Re: Marelburg
Geplaatst: 19 feb 2012 12:25
Het lijmverhaal is erg interessant geworden. Voor degene die het hebben gemist, ik vond dat ik de rails met verdund houtlijm erg gemakkelijk los trok van de baan en ook bij het torderen van het hout merkte ik dat de rails los kan knappen. Aangezien deze baan veel verplaatst zal worden ben ik op zoek naar de beste manier om rails kaal op hout te lijmen zonder dat de kans is dat het los kan knappen.
Dit geld alleen voor het schaduwgedeelte want de delen die ballast worden kennen niet het probleem los te knappen, alleen de stukken zonder ballast. De bellast is zo dikke massa datd e rails daar nooit zonder enig brute kracht los zal knappen. De delen die niet ballast zijn hebben weinig contactvlak en zijn dus gevoelig.
Nu heb ik gisteren Pattex Contactlijm geprobeerd. Volgens Pattex de beste manier om zacht plastic en hout te hechten. Het resultaat na een nachtje drogen:
De wissels zitten muurvast, daar werkt het echt super goed. Maar op de rechte stukken lijkt het alsof de lijm geen vat kan krijgen op de bielzen. Vrijwel alle stukken raisl trok ik zo los.
Conclusie, de lijm is goed maar die gebruik ik exclusief bij de wissels. Voordeel daarvan is dat de wissels meteen goed vast liggen zonder dat er spanning ontstaat op de tongen of mechaniek doordat de wissel naar beneden word gehouden door een schroef o.i.d. De wissel ligt meteen zodanig stevig dat je zonder omkijken de rails eraan kan maken.
Ik moet dus op zoek naar een tweede verlijming voor de rechte railsen en daarbij heb ik de keuze uit:
- houtlijm (droogt snel en is keihard)
- Boekbinderslijm (droogt langzaam en blijft flexibel)
Ik heb nu twee proefstukjes verlijmd. eentje met onverdunde houtlijm en eentje met onverdunde boekbinderslijm. Ik gok zelf op boekbinderlijm omdat dat flexibel blijft waardoor het kanppen minder voorkomt als bij houtlijm. Even afwachten nog dus.
Een ander expiriment wat wel erg succesvol was is de module overgang. Ik heb de rails aan de schroeven gesoldeerd en de overgangen zijn echt enrom stevig en goed uit te lijnen op deze manier. Dat gaat hem dus worden
Als de lijmtest is gelukt dan heb ik nog twee opties om te voorkomen dat de rails los gaat komen of knikken bij sectiescheidingen:
- Nietjes
- schroeven
Nou gaat mijn voorkeur naar nietjes maar ik ben wel even benieuwd naar jullie meningen hierover...
Groetjes Martin
Dit geld alleen voor het schaduwgedeelte want de delen die ballast worden kennen niet het probleem los te knappen, alleen de stukken zonder ballast. De bellast is zo dikke massa datd e rails daar nooit zonder enig brute kracht los zal knappen. De delen die niet ballast zijn hebben weinig contactvlak en zijn dus gevoelig.
Nu heb ik gisteren Pattex Contactlijm geprobeerd. Volgens Pattex de beste manier om zacht plastic en hout te hechten. Het resultaat na een nachtje drogen:
De wissels zitten muurvast, daar werkt het echt super goed. Maar op de rechte stukken lijkt het alsof de lijm geen vat kan krijgen op de bielzen. Vrijwel alle stukken raisl trok ik zo los.
Conclusie, de lijm is goed maar die gebruik ik exclusief bij de wissels. Voordeel daarvan is dat de wissels meteen goed vast liggen zonder dat er spanning ontstaat op de tongen of mechaniek doordat de wissel naar beneden word gehouden door een schroef o.i.d. De wissel ligt meteen zodanig stevig dat je zonder omkijken de rails eraan kan maken.
Ik moet dus op zoek naar een tweede verlijming voor de rechte railsen en daarbij heb ik de keuze uit:
- houtlijm (droogt snel en is keihard)
- Boekbinderslijm (droogt langzaam en blijft flexibel)
Ik heb nu twee proefstukjes verlijmd. eentje met onverdunde houtlijm en eentje met onverdunde boekbinderslijm. Ik gok zelf op boekbinderlijm omdat dat flexibel blijft waardoor het kanppen minder voorkomt als bij houtlijm. Even afwachten nog dus.
Een ander expiriment wat wel erg succesvol was is de module overgang. Ik heb de rails aan de schroeven gesoldeerd en de overgangen zijn echt enrom stevig en goed uit te lijnen op deze manier. Dat gaat hem dus worden
Als de lijmtest is gelukt dan heb ik nog twee opties om te voorkomen dat de rails los gaat komen of knikken bij sectiescheidingen:
- Nietjes
- schroeven
Nou gaat mijn voorkeur naar nietjes maar ik ben wel even benieuwd naar jullie meningen hierover...
Groetjes Martin