Marelburg
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Marelburg
Het lijmverhaal is erg interessant geworden. Voor degene die het hebben gemist, ik vond dat ik de rails met verdund houtlijm erg gemakkelijk los trok van de baan en ook bij het torderen van het hout merkte ik dat de rails los kan knappen. Aangezien deze baan veel verplaatst zal worden ben ik op zoek naar de beste manier om rails kaal op hout te lijmen zonder dat de kans is dat het los kan knappen.
Dit geld alleen voor het schaduwgedeelte want de delen die ballast worden kennen niet het probleem los te knappen, alleen de stukken zonder ballast. De bellast is zo dikke massa datd e rails daar nooit zonder enig brute kracht los zal knappen. De delen die niet ballast zijn hebben weinig contactvlak en zijn dus gevoelig.
Nu heb ik gisteren Pattex Contactlijm geprobeerd. Volgens Pattex de beste manier om zacht plastic en hout te hechten. Het resultaat na een nachtje drogen:
De wissels zitten muurvast, daar werkt het echt super goed. Maar op de rechte stukken lijkt het alsof de lijm geen vat kan krijgen op de bielzen. Vrijwel alle stukken raisl trok ik zo los.
Conclusie, de lijm is goed maar die gebruik ik exclusief bij de wissels. Voordeel daarvan is dat de wissels meteen goed vast liggen zonder dat er spanning ontstaat op de tongen of mechaniek doordat de wissel naar beneden word gehouden door een schroef o.i.d. De wissel ligt meteen zodanig stevig dat je zonder omkijken de rails eraan kan maken.
Ik moet dus op zoek naar een tweede verlijming voor de rechte railsen en daarbij heb ik de keuze uit:
- houtlijm (droogt snel en is keihard)
- Boekbinderslijm (droogt langzaam en blijft flexibel)
Ik heb nu twee proefstukjes verlijmd. eentje met onverdunde houtlijm en eentje met onverdunde boekbinderslijm. Ik gok zelf op boekbinderlijm omdat dat flexibel blijft waardoor het kanppen minder voorkomt als bij houtlijm. Even afwachten nog dus.
Een ander expiriment wat wel erg succesvol was is de module overgang. Ik heb de rails aan de schroeven gesoldeerd en de overgangen zijn echt enrom stevig en goed uit te lijnen op deze manier. Dat gaat hem dus worden
Als de lijmtest is gelukt dan heb ik nog twee opties om te voorkomen dat de rails los gaat komen of knikken bij sectiescheidingen:
- Nietjes
- schroeven
Nou gaat mijn voorkeur naar nietjes maar ik ben wel even benieuwd naar jullie meningen hierover...
Groetjes Martin
Dit geld alleen voor het schaduwgedeelte want de delen die ballast worden kennen niet het probleem los te knappen, alleen de stukken zonder ballast. De bellast is zo dikke massa datd e rails daar nooit zonder enig brute kracht los zal knappen. De delen die niet ballast zijn hebben weinig contactvlak en zijn dus gevoelig.
Nu heb ik gisteren Pattex Contactlijm geprobeerd. Volgens Pattex de beste manier om zacht plastic en hout te hechten. Het resultaat na een nachtje drogen:
De wissels zitten muurvast, daar werkt het echt super goed. Maar op de rechte stukken lijkt het alsof de lijm geen vat kan krijgen op de bielzen. Vrijwel alle stukken raisl trok ik zo los.
Conclusie, de lijm is goed maar die gebruik ik exclusief bij de wissels. Voordeel daarvan is dat de wissels meteen goed vast liggen zonder dat er spanning ontstaat op de tongen of mechaniek doordat de wissel naar beneden word gehouden door een schroef o.i.d. De wissel ligt meteen zodanig stevig dat je zonder omkijken de rails eraan kan maken.
Ik moet dus op zoek naar een tweede verlijming voor de rechte railsen en daarbij heb ik de keuze uit:
- houtlijm (droogt snel en is keihard)
- Boekbinderslijm (droogt langzaam en blijft flexibel)
Ik heb nu twee proefstukjes verlijmd. eentje met onverdunde houtlijm en eentje met onverdunde boekbinderslijm. Ik gok zelf op boekbinderlijm omdat dat flexibel blijft waardoor het kanppen minder voorkomt als bij houtlijm. Even afwachten nog dus.
