Zaunkönigs Bahn

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn

Re: Zaunkönigs Bahn

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Paradespoor
De eerste revisie van het paradespoor traject is nu ook klaar. Zijn toch nog wel percentages die er uit rollen. Het paradespoor stond eerst als een tweesporig traject getekend, dat zijn nu drie sporen. Tussen het hoofdspoor en het goederenspoor zitten nog verbindingen om over en weer te kunnen afbuigen. Het bergspoortje komt samen met het goederenspoor en moet in het schaduwstation dan nog een keer afbuigen naar het hoofdspoor. Dat treintje is dus superlang onderweg. De stevigste helling is die van het bergspoortje met 3,36%. Het hoofdspoor blijkt toch nog ongeveer op 2,2% uit te komen. Het goederenspoor komt uit op 1,8%, maar daar zullen ook de langste slepen gaan rijden. Links maakt het spoor een rondje om op -10cm uit te komen. De maximale helling is daar voor R3 en komt uit op maximaal 2,0%, waarschijnlijk is het minder omdat ik nog een klein recht stukje niet in de berekening heb meegenomen. De andere twee sporen in de helix maken meer centimeters voor dezelfde daling, dus die percentages zijn nog lager. Aan de rechterkant komt de helix van -10cm naar -30cm. Ik heb daar nog niet verder naar gekeken.

Afbeelding

Het paradespoor gedeelte is niet in breedte gewijzigd, wel in de lengte omdat ik anders geen goede tunnelportalen kan inbouwen. Er is ruimte voor een klein seinhuisje, rechts is er nog ruimte voor een trap naar boven.

Groeten,
Joop

Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn

De 3,36% stijging/daling gaf wel wat zorgen. Ik heb een testtraject gemaakt aan mijn proefrondje. Een recht stuk van twee meter (meer rails heb ik op dit moment niet) op een lat. Met de doosjes van wagonnetjes wordt de lat op hoogte gebracht. Bij de markering van 1,00 meter heb ik de hoogte op 4cm gezet (bovenkant lat). Vervolgens de doelgroep erbij gesleept. Dat is de Arnold railbus "kittel" DW8 en de Flm BR70. De laatste staat bekend om zijn magere prestaties. De DW8 met hooguit drie wagonnetjes, in het echt kon dit railbusje niet meer trekken dan 30ton. Op de helling geen probleem. De BR70 is een verhaal apart. Vooruit rijdend twee wagonnetjes, achteruit rijdend drie wagonnetjes. De wagonnetjes bestaan uit een 2 assige 3de klasse rijtuig, een 2 assig postrijtuig en een 2 assig sluit- of goederenwagon. De BR70 heeft met 3 assige wagons zelfs op 0% (dus gewoon vlakke baan) al problemen en blijft in R1 dan gewoon staan als het een beetje tegen zit. De BR64 heeft met dit sleepje geen problemen, daar kan ik meer wagonnetjes achter hangen. Alle andere zwarte monsters hebben bandjes en trekken veel meer. Nu ik dit weet ga ik gewoon door met het bestaande plan.

Er is namelijk ook nog een tekening waarbij de bergspoor helix binnen het hoofdspoor en goederenspoor is opgenomen. Daarbij vervalt dan dat ze elkaar kruisen. De bergspoor helix start in deze variant op 0cm ipv 5,38cm en daarmee zou de helling beperkt blijven tot ongeveer 1,8%. Nadeel van dit ontwerp is dat de berg ongeveer 20cm naar links moet opschuiven. Het loc depot wordt dan wel erg krap. Boven op de berg is dan wel weer meer ruimte voor wat meer huisjes en gebouwen.

Er is ook nog een variant zonder Dammtor. Het kopstation blijft ongeveer identiek, het sporenplan wordt wel anders, 3 sporen voor passagierstreinen omdat de Vollmer overkapping zo is vormgegeven. Het stationsplein valt dan buiten de baan, ergens in een van mijn eerste schetsen is zo'n station te zien. Met bovenstaande variant van de bergspoor helix zou alles dan op 0cm starten voor de afdaling achter de achterwand.

Van het weekeinde wel wat vorderingen gemaakt met tekenen. Naast het testen zit ik te knoeien met het schaduwstation. Alle opstelsporen moeten namelijk gelijke lengte hebben en het blijkt dat het schaduwstation in de huidige opzet maatgevend is voor de lengte van de slepen. Ik dacht eerst maximaal twee meter, maar dat gaat 1,50 meter worden. Om meer zekerheid te krijgen ga ik verder met XTrackCad. Alleen dat gaat nog niet soepel, dus het duurt even.

Groeten,
Joop

Met vriendelijke groet,
Joop

Hookies

Bericht door Hookies »

Wat voor slepen ga je dan maken als je twee meter opstelspoor wil hebben, of nu anderhalve meter. Ik heb de tiendelige Thalys en die is 1.28 meter lang. Gezien jouw tijdperk en vooral gezien jouw loks heb je zulke lengtes absoluut niet nodig, tenzij je twijfelt om misschien later toch nog van tijdperk te gaan veranderen. Zoals je het nu allemaal vertelt, kunnen de opstelsporen nog wel wat korter.

Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn

Mijn langste passagier trein is zonder locomotief 118cm. De overige lengtes zijn gemiddeld 88cm zonder locomotief. Een sleepje van twintig goederen wagonnetjes gemiddelde lengte 6cm is dus ook 120cm zonder locomotief. De sleep van 30 goederen wagonnetjes gaat dus niet door. Korter kan altijd nog, eerst zo lang mogelijk.

Groeten,
Joop

Met vriendelijke groet,
Joop

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn

Ik heb mijn baanplan verder uitgewerkt;

Afbeelding.

Vervolgens heb ik geprobeerd om dit te maken in XTrackCad. Het pakket werkt met een aantal cursors die aangeven wat het pakket aan het doen is. Om de een of andere reden krijg ik die cursors niet en zit ik te werken met een draadkruis in de iMac. Alleen daarmee is niet te zien in welke stand het pakket staat. Daardoor wordt het werken met dit pakket zo goed als onmogelijk gemaakt. Geen idee of dit veroorzaakt wordt door mijn Wacom tekentablet.

Ik heb een oude pc opgezocht met Windows en daarop SCARM geïnstalleerd. Mijn eerste probeersel is te vinden op viewtopic.php?f=20&t=6047. Er is nog een hoop werk te doen. Het blijkt namelijk niet zo eenvoudig om niet te gaan werken met de standaarden van een bepaald rail programma. Ik heb vooralsnog gekozen voor Fleischmann.

Groeten,
Joop

Met vriendelijke groet,
Joop

evo

Bericht door evo »

Zaunkönigs Bahn schreef:Vervolgens heb ik geprobeerd om dit te maken in XTrackCad. Het pakket werkt met een aantal cursors die aangeven wat het pakket aan het doen is. Om de een of andere reden krijg ik die cursors niet en zit ik te werken met een draadkruis in de iMac. Alleen daarmee is niet te zien in welke stand het pakket staat. Daardoor wordt het werken met dit pakket zo goed als onmogelijk gemaakt. Geen idee of dit veroorzaakt wordt door mijn Wacom tekentablet.
Ik weet niet precies wat je met de cursor bedoelt, maar heb XTrackCAD zonder problemen lopen op een MacBook, dus het OS lijkt met niet het probleem. Ik kan me ook geen draadkruis herinneren, dus Wacom zou kunnen.
In welke "stand" het pakket staat is te zien aan welke knop er ingedrukt is in het menu bovenaan. Nadeel van XTC op een Mac draaien is wel dat je af en toe een keer extra moet klikken. Ik heb dit ook in andere software gezien die op X draait, dus misschien ligt het daaran. Je kunt evt ook XTC draaien op Linux (evt via dual boot op je oude Windhoos PC).
Van de andere kant, als Scarm werkt en doet wat je wilt, is het ook opgelost...

Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn

evo schreef:
Zaunkönigs Bahn schreef:Vervolgens heb ik geprobeerd om dit te maken in XTrackCad. Het pakket werkt met een aantal cursors die aangeven wat het pakket aan het doen is. Om de een of andere reden krijg ik die cursors niet en zit ik te werken met een draadkruis in de iMac. Alleen daarmee is niet te zien in welke stand het pakket staat. Daardoor wordt het werken met dit pakket zo goed als onmogelijk gemaakt. Geen idee of dit veroorzaakt wordt door mijn Wacom tekentablet.
Ik weet niet precies wat je met de cursor bedoelt, maar heb XTrackCAD zonder problemen lopen op een MacBook, dus het OS lijkt met niet het probleem. Ik kan me ook geen draadkruis herinneren, dus Wacom zou kunnen.
In welke "stand" het pakket staat is te zien aan welke knop er ingedrukt is in het menu bovenaan. Nadeel van XTC op een Mac draaien is wel dat je af en toe een keer extra moet klikken. Ik heb dit ook in andere software gezien die op X draait, dus misschien ligt het daaran. Je kunt evt ook XTC draaien op Linux (evt via dual boot op je oude Windhoos PC).
Van de andere kant, als Scarm werkt en doet wat je wilt, is het ook opgelost...
Bedankt Edwin, ik hou het ook op de Wacom in combinatie met X-Windows. Zonder Wacom gaat echter niet, dan krijg ik andere en ernstigere problemen. Op de Windows pc gaat Scarm goed, raak er steeds meer in thuis en in een veel kortere tijd dan bij XTrackCAD. Ik haat alleen Windows, alleen die discussie hoort niet in dit fora thuis.

Met vriendelijke groet,
Joop

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn

Re: Zutphen 25-05-2013

Vandaag in Zutphen geweest, was gelukkig niet te druk. Helaas stond een stand er niet tussen, dus einde volgende maand maar weer naar Houten.
Ik heb dus weer het een en ander "gescoord".

Voor mijn modelpassagiers had ik nog te weinig aanbod, dat heb ik vandaag even recht gezet. Dit wordt een trein;

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dit wordt ook een trein;
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

met of deze bagagewagen
Afbeelding
of deze
Afbeelding

Voor de sneltreinen nog de volgende rijtuigen gekocht;
Afbeelding
Afbeelding

De goederenlijn is uitgebreid met;
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Voor het legen van de slakkenkuil heb ik deze twee gescoord;
Afbeelding

Zo kon ie wel weer :lol: :mrgreen: , volgende maand in Houten maar weer verder neuzen.

Groeten,
Joop

Met vriendelijke groet,
Joop

gek op stoom

Bericht door gek op stoom »

mooi spul
ik ben vandaag ook nog geweest

Gr Andy

[Patrick]
Contacteer:

Bericht door [Patrick] »

Zo he jij hebt ff wat aangeschaft zeg! Zit mooi spul tussen zoals die paars/beige (?) rijtuigen. Heb die nog niet eerder gezien.

Goed goan!
Patrick

Modelbaan Löwenstein v2.0 | YouTube | Tijdperk III | Peco 55 | Dinamo TM44 (9x), OC32 (7x), DTC (1x) | iTrain 5.x Plus | Fleischmann, Minitrix
Egal wie gut du fährst, Züge fahren Güter
Lid van MC de Spoorstaaf

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn

[Patrick] schreef:Zo he jij hebt ff wat aangeschaft zeg! Zit mooi spul tussen zoals die paars/beige (?) rijtuigen. Heb die nog niet eerder gezien.
Thx, zo af en toe moet je wat huiswerk doen :mrgreen:

Met vriendelijke groet,
Joop

Ad_M

Bericht door Ad_M »

Heel mooi spul zeg!!! ;)
Mooie vangst

Geordie en ik zijn ook net weer thuis van Zutphen
Zijn helaas niet verder gekomen dan dat Geordie een huisje heeft gebouwd...

