Pagina 4 van 7

Re: De Baan van Joost

Geplaatst: 20 jul 2011 21:49
door Rob Fongers
Wat is dat dan?

Re: De Baan van Joost

Geplaatst: 20 jul 2011 22:08
door martindomburg
Laten we het forum net houden :D begint met een p en eindigd met ijpen

Re: De Baan van Joost

Geplaatst: 20 jul 2011 22:10
door Rob Fongers
wat bedoel je met net houden???

Is er wat bijzonders mee dan?

Re: De Baan van Joost

Geplaatst: 21 jul 2011 00:26
door FidOo
Mannen bedankt voor de tips. Freddy het idee van 2 schaduwstations boven elkaar beval me wel. Ik zal eens gaan tekenen met dat idee.

@ rob en mart... Waar het hart van vol is.....

Re: De Baan van Joost

Geplaatst: 21 jul 2011 07:51
door martindomburg
.....stroomt je mond van over :) :lol:

Re: De Baan van Joost

Geplaatst: 21 jul 2011 18:12
door spoor65
:roll: Uhh Martin,

Moeten ze bij jou daar de bril voor af doen :?: :?: :?:

Kunnen ze er met bril niet goed genoeg bij komen dan :mrgreen: :mrgreen:

mvg

Freddy

Re: De Baan van Joost

Geplaatst: 21 jul 2011 18:40
door martindomburg
Whaha, nee dan schrikken ze niet zo pfff :lol:

Re: De Baan van Joost

Geplaatst: 21 jul 2011 18:41
door H@Ns
Heren,

Graag weer terug naar het onderwerp a.u.b.

groet,

Hans

Re: De Baan van Joost

Geplaatst: 21 jul 2011 19:03
door Jos
En dan niet het onderwerp waar je direct aan dacht ;)

Groetjes,
Jos

Re: De Baan van Joost

Geplaatst: 21 jul 2011 19:17
door Rob Fongers
Proest 8-) 8-)

Is een goeie die 2 de laag, maar om lekker te werken zou ik dan toch minimaal 30cm ruimte!! nemen tussen de lagen.

Re: De Baan van Joost

Geplaatst: 21 jul 2011 19:26
door martindomburg
Amen

Re: De Baan van Joost

Geplaatst: 21 jul 2011 20:50
door spoor65
Joost,

Ik ben zelf aan het plannen en ga uit van minstens 2 mss zelfs 3 lagen voor schaduwstations.

wel moet ik daarbij eerlijk zeggen dat het smalle lange stukken worden, van maximaal 30cm diep en dan tegen de muur waar de baan tegen staat.

en idd Rob, tussenruimte in de hoogte is dan wel nodig, maar hoe smaller die schaduwstations, des te makkelijk kun je er toch bij.
25cm is echter wel het minimale.

2e voordeel, als je schaduwstation beduidend minder diep is dan je bovenbaan is, dat je ook veel makkelijker de bedrading e.d. onder die baan
kunt blijven bewerken

mvg

Freddy

Re: De Baan van Joost

Geplaatst: 21 jul 2011 22:49
door Rob Fongers
Freddy,

25 cm kan ook wel, maar bedrading en eventuele servo's zitten ook nog in de picture. Heb net ff gemeten bij mijn SS4( de laatste) daar heb ik over een breedte van 48 cm 14 sporen liggen waarvan er 2 keerlussen zijn en de overige 12 opstel waar een trein kan staan van 150cm lengte. Meer sporen ging niet omdat ik met een uit en inrij probleem zat op een totale lengte van 330 cm.

In de hoeken heb ik een probleem want ik was niet echt handig om er nog een omloopspoor te laten lopen wat de hoogte beperkt tot 20 cm en daardoor de uiterste hoeken heel slecht bereikbaar zijn.

Maar ja all the time learning ;) ;)

Re: De Baan van Joost

Geplaatst: 21 jul 2011 22:59
door martindomburg
Ik heb bij mij de hoogte op 17cm staan. Móet zeggen dat ik er geen hinder van ondervind. Gaat super eigenlijk

Re: De Baan van Joost

Geplaatst: 22 jul 2011 11:01
door shoven
Hier is het 29cm en dat werkt prima. Kan overal goed bij en er is nog ruimte voor servo's etc onder de baan. Soms is er wat weinig ruimte om ook nog met de schroefmachine een schroefje te kunnen indraaien. Ik zou niet minder hoogte willen, dan wordt het krap.
Moet er wel bij zeggen dat de plank waar het SS op ligt slechts 40cm diep is, en ik vind dat prima te doen. Scheelt natuurlijk wel wat sporen (ik heb er 8 naast elkaar).
Als je meerdere lagen maakt kom je op een gegeven moment wel dicht bij de vloer natuurlijk, maar dat hoeft geen probleem te zijn.

Re: De Baan van Joost

Geplaatst: 22 jul 2011 11:46
door FidOo
Ik gaat nog eens achter de tekentafel (pc) kruipen. Het idee van 2 schaduwstations spreekt me zeer aan. Dan komt er 1 met voor de lange doorgaande treinen. Hier heb ik met 6 opstelsporen genoeg. En natuurlijk een retourspoor

1 is een sneltrein br01 met schurzen rijtuigen.
2 is een ertstrein Br52 met 12 ertz3 bakken (eventueel uitgebreid met meer wagons en br85 als duwer)
3 is een grindtrein Br39 Met 10 grindwagons
4 een Br e52 met gemixte goederen.
5 een br23 met umbau rijtuigen 4 stuks voorlopig.
6 is een br03 met de orientexpress.

dan het 2 schaduwstation kan smaller met 4x lange opstelsporen die im 2 blokken gesplitst worden. Deze wordt dus 4 + 1 retourspoor breed. + 1 programmeerspoor / eventueel mogelijkheid om treinen er vanaf te halen en op te bergen.

beide schaduwstations zullen via de dubbelsporige werken. En ik wil SS1 beneden hebben en SS2 boven. Dit houdt dus in dat er halverwege de helix een enkelsporige aftakking komt naar SS2.

Re: De Baan van Joost

Geplaatst: 22 jul 2011 15:18
door Ron
Dus die BR23 krijgt eerdaags een behoorlijke sleep te verwerken :)

gr. Ron.

Re: De Baan van Joost

Geplaatst: 20 sep 2011 18:35
door FidOo
Tja toch weer wat te melden... Het hierbovengenoemde gaat weer eens op de schop.
Dit ivm het eventuel hebben van logees (vriendinnetje uit Duitsland wil ook wel eens vrienden uitnodigen) Dus moet er ruimte komen voor een slaapplek.

Dit houdt weer in dat de baan nu een module baan gaat worden. Dit naar voorbeeld van de Baan van Wim, (rothenburg). Deze baan vind ik zo mooi dat mijn baan redelijk hetzelfde wordt.
Het worden 3 modules van 100x75cm zodat er een 3m lange baan bij 75cm gevormd wordt.
Deze kan dus weggehaald worden op het moment dat er iemand komt en blijft pitten. Dit zal niet heel vaak gebeuren dus kan de baan over het algemeen gewoon gekoppeld blijven staan.

Heb nu op 270cm bij 60cm een grove tijdelijk baan neer gelegd om te kijken of het me zint. (consessie is even gelijkvloers en enkelspoor parade.
Dit is me dus bevallen en ben nu bezig met mn baanplan.

Omdat ik het vandaag even zat was om naar een beeldscherm te staren heb ik nog 2 loks omgebouwd naar digitaal. (een Arnold krokki en een Roco V90)

Zodra het baanplan klaar is zal ik deze even online mikken.

Re: De Baan van Joost

Geplaatst: 20 sep 2011 18:53
door Rob Fongers
Begrijp ik het nu goed dat jij je vriendin deelt :o :o

Wel modern thinking :mrgreen: :mrgreen:

Re: De Baan van Joost

Geplaatst: 21 sep 2011 07:28
door WimC
Leuk, ben benieuwd.

Gr, Wim

Re: De Baan van Joost

Geplaatst: 21 sep 2011 08:05
door martindomburg
Hij heuld met de Duitsers.........................


Whaha veel succes :mrgreen:

Re: De Baan van Joost

Geplaatst: 21 sep 2011 12:08
door FidOo
R Fongers schreef:Begrijp ik het nu goed dat jij je vriendin deelt :o :o

Wel modern thinking :mrgreen: :mrgreen:

Gelukkig zijn veel van haar vrienden de vrouwelijke variant van dit algemene woord, en delen is dan niet zo erg als het lijkt.. 8-)

@ Wim. Ik ook. Ik hoop over een week of 2 het hout te kunnen halen. Dus dan gaat er ook daadwerkelijk iets gebouwd worden (eindelijk!!! :shock: )

@ Martin, Ach alles wat je van ver haalt is lekker. En heb gelijk een mooi vakantieadresje in Kiel. Wat overigens een mooie omgeving is..

Hier staat ook de Fabriek MAK (Machinenbau Kiel) Waar je raad het al.. de Mak 6400 vandaan komt (in ieder geval de diesel) Het hele verhaal kun je hier nalezen: http://en.wikipedia.org/wiki/Maschinenbau_Kiel
Ook interessant is dat er nog steeds een werf actief is waar onderzeeers gebouwd worden, Deze heet HDW. En je ziet af en toe wel eens een onderzeeer op de kant of misschien zelfs varen.

Re: De Baan van Joost

Geplaatst: 21 sep 2011 12:37
door Rob Fongers
Joost,

MaK betekent : Mist aus Kiel

Re: De Baan van Joost

Geplaatst: 21 sep 2011 18:38
door FidOo
@ Rob... dat gaat even langs mij heen..

Na wat noeste arbeid... Tada baanplan Versie 1.94348347

Nu toch wel "definitief in de zin van ik ga dit bouwen met hier en daar misschien een kleine praktische aanpassing.
Of na een goede opmerking vanaf jullie kant..

Nog even de visualisatie er bij: Ik rijd TpII / III / IV

Ik wil op het dubbelspoor voornamelijk de langere treinen laten rijden,
1 is een sneltrein br01 met schurzen rijtuigen.
2 is een ertstrein Br52 met 12 ertz3 bakken (eventueel uitgebreid met meer wagons en br85 als duwer)
3 is een grindtrein Br39 Met 10 grindwagons
4 een Br e52 met gemixte goederen.
5 een br23 met umbau rijtuigen 4 stuks voorlopig.
6 is een br03 met de orientexpress.
Ik heb er nog wel meer en opstellingen veranderen (dus er wordt nog wel eens wat gewisseld.)

Dan op het lokaal baantje tja vooral het kortere spul Kofje / V60 / V90 / V100, Br86 . Glaskastje / BR65 / BR78 ed.

Dit om daar lekker te kunnen "spelen", wat rangeren, omlopen en dat soort dingen.

Hier het overzicht (s.v.p. klikken voor de grote versie)

Afbeelding
http://www.postimage.org/

En een 3D aanzicht (okay niet perfect maar t idee lijkt me duidelijk)

Afbeelding
http://www.postimage.org/

Re: De Baan van Joost

Geplaatst: 21 sep 2011 18:47
door Rob Fongers
Dat d8 ik al Whahahahaha

Vroegerr leverde MaK ook scheepsmotoren. Ook ik heb daar mee gewerkt 8-) 8-) Maar omdat het zulke smeerlasppen waren wat betreft olie lekkage hadden ze al gauw de bijnaam van Mist (Puinhoop) aus (uit) Kiel (Kiel) :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: