Pagina 28 van 265
Re: Sjaaks nieuwe baan
Geplaatst: 02 mar 2011 14:18
door Hookies
Volgens de factuur heb ik type 229020. Is dat dan de versie met baandam? In elk geval maakt hij de bedding zo'n halve cm breder aan beide zijden en daar ging het mij om.
Re: Sjaaks nieuwe baan
Geplaatst: 02 mar 2011 14:28
door H@Ns
Martin,
nee, je hebt de 229010 net als de andere heren.
Hans
Re: Sjaaks nieuwe baan
Geplaatst: 02 mar 2011 14:43
door Krab
Oei als dat maar dan goed gaat met Fleischmann Rails
mvg Sjaak
Re: Sjaaks nieuwe baan
Geplaatst: 02 mar 2011 16:26
door Hookies
Wel even geprobeerd hoor, maar dan zonder ballast. Gaat prima. Ik zal alleen de ballast die op de piccolorail tussen de spoorstaven komt, weer weg moeten halen. Stofzuiger met pantykousje doet straks wonderen. En als het echt niet goed gaat, dan krijgt Hans hem terug (aangezien je toch meeleest...).
Re: Sjaaks nieuwe baan
Geplaatst: 02 mar 2011 16:30
door Krab
Hookies schreef:Volgens de factuur heb ik type 229020. Is dat dan de versie met baandam? In elk geval maakt hij de bedding zo'n halve cm breder aan beide zijden en daar ging het mij om.
Hoi Martin ,
heb net even gekeken voor je hoe het met een Fleischmann rails met bedding is
en het is goed volgens mij er komt ongeveer aan elke kant 5 a 7 mm ballast neer .
Het borsteltje veegt tussen de rails het goed schoon .
mvg Sjaak
Re: Sjaaks nieuwe baan
Geplaatst: 02 mar 2011 16:37
door Hookies
Top voor het testen met een Piccolorail Sjaak. Je hebt me helemaal gerustgesteld, al was ik nog niet echt ongerust. Is precies de breedte die ik graag zie. Nog even goed nalezen over het aanbrengen en dan kan ik na een testje (volgende week) aan de slag met de vrije banen. Voor de stationssporen moet ik nog even wachten, want ik wil daar nog wat dingetjes tussen de rails plaatsen.
Mvg,
Martin
Re: Sjaaks nieuwe baan
Geplaatst: 02 mar 2011 20:20
door Krab
Hoi ,
ben al verder aan het experimeten geweest met de schotterhulp .
Ook met de lijm 1deel houtlijm 3 delen water en een drupje afwasmiddel .
Maar zag dat dat toch net iets te veel water is .
Hieronder een foto waarop te zien is dat het wel heel donker tegen over de droge ballast .
Als erna met een zachte kwast het af veegd zie het er zo uit .
De zijkant heb ik naast de bielzen afgeveegd , deze foto is met flitslicht genomen .
En van de zijkant ziet het er zo uit .
Is nog een heel gedoe en raad iedereen aan het eerst goed te oefenen op een stukje proefrails .
De kleur bevalt me wel voor het station maar voor de vrije baan moet het een stuk lichter zijn .
Morgen eens kijken als het droog is hoe het er dan uitziet .
mvg Sjaak
Re: Sjaaks nieuwe baan
Geplaatst: 02 mar 2011 21:55
door spoor65
Sjaak,
Enige dagen weinig leestijd gehad, maar man, hier heb je een mooie demo gegeven, van een hulpje waarvan ik het bestaan nog niet eens wist.
Gelijk een pb naar H@ns verzonden.
Mvg
Freddy
Re: Sjaaks nieuwe baan
Geplaatst: 02 mar 2011 22:20
door Krab
spoor65 schreef:Sjaak,
Enige dagen weinig leestijd gehad, maar man, hier heb je een mooie demo gegeven, van een hulpje waarvan ik het bestaan nog niet eens wist.
Gelijk een pb naar H@ns verzonden.
Mvg
Freddy
Leuk dan dat je hier reageer het werkt handig .
Had het in het verleden wel voor H0 gezien ,maar wist niet dat H@ns die ook kon leveren .
H@ns krijgt het er maar druk mee .
En Ipio had gelijk als het nat word is het veel donkerder .
mvg Sjaak
Re: Sjaaks nieuwe baan
Geplaatst: 02 mar 2011 22:22
door daan 1946
Hoi sjaak
bedankt voor de duidelijke uitleg. Jammer dat het de kracht van jouw vingers in het begin niet kon hebben
groetjes
Daan
Re: Sjaaks nieuwe baan
Geplaatst: 02 mar 2011 22:42
door Krab
daan 1946 schreef:Hoi sjaak
bedankt voor de duidelijke uitleg. Jammer dat het de kracht van jouw vingers in het begin niet kon hebben
groetjes
Daan
Hoi Daan ,
er is altijd nog OLBA lijm dat lijmt alles .
mvg Sjaak
Re: Sjaaks nieuwe baan
Geplaatst: 02 mar 2011 23:24
door Hookies
Sjaak,
Hoe heb je de ballast nu verlijmd? Ballast neerleggen en dan het mengsel houtlijm, water en afwasmiddeldrupjes via een spuitje aan de ballast toevoegen of heb je bijvoorbeeld naast de rails eerst wat lijm aangebracht, daarna ballast en dan het mengsel? Dat laatste is wat ik zelf voor ogen heb met de piccolorails. Uiteindelijk komt de ballast daar toch aan de zijkanten van de spoorstaven.
Mvg,
Martin
Re: Sjaaks nieuwe baan
Geplaatst: 02 mar 2011 23:30
door Krab
Hookies schreef:Sjaak,
Hoe heb je de ballast nu verlijmd? Ballast neerleggen en dan het mengsel houtlijm, water en afwasmiddeldrupjes via een spuitje aan de ballast toevoegen of heb je bijvoorbeeld naast de rails eerst wat lijm aangebracht, daarna ballast en dan het mengsel? Dat laatste is wat ik zelf voor ogen heb met de piccolorails. Uiteindelijk komt de ballast daar toch aan de zijkanten van de spoorstaven.
Mvg,
Martin
Hoi Martin ,
eerst met een grote voedings spuit de lijm er op gedruppelt .
Daarna de ballast erop met schotterhulpie .
Dan met zacht kwast ,het losse eraf geveegd grof .
Als het droog is nog een keer navegen .
mvg Sjaak
Re: Sjaaks nieuwe baan
Geplaatst: 02 mar 2011 23:43
door marco
Dus je spuit de ballast niet nat met water en een drupje afwasmiddel voor je de lijm er tussen druppelt?
Groetjes marco
Re: Sjaaks nieuwe baan
Geplaatst: 03 mar 2011 00:17
door Krab
marco schreef:Dus je spuit de ballast niet nat met water en een drupje afwasmiddel voor je de lijm er tussen druppelt?
Groetjes marco
Hoi Marco ,
ik spuit de ballast niet nat .
Want dan kleeft het als een brij massa aan elkaar
en kun je de schotterhulp niet meer effectief gebruiken .
mvg Sjaak
Re: Sjaaks nieuwe baan
Geplaatst: 03 mar 2011 00:43
door Hookies
Krab schreef:eerst met een grote voedings spuit de lijm er op gedruppelt. Daarna de ballast erop met schotterhulpie. Dan met zacht kwast ,het losse eraf geveegd grof. Als het droog is nog een keer navegen .
En dat is dan genoeg? Met andere woorden: de ballast zit vast op een paar losse korrels na.
Re: Sjaaks nieuwe baan
Geplaatst: 03 mar 2011 00:57
door Krab
Hookies schreef:Krab schreef:eerst met een grote voedings spuit de lijm er op gedruppelt. Daarna de ballast erop met schotterhulpie. Dan met zacht kwast ,het losse eraf geveegd grof. Als het droog is nog een keer navegen .
En dat is dan genoeg? Met andere woorden: de ballast zit vast op een paar losse korrels na.
Hoi Martin ,
dat moet ik morgen even bekijkenals het proefstukje droog is .
Heb het speciaal op de verwarming even gelegd zodat ik het morgen ochtend kan bekijken .
Resultaat kan ik je pas morgen (vandaag) geven.
mvg Sjaak
Re: Sjaaks nieuwe baan
Geplaatst: 03 mar 2011 07:23
door pp4trains
Hoi Sjaak,
Nu snap ik niet helemaal waarom je de zijkanten van bielzen weer helemaal schoon veegt.
In het grootbedrijf liggen de bielzen toch ook aan alle kanten opgesloten in de ballast
Dit hulpje immiteert dit juist zo mooi. Dus ik zit even een beetje met verbazing te kijken.
Ik had eerst de ballast netjes verdeeld met het bakkie.
De boel nat gespoten met gebroken water en dan de lijm er in gedruppeld.
Drogen en klaar.
Maar misschien heb je een goede reden?
Groeten,
Patrick
Re: Sjaaks nieuwe baan
Geplaatst: 03 mar 2011 11:30
door mdedeugd
Hoi Sjaak.
Een gerust stellende gedachte over het ballasten.
Ik zelf gebruik hier nu arita deco ballast.
En dat wordt ook bij mij, net als bij jou een vies zwart en ondefinieerbaar geheel.
Het was zo mooi lichtgrijs van kleur.
Ik gebruik nu ook al veel minder afwasmiddel een druppeltje, en wat meer boekbinderslijm.
Maak het net als jij ook niet eerst nat met de plantenspuit.
Wat ik eerst wel deed, dom van mij dat is niet echt noodzaak
Als je het voorzichtig doet
Maar het blijft toch presies het zelfde komer en kwel.
Ik krijg de lichte grijze tint na droging ook niet terug.
Ik doe iets fout, maar wat.???
Ik wacht eens even af wat jou bevinding is, bij jou op de baan.
Zien hoe jou ballast er na droging uitziet.
Jou manier van het toepassen is mij duidelijk, dus ik heb geduld.
Sucses en ik lees jou bevindingen graag.
Martin de Deugd
Re: Sjaaks nieuwe baan
Geplaatst: 03 mar 2011 11:45
door pp4trains
Hoi Martin,
Zo dom is het niet hoor. Maar als je het eerst nat maakt loopt de waterverdunde lijm vaak wel wat mooier weg in de balast.
Dat het donkerder wordt na nat maken is ook niet zo vreemd. Dat is met meer dingen die je nat maakt.
Groeten,
Patrick
Re: Sjaaks nieuwe baan
Geplaatst: 03 mar 2011 11:59
door Krab
pp4trains schreef:Hoi Sjaak,
Nu snap ik niet helemaal waarom je de zijkanten van bielzen weer helemaal schoon veegt.
In het grootbedrijf liggen de bielzen toch ook aan alle kanten opgesloten in de ballast
Dit hulpje immiteert dit juist zo mooi. Dus ik zit even een beetje met verbazing te kijken.
Ik had eerst de ballast netjes verdeeld met het bakkie.
De boel nat gespoten met gebroken water en dan de lijm er in gedruppeld.
Drogen en klaar.
Maar misschien heb je een goede reden?
Groeten,
Patrick
Hoi Patrick ,
dit is enkel bij het proefstukle gedaan .
Waardoor ik de kleur beter kon zien ,de afwerking was hier maar bijzaak .
Nu weet ik na een nacht drogen dat ik er meer lichtgrijs moet bijvoegen.
Had eerst een half zakje toegevoegd op twee zakjes bruin.
Zit er over te denken om de rest er ook bij tevoegen .
Zal er straks een paar foto's van plaatsen ,zodat jullie ook de kleur kunnen zien.
mvg Sjaak
Re: Sjaaks nieuwe baan
Geplaatst: 03 mar 2011 12:06
door Krab
mdedeugd schreef:Hoi Sjaak.
Een gerust stellende gedachte over het ballasten.
Ik zelf gebruik hier nu arita deco ballast.
En dat wordt ook bij mij, net als bij jou een vies zwart en ondefinieerbaar geheel.
Het was zo mooi lichtgrijs van kleur.
Ik gebruik nu ook al veel minder afwasmiddel een druppeltje, en wat meer boekbinderslijm.
Maak het net als jij ook niet eerst nat met de plantenspuit.
Wat ik eerst wel deed, dom van mij dat is niet echt noodzaak
Als je het voorzichtig doet
Maar het blijft toch presies het zelfde komer en kwel.
Ik krijg de lichte grijze tint na droging ook niet terug.
Ik doe iets fout, maar wat.???
Ik wacht eens even af wat jou bevinding is, bij jou op de baan.
Zien hoe jou ballast er na droging uitziet.
Jou manier van het toepassen is mij duidelijk, dus ik heb geduld.
Sucses en ik lees jou bevindingen graag.
Martin de Deugd
Hoi Martin ,
ik denk dat we makkelijk donkere kleuren al nemen ,
terwijl als het nat word al donkerder word .
Heb al diverse malen naar foto's en in het echt er naar gekeken bij bv NS sporen .
Dan zie je er ook een grijs blauwe gloed overheen leggen ,
vooral om dat het pas vernieuwd is hier in de buurt .
Dus ben ik naar rangeersporen gaan kijken en die waren wel donker .
Zoals ik bij Patrick al zei vanmiddag ga ik het testen weer .
mvg Sjaak
Re: Sjaaks nieuwe baan
Geplaatst: 03 mar 2011 12:34
door Krab
Hoi ,
hier zijn de foto's dan voor jullie om de kleur te zien .
Eentje in het zonlicht genomen ...
En eentje gewoon in de garage ....
Ik denk dat ik de kleur toch zo maar laat voor het station ,maar voor de vrije baan lichter maak .
Word vervolgd
mvg Sjaak
Re: Sjaaks nieuwe baan
Geplaatst: 03 mar 2011 12:40
door Hookies
Als ik deze foto's zo zie, dan vind ik hte qua donkerheid nog best meevallen.
Voor mijn sporen ga ik eerst testen met een half zakje lichtgrijs en een half zakje lichtbruin. Dat mengen en dan zien wat dat oplevert. Voor de stationssporen gooi ik er wat 'gravel' doorheen, waardoor het toch ook weer iets donkerder gaat worden. De testresultaten zal ik in mijn eigen topic verder weergeven.
Mvg,
Martin
Re: Sjaaks nieuwe baan
Geplaatst: 03 mar 2011 12:51
door Krab
Hookies schreef:Als ik deze foto's zo zie, dan vind ik hte qua donkerheid nog best meevallen.
Voor mijn sporen ga ik eerst testen met een half zakje lichtgrijs en een half zakje lichtbruin. Dat mengen en dan zien wat dat oplevert. Voor de stationssporen gooi ik er wat 'gravel' doorheen, waardoor het toch ook weer iets donkerder gaat worden. De testresultaten zal ik in mijn eigen topic verder weergeven.
Mvg,
Martin
Hoi Martin ,
zo jij zegt ga je 1 op 1 doen .
Bij mij was het 1 op 4 ,dus half zakje op 2 volle zakjes bruin .
Zal in jou draadje het volgen ,en zal mee verder gaan testen .
mvg Sjaak