Hierbij nog een uitleg van hoe ik de wagenkaartjes tot nu toe gebruik. Ik hoop dat het een duidelijk verhaal is..
Elke goederenwagen heeft een eigen wagenkaartje met daarop een foto en diverse informatie over de wagen zoals het type en het merk. Ik heb zelfs het wagennummer er op gezet maar dat is normaal gesproken natuurlijk niet te lezen. Ze glimmen nogal op de foto, dat komt doordat ze met breed plakband zijn geplastificeerd.

De wagenkaartjes hebben een vakje waarin een "vrachtkaartje" zit. Op de eerste foto zijn dat nog alleen letters, op de volgende foto zie je al de nettere versie. Ik heb er nu voor gekozen om alleen de bestemming op het kaartje te zetten en niet een specifiek spoor/bedrijf.
Onderstaand het sporenschema van de baan. Er zijn vier mogelijke bestemmingen: Muhldorf (schaduwstation), Kalldorf (het hoofdstation), Enddorf (eindstation zijlijn) en Simbach (schaduwstation).

Voor de oplettende lezer: er is maar 1 schaduwstation. Afhankelijk van de route vanaf het hoofdstation worden vaste routes/sporen gebruikt zoals aangegeven in het schema.
De goederentreinen komen meestal aan vanuit Muhldorf via het dubbelspoor. Deze treinen hebben wagens voor Kalldorf, Enddorf en voor de richting Simbach. De wagens worden eerst gesorteerd op bestemming waarbij de wagens voor Kalldorf gelijk worden geplaatst en de wagens voor Enddorf en Simbach met een buurtgoederen trein verder gaan.
De wagenkaarthouders voor Kalldorf en Enddorf hebben drie vakjes: aankomst - laden/lossen - vertrek. Eerst worden de wagens geplaatst, in de volgende ronde blijven deze wagens staan (en worden dus andere wagens geplaatst of opgehaald), in de opvolgende ronde gaan deze wagens weer mee. Waar ik de wagens plaatst bekijk ik per keer mede afhankelijk van het type wagen.
Op de kaartjes zijn de bestemmingen genummerd van 1 tot 2, 3 of 4. En er zijn dus kaartjes met verschillende routes, bijvoorbeeld: Muhldorf-Enddorf-Simbach-Enddorf of Muhldorf-Kalldorf. Bij de vertrekkende wagens moet het bestemmingskaartje naar het volgende nummer gedraaid worden om te zien waar de wagen naar toe moet. Uiteindelijk komen de wagens weer in het schaduwstation Muhldorf of Simbach waarna de bestemmingskaartjes weer naar het volgende nummer gedraaid moeten worden.
Dit is het "systeem" zoals het voorlopig werkt. Het lijkt veel gedoe maar het is best leuk om te doen. Het is steeds weer een puzzeltje hoe je het beste kunt rangeren. Ook ontstaan er spontaan leuke wagencombinaties in de goederentreinen. Meestal rijden de reizigerstreinen en doorgaande goederentreinen automatisch volgens een niet al te drukke dienstregeling. Daar tussendoor moet het rangeren dan plaatsvinden waarbij soms even gewacht moet worden op de doorgaande treinen. Dat maakt het nog realistischer en bij grote rangeerstress kan de klok altijd stilgezet worden.
