Pagina 3 van 4
Re: PS N-spoor baan
Geplaatst: 03 feb 2012 19:54
door Peter
En weer een paar extra rijmogelijkheden (blauwe pijlen) .... maar zou dit een wisselstraat in 1:1 kunnen zijn...
Wordt ook nog een leuk karweitje om aan te sluiten
Ik laat het maar even rusten....
Grtz.
Peter
P.s. commentaar is nog steeds welkom!
Re: PS N-spoor baan
Geplaatst: 03 feb 2012 20:11
door martindomburg
Lekker gevoel he, je ontwerp perfectioneren

Re: PS N-spoor baan
Geplaatst: 03 feb 2012 20:28
door Peter
Zeker leuk om te doen Martin!
Het moet alleen realistisch blijven natuurlijk...... zou je zo'n wisslstraat ook in 1:1 tegen kunnen komen?
Grtz. Peter
Re: PS N-spoor baan
Geplaatst: 03 feb 2012 21:07
door martindomburg
Ik denk het wel, je kan zo een druk verkeer handhaven.
Re: PS N-spoor baan
Geplaatst: 03 feb 2012 21:11
door shoven
Heel druk... de vraag is of je voldoende treinen hebt om de extra wissels te rechtvaardigen. Maar da's je eigen afweging natuurlijk.
Re: PS N-spoor baan
Geplaatst: 03 feb 2012 21:15
door Peter
Ik heb redelijk wat loks, en ik vind dat ze beter op de baan kunnen rijden als in het schaduwstation kunnen staan of erger, in het opbergdoosje zitten....
Grtz. Peter
Re: PS N-spoor baan
Geplaatst: 03 feb 2012 21:46
door martindomburg
aarom krijgt erlebniswelt ruim 45 opstelsporen voor de normale baan en ruim 15 voor de S-bahn. Niet dta ik het nodig heb maar in de toekomst

Zit nu na 1 jaar al op 10 locs pfff
Re: PS N-spoor baan
Geplaatst: 03 feb 2012 22:00
door bob vermeulen
Hallo,
Je kunt geen opstelsporen genoeg hebben. je hebt er altijd te kort want uit de praktijk blijkt dat het aantal treinen in de loop van de jaren altijd groeit ( althans bij mij

)
Mvrg Bob vermeulen
Re: PS N-spoor baan
Geplaatst: 03 feb 2012 22:07
door P Bender
Peter schreef:Het moet alleen realistisch blijven natuurlijk...... zou je zo'n wisslstraat ook in 1:1 tegen kunnen komen?
U vraagt, wij draaien
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collec ... 990/164199
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collec ... 990/167174
Staat me bij dat dit "kruis Koopman(s) heet(te). Verder meen ik me te herinneren dat op enig moment de hele handel vervangen is door wissels met een kleinere hoek, waardoor je er met een hogere snelheid door heen kan. Ik weet niet of deze foto's (1981) van voor of na de verbouwing zijn
Re: PS N-spoor baan
Geplaatst: 03 feb 2012 22:13
door Peter
Zo....... daar ben ik even stil van......
Kunnen nog wel een paar wissels bij....
Grtz. Peter
Re: PS N-spoor baan
Geplaatst: 03 feb 2012 22:17
door Krab
Hoi ,
dacht al die linkerkant komt bekend voor zonder de opstelsporen dan
Goed plan met veel mogelijkheden
mvg Sjaak
Re: PS N-spoor baan
Geplaatst: 03 feb 2012 22:21
door Peter
Dankje Sjaak nu de rechterzijde nog. En wellicht de linkerzijde ook nog verder finetunen. Houdt ons van de straat

Re: PS N-spoor baan
Geplaatst: 03 feb 2012 22:50
door martindomburg
duss...... schakel daar de polariteit maar eens van, flinke jongen

Re: PS N-spoor baan
Geplaatst: 04 feb 2012 09:46
door Peter
Dat wordt inderdaad flink puzzelen. Maar waar een wil is is een weg. Zeggen ze...
Grtz. Peter
Re: PS N-spoor baan
Geplaatst: 04 feb 2012 11:25
door pp4trains
Dit worden leuke wisselstraten. Succes met puzzelen.
Groeten,
Patrick
Re: PS N-spoor baan
Geplaatst: 05 feb 2012 14:24
door Peter
Inmiddels weer het e.e.a. getekend. De wisselstraten zijn aardig complex geworden, maar het geeft wel zeer veel rijmogelijkheden.
Hier een paar plaatjes:
Als jullie dingen zien die niet correct zijn, of vereenvoudigd kunnen worden (met behoud van de rijmogelijkheden) dan hoor ik dat natuurlijk graag van jullie!
Opbouwend commentaar is meer dan welkom.
Inmiddels ga ik verder met bekijken hoe e.e.a. in blokken te verdelen, en dan natuurlijk met namen de wisselstraten, zal nog een behoorlijke klus worden
Grtz.
Peter
P.s. de perrons worden uiteraard langer

