Dat zijn nogal wat vragen. En een ideale voedingsbodem voor een, laat ik op z’n minst zeggen, ‘aantrekkelijke’ discussie. Kaliber Ajax-Feyenoord, Audi vs BMW, billen- of borstenman.

Laat ik je op weg helpen met míjn insteek. Ik doe ook al een poosje mee met deze hobby, vind ik zelf althans, en heb deze keuze in het verleden ook gemaakt. Net als jij ben ik begonnen met analoog, en had op een gegeven moment een aardig verzamelingetje opgebouwd. Waarom dan toch overstag? Die keuze heb jij al gemaakt, zo lijkt het.
Digitaal is gewoon een luxe besturing van je locomotief. Ik heb het rijgedrag altijd mooier gevonden, en, dat lijkt een kleine leuke bijkomstigheid maar voor mij niet meer weg te denken: de verlichting blijft altijd aan staan! Juist, net als in het echt. Ook even met 2 loks op hetzelfde spoor een beetje klooien is ineens volstrekt normaal geworden.
Ik zou nooit meer analoog willen rijden. Er is zoveel METEEN mogelijk. En dat zonder geklooi met blokken, draden en weet ik veel.
Ik pak nog even een vraag van je mee omtrent de binnenverlichting in je rijtuigen: decoder? Ja, kan. Ik zet de verlichting van de wagons echter nooit uit. Lekker aan laten staan. En dan: gewoon in LED stripje in je wagons frotten, en klaar. Dat is dus net zo makkelijk als analoog. Voor een stuurstandrijtuig heb je wel een decoder nodig die de verlichting wisselt al naar gelang de rijrichting, maar deze hoeven niet zo duur te zijn.
Dan je vragen over blokken, wissels en seinen. Wil je enkel rijden, dan hoef je je baan niet in blokken te verdelen. Ik had destijds een goedkoop analoog Fleischmann blokkensysteempje, en ook dat werkt met digitaal. Als in: stroom eraf is stoppen, stroom erop is rijden. Daarmee doe je wel al het bovenstaande teniet (verlichting aan, mooi optrekken en afremmen, etc). Kan ik niet aanraden, maar goed: het kán. Wissels kun je gewoon blijven bedienen zoals je dat nu doet, evenals je seinen.
Wil je volledig automatisch rijden via een computer, dan ga je voor goud. Niet alleen omdat dat echt heel gaaf is, maar ook omdat dat wel wat centen gaat kosten. Persoonlijk vind ik het fantastisch. Zeker omdat je uiteindelijk echt waar voor je geld krijgt. Je zult de wissels moeten aansluiten aan een wisseldecoder. Dat is niet gek duur. De baan dien je in logische blokken te verdelen, en die blokken moet je aansluiten via een bezetmelder aan je centrale. De bezetmelder is niet goedkoop, maar ook niet te duur. Seinen heb je niet direct nodig, maar voegen veel toe, vind ik althans. Seindecoders vind ik afgrijselijk duur, maar goed, het is het me waard. Voor de functie van automatisch rijden, nogmaals, heb je deze niet nodig.
Tja. Het enige wat je dan nog nodig hebt is een computer. Die heb je misschien al om op dit forum te kunnen schrijven

Bon, je vroeg naar naar een protocol. Ik zou lekker DCC nemen, maar ik heb toevallig wel een centrale die ook Selectrix ‘praat’, een zogenaamde multiprotocol-centrale. Ik heb een paar lok’s met zo’n (afgekort) SX-decoder. Het meeste tegenwoordig is gewoon DCC, zo ook het gros van de sein- en wisseldecoders.
Samengevat: als je het eenmaal hebt gezien, en weet wat er bijvoorbeeld mogelijk is met automatisch rijden, sounddecoders in je loks, en hoe relatief makkelijk je zélf je analoge loks van decoders kunt voorzien.....dan wil je nooit meer terug.
Zo. Volgens mij heb ik nog nooit zo’n lange post geschreven. Succes met de keuze!
Grtz,
Jeroen