Pagina 3 van 24
Re: Rothenburg (spoor N)
Geplaatst: 03 jun 2011 15:35
door Glaskast189
De ooievaar op het huis is erg leuk!!
Groet Bruce
Re: Rothenburg (spoor N)
Geplaatst: 03 jun 2011 16:10
door Rob Fongers
Hele mooie huizen
Re: Rothenburg (spoor N)
Geplaatst: 05 jun 2011 08:49
door Bontevogel
Het zal voor de Rothenburgse makelaar niet zo'n moeilijke klus zijn om de huizen te verkopen.... want ze zijn erg mooi! Ga je de huizen t.z.t. nog weatheren?
Groeten, Clemens
Re: Rothenburg (spoor N)
Geplaatst: 05 jun 2011 09:44
door WimC
@ Clemens: De daken wil ik idd nog weatheren. De muren zijn al lichtjes geweathered. Dat had misschien nog wel iets meer gemogen.
@Bruce: De ooievaars vind ik idd ook erg leuk. Een paar stipjes verf op de poten, snavel en vleugels maken ze erg mooi.
Groeten,
Wim
Re: Rothenburg (spoor N)
Geplaatst: 05 jun 2011 20:18
door bob vermeulen
Wim,
Mooi straatje wordt dat en het zal er wel erg druk worden met al die dienst verlening
Bob
Re: Rothenburg (spoor N)
Geplaatst: 05 jun 2011 20:44
door WimC
Hallo,
Vandaag de wissels en de ontkoppelrails op het kopstation aangesloten op de wisseldecoder. Dat werkt nu mooi.
Ik had één kleine hapering, want ik wilde de wissels die de verbinding tussen spoor 1 en 2 vormen aan één uitgang hangen (de linker sporen op de foto. Ik heb hier even een oude foto bij gepakt, waar de draadjes dus nog lost liggen).
Dat had ik met de achterste verbinding eerst even getest en dat werkte. Vervolgens alles draden gaan trekken en aansluiten. Ik was halverwege en wilde weer even testen, toen bleek dat de voorste verbinding niet schakelde. Dat zijn minitrixwissels en die trekken meer stroom dan de decoder aankan als je twee met elkaar verbindt. Hij kan niet twee minitrixwissels tegelijk schakelen. Dus moest ik weer wat loshalen en ook de nummering van de wissels wat veranderen (of iig hoe ze aangesloten zijn aan de decoder). Nou is de volgorde niet erg logisch. Op zich niet zo'n punt, want ik werk met Uhlenbrock decoders en dan kun je elke uitgang een apart nummer geven. Dus ik kan het altijd nog aanpassen (alleen kloppen de nummers waarmee ik schakel dan niet meer met de stickertjes die ik aan de draadjes heb gehangen).
Naja, kijk ik later nog wel eens naar. Dit werkt in ieder geval al.
Groeten,
Wim
Re: Rothenburg (spoor N)
Geplaatst: 12 jun 2011 17:58
door WimC
Ik ben verder gegaan met het elektrificeren van de wissels. Nu is één kant van het schaduwstation ook aangesloten.
Een plank gemonteerd aan de zijkant van het onderstel om de decoders op te monteren. Ook de bezetmelders kunnen daar een plek krijgen.
De draadjes moet ik nog wat netter aan de onderplaat bevestigen.
Bij station Rothenburg heb ik de decoder op de plaat van het station gemonteerd. De bedoeling is dat er nog een (afneembare) berg over de decoder heenkomt.
De Intellibox en trafo's staan daar ook nog. Ik wil onder de baan een lade maken waar die (en een laptop) een plek in krijgen. Nu hangen alle aansluitdraden dus nog los, omdat dat nog niet op de definitieve plek staat.
Groeten,
Wim
Re: Rothenburg (spoor N)
Geplaatst: 13 jun 2011 17:18
door WimC
Vandaag een la gemaakt voor de besturing:
Ruimte genoeg voor laptop, Intellibox en trafo's. De la is 55 cm diep en 69 cm breed.
De la is minder diep dan de baan (die is 75 cm), zodat ik aan de achterkant makkelijker bij de bedrading van het schaduwstation kan komen. Alhoewel de la ook bijna volledig uitschuifbaar is (ik kan 'm 50 cm uittrekken), dus door 'm uit te trekken kan ik er ook goed bij. Het minder diep maken was dus niet per se nodig. Zo is de la diep genoeg (en diepere ladegeleiders had ik moeten bestellen, want die hebben ze niet bij de doe-het-zelfzaken).