Een ander expiriment wat wel erg succesvol was is de module overgang. Ik heb de rails aan de schroeven gesoldeerd en de overgangen zijn echt enrom stevig en goed uit te lijnen op deze manier. Dat gaat hem dus worden
Als de lijmtest is gelukt dan heb ik nog twee opties om te voorkomen dat de rails los gaat komen of knikken bij sectiescheidingen:
- Nietjes
- schroeven
Nou gaat mijn voorkeur naar nietjes maar ik ben wel even benieuwd naar jullie meningen hierover...
Groetjes Martin
Re: Marelburg
Ik gebruik schroefjes met ringetjes, makkelijk te corrigeren. Icm blauwe ondervloer en verdunde houtlijm ligt het onderste schaduwstation muurvast. Maakt wel veel meer geluid dan de rest waar nu nog alleen schroefjes zijn gebruikt.
Voor de moduleovergangen gebruik ik veel kleinere schroefjes van hooguit 16mm lengte en heel kleine kop.
Wil je niet veel te snel
groeten,
Patrick
Voor de moduleovergangen gebruik ik veel kleinere schroefjes van hooguit 16mm lengte en heel kleine kop.
Wil je niet veel te snel
groeten,
Patrick
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
-
- Berichten: 3201
- Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
- Locatie: Loosbroek
Re: Marelburg
Ik gebruik gewoon bizon of Tessa alles lijn en dat gaat super.
Bob Vermeulen
Bob Vermeulen
Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Re: Marelburg
Ik gebruik voor rails vastleggen en ballasten boekbinderslijm, nooit gedonder.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Marelburg
Dat gaat hem ook worden: Boekbinderslijm. Nu de proefstukjes uit zijn gehard is de boekbinderslijm als beste uit de test gekomen. Wel ga ik de bochten verstevigen met een gesoldeerd schroefje en wellicht pak ik een paar sectie overgangen aan met een nietje voor de security
Vanmiddag een leuke middag van het 9mm forum gehad in Bilthoven. Veel mensen gesproken en weer wat spulletjes mee mogen nemen.
Nu de lijm laten uitharden en dan hoop ik morgen de rest van het schaduwstation te kunnen leggen. Moet eerst weer even wat rails reinigen
Groetjes
Vanmiddag een leuke middag van het 9mm forum gehad in Bilthoven. Veel mensen gesproken en weer wat spulletjes mee mogen nemen.
Nu de lijm laten uitharden en dan hoop ik morgen de rest van het schaduwstation te kunnen leggen. Moet eerst weer even wat rails reinigen
Groetjes
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Marelburg
Ben gisteren weer lekker bezig geweest en heb het schaduwgedeelte gelegd. Het resultaat is al veel belovend:
Het is natuurlijk van achteraf gezien . ZOals vermeld zijn de wissels verlijmd met contactlijm en de rails is met onverdunde boekbinderslijm verdeeld. Het geheel zit naar alle tevredenheid goed stevig op zijn plaats en bang voor losbreken ben ik nu niet meer.
Wel heb ik extra voorzorgmaatregelen genomen door de sectiescheidingen in de bochten vast te solderen aan eens chroef, dat geld ook voor de uiteinden van de bochten bij de wissels. Tevens heb ik de blokovergangen gezekerd met een nietje. Als er nu ooit nog wat losbreekt....
De overgang:
Dat kleine printje komt aan de onderzijde en ga ik gebruiken voor de doorverbinding van de rijdraden.
