Pagina 3 van 40

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a.

Geplaatst: 29 feb 2020 20:38
door Folkert van Wijk
Dank heren.

Loodsje is nog niet helemaal klaar, zal binnenkort eens wat foto's maken.

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a.

Geplaatst: 07 mar 2020 10:34
door Folkert van Wijk
Bij deze het locloodsje.
De onderdelen zijn klaar, maar de fundering, de wanden en het dak zijn nog los.
Uiteindelijk komt er nog licht in en zal er hier en daar nog wat groene aanslag en mos bij opkomen, ook ga ik -als hij er staat- de wanden van onderen nog wat poederen met de kleur van de grond waar hij op staat.

Afbeelding

Afbeelding

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a.

Geplaatst: 07 mar 2020 10:53
door Folkert van Wijk
Oh ja, om de binnenkant wat aan te kleden heb ik wat machines geplaatst.
Ik had nog wat H0 spul liggen. Eigenlijk de verkeerde schaal, maar ik dacht als je grote dingen maakt en repareert zoals een E-loc dan kan je wel wat oversized apparatuur gebruiken...

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a.

Geplaatst: 07 mar 2020 14:11
door Wim H
Dat is een mooi loodsje geworden Folkert! Mooie kleuren ook. Ik ben benieuwd naar de andere gebouwen die je nog in de planning hebt :)
Groet, Wim

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a.

Geplaatst: 07 mar 2020 16:39
door traiNiac
Hijnziet er heel leuk uit Folkert, zeker in vergelijking met de oorspronkelijke loods van Kibri. Ook leuk dat stopsein op de deuren

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a.

Geplaatst: 07 mar 2020 21:28
door Nico Essers
Mooie locloods Folkert, bepaald meteen de sfeer op je baan.

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a.

Geplaatst: 27 mar 2020 23:34
door Schachbrett
Hallo Folkert,

Ziet er heel rustiek en sfeervol uit.
Mooi werk man.

Gr Chris

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a.

Geplaatst: 15 apr 2020 22:17
door Folkert van Wijk
Bij deze maar eens een update van ons baantje.

Afbeelding

Bezig om de tussenschotten te maken die als steun voor het spoor, de wegen, en het landschap moeten gaan dienen.
Ik laat het vloeiende verloop van het spoor mijn lijdraad zijn.
Wat inhoud dat ik maten opneem en aan de hand daarvan de schotten zaag zodat deze precies het spoor ondersteunen waar het nu loopt, meestal moet ik na de eerste keer nog twee a drie keer met de decoupeerzaag nog wat corrigeren waarna ik pas de opening in het midden zaag.
Ik wil er nog aan beide zijden van de stuwdam één maken, waarna ik alles vastzet en verder kan met het leggen van kurk.

Ook heb ik van karton de contouren van de bergen uitgeknipt en er tijdelijk opgezet.
Dit geeft samen met de tussenschotten een mooi beeld van hoe het kan gaan worden.
Het huisje links achter staat er slechts voor de het beeld en dat wordt later een veel kleiner stationnetje.

Het karton wordt dan uiteindelijk hout dat aan de zijkanten dicht is en aan de achterkant open.

Voor de eerste bekleding van de bergen ga ik een combi van XPS en (waarschijnlijk) de Noch Landscape Crepe Paper gebruiken
Een uitdaging wordt het om de typische steile, verticale rotsstructuur van de bergen rondom Lauterbrunnen na te maken.
Hiervoor ga ik naast gips-gietsels ook boombast gebruiken dat van zichzelf al een fijne gelaagde structuur heeft.
Ik heb boombast al eens eerder voor rotsen gebruikt en wil dat nu weer gaan doen.

Maar na het leggen van het kurk eerst de diverse aansluitingen en bedradingen....
De losse rails die vooraan liggen krijgen nog hun plekje, en de lange rechte stukken is de weerbarstige flexrails die ik later met gepaste overredingskracht definitief op hun plek lijm en met een minimaa schroefje hier en daar tot buigen dwing...

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a.

Geplaatst: 16 apr 2020 14:02
door Hans
Hallo Folkert,

Dat ziet er allemaal goed doordacht en goed gemaakt uit.
Erg mooi.

m.vr.gr.

Hans

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a.

Geplaatst: 17 apr 2020 07:15
door Nico Essers
Wordt een leuk baantje Folkert, je bent goed bezig.

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a.

Geplaatst: 21 apr 2020 15:20
door MarcoTrix
Dat stenen randje ziet er beslist niet slecht uit rondom de locloods. Het wordt vaker bij houten gebouwen gedaan, om het hout vrij te houden van de vochtige grond. Ik vind het een leuke opzet voor een kleine baan, daar zitten zeker veel mogelijkheden in.

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a.

Geplaatst: 21 apr 2020 20:20
door Schachbrett
Hallo Folkert,

Mooi werk laat je zien!
Ziet er erg leuk uit dat lokloodsje met die stenenrand.

Gr Chris

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a.

Geplaatst: 21 apr 2020 21:44
door Folkert van Wijk
Afbeelding

Inmiddels zitten de belangrijkste spanten/tussenschotten er in.
Nu kan ik de trace's vastschroeven en er kurk op gaan leggen.

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a.

Geplaatst: 22 apr 2020 07:35
door brendo
Even niet alles gevolgd op het forum maar dit wordt mooi Folkert. Ĺeuke baan met goed doordachte ideeën, ook de weatering gaat helemaal goed komen. Misschien een idee; tussen de spanten en banen kun je ook werken met gaas welke je kunt vast nieten of met een lijmpistool kunt fixeren. Het is goed stevig en makkelijk in vorm te buigen, ook voor steile hellingen. Daarover doe je gips stroken in combi met rotsblokken. Boomschors heb ik geen goede ervaring mee en vindt het voor N iets te grof en slecht bewerkbaar.

