Pagina 3 van 7

Re: Toekomstig kopstation modulebaan

Geplaatst: 15 dec 2012 15:11
door P Bender
Afbeelding

Ooit al eerder gepost in "tips voor een natuurgetrouwe modelbaan op BNLS"

Maar als je even bij Googlemaps bij Bologna, Italiƫ kijkt kan je het zelf zien

Re: Toekomstig kopstation modulebaan

Geplaatst: 15 dec 2012 15:14
door mikey
Iets in deze richting??

Afbeelding

Re: Toekomstig kopstation modulebaan

Geplaatst: 15 dec 2012 15:16
door mikey
Over de scenery heb ik trouwens nog niet nagedacht. Eerst is het sporenplan aan de beurt, dan ga ik verder kijken :P

Re: Toekomstig kopstation modulebaan

Geplaatst: 15 dec 2012 15:23
door P Bender
Afbeelding

Oh ja, deze hadden we ook nog ;)

Re: Toekomstig kopstation modulebaan

Geplaatst: 15 dec 2012 15:26
door mikey
Dat is een kleine keerlus :P

Re: Toekomstig kopstation modulebaan

Geplaatst: 15 dec 2012 16:37
door P Bender
Afbeelding

Indien je onderin toch wat opstelsporen kwijt wilt dan zou ik voor jou variant v5.11 gaan. Eventueel kan je dan ook nog mijn bijgetekende verbindingsspoor er bij maken. Dat levert je wat extra mogelijkheden op om op de onderste sporen te rangeren zonder dat je je de in/uit rijsporen blokkeerd. Alleen moet jij je dan nog even afvragen of je toch ook niet een overloopspoor op de kop van de sporen 2 & 3 maakt zodat je daar evt. ook loctreinen kan afhandelen. Die mogelijkheid krijg je met mijn extra spoor d'r bijna voor niks bij.

De (loc)sporen bovenin is voor mij een beetje een twijfelgeval.
- indien je tussen mijn engelsman en het aftakkende wissel voor de drie locsporen voldoende ruimte overhoudt om een loc kwijt te kunnen zou ik dat doen. In dat geval kan je namelijk loc's omwisselen van spoor doen wisselen zonder dat je de wisslkam gebruikt/blokkeert. (Zoals bij de SHM de loodssporen gebruikt kunnen worden zonder dat je het uithaalspoor naast het seinhuis op hoeft. hierbij zijn bij de SHM de loodssporen volledig autonoom geworden t.o.v. de rest van het emplacement.
- Indien je sporen dan te kort worden zit er niets anders op dan je locsporen aan te sluiten vanaf je wisselkam.
- Je zou kunnen kijken of het evt. aan de rechterkant van de bovenste locsporen ook op die manier kan. Echter dit heeft dus alleen maar zin indien tussen de twee wissels ruimte genoeg overhoudt om een loc kwijt te kunnen, want anders ga je in dit geval ongeveer al je in/uitrijsporen blokkeren met een omrangerende loc :evil:

Re: Toekomstig kopstation modulebaan

Geplaatst: 16 dec 2012 00:16
door mikey
Hoi Paul,

Even je plan uitgewerkt. Misschien kan ik nog een paar cm's van het perrongedeelte afsnoepen en dit gebruiken voor de opstelspoortjes. Ik snap alleen even je overloop van spoor 2 naar 3 niet helemaal.

Afbeelding

Re: Toekomstig kopstation modulebaan

Geplaatst: 16 dec 2012 16:15
door mikey
Volgens mij gaan we al snel naar de volgende fase.... de plaatsing van de seinpalen :shock:
Hierbij wil ik hoofdzakelijk gebruik maken van (gekantelde) dwergseinen. Deze zijn voor mij namelijk het makkelijkst en snelst te bouwen. De hoofdseinen en cijferbakseinen wil ik zo minimaal als mogelijk houden. Deze zijn namelijk erg arbeidsintensief om te maken :P

Hieronder staan alle soorten seinen die ik kan gebruiken.

(Bron: http://www.phildie.nl)
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Re: Toekomstig kopstation modulebaan

Geplaatst: 16 dec 2012 16:24
door mikey
De dwegseinen kan ik trouwens ook hoog plaatsten.