Nu rest mij alleen nog het leggen van het paradespoor en dan kan ik met de bovenbouw beginnen. Dit word een beste uitdaging, hou ik van. Vanwege de hellingspercentage naar het station kan ik niet meer dan 8 cm stijgen. Dat is net genoeg dat de treinen in het schaduwdeel geen last hebben van de servo's voor de bovenbouw. Maar echt praktisch is dat natuurlijk niet. Wat ik wil gaan doen is delen van de bovenbouw afneembaar maken, het boerderijtje is afneembaar en het stationdeel wil ik proberen scharnierbaar te maken als soort deksel. Afneembaar is weer een hoop gedoe met de bedrading terwijl scharnieren eigenlijk afdoende is. Maar ik kan dat pas beoordelen als het skelet is opgebouwd
Meer daarover volgt
Stay tuned
Het is natuurlijk van achteraf gezien . ZOals vermeld zijn de wissels verlijmd met contactlijm en de rails is met onverdunde boekbinderslijm verdeeld. Het geheel zit naar alle tevredenheid goed stevig op zijn plaats en bang voor losbreken ben ik nu niet meer.
Wel heb ik extra voorzorgmaatregelen genomen door de sectiescheidingen in de bochten vast te solderen aan eens chroef, dat geld ook voor de uiteinden van de bochten bij de wissels. Tevens heb ik de blokovergangen gezekerd met een nietje. Als er nu ooit nog wat losbreekt....
De overgang:
Dat kleine printje komt aan de onderzijde en ga ik gebruiken voor de doorverbinding van de rijdraden.
Nu rest mij alleen nog het leggen van het paradespoor en dan kan ik met de bovenbouw beginnen. Dit word een beste uitdaging, hou ik van. Vanwege de hellingspercentage naar het station kan ik niet meer dan 8 cm stijgen. Dat is net genoeg dat de treinen in het schaduwdeel geen last hebben van de servo's voor de bovenbouw. Maar echt praktisch is dat natuurlijk niet. Wat ik wil gaan doen is delen van de bovenbouw afneembaar maken, het boerderijtje is afneembaar en het stationdeel wil ik proberen scharnierbaar te maken als soort deksel. Afneembaar is weer een hoop gedoe met de bedrading terwijl scharnieren eigenlijk afdoende is. Maar ik kan dat pas beoordelen als het skelet is opgebouwd
Meer daarover volgt
Stay tuned
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Marelburg
Die haal ik bij pipoo's in Amersfoort goed spul maar wel duur vind ikzelf
Even een dit op bovenstaande over de bovenbouw:
Ik overweeg om de gehele bovenbouw afneembaar te maken. Lijkt me een stuk makkelijker als losse delen. Ook voor het vervoer is het makkelijker
stay tuned
Even een dit op bovenstaande over de bovenbouw:
Ik overweeg om de gehele bovenbouw afneembaar te maken. Lijkt me een stuk makkelijker als losse delen. Ook voor het vervoer is het makkelijker
stay tuned
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Marelburg
Vanavond het ovaaltje afgemaakt met de laatste rechte stukken rail. Ik moest even een stukje opnieuw leggen omdat het resultaat me tegenviel. Nu ligt het paradespoortje er netje strak bij.
Mooi wark, maar het leukste komt nu: De bedrading en de servo's monteren. Daar ga ik morgen mee verder, als ik de draadejes beu ben begin ik ondertussen een beetje aan de bovenbouw welke ik definitief al twee losse delen ga maken. Dan kan ik simpel de bovenbouw van de baan halen om in het schaduwdeel te kunnen werken.
Maar eerst zorgen dat de benedenbouw rijd en goed functioneerd motiveert weer sterk als je met draadjes mag spelen
groetjes
Mooi wark, maar het leukste komt nu: De bedrading en de servo's monteren. Daar ga ik morgen mee verder, als ik de draadejes beu ben begin ik ondertussen een beetje aan de bovenbouw welke ik definitief al twee losse delen ga maken. Dan kan ik simpel de bovenbouw van de baan halen om in het schaduwdeel te kunnen werken.
Maar eerst zorgen dat de benedenbouw rijd en goed functioneerd motiveert weer sterk als je met draadjes mag spelen
groetjes
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Marelburg
Te snel gaan doe ik niet aan, ik hou gewoon van doorwerken Haasten heb ik een broertje dood aan. Dus wees niet bang, ik ga zeker wel snel maar absoluut niet te snel.
