Bouwupdate:
Terwijl de voorbereidingen voor Lochem 2015 nog in volle gang zijn, ben ik ondertussen bezig met een nieuwe studie naar Station Rijen tussen 1965 en 1995.
Waarom? Dat heb je toch allang een keer gedaan? was ook de opmerking hier thuis.
Sterker nog, er is al een gehele module Station Rijen en die is komende weken te zien op de verschillende beurzen!
Maar, zoals reeds in juli al opgemerkt, is deze module eigenlijk zo goed en wel aan het eind van zijn latijn. Het vaak verplaatsen thuis, het vlakbij de keuken staan, het gebruik van andere (bouw)materialen dan de nieuwere modules, maken dat deze module echt aan vervanging toe is wat mij betreft.
Tijdvak studie en spoorplan keuze:
Om in de stijgende lijn voort te gaan, ben ik dus vanaf 0 begonnen met het plannen en bestuderen van het stationsgebied in het tijdvak 1965 - 1995. Waarom die 30 jaar? Simpel, omdat er in die periode veel bouwtekeningen voorhanden zijn en bij het maken van de foto's in real-life nu nog veel sporen terug te vinden zijn van hoe het er (inmiddels 50 jaar (!) geleden) uitzag.
Momenteel is mijn baan gepland in de periode rond 1990 - 1993. De tijd waarin ik kennismaakte met het emplacement en de NS/DE2400's die tijdens de nadagen van dit lijntje er dienst deden.
Het geheel is redelijk recht-toe-recht-aan anno 1990 met 3 sporen door het station en veel open ruimte en wildgroen tussen de spoorlijn en de Venneweg zoals te zien op die module.
Qua treinbewegingen is het dus al net zo simpel.
Gaan we terug in de tijd, dan zien we opeens wat er allemaal in die open ruimte te vinden is geweest; opstelsporen, omloopsporen, een complete laadweg incl. verhoging en goederenloods en bij het inrijden van het emplacement een heus zakspoortje & kruiswissel. (1965)
In 1980 is het emplacement inmiddels al aan versimpeling onderhevig. De losweg is vanuit Tilburg al niet meer te bereiken door de verwijdering van het gehele omloopemplacement, kruiswissel en zakspoortje. Maar de laad/losweg was nog wel altijd in gebruik en werd bediend door de rangeerploeg v.a. Tilburg Goederen die ook doorreed naar de Vijf Eiken in Oosterhout. M.n. door kolentreinen voor de plaatselijke kolenboer, wat vee transport en leerlooierij gerelateerde goederen. Ook was toentertijd de aansluiting richting het Vliegveld nog niet opgeheven, hetgeen kerosine en dieseltransport treinen rechtvaardigt op de lijn. Echter ligt die aansluiting nog voor [Module Venneweg] en die kant wil ik toch eigenlijk echt niét meer opbouwen. We moeten naar Oosterhout niet waar?!
Het sporenplan langs de Venneweg zag er zo uit volgens de bestekkaart van de NS:
Om vervolgens zo aan te sluiten bij Station Rijen:
De extra sporen, ook aan het emplacement 5 Eiken, maken dat er een levendiger station ontstaat dan nu. Ik ben ape-trots dat er nu doorgaande goederentreinen en ICm's door m'n station denderen, maar ik heb het gevoel dat ik het eigenlijk wat te kort doe. Zeker met het DINAMO systeem en de inmiddels geïmplementeerde rangeer- aan- en afkoppelopties in iTrain, als ook de toename in beschikbaar scenery materiaal (al dan niet via 3D tekenen van o.a. RailNscale en de ontwerpen van Markenburg.nl) maken dat ik meer wil. En zeg nu zelf, u als beursbezoeker vind een rangeerbeweging toch zeker zo boeiend als enkel doorrazende treinen en af en toe een stoppertje langs een perron?
Indien niet, dan moet u het zeggen en blaas ik het hele plan af
Wat betekend dit nu concreet voor mijn modulebaan?
Voor de baan betekent het dat er nieuwe modules moeten komen. Voor [Module Station Rijen] is al een nieuwe bak, welke nu in de opslag ligt gereed. Echter, met bovenstaand plan, is 1 module te weinig en moet de, vorig jaar nog geschrapte, module [Station Rijen -2] toch gerealiseerd worden. Hierop komt dan de uitloper van het eilandperron en het laad en los spoor langs het 1e perron / losweg.
Deze bak zou dus direct aansluiten op de reeds bestaande [Module Venneweg].
