Pagina 3 van 5

Re: dynamo

Geplaatst: 31 jan 2010 21:40
door Alex_is_lang
Hallo,

Als mede dinamo gebruiker, kan je de prijzen van Frans Staal als richtprijs zien.
Mede doordat je kan kiezen voor kale prints, bouwpakket en geassembleert.
Daarnaast is elke configuratie van een dinamo systeem verschillend van elkaar.
Elke gebruikers zijn eigen eisen aan het systeem.
Frans en leon hebben op hun website de prijzen vermeld staan.

Alexander

Re: dynamo

Geplaatst: 31 jan 2010 22:29
door henry
heren,
ik gebruik dynamo omdat ik met analoog en digitaal door elkaar kan rijden zonder problemen.
mijn investering is tot op heden 1.350,00 €
dit is voor het compleet leveren van het systeem.
dat is incl de esemblage van de prints en hulp aan huis.
ik kan alleen maar zeggen dat ik voor dit bedrag een service krijg die boven mijn verwachting ligt.
frans komt regelmatig aan de deur om mij te helpen en het geeft een goed en tevreden gevoel.
de opmerking van wim, dat je wel een decoder moet hebben om goed te werken, niet waar is was voor mij een reden dat hier een commerciele vraag was gesteld waar twee systemen tegen elkander worden uitgespeeld en dat vindt ik jammer

ik hoop dat u hiermee een duidelijk beeld heeft.

groetjes henry

Re: dynamo

Geplaatst: 31 jan 2010 23:01
door Wim Ros
Henry, bedankt voor je antwoord. Het (kosten)plaatje is mij nu duidelijk, even als de moeilijkheidgraad van het systeem.
Voor de rest kan een ieder zijn eigen berekening maken.

Mvg
Wim.

Re: dynamo

Geplaatst: 31 jan 2010 23:04
door Wim Ros
henry schreef:heren,
de opmerking van wim, dat je wel een decoder moet hebben om goed te werken, niet waar is was voor mij een reden dat hier een commerciele vraag was gesteld waar twee systemen tegen elkander worden uitgespeeld en dat vindt ik jammer

groetjes henry
Henry, dat zijn de woorden van de medewerkers van Railz, en de schrijver van de besturingssoftware daar in gebruik.

Mvg
Wim.

Re: dynamo

Geplaatst: 31 jan 2010 23:06
door henry
wim wat bedoel je met de moeilijkheidsvraag van het systeem
ik heb een afweging gemaakt n.a.v. de vele discussies bij het inbouwen van decoders of ik dit ook wil gaan doen of dat ik leuk ga rijden op een geautomatiseerde baan zonder poespas en problemen me decoders van verschillende merken.

groetjes henry

Re: dynamo

Geplaatst: 31 jan 2010 23:35
door Wim Ros
Henry, ieder maakt zijn eigen keus. Soms betaal je daar een prijs voor, soms heb je daar ook iets voor.
We spreken elkaar over een tijdje denk ik nog weleens, als je uitbreidings of veranderings plannen hebt.
Ik hoop voor je dat het geheel aan je verwachtingen voldoet, over een tijdje als je het in bedrijf hebt.

Overigens is het inbouwen van een decoder een fluitje van een cent.

Mvg
Wim.

Re: dynamo

Geplaatst: 31 jan 2010 23:40
door henry
het is mooi dat je een reactie geeft maar je geeft geen antwoord op mijn vraag
groetjes henry

Re: dynamo

Geplaatst: 01 feb 2010 00:12
door Wim Ros
Je vraag over de moeilijkheidsgraad, ik denk dat je daar zelf een perfect antwoord opgegeven hebt.
Het geheel is voor je in elkaar gezet, en de vertegenwoordiger van het geheel staat je regelmatig bij.

Mvg
Wim.

Re: dynamo

Geplaatst: 01 feb 2010 13:47
door shoven
Da's voor iedereen zijn eigen afweging.

Ik heb er zelf bewust voor gekozen om een 'basic' (kaal) DCC systeem te nemen om zoveel mogelijk te leren. Je moet dan wel veel zelf regelen en uitzoeken, maar het prijskaartje is ook navenant lager.
Even rekenen: Multimaus inc. centrale + trafo €100, S88xpressnetli €30, 5 wisseldecoders voor 30 wissels €175, 5 bezetmelder-prints voor 40 blokken €250. Totaal € 555, plus natuurlijk nog €25 per loc voor decoders (bij mij 15).
Daar komen natuurlijk nog de zaken bij als draad, wisselaandrijvingen enz., maar dat heb je altijd wel.
Het is maar net wat je wilt, maar ik vind de hobby leuk o.a. door dit soort dingen zelf uit te vogelen en te bouwen. Dat je analoge locs kunt gebruiken was en is voor mij geen argument, de meerprijs voor de decoders is pas spannend als je fors wat decoders nodig hebt.

Met het Dynamo-systeem is er al veel voor je gedaan en dat heeft ook voordelen natuurlijk. Er hangt wel een (stevig?) prijskaartje aan.
Maar goed, ik weet niet wat dat Dynamo-systeem nog meer kan. Of je er veel zelf aan kunt wijzigen weet ik niet, maar dat zou voor mij een must zijn.

Re: dynamo

Geplaatst: 01 feb 2010 20:10
door spoor65
Henry,

natuurlijk maakt ieder van ons zijn eigen keus in systeem, en die maak je op basis van gebruiksgemak voor jezelf alsmede op prijs. beide punten zullen voor een ieder ook anders zijn, de een knutselt liever zelf met electronica, al of niet er al veel verstand van hebbend of het op die manier graag willen leren.
De ander maakt de keus om dingen kant en klaar te kopen, in jou geval dus, en dan met de extra service aan huis.

het belangrijkste blijft natuurlijk dat we gewoon plezier van onze hobby hebben.

Wat betreft de vragen van Wim, die zal hij zeker niet zomaar stellen, Wim kennende wil hij gewoon graag een komlpeet overzicht, en dat willen we graag allemaal.

Daarnaast zijn opmerking over de decoders die je (mogelijk) toch ooit wilt gaan gebruiken, denk ik dat dat zeker niet comercieel bedoeld is.

Zoals ik het lees uit zijn bericht, bedoeld Wim, dat als je straks via dynamo locs hebt rijden met en zonder decoders,
dat je dan het verschil tussen die loc`s kwa rij-eigenschappen zult gaan zien. locs met decoders reageren nu eenmaal heel anders dan analoog rijdende locs, met digitale decoders rijden ze gewoon rustiger en mooier, waarna je dus mogelijk alsnog zult willen kiezen voor allemaal locs met decoders.

In die zin lees ik de opmerking van Wim.

Maar het belangtijkste blijft gewoon, ben jij tevreden met jouw systeem, want jij moet er mee werken.
En net als Wim hoop ik dat je in de toekomst niet zult denken, had ik toch maar gewoon voor digitaal gekozen.

mvg

Freddy

Re: dynamo

Geplaatst: 01 feb 2010 22:58
door henry
Wim Ros schreef:Je vraag over de moeilijkheidsgraad, ik denk dat je daar zelf een perfect antwoord opgegeven hebt.
Het geheel is voor je in elkaar gezet, en de vertegenwoordiger van het geheel staat je regelmatig bij.

Mvg
Wim.
even terugkomend op wat wim zeei,
de prints heb ik laten bouwen (ben zelf altijd goed geweest in het bouwen van prints) omdat ik de kleine dingen niet meer zo goed zie.
en de hulp die ik kreeg en nog krijg wanneer ik erom vraag is omdat ik me eigen moet maken hoe alles aangesloten moet worden.
dit gaat al perfect.
Het lijkt mij dat het systeem dynamo wel zal functioneren daar men bij een dusdanig grote baan als railz niet over 1 nacht ijs is gegaan.
Als ik op de draadjes kijk van het digitale gebeuren merk ik dat zeer veel mensen, en dat geeft niets want het is hobby, ook problemen hebben met digitaal dus wat dat betreft zie ik een gelijkenis.
hier wil ik het bij laten en ga weer lekker veel solderen en bouwen.

groetjes henry :mrgreen: :mrgreen:

Re: dynamo

Geplaatst: 01 feb 2010 23:33
door Wim Ros
Henrry, ik heb met geen woord gerept over problemen. Dat zijn jouw woorden.
Ik heb nu eindelijk een antwoord op een vraag die ik al jaren heb. Namelijk wat kost dat nu.
En dan ging het mij om de prijs van een gebruiker.

Mvg
Wim.

Re: dynamo

Geplaatst: 02 feb 2010 00:18
door fransstaal
Heren,

mag ik een technisch detail aan deze discussie toevoegen: een decoder stuurt de motor aan met Puls Breedte Modulatie, waardoor deze zijn mooie rijeigenschappen krijgt. Maar laat de hardware van het Dinamo systeem nu precies hetzelfde doen als de decoder, maar dan op elke uitgang van de blokkaart (de TM-H). Je kan de TM-H zien als acht aparte boosters plus decoders en dan op een printplaat.