Vanmiddag vroeg thuis dus weer even druk geweest.
Kijk dan ben je een goed twee en een half uur in de weer met een soldeerbout, wil je het resultaat bekijken zie je dit:
Maar draai je de plaat om dan snap je weer waar alles is gebleven
Module twee is nu voorzien van de rijdraden, nu nog de servo's, relais en de OC32 voor het schaduwstation.
Vanmiddag vroeg thuis dus weer even druk geweest.
Kijk dan ben je een goed twee en een half uur in de weer met een soldeerbout, wil je het resultaat bekijken zie je dit:
Maar draai je de plaat om dan snap je weer waar alles is gebleven
Module twee is nu voorzien van de rijdraden, nu nog de servo's, relais en de OC32 voor het schaduwstation.
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Marelburg
Zojuist nog weer even een half uurtje bezig geweest en heb de nieuwe servo beugels van dinasys uitgeprobeerd. handig aluminium beugeltje en de servo zit er echt stevig vast mee.
In normale stand valt het palletje door het sleufje in de beugel maar soms heb je uitzonderingen. uiteraard bij de tweede beugel die ik plaatste. op de foto zie je ook meteen de polarisatierelais van beide wissels.
Morgen en vrijdag zijn rustige dagen op marelburg. Donderdag ben ik op de Motorbeurs in Utrecht en vrijdag sta ik bij Xander op de stand van iTrain op Rail in Houten. Zaterdag weer knutselen en zondag met Ellen terug naar Rail, geld uitgeven
Groetjes
In normale stand valt het palletje door het sleufje in de beugel maar soms heb je uitzonderingen. uiteraard bij de tweede beugel die ik plaatste. op de foto zie je ook meteen de polarisatierelais van beide wissels.
Morgen en vrijdag zijn rustige dagen op marelburg. Donderdag ben ik op de Motorbeurs in Utrecht en vrijdag sta ik bij Xander op de stand van iTrain op Rail in Houten. Zaterdag weer knutselen en zondag met Ellen terug naar Rail, geld uitgeven
Groetjes
-
- Berichten: 3820
- Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
- Locatie: Veghel
Re: Marelburg
Hallo Martin,
Dat soldeerwerk gaat je aardig af!
Het is wel een geduldig werkje.
Gr Chris
Dat soldeerwerk gaat je aardig af!
Het is wel een geduldig werkje.
Gr Chris
Gr Chris
Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
-
- Berichten: 3201
- Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
- Locatie: Loosbroek
Re: Marelburg
Martin,
Mooi beugeltje en zo te zien overal toepasbaar.
Ga ook eens kijken of ik het voor het te bouwen station kan gaan gebruiken.
Overigens je gaat als een trein
mvrg
Bob Vermeulen
Mooi beugeltje en zo te zien overal toepasbaar.
Ga ook eens kijken of ik het voor het te bouwen station kan gaan gebruiken.
Overigens je gaat als een trein
mvrg
Bob Vermeulen
Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Marelburg
Avond Vrienden,
Het is even rustig geweest rond Marelburg (4 dagen is best lang voor mijn begrippen ) Kwam mede door Rail waar ik een dagje bij Xander op de stand mocht staan, was erg leuk en de volgende dag samen met Ellen wat inkopen hbe gedaan voor Marelburg.
- een set containerwagens voor achter de class 66 ACTS welke samen met de Ludmilla met ertztrein en de BR50 met gemegd goed de grote goederenparade zal verzorgen.
- een Railbus voor de pendeldienst van en naar Marelburg. Deze ga ik voorzien van decoder en led verlichting
en nog diverse andere kleine atributen. Ben er wel achter gekomen dat ik veel dingen zelf zal moeten fabriceren zoals de slagbomen e.d. Ze standaard exemplaren worden allemaal met aandrijving geleverd en die heb ik natuurlijk niet nodig. Tevens heb ik weer veel info gewonnen over het MCC systeem welke ik aan ga leggen, word een leuke uitdaging.
