ik ga daar even mee aan de slag, dank je voor het advies. Plaats weer even de foto als ik het heb aangepast.
Re: Mijn eerste baanplan op N spoor
Geplaatst: 12 jul 2024 10:39
door Lu19c65as
Gisteren met de adviezen aan de slag gegaan. Het schaduwstation gedaan en het station bij aansluiting naar locdepot.
Re: Mijn eerste baanplan op N spoor
Geplaatst: 12 jul 2024 11:38
door WimC
Zoals ik eerder al zei, zou ik het engels wissel met het kopspoortje een spoor naar boven verplaatsen.
Nu ik het zo zie, zou ik dat overigens ook bij beide kopsporen aan de andere kant van het station doen (maar dan een spoor naar onderen).
De kopspoortjes bedienen dan twee sporen.
Re: Mijn eerste baanplan op N spoor
Geplaatst: 03 aug 2024 23:59
door Lu19c65as
Re: Mijn eerste baanplan op N spoor
Geplaatst: 04 aug 2024 05:49
door OBBinN
Persoonlijk zou ik voor optie 1 gaan, oogt allemaal wat 'rustiger'. Zijn wel veel sporen parallel aan elkaar, maar ziet er naar mijn idee realistischer uit.
Re: Mijn eerste baanplan op N spoor
Geplaatst: 08 okt 2024 17:37
door Lu19c65as
Re: Mijn eerste baanplan op N spoor
Geplaatst: 08 okt 2024 18:14
door BartenThomas
Op zich ern leuk plan, met veel hoogteverschil.
Persoonlijk vind ik het jammer dat het spoor doodloopt en je dus altijd heen en weergaande treinen hebt en geen doorgaande. Beperkt ook wat je materieel tot treinstellen of trek-duw treinen, of je moet de lok laten omlopen.
Maar het is maar net wat je wil.
Re: Mijn eerste baanplan op N spoor
Geplaatst: 10 okt 2024 12:14
door bpieters
BartenThomas schreef: ↑08 okt 2024 18:14
Op zich ern leuk plan, met veel hoogteverschil.
Persoonlijk vind ik het jammer dat het spoor doodloopt en je dus altijd heen en weergaande treinen hebt en geen doorgaande. Beperkt ook wat je materieel tot treinstellen of trek-duw treinen, of je moet de lok laten omlopen.
Maar het is maar net wat je wil.
Dat is inderdaad wel een nadeel van dit plan.
Bij mijn eigen baan merk ik dat het altijd moeten omlopen bij het kopstation wel iets wat arbeidsintensief is.
Een stoomlok met tender moet je ook nog kunnen draaien.
Dat is voor mij een bewuste keuze omdat ik rangeren leuk vind maar ik heb ook extra keerlus als losse module als ik gewoon wat rond wil rijden.
Daarbij zijn 2 sporen ook wel wat te weinig voor een kopstation want maar plaats voor 1 trein op 1 spoor en het andere voor het omlopen.
Lokwissel zou kunnen maar daar zijn geen opstelsporen voor in dit ontwerp.
Re: Mijn eerste baanplan op N spoor
Geplaatst: 10 okt 2024 16:44
door bpieters
Mijn idee zou zijn een dubbelsporige hoofdbaan als hondebot uitgevoerd met een zijlijn die hogerop eindigt in een kopstation.
In jouw plan zitten een aantal bottlenecks (bijv. een klein stukje enkelspoor (waarom?) en het omlopen in het kopstation via de hoofdbaan of allebei de sporen van dat station zijn bezet) die een normaal treinverkeer in de weg zitten.
Treinen lopen dan vast en staan meer stil dat ze rijden.