Pagina 3 van 140
Re: Feldberg-Bahn
Geplaatst: 11 jun 2011 15:20
door bob vermeulen
Hallo,
Ik heb het programma Helicon Focus gebruikt.
Wat je doe is je zet je kamera op een statief en maak een 20 tal foto's deze 20 foto's maak je zo dat je de scherpstelling verdeelt over het gehele object.
Dan inporteer je de foto's in Helicon Focus en die combineerd dan al je fotos to 1 scherpe foto van begin to het einde.
Bob
Re: Feldberg-Bahn
Geplaatst: 11 jun 2011 17:54
door Rob Fongers
Re: Feldberg-Bahn
Geplaatst: 11 jun 2011 18:43
door Cybertinus
Maar dan heb je wel een foto die helemaal scherp is. Dat is wel cool inderdaad. Net nog ff op gelet en de stenen muur achter de trein is idd ook helemaal scherp. Erg mooi effect. Ik denk dat dit effect het ook is dat ervoor zorgt dat het echt een professionele foto lijkt.
Of het is de mooie baan natuurlijk
Re: Feldberg-Bahn
Geplaatst: 11 jun 2011 19:06
door Rob Fongers
BEIDE
Re: Feldberg-Bahn
Geplaatst: 11 jun 2011 19:37
door Jos
Werkt goed zo te zien dat programmaatje. Een alternatief voor luie mensen (en we noemen geen namen) is een camera met een TS (Tilt/Shift) lens, dan kun je het scherpe vlak "verdraaien" t.o.v. de camera.
Maar da's dan wel weer niet goedkoop
Groetjes,
Jos
Re: Feldberg-Bahn
Geplaatst: 11 jun 2011 21:26
door bob vermeulen
Hallo Jos,
Nee, dat is niet het zelfde wat je met een tilt kunt doen.
Met een tilt kun je alles wat scheef staat recht zetten. Bij voorbeeld een kerk of een gebouw
Dan hou je nog steeds het probleem van dat alls in de focus is is scherp en de rest is onscherp.
Dat is nauw de kracht van dat programma.
Ben er blij mee dat ik het aangeschaft heb, heb het overigens via een reportage over professionele fotografie van trein diorama's voor een Engels nodeltreinentijdschrijft
Bob
Re: Feldberg-Bahn
Geplaatst: 12 jun 2011 00:01
door Jos
Hallo Bob,
Het klopt dat je met de shift recht maakt wat scheef is, maar met de tilt "verdraai" je als het ware de lens, waardoor het scherptevlak schuin op de camera staat.
Groetjes,
Jos
Re: Feldberg-Bahn
Geplaatst: 14 jun 2011 11:11
door bob vermeulen
Hallo allen,
Vandaag de spiraal voor de zijlijn afgebouwd. De zijlijn heeft dan 30 cm overbrugt en kan dan op den duur aangesloten worden op het rechter gedeelte van het stations emplacement. De stijging is iets meer dan 3% maar voor de relatief korte zijlijn treinen is dat geen probleem
Zoals je ziet is het een hele planning geweest maar het heeft geklopt tot de laatste mm. Ik kan binnen in de spiraal komen en dus kan ik bij alle treinen die in die buurt eventueel problemen gaan gaan geven.
Bob
Re: Feldberg-Bahn
Geplaatst: 14 jun 2011 13:28
door mark
Hallo Bob,
Netjes hoor!
Idd stijging lijkt ook best fors, maar als het enkel korte combinaties worden zal het wel wat meevallen.
Ook handig die verbindingsstrips tussen de draadeinden, ga ik zeker overwegen in mn volgende spiraal!
Verlijm je de houten overgangen of zet je deze ook nog op een andere manier vast?
En een overzichtsfotootje zou ook wel weer es leuk zijn
S6 verder!
Groet,
Mark
Re: Feldberg-Bahn
Geplaatst: 14 jun 2011 23:05
door pp4trains
Strak werk Bob,
Erg netjes gebouwd.