, in de tekening heb ik de vlakken gebruikt om de rails op de juiste (ongeveer) afstand te tekenen.
Re: PS N-spoor baan
Geplaatst: 05 feb 2012 16:07
door spoor65
Peter schreef:En weer een paar extra rijmogelijkheden (blauwe pijlen) .... maar zou dit een wisselstraat in 1:1 kunnen zijn...
Wordt ook nog een leuk karweitje om aan te sluiten
Ik laat het maar even rusten....
Grtz.
Peter
P.s. commentaar is nog steeds welkom!
Peter,
Schitterend ontwerp, mooi baanplan.
dan ja laatste opmerking dat commentaar welkom is,
daar komt die dan.
je hebt vanaf spoor/perron 1 een naar mijn mening overbodige dubbele overloop naar spoor 2, dus de meest linker
wissel zou ik er weg laten, en daarmee dus ook een engelsman minder in spoor 2 welke je kunt vervangen door die gewone wissel die je nu over hebt.
deze wisselstraat ligt nl zo dicht naast elkaar dat ze toch nooit gelijktijdig bereden kunnen worden.
mvg
Freddy
Re: PS N-spoor baan
Geplaatst: 05 feb 2012 16:17
door Peter
Hoi Freddy,
Die extra wissels (3 stuks) heb ik gelegd om binnenkomst van spoor B/D naar spoor 1 tegelijkertijd mogelijk te maken met vertrek van spoor 2/3 naar spoor C of A.
Bij binnenkomst vanuit spoor B is vertrek vanuit spoor 2/3 naar C natuurlijk niet mogelijk.
Welke ruimte denk je dat te klein is? Komen wagons tegen elkaar?
Grtz.
Peter
Re: PS N-spoor baan
Geplaatst: 05 feb 2012 19:55
door spoor65
Peter,
Ik zie welke beweging je hiermee in gedachten had.
Idd geeft het op die manier wat meer ruimte in bewegingen.
Je had hiervoor eventueel ook kunnen kiezen voor een extra overloop tussen spoor 2 en 3
ipv tussen spoor 1 en 2, had je 1 egelsman minder gekost tegen 1 extra gewone wissel.
met wat meer ruimte om al die wissels aan te sluiten.
Maar het blijft een boeiend ontwerp, ga dit zeker volgen.
mvg
Freddy
Re: PS N-spoor baan
Geplaatst: 06 feb 2012 19:29
door Peter
@Freddy,
Bedankt voor de tip.
Je bedoelt op deze manier neem ik aan:
Ben inderdaad een engelsman kwijt, maar treinen moeten zo wel door meer aftakingen.
Moet ik nog eens over nadenken. Aansluiten van die engelsmannen op zo'n klein opervlakte kan nog wel eens een uitdaging worden.
Maar wie niet waagt wie niet wint
Grtz.
Peter
Re: PS N-spoor baan
Geplaatst: 06 feb 2012 20:05
door Krab
Hoi Peter , wat je zei
Moet ik nog eens over nadenken. Aansluiten van die engelsmannen op zo'n klein opervlakte kan nog wel eens een uitdaging worden.
Maar wie niet waagt wie niet wint
Het is bij mij ook goedgekomen met de hulp van een goede vriend
Er lagen bij mij ook zo'n stelletje bij elkaar .
mvg Sjaak
Re: PS N-spoor baan
Geplaatst: 06 feb 2012 20:41
door martindomburg
Zonder uitdagingen geen hobby peter
Mocht je hulp nodig hebben met de engelsmannen, er is hier hulp zat. Vind zelf zulke uitdagingen het leukste van allemaal.
Groetjes
Re: PS N-spoor baan
Geplaatst: 06 feb 2012 21:47
door Peter
Tuurlijk komt het goed!
Martin, bedankt voor je aanbod. Ben je goed in het bedenken van hoe de wisselstraten te schakelen?
Heb inmiddels e.e.a. in blokken opgedeelt, kom voor de linker wisselstraat op 10 relais uit om het geheel te schakelen.
Ik zal kijken om van de week e.e.a. te posten.
Lukt het jou met minder relais (natuurlijk met behoud van de diverse rijwegen)?
Grtz.
Peter
P.s. rechterwisselstraat moet ik nog opdelen..... Duurt nog even alvorens de bouw echt gestart kan worden, maar men zegt dat een goede voorbereiding het halve werk is, ja toch!

Re: PS N-spoor baan
Geplaatst: 06 feb 2012 22:40
door martindomburg
ik kom ook op 10

maar daar zou ik eens een keer voor moeten gaan zitten. Dat moet je pas doen als je gaat leggen. het makkelijkst om er achter te komen is je baanplan invoeren in iTrain. Dan word alles logisher en beter te begrijpen of er van a naar b een relais moet of niet. Vaak kom je er dan achter dat je er 1 of 2 weg zou kunnen laten.
Groetjes
Re: PS N-spoor baan
Geplaatst: 14 feb 2012 20:06
door Peter
Even een korte update.
Inmiddels bezig geweest met het leggen van de 1e wisselstraat. Geheel netjes op maat gemaakt, en hier en daar met een schroefje vast gezet.
Het is de bedoeling om het later op te pakken om het vervolgens op de defenitieve plaats af te monteren. Uiteraad wordt er dan ook van geluiddempend materiaal onder de rails gebruik gemaakt, de wel bekende blauwe isolatie van de Gamma.
Deze manier van werken bevalt mij uitstekend, het geeft mij de ruimte om het geheel precies op maat te maken en te bepalen waar welke elektrische aansluiting dient te komen.
De 2 wissels links boven op de linker foto en rechtsonder op de rechter foto liggen nog los! Deze komen evenwijdig met het spoort te lopen.
Het perron incl. wagons heb ik tijdelijk geplaatst om te bekijken of de maat in orde is. Ik heb met verschillende wagons geprobeerd of het geheel op de juiste afstand ligt, dit lijkt het geval te zijn. Wellicht dat er straks e.e.a. iets opgeschoven dient te worden, maar dat zal niet gaan opvallen. Als, dan betreft het een enkele millimeter.

Het monteren van de servo's bij de engelsmannen wordt nog een leuke klus, ik heb e.e.a. bekeken en het zou allemaal net moeten gaan, fingers crossed.....
Het Peco 55 materiaal bevalt mij uitstekend! Echt fijn spul om mee te werken.
Grtz.
Peter