Succes en ben benieuwd naar het vervolg!

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a.

Geplaatst: 22 apr 2020 16:35
door Folkert van Wijk
Waarschijnlijk wordt het een mix van gaas (heb ik nog ergens) en crepe.
Voor de schors heb ik een lijm nodig die een beetje ruimtes overbrugt/opvult en ik denk dat die beter op de crepe gaat houden.
De schors die ik heb heeft best een fijne structuur waarmee ik hoop het verticale van de Lauterbrunnen bergen mee weer te kunnen geven.

Afbeelding

Ik zal eerst wel eens een test stukje gaan maken...

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a.

Geplaatst: 25 apr 2020 22:01
door Folkert van Wijk
Alle kurk is geplakt, en de uitsparingen voor de ondersteboven wisselaandrijvingen zijn geboord en gezaagd.

Nu heb ik twee vraagjes
1 Is het een goed idee om de kurk eerst te verven voor ik de rails er op vast zet?
2 Wat doe ik met al die zilverkleurige onderkanten van de wisselaandrijvingen die nu zo mooi egaal met de ondergrond gelijk liggen?
Ik dacht er voorzichtig een papiertje over te plakken zodat ik er later veilig verf ballast en anders strooisel over kan doen. Is dat een plan?

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a.

Geplaatst: 25 apr 2020 22:31
door fenix
Hallo Folkert,

tav je 2e vraag, Dat papiertje er overheen kan best. Wel goed opletten, het rode palletje van de wissel (in ieder geval bij mijn 2 exemplaren hier) steekt iets boven de aandrijving uit. Zorg dat dat vrij kan blijven bewegen en dat er geen grit, lijm of ander spul in het schuifje kan komen en ook niet bij het rode palletje kan binnendringen.

Fenna

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a.

Geplaatst: 26 apr 2020 05:43
door traiNiac
Hallo Folkert,

De kurk verven is niet nodig, de ballastlaag schijnt niet door. Het enige voordeel is dat het kurk geen water opzuigt als je de ballast vernevelt. Ik plakte vroeger een stukje tape over de wisselaandrijving, waarbij ik een klein stukje papier aan de rand van het tape plakte ter hoogte van het palletje. Papier heeft als nadeel dat het vocht opzuigt en dat kan gaan bobbelen of erger nog, je wissel onvoldoende beschermen tegen het vocht bij het aanbrengen van het ballast.

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a.

Geplaatst: 26 apr 2020 09:25
door brendo
Hoi Folkert,
Wat betreft je vragen: wat Harry al schreef is kurk schilderen niet nodig. Als de wissel is gelegd met de uitsparing voor de aandrijving, gebruik ik dun blik of dun kunststof. (b.v. die dunne glasplaat wat je in bouwdozen vindt) De kunst is om het egaal te krijgen met het totale oppervlak. Als het eenmaal goed is kun je ballasten. Mijn voorkeur is om het blik/kunststof apart het ballast erop te doen. Leg het dan weer in de baan en doe iets grind over de naden. Bij storing wip je het blik/kunststof uit je baan en kun je de aandrijving repareren. Gebruik geen papier als je gaat bewerken met lijm, water etc.

n.b. denk aan extra ruimte voor je aandrijving zodat je deze makkelijk vanaf je wissel en uit je baan kunt halen. :ugeek:

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a.

Geplaatst: 26 apr 2020 09:59
door Folkert van Wijk
Oké dank jullie wel.
Niet schilderen scheelt weer een tussenstap.
En iets over de aandrijving is dus wel fijn.
Maar geen papier!

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a.

Geplaatst: 26 apr 2020 10:07
door Folkert van Wijk
Ga ik nu dus een nieuwe fase in en kan ik nu dus draadjes solderen en de rails voor het laatst (als het goed is) gaan leggen en vastlijmen...

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a.

Geplaatst: 26 apr 2020 11:08
door brendo
Oh ja Folkert, rails apart lijmen is niet persé nodig. Hier en daar fixeren met dubbelzijdig tape en in bochten met met een knopspeld vastzetten. Dan ballast erop en verlijmen op de bekende manier. Na droging zit alles goed op de plek vast. Kun je weer een fase overslaan. :D

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a.

Geplaatst: 26 apr 2020 12:21
door Folkert van Wijk
Hm, heb net een potje boekbinders lijm gescored….
Verder is zo'n beetje alles een bocht op mijn baan, en de flexrails zijn nogal rechtlijnig (lees stug) en hebben wel wat fixeren nodig.
O ja knopspelden blijven in kurk en multiplex denk ik niet zitten.

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a.

Geplaatst: 26 apr 2020 16:08
door brendo
Als knopspelden niet wil kun je het ook met kleine kruisschroeven de rails vastzetten tussen de bielzen.
Vervolgens ballasten, drogen en schroeven eruit. Kleine schroefgaatjes weer iets opvullen.

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a.

Geplaatst: 26 apr 2020 17:09
door Wim H
Aan de andere kant is er niks mis met het vastlijmen van de rails. Ik doe dat met contactlijm. Dat hecht onmiddelijk. Nadeel is dat je het dan ook in 1 keer goed moet leggen, want corrigeren lukt niet.
"Elk voordeel heb se nadeel" (zeer vrij naar een bekend nederlands filosoof... ;) )
Groet, Wim