Groeten,
Patrick
Re: Feldberg-Bahn
Geplaatst: 15 jun 2011 16:47
door gek op stoom
ziet er zeer netjes uit
Gr andy
Re: Feldberg-Bahn
Geplaatst: 17 jun 2011 13:32
door bob vermeulen
Hallo,
Gisteravond een storing op mijn baan verholpen. Mijn LDT-HSI88 was defect en die vervangen. Hierdoor heb ik enkele dagen niet computergestuurd kunnen rijden (heb wel gereden maar dan net als analoogrijden via de easyControl). De tijdelijke gedwongen stilstand van mijn baan maar aangegrepen om de verbindingen onderling tussen mijn terugmeld strangen (3 stuks) te vervangen door de S88-N kabel verbinding met RJ45 kabel (elke eerste terugmeld plaat moest vervangen worden). Deze klus is zonder problemen verlopen. Het resultaat is nu wel dat ik de lange platte flatcabels niet meer onder mijn baan heb liggen (mogelijke storingsbron) en daardoor bedrijfszekerde zal rijden. Heb nu z'n 130 terugmelders aangesloten en dat worden er nog veel meer dus wat voorzorgen nemen dat het later ook nog goed rijd was wel nodig.
Bob
Re: Feldberg-Bahn
Geplaatst: 20 jun 2011 09:25
door bob vermeulen
Hallo Alle ners,
Van het wekend was vaderdag en ik had het geluk dat mijn kleindochter (Naomi) op bezoek was
.
Deze is gek van mijn spoorbaan en zodra die binnen komt is het: "opa trein kijken".
En ja dan heb ik weer de vrijheid om een poosje naar boven te gaan
.
Nu heb ik op een beurs eens keer tijgers gekocht van Noch en die ziet zij als Cheetah (die kent ze van Zuid Afrika).
Ik heb een tijdje geleden eens besloten om er een op de baan te zetten. Nu moet ze eerst bij haar Cheetah kijken of die er nog is.
Overigens heeft vaderdag een mooie BR41 opgeleverd (foto's komen nog wel een keer)
Bob
Re: Feldberg-Bahn
Geplaatst: 20 jun 2011 21:29
door Hans2
Hallo Bob,
Ik heb een kijkje genomen op je site.
Je site ziet er heel professioneel uit hoor.
En je hebt een mooie baan.
Leuk dat je kleindochter je baan steeds wil bekijken.
Ik heb (nog) geen kleinkinderen, maar mijn dochter is ook steeds geïnteresseerd in de voortgang van mijn baan.
Met vaderdag levert dat steevast wat op.
m.vr.gr.
Hans
Re: Feldberg-Bahn
Geplaatst: 21 jun 2011 20:40
door Schachbrett
bob vermeulen schreef:Hallo Alle ners,
Overigens heeft vaderdag een mooie BR41 opgeleverd (foto's komen nog wel een keer)
Bob
Hallo Bob,
Doe collectie met stoomloks die blijft maar groeien.
Gr Chris
Re: Feldberg-Bahn
Geplaatst: 22 jun 2011 09:55
door bob vermeulen
Ja het wordt tijd dat ik een fatsoenlijk lokdepot ga krijgen dan kan ik eens een lok parade geven (zal nog wel ekele jaren duren
).
Hier alvast een voorproefje van een kleine lokparade op mijn Unterberge pardebaan.
De loks zijn allemaal gekocht in de periode 1981 t/m 2010 vandaar dat er enkel onder het stof zitten
Bob
Re: Feldberg-Bahn
Geplaatst: 22 jun 2011 17:38
door gek op stoom
dat is een mooie parade
Gr andy
Re: Feldberg-Bahn
Geplaatst: 07 jul 2011 09:10
door bob vermeulen
Al een tijdje rustig geweest met het bouw verslag. Heb veel gereisd en dan schiet e.e.a. er wel bij in.
Toch ook wel wat kunnen doen maar dan hoofdzakelijk allerlei kleine (en grote) klussen die ook gedaan moesten worden maar die steeds bleven liggen.
Zo heb ik nu alle terugmelders aangesloten op de noordzijde, is de zijlijnspiraal ook aangesloten op de elektronica en heb ik een begin gemaakt met het station.
Allerlei dingen heb ik gedaan bij de grote spiraal zodat het nu volledig af is en er na de vakantie begonnen kan worden met het bouwen van de berg rond de spiraal.
Hierbij een foto update.
Alle terugmelders zijn nu aangesloten (totaal 200stuks tot nog toe op 2 van deze panelen) en er is ruimte gecreeerd voor servomotoren en schakelunits voor de wissels en seinen van het station Feldberg aan de noordzijde.
De groote spiraal is gereed en er kan nu werkelijk begonnen worden met de Scenery
Zo zal ongeveer het zicht zijn voor het station met de twee paradebanen er onder
De eerste opzet van het station. De huizen komen nog op een ca 50-100mm verhoging te staan maar duidelijk is te zien dat het station tussen de sporen komt.
Bob
Re: Feldberg-Bahn
Geplaatst: 07 jul 2011 12:02
door Rob Fongers
Zier goed en verzorgd uit Bob!!
Alle lof
Re: Feldberg-Bahn
Geplaatst: 07 jul 2011 17:23
door Jos
Mooie hoogteverschillen ook.
Groetjes,
Jos
Re: Feldberg-Bahn
Geplaatst: 07 jul 2011 17:23
door marco
Ziet er indrukwekkend uit bob.
Denk je dat je het ooit allemaal " af " krijgt?
Het is wel heel veel
Groetjes marco
Re: Feldberg-Bahn
Geplaatst: 07 jul 2011 20:27
door bob vermeulen
Hallo Marco,
Ja, dat komt nooit af maar tegen de tijd dat ik 80 ben dan doe ik gewoon de deur van deze kamer dicht en dan zien ze later maar wat ze er mee doen
Ik wil met een paar jaar stoppen met werken en na de vakantie begint dat al want dan ga ik 1 dag in de maand minder werken en die dag is dan speciaal voor de modelbaan voorbehouden.
Het jaar daar op ga ik 1 dag in de week minder werken etc etc.
Het blijft een hobby.
Bob
Re: Feldberg-Bahn
Geplaatst: 14 aug 2011 17:09
door bob vermeulen
Hallo Mobas,
Na een week of 6-7 afwezig geweest te zijn (zaterdag terug gekomen) het geluk dat het vandaag erg regenachrtig was waardoor ik een bijzonder goed excuus had om weer eens naar de baan te kijken en te rijden. Toch ook maar weer eens naar de toekomst gekeken en een volgend project begonnen.
Op mijn onderste niveau, waar al 2 schaduwstations zijn met een capaciteit van 19 treinen, moet nog een stuk aangebouwd worden zodat ik daarboven uiteindelijk nog een stuk van het station kan maken. Ik heb vandaag maar eens een sporenplan uitgewerkt.
Het moet als volgt gaan werken. (Het geheel wordt door Windigipet aangestuurd, maar kan ook hand matig worden bedient).
Een trein komt binnen via A (linker bovenhoek) en rijd naar gedeelte B waar 7 complete treinen kunnen staan tot een lengte van 160 cm (mijn langste treinen zijn 140cm)
Daar wordt de lok automatisch afgekoppeld en rijd via de draaischijf (lok wordt gekeerd) naar een plaats bij een van de 12 opstelsporen. Als hij op een van 12 lokplaatsen komt dan blijft hij daar staan.
Een andere lok gaat vanuit de 12 opstelsporen naar het uithaalspoor C. Vandaar gaat de lok naar de zojuist binnen gekomen trein en koppeld aan. De trein kan dan weer op commando vertrekken via B naar de bewoonde wereld.
De onderste 6 opstelsporen zijn voor dieseltreinstellen.
Zo kan ik mijn voorraad treinen toch bewonderen al rijden ze niet mee op mijn "echte" baan. Ook kan ik hier gemakkelijk een trein veranderen of anders met de hand wijzigen omdat het gemakkelijk toegankelijk is (de baan er boven is ca 40 cm hoger)
Wat denken jullie van dit plan
Bob
De
Re: Feldberg-Bahn
Geplaatst: 16 aug 2011 20:29
door Rob Fongers
Bob,
Dit lijkt me niet geheel de functie van de draaischijf. Kan je hem niet op een andere manier plaatsen zodat hij meer tot zijn recht komt in zijn werkelijke functie?
Re: Feldberg-Bahn
Geplaatst: 16 aug 2011 21:03
door Trammetje
De draaischijf mag hier dan niet voor gemaakt zijn, ik vindt het wel eenchele creatieve oplossing. Als je zoiets met wissels moet doen ben je volgens mij veeeeeel meer ruimte kwijt.