Maar waar ik erg veel mee bezig ben geweest in de bedrading van de 2e module. De modelbaan zal bestaan uit 4 modules: 2 voor de onderbouw (modules 1 en 2) en 2 voor de bovenbouw (module 1a en 2a). De scenery behoort tot de bovenbouw in is geheel afneembaar. Gezien de geringe hoogte zal ik de verbindingen via de onderbouw modules laten verlopen.
In de eerste modules komt het dinamo systeem te hangen samen met de voedingen. Daarom ben ik eerst begonnen met de bedrading van de tweede module. Hierin zie je de servo's gemonteerd met de servo beugels. Deze zijn aagesloten op de stabilisatieprint SP4 en lopen samen met de polarisatierelais naar de OC32 print bovenin. Aan de bovenzijde (waar de rails ligt) heb ik een doorkoppeling gemaakt naar de bovenbouw voor 5 uitgangen van de OC32 die nog over waren en de aansluiting van de servo's naar het voorsein op de lijn naar Marelburg. Omdat ik nog 4 servo uitgangen overhield heb ik een koppeling naar de bovenbouw aangelegd voor de ontkoppelservo's. Ik wil vier servo's gaan gebruiken voor de ontkoppeling van wagons op het station.
Nu zie je rechts een boel bedrading over de rand liggen. Daar ga ik morgen een plaatje monteren waarin ik de koppelingen wil monteren.
Hierin komt te zitten:
- 25-polige Sub-D voor 8 blokken vanuit een van de TM-H's
- 25 polige Sub-D voor de doorkoppeling van de blokken op de modulescheiding naar de aansluitingen op module 1
- 15 polige Sub-D voor de doorkoppeling van de blokken in de bovenbouw module 2a
- 4-polige terminal voor de voedingsspanningen (COM, 12V = geschakeld, 12V= continu, 16V voor de DRC)
- UTP aansluiting (RJ45) voor de RS485 en RS232 communicatie van de OC32 (de RS232 is als reserve)
- UTP aansluiting (RJ45) voor vier servo's in de bovenbouw
Aan de bovenzijde komt tevens een RJ45 UTP aansluiting voor de communicatiebus van de OC32 en een doorkoppeling voor de TM-H uitgangen van module 2a.
Een heel verhaal maar zodra het plankje er is word het al weer wat duidelijker
Na het plankje de rails reinigen en rijklaar maken end an kan er aan module 1 gewerkt worden. Hierin komt buiten de OC32, een 12V voedingsbron voor de OC32 en de verlichting, de IPM, RM-U en DDD van het DInamo systeem en natuurlijk 4 TM-H blokkaarten en CD16 detectieprints.
Mooi klusje als electragek
Groetjes Martin
Het is even rustig geweest rond Marelburg (4 dagen is best lang voor mijn begrippen ) Kwam mede door Rail waar ik een dagje bij Xander op de stand mocht staan, was erg leuk en de volgende dag samen met Ellen wat inkopen hbe gedaan voor Marelburg.
- een set containerwagens voor achter de class 66 ACTS welke samen met de Ludmilla met ertztrein en de BR50 met gemegd goed de grote goederenparade zal verzorgen.
- een Railbus voor de pendeldienst van en naar Marelburg. Deze ga ik voorzien van decoder en led verlichting
en nog diverse andere kleine atributen. Ben er wel achter gekomen dat ik veel dingen zelf zal moeten fabriceren zoals de slagbomen e.d. Ze standaard exemplaren worden allemaal met aandrijving geleverd en die heb ik natuurlijk niet nodig. Tevens heb ik weer veel info gewonnen over het MCC systeem welke ik aan ga leggen, word een leuke uitdaging.
Maar waar ik erg veel mee bezig ben geweest in de bedrading van de 2e module. De modelbaan zal bestaan uit 4 modules: 2 voor de onderbouw (modules 1 en 2) en 2 voor de bovenbouw (module 1a en 2a). De scenery behoort tot de bovenbouw in is geheel afneembaar. Gezien de geringe hoogte zal ik de verbindingen via de onderbouw modules laten verlopen.
In de eerste modules komt het dinamo systeem te hangen samen met de voedingen. Daarom ben ik eerst begonnen met de bedrading van de tweede module. Hierin zie je de servo's gemonteerd met de servo beugels. Deze zijn aagesloten op de stabilisatieprint SP4 en lopen samen met de polarisatierelais naar de OC32 print bovenin. Aan de bovenzijde (waar de rails ligt) heb ik een doorkoppeling gemaakt naar de bovenbouw voor 5 uitgangen van de OC32 die nog over waren en de aansluiting van de servo's naar het voorsein op de lijn naar Marelburg. Omdat ik nog 4 servo uitgangen overhield heb ik een koppeling naar de bovenbouw aangelegd voor de ontkoppelservo's. Ik wil vier servo's gaan gebruiken voor de ontkoppeling van wagons op het station.
Nu zie je rechts een boel bedrading over de rand liggen. Daar ga ik morgen een plaatje monteren waarin ik de koppelingen wil monteren.
Hierin komt te zitten:
- 25-polige Sub-D voor 8 blokken vanuit een van de TM-H's
- 25 polige Sub-D voor de doorkoppeling van de blokken op de modulescheiding naar de aansluitingen op module 1
- 15 polige Sub-D voor de doorkoppeling van de blokken in de bovenbouw module 2a
- 4-polige terminal voor de voedingsspanningen (COM, 12V = geschakeld, 12V= continu, 16V voor de DRC)
- UTP aansluiting (RJ45) voor de RS485 en RS232 communicatie van de OC32 (de RS232 is als reserve)
- UTP aansluiting (RJ45) voor vier servo's in de bovenbouw
Aan de bovenzijde komt tevens een RJ45 UTP aansluiting voor de communicatiebus van de OC32 en een doorkoppeling voor de TM-H uitgangen van module 2a.
Een heel verhaal maar zodra het plankje er is word het al weer wat duidelijker
Na het plankje de rails reinigen en rijklaar maken end an kan er aan module 1 gewerkt worden. Hierin komt buiten de OC32, een 12V voedingsbron voor de OC32 en de verlichting, de IPM, RM-U en DDD van het DInamo systeem en natuurlijk 4 TM-H blokkaarten en CD16 detectieprints.
Mooi klusje als electragek
Groetjes Martin
Re: Marelburg
Ziet er strak uit hoor.
Ik moet me eerst ook nog eens buigen over die servo's en de OC32
Groeten,
Patrick
Ik moet me eerst ook nog eens buigen over die servo's en de OC32
Groeten,
Patrick
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Marelburg
Als je wat wilt weten zeg het maar, kan ook op de chat daar zit ik vaak eind van de dag of 's avonds
link in onedrschrift
link in onedrschrift
-
- Berichten: 1110
- Lid geworden op: 19 okt 2011 12:30
- Locatie: Regio het Groene Hart
Re: Marelburg
Beste Martin,
Dat zijn mooie aanwinsten!
Tevens ziet het er onder je baan erg strak uit.
Groet,
Arjan
Dat zijn mooie aanwinsten!
Tevens ziet het er onder je baan erg strak uit.
Groet,
Arjan
Groet, Arjan
De bouw van mijn baan ESPE
Voorzitter van de Delftse Modelbouwvereniging
Volg ons op Facebook
Samen bouwen aan een groter geheel
De bouw van mijn baan ESPE
Voorzitter van de Delftse Modelbouwvereniging
Volg ons op Facebook
Samen bouwen aan een groter geheel
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Marelburg
Tnxs
ben vanavond weer een twee uurtjes bezig geweest en ik heb weer eea gedaan. De rails gereinigd en de engelse wissel gemodificeerd. Daarover vertel ik in het FAQ draadje over de engelsman. Tevens heb ik de doorkoppel onderdelen naar module 2a afgemonteerd
De lange strip is voor de doorkoppeling van 4 blokken van de bovenbouw 2a, de UTP connector is voor de dommunicatie naar de OC32. Verder zie je nog twee draadjes loshangen, daar komen er nog 2 bij en deze worden afgemonteerd op een 4-polige connector. Dit zijn de voedingsspanningen.