Re: Toekomstig kopstation modulebaan

Geplaatst: 16 dec 2012 16:31
door P Bender
Dwergseinen hoog plaatsen gebeurd enkel indien de zichtbaarheid van het sein in het geding komt. Veelal is het dan een paaltje van een meter oid. Als ik het goed heb heeft er ooit eens een gestaan op een de (hogere nummers) perrons van Rdm CS. Zal eens kijken of ik die nog kan vinden.

In principe kan je alles op deze modules met dwergseinen doen. Hooguit moet je dan je binnenkomende en uitgaande sporen (zo dicht mogelijk tegen de aansluiting met de hoofdbaan van hoge seinen voorzien. De rest van het station / emplacement is toch een Vmax van 40 km/u dus dat is prima te doen met dwergseinen

Ga je zelf een opzetje daarvoor maken?

Re: Toekomstig kopstation modulebaan

Geplaatst: 16 dec 2012 17:21
door mikey
Ik ben er momenteel druk mee bezig ;) Met een beetje geluk heb ik over een half uur een overzicht.

Re: Toekomstig kopstation modulebaan

Geplaatst: 16 dec 2012 17:37
door mikey
Hier dan het eerste overzicht :o

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Re: Toekomstig kopstation modulebaan

Geplaatst: 16 dec 2012 17:55
door mikey
Even zitten rekenen... Ruim 1000,- aan wissels, 300,- aan seinpalen en 400,- aan wisselmotoren :shock:

Re: Toekomstig kopstation modulebaan

Geplaatst: 16 dec 2012 18:03
door shoven
mikey schreef:Even zitten rekenen... Ruim 1000,- aan wissels, 300,- aan seinpalen en 400,- aan wisselmotoren :shock:
Goed voor de economie. Of koop je het in de UK? Scheelt aardig met dit soort aantallen.

Re: Toekomstig kopstation modulebaan

Geplaatst: 16 dec 2012 18:07
door mikey
shoven schreef: Goed voor de economie. Of koop je het in de UK? Scheelt aardig met dit soort aantallen.
Daar gaan ze inderdaad vandaan komen. Dat scheelt wel een hoop ja ;)

Re: Toekomstig kopstation modulebaan

Geplaatst: 16 dec 2012 18:18
door P Bender
Afbeelding

Mikey,

- volgens mij moeten d'r in ieder geval seinen bij de kopspoortjes 1-3-4-6-7 (richting de ingang)
- ook de sporen 2-4 moeten volgens mij een sein hebben (richting de bovengenoemde kopsporen)
- Verder is even de vraag of je de sporen 8-9-10 volledig beveiligd wilt hebben (dus met seinen) of dat je daar voor "onbeveiligd gebied" / ROZ (rijden op zicht) gaat.
- Hetzelfde geldt voor de (loc)loods sporen
- Verder zo naar de seinen bij de onderste opstelsporen kijkende denk idat het handiger is om daar de sporen configuratie wat aan te passen, dan hou je hetzelfde aantal wissels, maar kan je daar ook werken met onbeveiligd gebied / ROZ

Als ik zo kijk begin ik het wel een mooi strak ontwerp te vinden 8-)

Re: Toekomstig kopstation modulebaan

Geplaatst: 16 dec 2012 18:21
door P Bender
mikey schreef: Ruim 1000,- aan wissels
Heb je die toevallig uitgesplitst in
- links
- rechts
- engelsman

???

Re: Toekomstig kopstation modulebaan

Geplaatst: 16 dec 2012 18:28
door Krab
Hoi Mikey, heb je al op marktplaats gekeken daar staat nu een partij wissels en rails op . ;)
http://www.marktplaats.nl/a/hobby-en-vr ... =mympBuyer

Dat is misschien goedkoper nog dan England :mrgreen:


mvg Sjaak

Re: Toekomstig kopstation modulebaan

Geplaatst: 16 dec 2012 19:14
door matthijskuiper
Erg mooi plan is het aan het worden, misschien kan je nog 1 linkse wissel op het rechter in rij spoor leggen.
Dus waar nu hoofdspoor geschreven staat, voor mijn gevoel rijdt eht dan iets gladder.

Verder erg mooi geworden, was ook een beetje wat in mijn hoofd groeide na je opmerkingen. :)

Re: Toekomstig kopstation modulebaan

Geplaatst: 16 dec 2012 20:06
door mikey
Krab schreef:Hoi Mikey, heb je al op marktplaats gekeken daar staat nu een partij wissels en rails op . ;)
http://www.marktplaats.nl/a/hobby-en-vr ... =mympBuyer

Dat is misschien goedkoper nog dan England :mrgreen:


mvg Sjaak
Bedankt Sjaak,

Net even nagekeken, maar hij heeft iets van 8 wissels die ik nodig heb. Hij verkoopt het liever in 1 keer.

Grz, Mike

Re: Toekomstig kopstation modulebaan

Geplaatst: 16 dec 2012 20:12
door P Bender
matthijskuiper schreef:Erg mooi plan is het aan het worden, misschien kan je nog 1 linkse wissel op het rechter in rij spoor leggen.
Dus waar nu hoofdspoor geschreven staat, voor mijn gevoel rijdt eht dan iets gladder.
Tja, alleen de lus is het "doorgaande spoor", dus daar moeten alle wissels in "rechtstand" bereden worden

Re: Toekomstig kopstation modulebaan

Geplaatst: 16 dec 2012 20:12
door mikey
P Bender schreef: Mikey,

- volgens mij moeten d'r in ieder geval seinen bij de kopspoortjes 1-3-4-6-7 (richting de ingang)
- ook de sporen 2-4 moeten volgens mij een sein hebben (richting de bovengenoemde kopsporen)
- Verder is even de vraag of je de sporen 8-9-10 volledig beveiligd wilt hebben (dus met seinen) of dat je daar voor "onbeveiligd gebied" / ROZ (rijden op zicht) gaat.
- Hetzelfde geldt voor de (loc)loods sporen
- Verder zo naar de seinen bij de onderste opstelsporen kijkende denk idat het handiger is om daar de sporen configuratie wat aan te passen, dan hou je hetzelfde aantal wissels, maar kan je daar ook werken met onbeveiligd gebied / ROZ

Als ik zo kijk begin ik het wel een mooi strak ontwerp te vinden 8-)
De seinen bij de kopspoortjes heb ik er zojuist bijgeplaats.
De sporen 8-9-10 en de loods sporen laat ik denk onbeveiligd. Anders gaat het mij wel erg veel seinen kosten.
Ik snap alleen je laatste punt nog niet helemaal, maar ik gok dat ik weer een tekening kan verwachten? ;)
Je laatste

Re: Toekomstig kopstation modulebaan

Geplaatst: 16 dec 2012 20:13
door mikey
P Bender schreef:
matthijskuiper schreef:Erg mooi plan is het aan het worden, misschien kan je nog 1 linkse wissel op het rechter in rij spoor leggen.
Dus waar nu hoofdspoor geschreven staat, voor mijn gevoel rijdt eht dan iets gladder.
Tja, alleen de lus is het "doorgaande spoor", dus daar moeten alle wissels in "rechtstand" bereden worden
Je was me net voor :lol:

Re: Toekomstig kopstation modulebaan

Geplaatst: 16 dec 2012 20:22
door matthijskuiper
mikey schreef:
P Bender schreef:
matthijskuiper schreef:Erg mooi plan is het aan het worden, misschien kan je nog 1 linkse wissel op het rechter in rij spoor leggen.
Dus waar nu hoofdspoor geschreven staat, voor mijn gevoel rijdt eht dan iets gladder.
Tja, alleen de lus is het "doorgaande spoor", dus daar moeten alle wissels in "rechtstand" bereden worden
Je was me net voor :lol:
Dat kan dan toch ook? of je laat de tak de andere kant op gaan, als ik de verkeerde wissel noemde ;)

Re: Toekomstig kopstation modulebaan

Geplaatst: 16 dec 2012 20:38
door mikey
Ik heb inmiddels wel het hoofdspoor iets verlegd om het een wat beter beeld te geven.

Afbeelding