Joop,
Heb het bovenste schaduwstation wat opgerekt naar 92 cm en het onderste laten krimpen naar 92 cm.
Mijn plan is om met een maximum aantal van 5 wagons met een loc ervoor te gaan rijden.
Mijn grootste loc is een Br01 van 16 cm en mijn grootste wagons zijn 14 cm.
Dus de trein wordt 86 cm.
Wim,
De h.o.h. afstand tussen die twee sporen is op dit moment 30 mm maar dit kan makkelijk worden opgerekt naar bv 35 mm.
Bij de vorige berekening van de helixen uitgegaan van een loc-hoogte van 49 mm maar na opnieuw opmeten is dit loc+rail+isolatie.
Op dit moment zijn de helixen gemaakt van 12 mm triplex, de nieuwe worden gemaakt van 9 mm triplex. Kan de isolatie laten vervallen.
Het hoogte verschil wordt dan 42(loc) + 4(rail) + 12(hout) +2(speling) = 60 mm of 57 mm (hout 9).
Ben aan het tekenen geweest om er een lang spoor van te maken maar daar kom ik niet goed uit.
Baan Neuffen
-
- Berichten: 1150
- Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02
Re: Baan Neuffen
Okay, probleem dus opgelostBenQ schreef:Joop,
Heb het bovenste schaduwstation wat opgerekt naar 92 cm en het onderste laten krimpen naar 92 cm.
Mijn plan is om met een maximum aantal van 5 wagons met een loc ervoor te gaan rijden.
Mijn grootste loc is een Br01 van 16 cm en mijn grootste wagons zijn 14 cm.
Dus de trein wordt 86 cm.

Je kunt best wel naar 6mm hout, het is hooguit maar een paar honderd gram aan gewicht dat gedragen moet worden en dan nog tijdelijk, tenzij je de trein dagenlang op de baan laat staan. De baan hoeft geen kilo's te torsen. Als je Flm rails met dubbeltape vast zet ontstaat er een heel stijve constructie.BenQ schreef: Bij de vorige berekening van de helixen uitgegaan van een loc-hoogte van 49 mm maar na opnieuw opmeten is dit loc+rail+isolatie.
Op dit moment zijn de helixen gemaakt van 12 mm triplex, de nieuwe worden gemaakt van 9 mm triplex. Kan de isolatie laten vervallen.
Het hoogte verschil wordt dan 42(loc) + 4(rail) + 12(hout) +2(speling) = 60 mm of 57 mm (hout 9).
Ben aan het tekenen geweest om er een lang spoor van te maken maar daar kom ik niet goed uit.
Groeten,
Joop
Met vriendelijke groet,
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Re: Baan Neuffen
Heb nog een aanpassing gemaakt van het schaduwstation met langere sporen, lopen nu van 154 t/m 244 cm.
Hier kunnen dan bv 2 treinen achter elkaar of lange stammetjes in staan.
Het verschil in lengtes kan ik in iTrain goed oplossen.
Ik hou als minimale straal R2 dan heb je meestal geen problemen.

Hier kunnen dan bv 2 treinen achter elkaar of lange stammetjes in staan.
Het verschil in lengtes kan ik in iTrain goed oplossen.
Ik hou als minimale straal R2 dan heb je meestal geen problemen.

-
- Berichten: 1150
- Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02
Re: Baan Neuffen
Ben,
Bij de korte opstelsporen heb je bij het eerst spoor (tellend van links naar rechts) de wissel direct aan de boog liggen. Als de wissel op afbuigend is gezet ontstaat er een boog met direct een tegenboog. Het kan zijn dat rijdend materiaal hier op ontspoort.
Groeten,
Joop
Bij de korte opstelsporen heb je bij het eerst spoor (tellend van links naar rechts) de wissel direct aan de boog liggen. Als de wissel op afbuigend is gezet ontstaat er een boog met direct een tegenboog. Het kan zijn dat rijdend materiaal hier op ontspoort.
Groeten,
Joop
Met vriendelijke groet,
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Re: Baan Neuffen
Joop,
Is in wezen hetzelfde als 2 wissels met de punt tegenelkaar, had een probleem met een duwende lok die een 2-asser uit de wissel liet lopen.
Dit heb ik toen opgelost door er 11.1 mm rails tussen te doen.
Toen had ik wel ruimte en een boel sloopwerk om het te doen.
Ontsporende wagon.
Hier geen sloopwerk maar ook geen ruimte om de wissels te verplaatsen, moet er nog eens op studeren.
Is in wezen hetzelfde als 2 wissels met de punt tegenelkaar, had een probleem met een duwende lok die een 2-asser uit de wissel liet lopen.
Dit heb ik toen opgelost door er 11.1 mm rails tussen te doen.
Toen had ik wel ruimte en een boel sloopwerk om het te doen.
Ontsporende wagon.
Hier geen sloopwerk maar ook geen ruimte om de wissels te verplaatsen, moet er nog eens op studeren.
Re: Baan Neuffen
Een oplossing gevonden voor het probleem dat Joop aanreikte:

De eerste wissel ingewisseld voor een rechtse wissel en wat rechte stukjes ertussen gelegd.

De eerste wissel ingewisseld voor een rechtse wissel en wat rechte stukjes ertussen gelegd.
-
- Berichten: 1150
- Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02
Re: Baan Neuffen
Dat heb je mooi opgelost.
Groeten,
Joop
Groeten,
Joop
Met vriendelijke groet,
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Re: Baan Neuffen
De aanpassing naar dubbelsporige helixen en aanpassing van het schaduwstation:

Deze aanpassing zit al in het verslag van de bouw.

Deze aanpassing zit al in het verslag van de bouw.