Hier zie je een lange strip en een printje met 2 stuks 3-polige stekkers. De strip is voor een 5-tal uitgangen van de OC32 uit module 2 voor gebruik in bovenbouw 2a. De print met de stekkers is voor de servo's van het voorsein op het nevenbaantje.
Als laatste heb ik de connectorplaat gezaagd en voorbereid. Morgen ga ik hier alle draadjes op zijn plek solderen. Dat word veel werk want ik wil ze in een universele volgorde hebben zodat ik nooit een draadje kan verwisselen
De twee UTP aansluitingen zijn voor de communicatie van de OC32 en een 4-tal servo uitgangen voor de ontkoppelservo's in bovenbouw 1a. De sub-D connectoren zijn voor het doorzetten van blokken en het ronde gaatje is een doorvoer voor de voedingsspanningen. De connectoren hiervoor komen morgen binnen.
Voordat ik begon met draadjes trekken heb ik eerst een kleurcodering vast gelegd zodat ik de draden altijd goed van elkaar kan onderscheiden:
0,2 qmm:
Grijs: Rijdraad spoorstaaf A
Geel: Rijdraad spoortstaaf B (detecties)
Groen: Hartstukken wissels
Rood: LED's modelspoorwereld
Blauw: LED's MCC Car System
Oranje: Relais
0,5 qmm:
Wit: 12V + continu
Zwart: 12V + geschakeld (voor verlichting)
Rood: 16V + (voedingsspanning DRC)
Blauw: COM
Ik koppel alle COM's aan elkaar bij de voedingen. Dat houd in dat de COM van de voedingsbron, de IPM en de OC32 met elkaar zijn verbonden. Zodoende kan de nul nooit gaan zweven
Stukje techniek haha
ben vanavond weer een twee uurtjes bezig geweest en ik heb weer eea gedaan. De rails gereinigd en de engelse wissel gemodificeerd. Daarover vertel ik in het FAQ draadje over de engelsman. Tevens heb ik de doorkoppel onderdelen naar module 2a afgemonteerd
De lange strip is voor de doorkoppeling van 4 blokken van de bovenbouw 2a, de UTP connector is voor de dommunicatie naar de OC32. Verder zie je nog twee draadjes loshangen, daar komen er nog 2 bij en deze worden afgemonteerd op een 4-polige connector. Dit zijn de voedingsspanningen.
Hier zie je een lange strip en een printje met 2 stuks 3-polige stekkers. De strip is voor een 5-tal uitgangen van de OC32 uit module 2 voor gebruik in bovenbouw 2a. De print met de stekkers is voor de servo's van het voorsein op het nevenbaantje.
Als laatste heb ik de connectorplaat gezaagd en voorbereid. Morgen ga ik hier alle draadjes op zijn plek solderen. Dat word veel werk want ik wil ze in een universele volgorde hebben zodat ik nooit een draadje kan verwisselen
De twee UTP aansluitingen zijn voor de communicatie van de OC32 en een 4-tal servo uitgangen voor de ontkoppelservo's in bovenbouw 1a. De sub-D connectoren zijn voor het doorzetten van blokken en het ronde gaatje is een doorvoer voor de voedingsspanningen. De connectoren hiervoor komen morgen binnen.
Voordat ik begon met draadjes trekken heb ik eerst een kleurcodering vast gelegd zodat ik de draden altijd goed van elkaar kan onderscheiden:
0,2 qmm:
Grijs: Rijdraad spoorstaaf A
Geel: Rijdraad spoortstaaf B (detecties)
Groen: Hartstukken wissels
Rood: LED's modelspoorwereld
Blauw: LED's MCC Car System
Oranje: Relais
0,5 qmm:
Wit: 12V + continu
Zwart: 12V + geschakeld (voor verlichting)
Rood: 16V + (voedingsspanning DRC)
Blauw: COM
Ik koppel alle COM's aan elkaar bij de voedingen. Dat houd in dat de COM van de voedingsbron, de IPM en de OC32 met elkaar zijn verbonden. Zodoende kan de nul nooit gaan zweven
Stukje techniek haha
Re: Marelburg
Beste Martin,
Dank dat je dit met ons wilt delen.