De hoogte is 11 cm, zodat ook de Intellibox er goed inpast (die is 9 cm hoog).
Ik heb 'm wat laag gemonteerd, zodat als de laptop opengeklapt is, deze niet het zicht op de baan versperd. En ik kan nog gewoon op een stoel zitten zonder dat ik met mijn benen tegen de la aankom.
Het plankje aan de voorkant is lager, zodat de toetsen van de laptop goed bereikbaar zijn. Nadeel daarvan is wel dat stof er makkelijker in kan komen. Daar moet ik nog iets op verzinnen.
Boven deze la wil ik nog een plankje maken, zodat het netter afgesloten is. En het moet nog wat afgewerkt worden.
Onder het linkerdeel van mijn baan wil ik ook een la maken (buiten deze foto's), om al het rollend materiaal etc. in op te bergen. Die la wordt ca. 1 m. breed en ook 55 cm diep.
Groeten,
Wim
Re: Rothenburg (spoor N)
Geplaatst: 15 jun 2011 14:37
door bob vermeulen
Wim,
Leuke constructie, moet ik onthouden werk zelf nu van een tafel maar eens zal die toch weg moeten en dan is dit een goede oplossing.
Bob
Re: Rothenburg (spoor N)
Geplaatst: 15 jun 2011 16:59
door WimC
Het is erg handig (en ruimtebesparend, want omdat mijn baan op een vrij smalle plek staat, kan ik er geen tafeltje voor besturing voorzetten, want dat staat dan in de weg).
Het idee had ik overigens van Jeroen (baan Neder-Kempen) van Beneluxspoor.
Groeten,
Wim
Re: Rothenburg (spoor N)
Geplaatst: 25 jun 2011 10:32
door WimC
Hallo,
Weer tijd voor een update. Heel veel heb ik niet gedaan de afgelopen tijd, ik ben vooral aan het rijden geweest
Wel een lade gemaakt voor het rollend materiaal en ander spul:
Sorry voor de wat wazige foto. Kennelijk is mijn camera niet al te best meer.
En begonnen aan de bouw van het kasteel:
Voor mij de eerste keer dat ik geprobeerd heb een gebouw te schilderen en ik vind het aardig gelukt. Ik ben eigenlijk nog niet helemaal tevreden over de kleur, het is nog iets teveel aardkleurig, ik had 't wat roder gewild. En het moet nog bijgewerkt worden natuurlijk, want de wanden heb ik geschilderd toen het nog aan de spruitstukken zat.
Wat ik wel erg geslaagd vind is de niet egale kleur. Dit heb ik bereikt door maar wat aan te rommelen met vier kleuren: donkerbruin, lichtbruin, rood en zwart. Tijdens het schilderen heb ik die kleuren afgewisseld, waarbij ik de bruine kleuren het meest heb gebruikt. Simpelweg dus eerst bruin op de kwast. Een stukje schilderen, een volgende kleur pakken (op dezelfde kwast) en verder gaan. Er daarbij wel voor zorgen dat de overgangen vloeiend verlopen en de basiskleur er altijd onder zit. Gewoon wat aanrommelen in feite.
Groeten,
Wim
Re: Rothenburg (spoor N)
Geplaatst: 26 jun 2011 19:47
door shoven
WimC schreef:...Gewoon wat aanrommelen in feite.
Groeten,
Wim
Wat Ron doet zeg maar?
(en ik ook)
Re: Rothenburg (spoor N)
Geplaatst: 26 jun 2011 21:23
door Ron
Ja want rommelen is lekker
Wim,
Volg je al een poos en het ziet er allemaal strak uit hoor.
gr. Ron.
Re: Rothenburg (spoor N)
Geplaatst: 23 jul 2011 14:39
door WimC
Inmiddels heb ik de rails verouderd (op het paradespoor tenminste) en ben begonnen met het aanleggen van de bovenleiding.
Re: Rothenburg (spoor N)
Geplaatst: 23 jul 2011 14:40
door WimC
Nog wat plaatjes.
Re: Rothenburg (spoor N)
Geplaatst: 23 jul 2011 14:49
door FidOo
Yumyum... heerlijke plaatjes.. Ik blijf bovenleiding op een baan echt prachtig vinden. Het maakt het gelijk zoveel mooier.
Maar 1 vraag... Zou je niet beter eerst de ballast kunnen doen.. nu moet je gaan lopen rommelen tussen de toch al zo fragiele bovenleiding. Het lijkt mij handiger om eerst het ballast te doen. (of je moet de voetjes en de masten los kunnen halen zodat je nu alvast de positie hebt?)
Re: Rothenburg (spoor N)
Geplaatst: 23 jul 2011 15:10
door WimC
Het is Viessmann bovenleiding, daarbij kun je de masten zo van de voetjes afschuiven.
Re: Rothenburg (spoor N)
Geplaatst: 23 jul 2011 18:11
door marco
Ja ja mooie foto,s ziet er goed uit wim.
Ik heb zelf nog nooit bovenleiding gebruikt maar dit ziet er goed uit wim.
Groetjes marco
Re: Rothenburg (spoor N)
Geplaatst: 24 jul 2011 01:05
door FidOo
Ok toch... Ja ik heb een ander merk en wist niet of viesmann dat ook had.
Zou zo zonde zijn van al dat harde werk.
Re: Rothenburg (spoor N)
Geplaatst: 24 jul 2011 10:20
door Robert_N-Nm
Hoi,
Het enige wat wel handig is om te doen is (na verwijdering van de mastjes) de voetjes af te plakken. Het uitbikken van lijm en ballastresten uit de voetjes is namelijk een dramawerkje. Daarnaast goed testen (met verschillende panto-type op lage snelheden) of de loks niet blijven hangen in de draden. Maar gezien de BR 110 op het spoor zal dat wel goedkomen.
Robert
p.s. Zodra je alles definitief gaat plaatsen (na ballasten e.d.), doe om de mast of elke mast een drupje secondelijm (liefst doseren met een naald!) op de plaatsen waar de draden op de uitleggers zijn bevestigd. De rijdraad is in principe afdoende. Hiermee fixeer je de draad en springt deze nooit zomaar los (hetgeen wel prettig is met loks die panto's tegen de draad hebben). En mocht je toch in een later stadium wat willen aanpassen kan je het heel gemakkelijk loshalen.
Re: Rothenburg (spoor N)
Geplaatst: 24 jul 2011 12:43
door martindomburg
Ziet er erg mooi uit zo. Tipje: verweer ook de rijdraden. In het echt glimmen ze niet maar zijn ze donker van kleur. Beetje antaciet kleur.
het is best makkelijk. Pak een oude schoenendoos en snij de bodem eruit zodat je een vierkant geraamte krijgt. Hang van links naar rechts een lijntje en hang hier de draden aan vast. Met de airbrush spuit je dan gemakkelijk de draden in kleur. Ik hbe op mijn draadje hier een foto van gemaakt.
Kijk maar of je er wat mee kan.
Groetjes
Re: Rothenburg (spoor N)
Geplaatst: 24 jul 2011 12:51
door Jeroen
Mooi aangelegd hoor! Inderdaad goed testen. En veel gebruiken, die rijdraad. In het begin zijn de draden ook nog 'lawaaiig' en wat stroef, maar na een paar keer er langs te hebben geragd met de pantograaf gaat het soepeler.
En de tips hierboven gegeven zou ik zeker ter hand nemen!
Grtz,
J.
Re: Rothenburg (spoor N)
Geplaatst: 30 jul 2011 08:28
door WimC
Bedankt voor de tips en de complimenten allemaal! Ga ik zeker wat mee doen.
Ik ben inmiddels aan het ballasten en gipsen geweest.
- IMG_3276_1.jpg (72.18 KiB) 4494 keer bekeken
Detail van de geballaste rails:
- IMG_3279_1.jpg (45.65 KiB) 4494 keer bekeken
- IMG_3280_1.jpg (47.82 KiB) 4494 keer bekeken
Voor de ballastmethode heb ik gebruik gemaakt van de methode die op website N-project staat beschreven, dus ballast met (droog) stijfsel mixen en daarna bedruppelen met water met een drupje afwasmiddel. Werkt prima!
Op de laatste foto is het station Rothenburg even geteleporteerd naar elders in de kamer
. De foto geeft meteen ook een overzicht van mijn wagenpark:
- IMG_3282_1.jpg (59.47 KiB) 4494 keer bekeken
Groeten,
Wim
Re: Rothenburg (spoor N)
Geplaatst: 30 jul 2011 08:50
door Rob Fongers
Heel mooi Wim!!
Alléén die mast tussen de rails bij die is eigenlijk not done. Ik zou daar iets anders voor verzinnen
Re: Rothenburg (spoor N)
Geplaatst: 30 jul 2011 09:36
door Jos
Het wordt steeds mooier Wim!
Groetjes,
Jos