Ook hierdoor zal een lok die mechanisch goed loopt, soortgelijke rijeigenschappen vertonen. Een lok met een decoder heeft wel als voordeel dat je lastregeling hebt, zodat bijvoorbeeld de lok bergop en bergaf even snel gaat. Maar ik vraag me af hoe reeel dat is? Ook in het grootbedrijf zal daar een snelheidsverschil merkbaar zijn!

Wie het rijden van analoge loks met Dinamo zelf aanschouwen wil, vraag ik ons te bezoeken op RAIL op 12, 13 en 14 maart in Houten. Je eigen analoge lok mag je meebrengen, zodat we kunnen laten zien wat Dinamo voor de analoge rijders kan doen.

Groet
Frans Staal
www.dinasys.nl

Re: dynamo

Geplaatst: 02 feb 2010 00:31
door Jos
Dank je Frans, dat geeft iets meer inzicht in het systeem (ben te lui om me er in te verdiepen :D )

Groetjes,
Jos

Re: dynamo

Geplaatst: 02 feb 2010 00:32
door Rob Fongers
Frans,
fransstaal schreef:Heren,

Een lok met een decoder heeft wel als voordeel dat je lastregeling hebt, zodat bijvoorbeeld de lok bergop en bergaf even snel gaat. Maar ik vraag me af hoe reeel dat is? Ook in het grootbedrijf zal daar een snelheidsverschil merkbaar zijn!
Wat heet reëel? Kijk wat ik hier (Fantasia) dus zie is dat een trein die bergop of af gaat, gewoon zijn snelheid houd. Als je deze situatie met een analoge trafo hebt zal de snelheid af of toenemen.
E.e.a ligt natuurlijk binnen grenzen welke bepaald worden door de kracht van de motor, de antislip van de loc en het vermogen wat op de baan staat waar uiteindelijk een einde van de mogelijkheden is. Dat is ook de reden dat bijv. op o.a. Spessart rampe, Geislinger steige en Taurernbahn extra locs worden ingezet om dat probleem te de baas te blijven.
Gelijk als bij een auto die met cruisecontrol rijdt die zal op topsnelheid ook snelheid verliezen tenzij je een wagen met extra power en snelheidsbegrenzing hebt. Bergaf gaat ie niet harder tot het moment komt dat de neerwaartse kracht groter is als het remvermogen van de motor en dan moet je of terug schakelen of remmen om die snelheid te behouden.

Kortom Cruise control is alleen van toepassing voor de normale omstandigheden met lichte stijgingen en dalingen, daarbuiten moeten er andere maatregelen worden genomen.

Grtzz Rob

Re: dynamo

Geplaatst: 02 feb 2010 12:12
door shoven
Maar wat kun je nu zelf doen aan een Dynamo systeem?
Is het eenvoudig om extra blokken, wissels enz toe te voegen of moet de leverancier dat doen?

En andere puntje zou voor mij zijn wat er gebeurt met de ondersteuning als deze mensen ermee ophouden? Is daar iets voor geregeld?
(dit geldt voor meer systemen hoor, is voor mij een reden om zoveel mogelijk open standaarden te kiezen)

Ik ben hier wel in geïnteresseerd om een beter beeld te krijgen van de mogelijkheden en onmogelijkheden van dit systeem. Het is voor mij een beetje de grote onbekende, maar wel interessant.

Re: dynamo

Geplaatst: 02 feb 2010 13:19
door Alex_is_lang
Ik ben zelf momenteel mijn basis set van dinamo die geassembleert is gelevert door Leon van Perlouit te bouwen naar een dinasys systeem.
Het is puur om alles in 1 centrale kast te hebben, gezien de baan niet zo al te groot gaat worden.
De printplaten soldeer ik momenteel zelf om uit te breiden.
Het principe van uitbreiden per 8 blokken (1x tm-H +cd16 voor de bezetmelding) is makkelijk doormiddel van dipswitch.
Zo is ook de om32 ( voor bv seinen) en de pm32 (voor de wissels ) met dipswitch op hun adres te zetten.
Via een configuratie programma is alles goed in te stellen.
Voor de bedrading wil ik de printmodules gaan verbinden met bandkabels.

Ben zelf niet zo'n elektronica ervaren, heb toch deze stap gezet om ook te leren.
De gebruikersgroep van Dinamousers is overzichtelijk bij vraag en antwoord.
In toekomst is de bedoeling om het mcc systeem te combineren met de huidige modules.
Waardoor alles in 1 systeem blijft.

Op de testbaan hebben de loks zowel met als zonder decoder niet echt veel verschil gegeven kwa rijden. Het is de tijd nemen om het fijnafstellen maar dat geld bij alle systemen.

Alexander

Re: dynamo

Geplaatst: 04 feb 2010 19:13
door henry
alexander,
het zou leuk zijn als jij ook foto's plaatst over jouw manier van werken met dynamo.
en mischien dat anderen dat ook willen doen.

groetjes henry ;) ;)

Re: dynamo

Geplaatst: 04 feb 2010 21:14
door Nico
@fransstaal en andere dinasys rijders

Gewoon een vraagje n.a.v. mijn nieuwschierigheid:

Een blok dat wordt aangedreven door PWM (pulsbreedtemodulatie) werkt goed op de motoren die op het blok staan, maar hoe zit dit met verlichte rijtuigen / motorrijtuigen?

LED verlichting zal bij PWM gaan dimmen, dus de verlichting zal werken zoals op een normaal analoog gestuurde baan (feller naarmate de trein sneller rijdt). Maar bij uitvoeringen met gloeilamp is dit toch een slijtageslag voor de gloeilamp?

mvg,
nico

Re: dynamo

Geplaatst: 04 feb 2010 22:56
door henry
beste nico,
ik kom net van frans af om nog wat in mijn kast te knoeien toen ik jouw berichtje zag,
ik weet niet of hij het nog red want hij staat op punt van het inpakken van koffers.
hij gaat een weekje op vacantie.
ik weet niet of je nog naar rail gaat volgende maand maar frans showt daar zijn nieuwe baan en je kunt hem daar alles vragen over dynamo.

groetjes henry

Re: dynamo

Geplaatst: 04 feb 2010 23:13
door Nico
Of ik op Rail ben weet ik niet, maar ik weet zeker dat ook andere mensen dan Frans mijn vraag kunnen beantwoorden ;)

mvg, nico

Re: dynamo

Geplaatst: 04 feb 2010 23:26
door Arnoud
henry schreef:beste nico,
ik kom net van frans af om nog wat in mijn kast te knoeien toen ik jouw berichtje zag,
ik weet niet of hij het nog red want hij staat op punt van het inpakken van koffers.
hij gaat een weekje op vacantie.
ik weet niet of je nog naar rail gaat volgende maand maar frans showt daar zijn nieuwe baan en je kunt hem daar alles vragen over dynamo.

groetjes henry
A.s. zaterdag is Leon Perlo in Bilthoven bij de HCCM.

Overigens werkt het blokgestuurde HCCM-systeem ook met pulsbreedte modulatie. Het systeem is alleen wat beperkter en heeft minder stappen. Voor de verlichting kon er een HF-signaal ingekoppeld worden.

Er is voor decoder/trein gestuurd rijden nog een voordeel en dat is dat je in tractie kan rijden. De decoders kan je per lok het gedrag instellen en de snelheid ijken zodat twee of meer loks optimaal kunnen samenwerken.

Mvg,
Arnoud

Re: dynamo

Geplaatst: 04 feb 2010 23:50
door fransstaal
Voor wie aanstaande zaterdag naar de HCC!m gaat: normaal zijn wij ook aanweizg, maar zoals Henry al opmerkte, zijn we een weekje op vakantie en moeten we deze gelegenheid voorbij laten gaan.

Leon is wel aanwezig, maar alleen met het Car System, niet met de treinbaan.

groet
Frans

Re: dynamo

Geplaatst: 04 feb 2010 23:55
door fransstaal
Nico,

de pulsbreedte modulatie en hoogfrequent verlichting werken prima samen, zowel voor de LEDs als lampjes. Het principe werkt zo, dat de "ruimte" tussen de rijpulsen opgevuld wordt door de hoogfrequent spanning. Dus als je een smalle puls hebt en daardoor langzaam rijdt, heb je een langere tijd de HF aan staan. Wordt de rijpuls breder, dan wordt de HF opvulling smaller. Het gevolg is dat de LEDs en/of lampjes altijd spanning hebben (die branden zowel op de PWM als op de HF), maar de motor alleen reageert op de PWM en niet op de HF.

Groet
Frans

Re: dynamo

Geplaatst: 05 feb 2010 00:02
door henry
frans,
hoe zit het dan met dat in tractie rijden
groet henty