Groet Arjan
Dank dat je dit met ons wilt delen.
Groet Arjan
http://www.bronx-terminal.com (voor wie zelf de rails en wissels wil maken, zowel in N als in HO)
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Marelburg
Graag gedaan
vandaag is er niks gebeurd op Marelburg. Zware dag gehad dus Martin is iets wat gesloopt. Morgen gaan we vrolijk verder met solderen
vandaag is er niks gebeurd op Marelburg. Zware dag gehad dus Martin is iets wat gesloopt. Morgen gaan we vrolijk verder met solderen
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Marelburg
Kleine update na een paar daagjes ziekbed blijk een luchtweginfectie te hebben... Maar vandaag gaat het weer een stuk beter dus ben ik maar weer verder gegaan met module 2. En ik heb hem afgemaakt
Vandaag dus de module afgemaakt door de connectorplank aan te sluiten.
Na een klein ander half uurtje voorbereiden, meten en solderen kreeg ik uiteindelijk een mooi resultaat:
Ik heb de draden eerst aangestipt en vertint. Dit strippen doe ik overigens met een aansteker. met een striptang zet je net even teveel kracht waardoor een draad vaak meer kracht te voorduren krijgt dan wenselijk is. Door het topje even onder een vlam te houden trek je met je vingers heel gemakkelijk een stukje isolatie weg. Vervolgens op elke draad een stukje krimpkous geschoven en solderen maar.
Na het solderen het plankje dicht gelegd en vast geschroefd:
De module is nu gereed en klaar voor gebruik:
Mooi klaar
Nu de leukste module, de module 1. Hierin komt buiten het geen wat ik in module 2 heb gebouwd nog meer: een extra connectorplank voor de connectie naar de PC, een voedingsbron, RM-U, IPM, DDD print, 4 stuks TM-H met CD16, en natuurlijk de OC32 module
Heb er nu al zin in
stay tuned
Vandaag dus de module afgemaakt door de connectorplank aan te sluiten.
Na een klein ander half uurtje voorbereiden, meten en solderen kreeg ik uiteindelijk een mooi resultaat:
Ik heb de draden eerst aangestipt en vertint. Dit strippen doe ik overigens met een aansteker. met een striptang zet je net even teveel kracht waardoor een draad vaak meer kracht te voorduren krijgt dan wenselijk is. Door het topje even onder een vlam te houden trek je met je vingers heel gemakkelijk een stukje isolatie weg. Vervolgens op elke draad een stukje krimpkous geschoven en solderen maar.
Na het solderen het plankje dicht gelegd en vast geschroefd:
De module is nu gereed en klaar voor gebruik:
Mooi klaar
Nu de leukste module, de module 1. Hierin komt buiten het geen wat ik in module 2 heb gebouwd nog meer: een extra connectorplank voor de connectie naar de PC, een voedingsbron, RM-U, IPM, DDD print, 4 stuks TM-H met CD16, en natuurlijk de OC32 module
Heb er nu al zin in
stay tuned
-
- Berichten: 448
- Lid geworden op: 09 feb 2011 21:31
Re: Marelburg
Hoi Martin,
ziet er allemaal erg netjes uit en het gaat erg rap. Je besteedt er veel tijd en aandacht aan. Nu kijken of alles wel werkt zoals het hoort te werken
ziet er allemaal erg netjes uit en het gaat erg rap. Je besteedt er veel tijd en aandacht aan. Nu kijken of alles wel werkt zoals het hoort te werken
Groetjes, Johan
| Baanbouw | Lantaarntjes SMD led | Lantaarntjes 3mm LED | Perronverlichting SMD led | NS 1500 |
| Baanbouw | Lantaarntjes SMD led | Lantaarntjes 3mm LED | Perronverlichting SMD led | NS 1500 |
Re: Marelburg
Ah, dus die aansteker op de foto is niet om aan je luchtwegen te werken...martindomburg schreef:...Door het topje even onder een vlam te houden trek je met je vingers heel gemakkelijk een stukje isolatie weg. ...
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo