Maar onthoud: 's werelds grootste genieën werden eerst voor gek verklaard voordat ze de wereld verbeterde
Anyhoooeeeerrrr, onze krultang heeft na een vrij middagje al weer wat meer gestallte gekregen. IK verwacht binnenkort een brief van Essent of ze mijn centrale eens mogen komen bekijken
De buizen zijn gereed en ook alle draden liggen op hun plek. Wat enkel nog mist zijn 4 blokkaarten voor de helixen, de voorzieningen zijn al wel aangebracht.
Nu rest nog het aansluiten van al het geweld, ik heb alvast begonnen met het onder spanning brengen van de voedingen om zo de juiste spanningswaarde in te regelen. Daarna kon ik beginnen met het aansluiten van de verdeelpunten
Zondagmiddag pakken we dit weer verder op.
Nu kreeg ik her en der wat terrechte vragen die ik best wel eens nader uit zou kunnen leggen:
Vraag: Waarom gebruik je electrabuizen?
Vanwege ruimte en het overzicht. De buizen zijn 16mm en geven meer ruimte winst dan bedradingskokers. Het "plintgootje" gaan we alleen gebruiken voor de blokbedrading. Een bedradingskoker is vrij duur (buis is voor mij inkoop maar liefst 16x goedkoper) en omdat ik zowel sterkstroom als zwakstoom bij elkaar heb wil ik dat scheiden. Daarbij heb je ook communicatiekabels voor de diverse bussen. Deze moet je altijd gescheiden houden van sterkstromen vanwege hun magnetische veld.
Bij een kleine baan is dat niet zo snel aan de orde, maar in dit formaat weer wel.
De buizen van boven naar beneden:
1) RS485 bus voor de OC32 bestaande uit 2 kabels UTP Cat 5e
2) Databus en clockbus voor de blokkaarten. beide uitgevoerd in een UTP kabel. Er zijn twee sets voor elke RMU 1 set
3) Alle GND draden ook wel bekend als Ground, Massa of min
4) Positieve voedingsspanningen (+) 5V, 12V, 7,5V
5) Rijspanningen voor de blokken
In het rechterdeel is er ook nog een buis voor de 230V sterkstroom tbv de voedingen
Vraag: Waarom zulke dikke aders?
dat komt door het formaat van de baan, ik gebruik maar liefst drie voedingen voor de blokken. Deze installatie si voor zowel de beide schaduwstations als de beide helixen. In theorie zouden daar 30 treinen tegelijk kunnen rijden. Dat is verdeeld over totaal 12 blokkaarten wat gelijk is aan 96 blokken en 192 detecties. Voeg daar eens 150 wissels aan toe en 32 relais en de fun is compleet. Je wilt dan natuurlijk wel dat de electra voorziening goed geregeld is en bestand is tegen piekstromen.
dat laatste is voornamelijk het aantal treinen. En N-spoor loc neemt al gauw 500 mA op wat in zou houden bij 30 treinen dat ik een voeding moet hebben van 15 Ampere voor de blokken. Gezien de afstand van de bekabeling zou ik 4 tot 6 mm2 aders moeten toepassen. Door de blokken te verdelen over meerdere voedingen en de blokkaarten parralel te bekabelen ipv doorlussen kan de diameter gereduseerd worden naar 1 mm2.
Daarom ga ik uit de voedingen weg met 2,5 mm2, en splits ik op naar elke blokkaart met 1 mm2. Alleen de GND de blokkaarten voer ik met 2,5 mm2 uit om zo piekstromen af te kunnen voeren zonder dat er storingen optreden in de communicatie. Daarbij heb ik ook nog eens de GND van de prints aan elkaar doorverbonden en met de Ground verbonden via een 2,5 mm2 ader. Een kleine quote uit de manual van de TM-H:
"De TM-H heeft absoluut een goede aardaansluiting nodig (de 0Volt). De drivers kunnen bij
flinke belasting gezamenlijk een forse piekstroom trekken van wel 10A. Een weerstand van
slechts 0,05 Ohm in de aardleiding veroorzaakt hiermee al een potentiaalverschil 0.5 Volt,
voldoende om de communicatie tussen TM-H’s onderling ernstig te verstoren. De 0 Volt
aansluiting op de power connector is hiervoor absoluut onvoldoende"
Kleine toevoeging: Ik heb bewust soms de ader doorsnede een tandje groter genomen omdat ik met mijn werk de beschikking heb over deze draden in verschillende kleuren.
Zoals jullie lezen is er bewust voor gekozen om de energie voorziening zo groot op te stellen. Het aantal rijdende treinen is een schatting maar met zoveel blokken ter beschikbaar moet je er altijd voor zorgen dat je voorziening geen beperking kan opleveren.
Nogmaals: Voor een normale modelbaan is deze opzet vaak onnodig, wij houden gewoon van lekker gek
Groetjes Martin