Beste N-spoorders,
Het is de laatste tijd een beetje stil geweest, maar ik heb natuurlijk niet stil gezeten.
De afgelopen tijd veel gereden met de baan en koploper aangepast. Veel last gehad van storingen maar ook deze overwonnen.
De grootste storing lag niet aan de baan maar aan de computer.
Deze was te oud om alle data vanauit het centraal station te verwerken waardoor de communicatie tussen koploper en de baan was vertraagd en dus aanrijdingen en veel kortsluitingen veroorzaakte op de baan.
Een dual core heeft tot nu toe de oplossing gebracht.
Met de tijd gedacht aan de opbouw van de boven baan, en mijn ideeen op dit forum elders gedeeld. Natuurlijk heeft iedereen en mening, maar ik bepaal uiteindelijk welk ontwerp ik ga bouwen.
Tijdens mijn werk begin juni raakte ik betrokken bij een bedrijfsongeval op het echte spoor.
Hierbij heeft een KROL (Kraan Op Lorries) over mijn bovenbeen gereden.
Hiervan ben ik nog steeds herstellende en werk ik op dit moment voor 75%.
Mijn zomervakantie naar de knoppen en tot eind september thuis gezeten, wel vanuit huis getelewerkt.
Al die tijd heb ik ook kunnen brainstormen over mijn bovenbaan.
Dit heb ik gedaan, en inmiddels is daar een definitief ontwerp uit gekomen.
Onderstaande een print uit wintrack van het hele definitieve ontwerp:
Op dit moment heb ik mijn oude baan gesloopt, het schaduwstation aangepast en uitgebreid met 4 sporen en 4 peco wissels voorzien van servomotoren en servodecoders.
Hierbij nog een foto van het oude schaduwstation:
Uitbreiding van het bestaande schaduwstation:
Ook moest bij 6 sporen van het schaduwstation de polariteit worden gekeerd om het aantal keerlussen in de hand te houden.
Ook moesten de beide helixen worden aangepakt, de polariteit van 1 spoor moest worden gekeerd en de helix moest worden uitgebreid met een halve cirkel. Dit om de juiste aansluitng met het schaduwstation te realiseren:
Ook kregen de helixen en het schaduwstation een kwastje grijze grondverf.
De elektronica krijgt een andere plaats op de baan, montage onder de baan was geen sucses met mijn rug problematiek.
Ik heb ter hoogte van het schaduwstation 4 klapbare borden gemaakt waar de elektronica en verdelers een plaatsje hebben gekregen.
Een opsomming van de tot nog toe benodigde elektronica:
Central Centraal station IB met booster van 4A voor het voeden van het schaduwstation met de beide helixen.
Power 7 booster van Ulenbrock voor het voeden van de bovenbaan.
Loconet met de S88LN voor de communicatie tussen de computer en het CC.
11 bezetmelders
1x LS150 wisseldecoder om de kruiswissels van KATO te schakelen.
8 MDD wisseldecoders om de enkelvoudige wissels van KATO te schakelen
5 verdeelvelden voor de booster en wisselspanningen te verdelen over de baan.
2 Trafo''s van 150VA voor het voeden van de IB en Power 7
1 trafo van 10V wisselspanning voor het voeden van de servodecoders en de MDD
1 trafo van 16V voor het voeden van de LS150 van Lenz
De IB met de tijdelijke positie van de Power 7.
Overzicht van de montage van de digitale onderdelen. Aan de zijde van de helixen zijn nog 2 borden geplaaatst.
Het aanpassen van de helix
Het maken van de koppeling met het schaduwstation:
De overgang van peco naar KATO rails:
De opbouw van de bovenbaan:
Hoogte bepaling van de bovenbaan, overgang helix bovenbaan:
Opbouw stationssporen:
Koppeling station met de helix
Leggen van verstevigingsbalken met draad geleiding, dit omdat het station 5cm hoger ligt dan het maaiveld:
De uiteindelijke koppeling station-helix
Het resultaat tot nog toe:
Nu het testen van de bovenbaan i.c.m. de helixen en schaduwstation.
Hoe dat afloopt hoor je in de volgende update:
groet,
Wim van Dijk