Concessies doen aan de werkelijkheid:
Zoals altijd ga ik wel concessies aan de werkelijkheid doen. Sowiezo qua afmetingen. Ik wil het op 2 modules kwijt, dus maximaal 242 cm. In werkelijkheid zou het bijna het dubbele moeten zijn.
[Module Venneweg] is qua sporenplan en directe omgeving eind juli opgeleverd. Hierop ligt het baanplan anno 1990. Ook de scenery, het zandpad richting de trafo en electra huisjes en rondom verwilderde, oude emplacement, is helemaal klaar en in mijn ogen goed gelukt.
Eigenlijk zou hier dus het laad / los spoor op moeten komen met bijbehorende scenery. Dat betekend dat de aangelegde scenery zoals te zien op onderstaande foto gesloopt moet worden en dus volgens het sporenplan aangepast moet worden...
Daarnaast vind ik het mooie aan module Venneweg dat het een stukje 'paradespoor' is met een speelse boog erin. Dit effect wordt teniet gedaan als ik de voorgestelde aanpassingen doe.
De concessie is dan dus dat km. 11.5 - 11.6 erg lang uitgestreken worden. In werkelijkheid zat er maar een paar meter tussen de verhoogde losweg en het trafo huis. Nu een complete modulebak...
Doch, ik denk dat het de aandacht van de kijker beter verdeeld kan worden als het station geheel op 2 modules komt en de [Module Venneweg] blijft zoals hij is... Wat denken jullie?
Een concessie daarbij is wel dat het opstelspoor langs de laad en losweg wat korter wordt, maar dan nog is het altijd een spoor van +/- 120 cm lengte verdeeld over 2 modules. De langste goederentrein richting Oosterhout 5 Eiken wordt in beginsel niet langer dan 120 cm. Later, als de andere modules richting Oosterhout gereed komen en er dus meer 'aflever' adressen ontstaan, wordt de trein langer, maar de oplettende kijker heeft ook het extra omloopspoor links van het stationsgebouw gezien, alwaar de wagons voor de losweg tijdelijk gestald kunnen worden en afgekoppeld. Kortom, deze concessie geeft nog geen problemen zo op het eerste gezicht...
Tijdperk concessies?
[Module Station Rijen] wordt geheel herbouwd. Het stationsgebouw is tussen 1980 - 1993 amper gewijzigd. De gebouwen rondom het spoor ook nagenoeg niet. Alleen moet ik in Utrecht of Tilburg in de archieven wel gericht op zoek naar een foto van de goederenloods en het losse dienstgebouw welke er rond 1980 gestaan hebben. Mocht iemand die hebben, dan houd ik mij warm aanbevolen!
[Module Venneweg] is een redelijk 'anonieme' module met een onduidelijk tijdvak. Het 'moderne' fabriekspand is nog niet vervuild en de inrichting is niet dusdanig hypermodern, dat de module ook wel rond 1980 geplaatst kan worden.
De overige bebouwing langs de Venneweg zelf is nog niet aangelegd & zelfs nog niet gekocht, dus dat is nog makkelijk te wijzigen. De geplaatste auto's kunnen zomaar ook in 1980 - 1990 rond gereden hebben. Zij het dan wat 'nieuwer' dan nu
Rollend materieel
Qua rollend materieel heb ik vooralsnog vooral treinen die al in 1980 op de baan waren te zien. De NS 6400 loc's niet, maar die passen weer in 1993. Dat Preiser-PRORAIL bij mij dan het desbetreffende emplacement nog niet verder uitgekleed heeft, nemen we dan maar even voor lief
Net als het feit dat we nog massaal kolen kopen bij de kolenboer voor de kachel thuis i.p.v. gewoon een gasleiding het huis in te trekken
Treinbewegingen
Met bovenstaande veranderingen komen er extra treinbewegingen rondom station Rijen. Het gedeelte van mijn baan dat nu bestaat. Groter kan de baan niet meer worden, aangezien de kamer daarvoor te klein is.
De komst van het vierde spoor langs de laad en losweg vergroot de rangeermogelijkheden voor goederen. Naast de langsrijdende auto-trein kan ik nu met m'n NS2200 van PIKO ook eens kolen aanvoeren of gesloten goederenwagons. Ipv alleen door te dieselen richting het nu nog fictieve Oosterhout
Planning / realisatie
De planning nu is, als ik even reëel kijk, wel een project wat verre van snel zal gaan. Alleen al financieel is het wederom een investering van formaat, welke ik eerst goed uit moet rekenen. Daarnaast zal er even flink gespaard moeten worden. We spreken dus voordat er echt gestart kan worden eerder over maanden, dan weken vrees ik.
