Pagina 22 van 38

Re: Marelburg

Geplaatst: 08 dec 2012 11:54
door Richard1978
Zo, zo, meneer Domburg.
Dat ziet er niet verkeerd uit. :mrgreen:

Je hele baan ziet er overigens super uit.

Re: Marelburg

Geplaatst: 08 dec 2012 12:27
door shoven
Mooi Martin. Niks meer aan doen.

Re: Marelburg

Geplaatst: 08 dec 2012 12:42
door Ron
Idd. zeer mooi dus niets meer aan doen.

gr. Ron

Re: Marelburg

Geplaatst: 08 dec 2012 23:31
door bob vermeulen
mooie stoep.
Goede uitleg voor de kleuren, kunnen we gebruiken

mvrg Bob

Re: Marelburg

Geplaatst: 09 dec 2012 09:24
door Maurits71
Vondt die eerste stoep toch het mooiste zou opnieuw beginnen :lol: :lol: :lol:

nee gekkigheid, mee eens dat deze af is en vergeet even niet dat nu is het stoepje HET aandachtspunt, straks is het een onderdeel van het geheel en valt het veel minder op.

gr.

M.

Re: Marelburg

Geplaatst: 10 dec 2012 11:21
door Sweex
Gaaf!

Re: Marelburg

Geplaatst: 10 dec 2012 14:24
door Jeroen
Mooi gelukt hoor die stoep! Niks meer aan doen. Staat perfect. Hoppa BATS!

Re: Marelburg

Geplaatst: 10 dec 2012 18:26
door martindomburg
Bedankt voor de lovende woorden, mijn onzekerheid is ermee helemaal verdwenen. Deze stoep gaat het worden. Vanavond maar eens verder gaan met krassen :)

Groetjes

Re: Marelburg

Geplaatst: 11 dec 2012 11:56
door Doolemeister
Beste Martin,

Mooie vorderingen!
De laatste stoep is erg mooi.

Succes met krassen

Groet,

Arjan

Re: Marelburg

Geplaatst: 11 dec 2012 16:42
door michel
De laatste stoep is het mooist.
Ziet er gewoon toppie uit. ;)

Re: Marelburg

Geplaatst: 17 dec 2012 17:20
door martindomburg
Ben de afgelopen dagen tussen de werkzaamheden door even verder gegaan met een tweede stoepje:

Afbeelding

Gouden tip: Zorg dat je deksel op de verfpot goed afsluit voor je gaat schudden :shock: :lol:

Afbeelding

Het resultaat mag er zijn vind ik, als moet ik wel zeggen dat ik het krassen niet lang aaneen vol kan houden :| slaapverwekkend :mrgreen:

Ik ben nu met de lange stoep begonnen waarin ik een aantal asfaltlappen heb verwerkt. Dat zie je vaak in Duitsland. Stukken stoep die met asfalt zijn bedekt ipv stenen.

Afbeelding

Afbeelding

Al vraag ik me wel af hoe lang ik door ga met het stationsplein, ik krijg ook wel erg veel zin om de perrons te gaan bouwen en eindelijk weer eens te gaan rijden. Maar goed nog een weekje werken en dan 2 weken vakantie :D

Groetjes

Re: Marelburg

Geplaatst: 17 dec 2012 18:34
door patje
hey martin

het straat werk ziet er heeel goed uit
en dat krassen zal idd heel 1 tonig werk zijn en tijdrovend maar eind resultaat mag er zijn
en het rijden is zeker geen slecht plan hahahaha want alleen bouwen en niet rijden is ook miet leuk
en ik wil volgend jaar heel graag een keer komen kijken naar je baan en dinamo systeem en zal alvast een kwijlbakje meenemen
want elke keer als ik weer zie dat je update hebt gedaan ben ik heel erg nieuwsgierig wat je nu voor moois hebt gedaan
ik zou zeggen ga zo door n denk niet dat ik de enigste ben die er zo over denkt hahahah

greetz patrick

Re: Marelburg

Geplaatst: 17 dec 2012 23:17
door martindomburg
He Patrick,

gezellig, de koffie staat klaar :)

Zoals het er nu uit ziet zal Marelburg ook in 2013 vaak te zien zijn door het land.

Maar ik heb vanavond even een dikke 60 centimeter stoep gekrast en het hele stuk geschilderd en ik moet zeggen wederom een succesje behaald:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maar het meest trots ben ik wel op de stukken asfalt. In Duitsland zie je vaak dat er delen van de stoep zijn bedekt met asfalt ipv klinkers. Dit effect vind ik wel leuk en dat heb ik volgens mijn best mooi nagebootst:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Whaha het saaie deel is nu klaar. Hier komen nog wel een paar lantaarnpalen maar dat komt later als ik weer wat gespaard heb voor de aanschaf van leds.

De komende dagen ga ik nog wat verder krassen want volgende week wil ik eigenlijk wel weer eens een beetje gaan rijden en daarvoor moet ik eerst nog eea aan aanpassingen maken in de framewerk en electronica. De aanpassingen zijn verbeteringen en reparaties.

Groetjes

Re: Marelburg

Geplaatst: 17 dec 2012 23:54
door mikey
Dat ziet er zeker realistisch uit!!
Ga zo door ;)

Grz, Mike

Re: Marelburg

Geplaatst: 26 dec 2012 22:23
door martindomburg
Feliz Navidad :mrgreen:

Marelburg leeft nog maar de bouwer is na deze feestdagen wel wat aangekomen :lol: hiks.

Na een drukke maand met feestdagen en verjaardagen is er weinig tijd geweest voor de modelbaan maar daar komt nu verandering in met een goede 2 weken vakantie!!!!! heerlijk.

Het word hoog tijd dat ik de baan weer eens laat rijden en daar ga ik morgenavond dan ook mee beginnen. Allereerst ga ik de ruimte uitmesten en opruimen en daarna de baan weer installeren. Voordat er gereden kan worden heb ik nog wel wat aan te passen, zo komt er een serviceluik aan de rechterzijde en heb ik twee wissels en twee gebouwen electrisch aan te sluiten. Ook moet er een voorsein en een paar relais gerepareerd worden en moet ik wat aanpassingen maken aan de SP4 stabelisatieprints om inschakelstoringen te voorkomen.

Er si dus nog wel wat werk te verrichten maar dan kan ik wel eindelijk weer gaan rijden. Ik wil de baan graag gereed hebben voor het geval Marelburg word opgeroepen voor de beursgang. Er staat al weer eea op de planning voor 2013 :)

Niet geheel onbelangrijk is dat Marelburg volgende week word uitgebreid met een Piko G1206 loc in Husa uitvoering. Deze erg mooie loc gaat rangeerwerk verrichten in het station en mag hij de reinigingstrein gaan trekken bestaande uit een tomix en een reinigingswagen.

Nu denk je wat heb ik eraan, nou de aanpassingen en vooral het rijden zal weer live te zien zijn via de chatsite webcam van MC de Spoorstaaf. Ik hoor je al zeggen, leuk maar met die flut webcam zie ik helemaal niks. Nou daar is nu lekker verandering in gekomen. Ik heb vanaf vrijdag de beschikking over een stabiele wifi verbinding en nog beter: Een HD 1080p webcam met motioncapture. Hopelijk zal het beeld op de cam nu scherp en helder zijn zonder schokkerige beelden.

Er gaat dus weer eea gebeuren, hoe het verder gaat met de scenery, wees niet gevreesd. Dat gaat gewoon door. Zodra alles weer rijd pak ik dat wederom op. Er is al een bestelling geplaatst bij ledbaron voor een lading Led's zodat ik verder kan gaan met o.a. lantaarnpalen en verkeerslichten :)

Zat te doen dus..... word vervolgt

Groetjes Martin

Re: Marelburg

Geplaatst: 27 dec 2012 20:03
door shoven
Hee, die MC de Spoorstaaf zie ik vaker langskomen. Is dat een nieuw cluppie of hoe zit dat?
Ik zag hem nog niet in de rubriek Verenigingen.... :mrgreen:

Re: Marelburg

Geplaatst: 27 dec 2012 22:01
door martindomburg
MC de Spoorstaaf is een klein modelspoorders clubje ontstaan uit vrienden via de chatsite en een watsapp groepje. We hebben nu ongeveer 6 leden maar dat mogen er altijd meer zijn natuurlijk. Het is (NOG) geen officiele club maar wat niet is kan nog komen 8-)

Vandaag de nieuwe aparatuur geinstalleerd. De Wifi verbinding is verbeterd en ook de webcam geeft mooi beeld. Alleen nu blijkt dat de webcam provider waarmee ik de beelden op de chatsite stream de kwaliteit niet aankan tenzij ik er dik voor betaal.... We gaan weer verder zoeken naar een oplossing 8-)

Groetjes

Re: Marelburg

Geplaatst: 28 dec 2012 19:28
door martindomburg
Met dank aan Vincent Bogers heb ik vandaag de beschikking gekregen over een goede internetverbinding en daarbij een goede webcam stream op de website. Ik ben overgestapt op een andere stream provider waardoor de beelden nu scherper en sneller zijn en niet onbelangrijk: reclamevrij.

Vanavond ga ik starten met de aanpassingen en de webcam zal ik daarbij actief gebruiken in de hoop wat feedback van kijkers te krijgen zodat de cam goed en prettig werkt op de chatsite als de baan gaat rijden binnenkort. Ik denk dan voornamelijk aan grote en positie van de viewer en de posities van de cam. Ik heb de camera voorzien van een lang snoer zodat ik deze op verzoek over de baan kan verplaatsen in een radius van 2 meter.

Gaat de goede kant op :)

De webcam is te zien op de chat van MC de Spoorstaaf op www.martinenellen.nl

Groetjes

Re: Marelburg

Geplaatst: 30 dec 2012 21:12
door martindomburg
Tijd voor een kleine update:

De electrische aanpassingen zijn gereed. In totaal weer een hele OC32 uitbedraad onder de baan. Alles aangelegd voor het stationsgebouw, hotel, seinhuis en eettentje. De straatverlichting en de verkeerslichten komen later wel :) Daarvoor moet eerst een 8e OC32 aangeschaft worden.

Ook de beide nieuwe sporen zijn bedraad en gereed, nu nog een koppeling met de depotmodule waar zich twee vrije blokuitgangen bevinden en dan de boel in gaan regelen. Ik verwacht dat dinsdag de eerste locomotieven zullen gaan rijden op het hernieuwde Marelburg.

Alle sis natuurlijk live te volgen via de verbeterde camfunctie :)

Groetjes en alvast een fijn einde van 2012

Re: Marelburg

Geplaatst: 31 dec 2012 14:24
door bob vermeulen
Lekker bezig Martin,

Zo kom je de tijd wel door. Ja terug melders daar kan je er niet genoeg van in je baan hebben om later allerlei mooi truck uit te voren met het trein bedrijf.

goede berichten dat je nog wat te bouwen hebt in de toekomst :mrgreen:

mvrg Bob

Re: Marelburg

Geplaatst: 04 jan 2013 09:52
door martindomburg
Iedereen de beste wensen!!!!

Inmiddels zijn we op Marelburg weer een stuk verder. De afgelopen dagen was op de webcam te zien dat de baan inmiddels weer operationeel is. Het traditionele "roestrijden" brengt nog wel wat kopzorgen met zich mee maar dat ben ik inmiddels wel gewend. Al meteen kreeg ik te maken met slijtage problemen zoals draadbreukjes en defecte relais maar langzamerhand word het er alleen maar beter op.

