Pagina 27 van 38
Re: Marelburg
Geplaatst: 27 jan 2013 21:54
door matthew
Ziet er goed uit Martin. Alleen die hoge struik vind ik persoonlijk iets te hoog (of is dit gezichtsbedrog?). Misschien het struikgewas te minderen richting het station en overgaan op een hekwerk met wat licht onkruid? Verder is het totaalplaatje prachtig!
Groetjes,
Matthew
Re: Marelburg
Geplaatst: 27 jan 2013 22:08
door martindomburg
Ben het er wel meer eens. Ik denk dat ik de boom plat ga leggen
Groetjes
Re: Marelburg
Geplaatst: 27 jan 2013 23:26
door martindomburg
Ik heb toch de boom maar even plat gelegd en zo is het effect een stuk beter vind ik zelf. Ik heb de struik op een wilderige manier door laten lopen tot het plantsoentje. Zo heb ik een mooie afscheiding tussen de parkeerplaats en het perron. Het plantsoentje ga ik nog eens rustig naar kijken. Zo vind ik het struikgewas wel eventjes voldoende. Na afloop heb ik wel alles een laagje haarlak gegeven om te voorkomen dat er straks stukjes struik over de baan waaien
Tips zijn welkom, ik wilde een struikgewas afscheiding van het perron, hopelijk heb ik dat zo goed nagebootst.
De voorste deel lijkt een beetje smerig maar dat komt door de witte houtlijm, die is nog niet opgedroogd. Of het allemaal mooi opdroogt is een tweede, dat zullen we morgenavond weten
Groetjes
Re: Marelburg
Geplaatst: 27 jan 2013 23:41
door Jeroen
.......door laten lopen tot het plantsoentje
Plantsoentje, jongeh!!!
Re: Marelburg
Geplaatst: 28 jan 2013 08:50
door Maurits71
ik zou er toch nog een boom tussen doen, tenzij het net geknipt en geschoren is natuurlijk. ( zet er dan zo'n traktor naast met een lange arm en de maaier er aan )
Re: Marelburg
Geplaatst: 28 jan 2013 09:17
door Michiel
Martin, ik lees je draadje met veel belangstelling en bewondering mee. Technisch en inkleding doe je met zorg en doe je goed. Alles zit goed, alles oogt mooi, behalve die laatste struikjes. Ik vind dat deze helemaal niet overeenstemmen met de zorg en de "look" van je baan tot nu toe.
Persooonlijk zou ik zeggen, gooi dat ijslands mos en dat roze en witte spul weg, en gebruik ander materiaal dat veel "echter" en natuurlijker overkomt. Ik zou het jammer vinden indien je zou doorgaan met dit soort struikjes. Probeer eens een andere techniek en andere materialen uit op een plankje met wat gras op. Ik denk dat je heel snel veel beter gaat vinden.
Sorry, maar ik geef dit maar mee als mijn persoonlijke mening. Hoe dan ook, welke keuze je ook maakt, ik blijf de bouw van je baan met plezier verder volgen. Succes!
Re: Marelburg
Geplaatst: 28 jan 2013 09:37
door Dompie
Geweldig
Dit ziet er perfect uit zeg.
Groetjes
Johan
Re: Marelburg
Geplaatst: 28 jan 2013 09:50
door martindomburg
Michiel schreef:Martin, ik lees je draadje met veel belangstelling en bewondering mee. Technisch en inkleding doe je met zorg en doe je goed. Alles zit goed, alles oogt mooi, behalve die laatste struikjes. Ik vind dat deze helemaal niet overeenstemmen met de zorg en de "look" van je baan tot nu toe.
Persooonlijk zou ik zeggen, gooi dat ijslands mos en dat roze en witte spul weg, en gebruik ander materiaal dat veel "echter" en natuurlijker overkomt. Ik zou het jammer vinden indien je zou doorgaan met dit soort struikjes. Probeer eens een andere techniek en andere materialen uit op een plankje met wat gras op. Ik denk dat je heel snel veel beter gaat vinden.
Sorry, maar ik geef dit maar mee als mijn persoonlijke mening. Hoe dan ook, welke keuze je ook maakt, ik blijf de bouw van je baan met plezier verder volgen. Succes!
Toen ik vanochtend het resultaat zag vond ik het zelf ook wat flauw aanzien. Ben der niet helemaal happy mee. Ik zit eraan te denken om de struiken af te kappen bij het hekwerk van het hotel
Het deel achter het perron wat chiquer op te vullen. Ideeën iemand?
De zeeschuim vind ik zelf wel mooi ogen. Waarmee kan het mooier volgens jou Michiel?
Re: Marelburg
Geplaatst: 28 jan 2013 11:13
door Jeroen
Ben het niet met Michiel eens.....
Je maakt het perron wat viezig, gras erop, onkruid tussen de sporen wat zijn climax vindt achter de sporen bij de stootblokken.
Of bedoelt Michiel wellicht dat het park vs. dit stukkie een te groot contrast is? Dan heeft ie wel gelijk. Maar de spoorwegen in Duitsland houden niet zo van 'plantsoendienst', om het maar netjes te zeggen.
Het rommelige heeft juist wel wat, en de materialen vind ik ook prima. Bijna te kleurrijk, maar dat is wel eens vernieuwend....
J.
Re: Marelburg
Geplaatst: 28 jan 2013 11:25
door bob vermeulen
Hallo Martin,
Heb ook naar je beplanting gekeken en het eerste wat Michiel dacht dacht ik ook. Het is niet wat je verwacht aan kleuren bij een DB baan. Dit zijn meer de kleuren bij een station in de hooglanden van Wales / Schotland waar je wel brem en andere gekleurde struiken heb. Het contras met de egale groene vlaktes rond de huizen en de plantsoenen moet je dan ook aanpassen aan deze vorm van weelderige begroeingen lijkt mij ven dan zal het er ineens heel anders uit gaan zien zodat je een harmonische begroeiing krijg op je baan.
Neemt niet weg dat ik ook de reactie van Jeroen kan volgen het is eens wat anders en een vernieuwende weg inslaan kan ook helemaal geen kwaat.
Ik vind het persoonlijk mooi.
Bob
Re: Marelburg
Geplaatst: 28 jan 2013 11:53
door martindomburg
Jeroen heeft een punt. Wat niet vergeten mag worden is dat het hotel en treurwilg krijgt, het plantsoentje denk ik grove begroeiing met onkruid. Iig slecht onderhouden en in het park kan ik ook wat van deze struiken plaatsen met lichte begroeiing. Ik wil geen strakke park nabootsen maar een realistische.
De rode accenten zijn besjes trouwens
Ik laat dit wel even zo zitten, kijken hoe het er uit ziet met een onkruid rijk plantsoen en wat struikjes in het park. Moet natuurlijk de bomen van het park niet vergeten.
Groetjes
Re: Marelburg
Geplaatst: 28 jan 2013 12:01
door René
De struiken achter de stootblokken vind ik wel goed en mooi gelukt eigenlijk. De dunne strook langs het perron zou ik veranderen.
Re: Marelburg
Geplaatst: 28 jan 2013 12:40
door Jeroen
Niks meer aan toe te voegen!
Re: Marelburg
Geplaatst: 28 jan 2013 13:57
door Overdijk
Ik zou persoonlijk de strook langs het perron, iets lager maken. Aan die kant zal eerder af en toe gesnoeid worden, dan achter de stootblokken.
Re: Marelburg
Geplaatst: 28 jan 2013 16:38
door Sweex
Hoi Martin,
Hoe heb jij de ontbrekende bielzen nog onder je sporen gekregen voordat je hebt geballast? Nadat ik m'n spoor had vastgelijmd (heb jij ook toch?) kreeg ik de extra bielzen er niet meer goed onder. Ben benieuwd hoe jij dat doet!
.Michiel.
Re: Marelburg
Geplaatst: 28 jan 2013 20:40
door maarten
Ik ben het gedeeltelijk eens met de verschillende reageurs hier boven. De kleurstelling van je struiken is iets wat je niet veel ziet, true. Maar het is in mijn ogen wat teveel van hetzelfde, er zit (te) weinig groen in. Waar je ook kijkt in de natuur, niet alles bloeit even uitbundig en ook niet gelijktijdig.
Wat ruwe niet- of slecht onderhouden bossages zouden moeten zijn (denk ik?), lijken door de Marelburgse hovenier wel met een laser-uitlijn-apparaat op aflopende hoogte gesnoeide struiken te zijn, er zitten geen uitschieters in, dat vind ik jammer.
Maar alle lof hoor! Ik bedoel het opbouwend, niet om af te kraken.
Re: Marelburg
Geplaatst: 28 jan 2013 21:03
door martindomburg
Bedankt voor de vele reacties!! Absoluut niet afkrakend, ik heb hier juist veel aan. Een paar eye-openers ertussen en je gaat er ineens anders tegenaan kijken.
Ik heb besloten om de bossage terug te brengen tot achter de stootblokken naar de schutting van het hotel toe. Hoe ik het deel achter het perron in ga vullen.... Daar gaan we later wel een keertje naar kijken. Gezien mijn best wel drukke agenda en het feit dat er nog 4 weken te gaan zijn naar RAIL wil ik de rote verbouwing staken en me bezig houden met het rijden en betrouwbaarder maken van marelburg.
Ik heb vanavond de gebellaste delen voorzien van en aantal kleutjes. Na de rail ontdaan te hebben van overtollige ballastdeeltjes heb ik de rails opnieuw behandeld met de rostbruin in de airbrush. Omdat het dan allemaal meteen erg roestig uit komt te zien heb ik daarna een zwarte nevel aangebracht over het geheel. Met de roestbruin en zwart heb ik ook meteen de perronwanden onder handen genomen. Na het drogen heb ik met een witte dry-bush de diverse bielzen een highlight gegeven.
De reden waarom ik nu stop met het ballasten en groenen is omdat ik merk dat als ik teveel tegelijk wil ik de details niet kan zien. Daarom wil ik vanaf heden me gaan richten op de vierkante centimeter. Dus stukje voor stukje, ik hoop dan een mooier resultaat te krijgen dan het nu al is
Groetjes
P.s.: De bielzen die snij ik in 3 stukken. Eerst smeer ik de lege stukken in met hobbylijm, dan leg ik het middenstuk op zijn plek tussen de rails en schuif ik de uiteinden onder de rail.
Re: Marelburg
Geplaatst: 28 jan 2013 21:58
door Doolemeister
Beste Martin,
Mooi zo die struiken, het was wat overdadig in een eerder stadium.
De baan betrouwbaar maken qua rijden gaat je zeker lukken.
Groet,
Arjan
Re: Marelburg
Geplaatst: 28 jan 2013 22:30
door j-eroen
Die struiken zien er erg mooi uit. strak werk.
Re: Marelburg
Geplaatst: 09 feb 2013 17:57
door martindomburg
Er is al weer even geen update geweest maar vandaag is er weer wat werk vezet. Lang op de verlanglijst voor Rail was de aanbreng van bovenleiding op het paradespoor.
Vandaag heb ik de portalen en rijdraden aangebracht op het paradespoor. De bovenleiding is van Viessmann en laat zich enorm makkelijk plaatsen. De uithangers en rijdraden heb ik gefixeerd met een extra druppel secondelijm.
Later als ik hier met de scenery aan de slag ga worden de masten verweerd
Mooi geheel zo, de tunnelportalen heb ik ook ingeknipt inclusief isolatoren op de rijdraden. Het geheel heb ik getest en de pantograven lopen mooi over de draden heen. Later ga ik de rijdraden doortrekken door het schaduwstation en dan kunnen de e-locs met panto's omhoog rijden.
Morgen wil ik de tunnelportalen voorzien van draagconstructie en vastlijmen op de plaat. Van de week begin ik met het beursklaarmaken van de baan. Voor de baan langs komt een plaat over de breedte tot de depotmodule waarop ik thuis een keyboard kan leggen maar op de beurs als informatieplatform kan fungeren. En meteen als afstandshouder dat bezoekers niet te dichtbij komen en de portalen meetrekken
na montage van de plaat doe ik de zijkanten schilderen en voorzie ik de onderzijde van een stuk doek om de schragen te verbergen.
Groetjes
Re: Marelburg
Geplaatst: 09 feb 2013 20:38
door shoven
Mooi man.
Alleen... zit dat spul niet in de weg bij het ballasten?
Re: Marelburg
Geplaatst: 09 feb 2013 20:45
door martindomburg
shoven schreef:Mooi man.
Alleen... zit dat spul niet in de weg bij het ballasten?
Het mooievan viessmann. Je kan de paaltjes uit hun voeten schuiven als het moet.
Groetjes
Re: Marelburg
Geplaatst: 09 feb 2013 22:15
door michel
Mooie foto's Martin van de masten met bovenleiding ziet er goed uit.
Re: Marelburg
Geplaatst: 10 feb 2013 00:37
door Hookies
Loopt de bovenleiding bij het rechterspoor op foto 4 wel goed? Het lijkt net alsof deze helemaal aan de zijkant zit. Bovenleiding ziet er verder wel tof uit zo. Lees ik nou goed dat je in het schaduwstation ook bovenleiding gaat toepassen? Waarom maak je niet ergens vlak voordat de treinen op de hoofdbaan komen panto-vangers. Scheelt je een hele hoop werk en kosten.
Mvg,
Martin
Re: Marelburg
Geplaatst: 10 feb 2013 08:45
door martindomburg
Goed gezien man, zal er vanmiddag eens naar gaan kijken
Op je vraag over de panto vanger. Mijn schaduwstation is vrij laag met een maximale hoogte van 45 mm. WIl je panto's vrij uit laten steken moet je minimaal 70 mm speling hebben.
Groetjes