Wel "grappig" / jammer dat je elkaar hier tegen komt en op de beurs elkaar totaal niet "herkend"

Mvg,
Ad

Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn

Ad_M schreef:Heel mooi spul zeg!!! ;)
Mooie vangst

Geordie en ik zijn ook net weer thuis van Zutphen
Zijn helaas niet verder gekomen dan dat Geordie een huisje heeft gebouwd...

Wel "grappig" / jammer dat je elkaar hier tegen komt en op de beurs elkaar totaal niet "herkend"

Mvg,
Ad
Incognito :mrgreen: , zijn we inderdaad langs elkaar gelopen. Ik heb hem met een bouwpakketje bezig gezien. Volgende keer een trefpunt afspreken?

Groeten,
Joop

Met vriendelijke groet,
Joop

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn

Was nog wat vergeten :mrgreen: , ook nog een Fleischmann 6720 met 6710 voor twee tientjes gescoord. Zo meteen zit ik helemaal digitaal en je hebt nog wel een kleine analoge voeding nodig voor het testwerk van vers binnengekomen analoog spul :geek: Kan mijn zelfgebouwde kist, afmeting kleine lade (was bouwpakketje en dat zat zo in elkaar en goedkoper dan die metalen dozen) met pensioen. De 6720 met 6710 is een mooi klein pakketje.

Vorige week ook nog deze beauty gescoord, gewoon in een winkel en je ogen goed de kost geven.
Afbeelding

Moet hem nog digitaal maken, zit alleen nog te dubben of ik het met of zonder geluid ga doen. Ruimte zat. Alleen komt er nu wel zoveel geluid vanaf van zo'n dieselelektrisch ding? Zonder geluid een tientje of 3, met geluid direct zo'n 100 euro, is nogal een verschil.

Groeten,
Joop

Met vriendelijke groet,
Joop

Ad_M

Bericht door Ad_M »

Zaunkönigs Bahn schreef: Moet hem nog digitaal maken, zit alleen nog te dubben of ik het met of zonder geluid ga doen. Ruimte zat. Alleen komt er nu wel zoveel geluid vanaf van zo'n dieselelektrisch ding? Zonder geluid een tientje of 3, met geluid direct zo'n 100 euro, is nogal een verschil.

Groeten,
Joop
Joop, het is een sloot geld voor wat geluid, maar als je het model echt mooi vind...
Lijkt het mij zeker waard om zo'n trein rond te horren snorren, te horen remmen en lucht af te blazen

Wil ooit ook eens een GTW hebben met licht en geluid, rustig sparen...
Meer wensen dan centen :twisted:

Qua afspreken, lijk mij leuk om eens forum leden te ontmoeten en mee te babbelen
Dat moeten we zeker eens doen :D

Mvg,
Ad

Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

dwarsligger
Contacteer:

Bericht door dwarsligger »

Op zich heb ik er nooit moeite mee als mensen hun hele baan volbouwen met rails. Per slot van rekening heb ik dat zelf ook gedaan. Waar je echter wel rekening mee moet houden is de scheidingswanden tussen de verschillende niveau's. Je kunt dan kiezen voor bijvoorbeeld een gemetseld muur met of zonder pilaren. Deze kun je bijna loodrecht opzetten dus kost dit niet veel ruimte.

Wil je echter een bergwand maken, dan heb je wat meer ruimte nodig. Het hoogte verschil tussen mijn niveau's is exact 10 cm. Maar je hebt al snel zo'n 8 cm nodig om een realistische bergwand te bouwen. Volgens mij heb je die ruimte nu niet.