Vandaag en morgen ga ik verder met het goed laten rijden van Marelburg en intussen begin ik met het aanbengen van de perrons. Hierover later meer want:

Marelburg is gevraagd voor Rail 2013 !!!!

Je begrijpt dat ik zeer vereert ben om met mijn broeder de baan mee te nemen naar neerlands grootste modelspoorevenement.

Maar dan heb ik nog maar een anderhalve maand de z=tijd om een beste waslijst af te werken 8-) Teveel om op te noemen maar we zullen zien hoever we komen. De volgorde van aanpak is:

1. Goed laten rijden van de dienstregeling
2. aanbrengen frames van het perrons
3. aanvullen van het stationsplein
4. aankleden perrons en stationsplein
5. beursklaar maken van de baan.

Hoever ik hiermee zal komen en in welke vorm dat zal de tijd ons leren. Wat zeker staat is dat punt 1 het belangrijkste is en punt 5 vanaf begin februari de hoofdtaak zal zijn.

Word dus absoluut vervolgt :)

Groetjes

Re: Marelburg

Geplaatst: 04 jan 2013 10:03
door bob vermeulen
Martin,

Dat is leuk nieuws en zoals je al zij een mooie gelegenheid je baan weer sneller te optimaliseren.

Provisiat

mvrg Bob

Re: Marelburg

Geplaatst: 04 jan 2013 10:22
door mdedeugd
martindomburg schreef:
Marelburg is gevraagd voor Rail 2013 !!!!

Je begrijpt dat ik zeer vereert ben om met mijn broeder de baan mee te nemen naar neerlands grootste modelspoorevenement.


Groetjes

Hallo Martin.

Van harten Gefeliciteert. ;)
Ik ben echt super blij voor jou en je broer.
Die heeft trouwens ook al zo,n prachtig baan plan klaar.

Martin de Deugd

Re: Marelburg

Geplaatst: 04 jan 2013 12:02
door Wim
Beste Martin,

mooi gegeven dat je daarvoor gevraagd wordt!
Dat wordt, als ik de puntenlijst zo lees nog een uitdaging.

Gefeliciteerd.

Zal mij eens verdiepen in Rail 2013, want nu zegt mij dat niets.... :o

Re: Marelburg

Geplaatst: 04 jan 2013 17:47
door martindomburg
Avond,

Nou de dienstregeling op Marelburg werkt goed. Ik ben erachter gekomen dat de Brawa Ludmilla met N045 een beetje raar gedrag vertoond. Alsof de decoder eventjes op hol slaat. Die gaan we binnenkort eens resetten.

Ik heb de frames voor de perrons gezaagd. Omdat er best veel torsie zit in de module bij het kantelen heb ik afgezien van een gipsen perron omdat die los kan komen of kan barsten. In plaats daarvan heb ik een vuren late gehaald van 26mm breed en 8 mm hoog. Dit is even hoog als het stationsgebouw en precies breed genoeg om de sporen op te vullen:

Afbeelding

Afbeelding

Op de laaste foto zie je een rechthoek afgetekend, hier komt een bewegend waterkolom.

Nu zit ik nog met twee dilemma's en ik hoop wat hulp van de lezers te krijgen:

Ga ik voor een zandperron of een asfaltperron. Zandperrons stralen echt nostalgie uit en met de stomers is dat een mooi gezicht. Alleen leeft Marelburg in tijdperk V met een enorme knipoog naar tijdperk III en toen zag je ook al geasfalteerde perrons. (beetje zoals bij Duisburg-Beksheim van flyboy Jeroen.

Ik zit dus met een klein cosmetisch dilemma en hierbij moet ik ook nog een keuze gaan maken tussen een overgang of een tunnel of een brug van perron 1 naar perron 2.

Er komt geen overkapping

Graag jullie meningen hierover?

Groetjes