Daarnaast werk ik sinds september weer braaf 32 uur per week, dus qua bouwsnelheid zal het tempo ook aanzienlijk lager liggen dan dat jullie het afgelopen jaar van mij gewend zijn.
Hoe graag ik het ook zou willen, ik denk niet dat het reëel is om toe te zeggen dat het hernieuwde station al in mei te Hilversum getoond kan worden. Lochem 2016 is al realistischer, echter weet ik niet of er ruimte is voor een baan van +5 meter én vind ik eigenlijk dat het ook weleens de beurt aan anderen is
.
Zelf denk ik dat de eerst volgende beurs na dit jaar, pas in 2017 bezocht wordt, maar bij het schrijven van deze update, heb ik er eerlijk gezegd eigenlijk nog geen doel van gemaakt of concreet gepland. 't Blijft hobby en vooral wil ik eerst hier thuis alles (financieel) weer goed op orde krijgen na maanden WW...
Als laatste ga ik ook heel kritisch kijken of een beurs 'gezellig genoeg is'. Dat wil zeggen, wil ik er veel moeite voor doen om erheen te gaan en is het me waard om een bus te huren? Die dingen kosten al gauw zo'n €300,- voor een weekendje en dat ga ik echt niet elke week neerleggen
Mochten jullie nu massaal willen dat ik in 2016 ergens mijn voortgang laat zien, laat het vooral weten!
Samenvatting
Door de vervanging van de aftanende [Module Station Rijen], ben ik wederom een trajectstudie en omgevingsstudie van het stationsgebied aan het maken. De gekozen periode is 1965 - 1995. Deze periode is goed gedocumenteerd bij verschillende archieven, zoals het Utrechts en Tilburgs archief, de heemkundekring én de NS zelf. Er zijn duidelijke bestekkaarten en kopieën heb ik inmiddels in mijn bezit.
Mijn eerder gekozen tijdperk (rond 1990) van de nadagen van dit emplacement, resulteert in een gelimiteerd aantal treinbewegingen rondom het station. Er razen nu afwisselend doorgaande goederen- en personentreinen doorheen met af en toe een stoppertje langs het perron. Ik merk dat ik daar toch al snel op uitgekeken raak.
Dat gecombineerd met de ervaringen van het rangeren op de clubbaan van MC de Spoorstaaf, maakt dat na het bestuderen van de plannen anno 1965, 1970 en 1980, ik toch graag ook de extra sporen wil aanleggen rondom het station die er toen aanwezig waren.
Rijen bezat een goederenloods, dienstgebouw én een lange laad en losweg met verschillende omloop en opstelsporen. Anno 1980 zijn deze gereduceerd tot 1 spoor, bereikbaar v.a. het emplacement Oosterhout. Voordeel van dit plan is dat de reeds bestaande [Module Venneweg] niet aangepast hoeft te worden. Er komen simpelweg 2 nieuwe scenery modules bij. Zoals in de allereerste post van dit draadje ook te zien is in het grote overzichtskaartje van het toenmalige ontwerp.
Qua rollend materieel heb ik alleen nog maar treinen die in dit tijdperk passen, op de NS 6400 na. Die concessie naar de werkelijkheid wil ik wel maken dat Preiser-PRORAIL bij mij gewoon niet is gaan verder snoeien qua sporen.
Qua scenery biedt alles meer mogelijkheden. Een losplaats kun je erg levendig maken met leuke scenes. Inmiddels is het aanbod van kant-en-klare scenery veelzijdig én word ik steeds beter op het gebied van zelfbouw. (Al zeg ik het zelf
)
Kortom, deze winter gaat uitwijzen of er al gestart kan worden met de aanleg van de nieuwe modules. Een echte planning is er nog niet. Ik verwacht zelf 2017 weer naar een beurs te kunnen, maar mocht iedereen me in de 2e helft van 2016 al ergens willen zien en dat hier massaal aangeven, dan zal de planning daar toch wel op aangepast worden. Vooral financieel liggen er veel uitdagingen.
Vele plannen en ideeën en een hele lap tekst. Maar mét een paar plaatjes, dus hopelijk niet al te saai
Ik ga er eens lekker van dromen!
Tot zover,
Groetjes,
Hoontje