Een loodrechte gemetselde muur is dan de oplossing, maar ik weet niet of dit wel zo mooi en realistisch is als je het overal toepast. Het komt dan al snel heel erg gedrongen over, voor zover dat nu al niet is.

zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannesch

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn

dwarsligger schreef:Op zich heb ik er nooit moeite mee als mensen hun hele baan volbouwen met rails. Per slot van rekening heb ik dat zelf ook gedaan. Waar je echter wel rekening mee moet houden is de scheidingswanden tussen de verschillende niveau's. Je kunt dan kiezen voor bijvoorbeeld een gemetseld muur met of zonder pilaren. Deze kun je bijna loodrecht opzetten dus kost dit niet veel ruimte.

Wil je echter een bergwand maken, dan heb je wat meer ruimte nodig. Het hoogte verschil tussen mijn niveau's is exact 10 cm. Maar je hebt al snel zo'n 8 cm nodig om een realistische bergwand te bouwen. Volgens mij heb je die ruimte nu niet.

Een loodrechte gemetselde muur is dan de oplossing, maar ik weet niet of dit wel zo mooi en realistisch is als je het overal toepast. Het komt dan al snel heel erg gedrongen over, voor zover dat nu al niet is.
??? Mijn baanplan staat in het forum topic "Baanplan", ben daar al een tijdje geleden naar toe verhuist toen het verder ging met een computerprogramma. Wat hier staat komt uit een soort tekenpakket zoals "Paint" in Windows.
Het schaduwstation is op -30cm, het paradetraject op -12cm, het rangeerterrein en goederenstation, fabrieksaansluiting op 0cm, het passagiersstation en het locdepot staan op +4cm (komt door ontwerp van Dammtor), het bergdorpje met zagerij staat op +40cm (geen typo). De bergwand is erg stijl, bijna loodrecht nabij de locloods. De berg loopt af boven de achterste drie sporen en gaat over in een straat met huizen. Daarvoor staat als scheiding een arcade. De huizen eindigen achter het station, net voor de Dammtor brug. Het worden halve huizen.
De uitloper van de berg en de huizen op de arcade verbergen dus de achterste drie sporen.

Moet nog wat verzinnen voor de linker bovenhoek achter de brug, waarschijnlijk een achterwand van een stad. Links van de Dammtor brug de wijnfabriek Dujardin die voor ongeveer 75% wordt nagebouwd. Het station staat al op +4cm, rechts van het station wordt de arcade nagebouwd. Deze loopt door tot aan de brug. Achter de brug en aan de zijde van de locloods loopt ook een arcade, deze loopt door tot bijna bij de wissel. De rails erachter ligt dus in een soort gracht. Achteraan loopt het tussen twee arcade door en achter de locloods aan de ene kant een arcade en aan de andere kant een steile bergwand. Nabij de tunnels is meer ruimte, de berg is daar minder stijl en daar komen voornamelijk bomen te staan. Zo ongeveer :mrgreen:

Met vriendelijke groet,
Joop

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn

Ad_M schreef:Lijkt het mij zeker waard om zo'n trein rond te horren snorren, te horen remmen en lucht af te blazen
Het geluid is toch ook 1/160 deel van het echt?, anders moet ik een winkeltje in gehoorbescherming gaan maken voor op de baan :lol:
Ad_M schreef:Meer wensen dan centen :twisted:
Daar hebben volgens mij meer forumleden last van :mrgreen:

Met vriendelijke groet,
Joop

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn

Paar weken geleden deze twee nog weten te bemachtigen;

Afbeelding

Afbeelding

De loc moet nog omgebouwd worden, ik had al een paar van deze wagonnetjes, dus dat is nu een mooi treintje.

Afgelopen zaterdag heb ik in Houten deze maar meegenomen, zag hem een maand geleden ook al liggen, dus ik heb mazzel gehad.

Afbeelding

Ik zit nu onderhand wel compleet met m'n wagenpark :mrgreen:
In Houten bij die meneer bij de uitgang nog het boekje "Modellbahn vor der Kamera" voor veel te veel geld meegenomen, boekje heeft waterschade gehad te zien aan de gegolfde omslag. En verder is het nog uit het film tijdperk, dus achterhaald, alleen de techniek blijft, dus wellicht nog een paar interessante tips. Overigens nooit geweten dat dit boekje ook nog bestond.

Groeten,
Joop

Met vriendelijke groet,
Joop

BenQ

Bericht door BenQ »

Patrick,
Volgens mij heb je die paarse al eerder gezien. :roll:
Die paarse heb namelijk ik ook, 2 stuks, een zonder en een met remmershuisje en nog 3 groene.
Afbeelding
Afbeelding

Joop,
Je hebt weer flink ingeslagen, mooi spul.

Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn

BenQ schreef:Patrick,
Volgens mij heb je die paarse al eerder gezien. :roll:
Die paarse heb namelijk ik ook, 2 stuks, een zonder en een met remmershuisje en nog 3 groene.

Joop,
Je hebt weer flink ingeslagen, mooi spul.
Kun je van je eigen verzameling ook zeggen :mrgreen: , mooie loc, jammer dat er geen "draadje" is, ga je dat nog maken?

Groeten,
Joop

Met vriendelijke groet,
Joop

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn

Ik heb nu wel BR92 locomotieven aangeschaft, maar nog niet getest of ze ook een sleep van 20 wagons (de door mij gedachte standaard) het uitloop spoor konden op trekken. Het uitloopspoor is het spoor dat het goederen emplacement met het locdepot verbind en heeft volgens Scarm een helling van 2,3%.

Vandaag op mijn testbaantje de BR92 getest. Een helling gebouwd met 5% stijging, dat is dus ruim 2x keer de bovenstaande helling, dus enige reserve. Met 21 2-assige wagons (in het echt een sleep van ongeveer 630 ton) gaat de BR92 met een beetje snelheid zonder slippende wielen naar boven. De helling is een recht stuk rail en de wagons komen uit een R2 bocht, dan een afbuigend 15° wissel die op dat moment een tegenboog vormt. Het is wel de ongeveer grens, zowel als helling als aantal wagons. De BR92 is een Flm model en omgebouwd naar DCC bedrijf. De prestaties die de loc hiermee neerzet gaan veel verder dan in het echt.

Kom echter ook andere eigenaardigheid tegen. Er zit nog al speling in de hele trein door al die veertjes achter de koppelingen. Als er dan ergens halverwege of aan het einde een drie assige wagon in de trein zit gaat het duwen door een boog met schokjes. Dat wil zeggen, aan de locomotief zijde gaat het duwen continue door, aan de andere kant van de trein zit een soort schokbeweging. Dat heb ik zo ongeveer met al die drie assers. Is dat normaal? Of ligt dit aan mijn testbaantje?

Groeten,
Joop

Met vriendelijke groet,
Joop

brizbo

Bericht door brizbo »

Dag Joop,

Die schokbeweging heb ik hier ook met allerhande wagons als er traag gereden word en vooral met lange treinen...

Mooi is het niet en er is weinig aan te doen denk ik...

Fabrice

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn

Er zijn forumleden die ernstig twijfelen aan mijn baanplan en de uitvoering daarvan. Om dat maar even weg te nemen, vandaag is dit binnen gekomen, ben dus even van de straat :mrgreen:

Afbeelding

Oh ja, nog wat, de beurs in Houten gaat dus deze maand niet meer... :lol:

Groeten,
Joop

Met vriendelijke groet,
Joop

Hoontje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

Nou Joop, ik ben wel een gelover :mrgreen: Ofschoon ik wel denk dat het een meer meer meer jaren plan is ;) .
Succes met de bouw! Hoop dat de fabrikanten partij korting gaven :)

Groet,

Hoontje

Plaats reactie