locs ombouwen naar digitaal en Belgische Staat

Zelfbouw, wie doet het en hoe.

Rob Fongers

Re: locs ombouwen naar digitaal en Belgische Staat

Bericht door Rob Fongers »

Agh wat in het vat zit verzuurd niet.

Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Onderwerp starter
Michiel

Bericht door Michiel »

Deze avond heb ik de loc, type 98, gedigitaliseerd. En dat is in feite heel eenvoudig: verwijder de onderdelen die teveel zijn, en voeg toe wat ontbreekt. Snij wat baantje door, frees wat overtollig materiaal weg, soldeer een paar componenten aan elkaar en klaar! Dat hoop ik dan, want morgen ga ik de goede werking uittesten...

(en zo enorm uitvergroot op het scherm lijkt het allemaal evident en slordig, maar in 't echt is het echt fijn priegel- en prutswerk)

Afbeelding

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

FidOo

Bericht door FidOo »

Ik zie achterop een lesje.. is die in plaats van een lampje. Gekomen of nieuw gefabriceerd? Overigens mooi werk weer aan de buitenkant. Lokjes zijn idd eenvoudig om te bouwen, bij mij zitten er in vergelijkbare loks ook n025 op de zelfde manier omgebouwd. Mooi werk.

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
Michiel

Bericht door Michiel »

Normaal zit er een gloeilampje boven op de motor, maar die moest weg omdat daar dus nu dus de decoder zit. Het lampje werd vervangen door een kleine LED, zo'n priegel-type 603 warm-witte LED dat je met dubbel vergrootglas moet solderen. ezien zo'n tenderloc evengoed vooruit als achteruit rijdt, is een frontsein aan elke kan wel zo praktisch.

Analoog rijdt de loc, morgen de digitale test.

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

evo

Bericht door evo »

Vakwerk Michiel!
Hoewel ik de DB zwart-rood erg mooi vind, moet ik zeggen dat ik deze Belgische kleuren ook steeds mooier ga vinden.

Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

Onderwerp starter
Michiel

Bericht door Michiel »

...en dan wordt het op mijn baan een kleurenfestival, want na de oorlog, gedurende de jaren 20, reden alle oorlogsschadelocomotieven nog rond in hun eigen livrei, maar onder Belgische vlag: Badens blauw, Beiers olijf-groen, Pruisisch flessen-groen, American-ROD zwart, Engels-ROD bruin, ... Daar tussendoor rijden de oorspronkelijke Belgisch-bruine locomotieven. De Deutsche Reichsbahn, die toen de Länderbahnen onder haar beheer nam, bleef tot in de jaren dertig rondrijden met de originele Länderkleuren, en schilderde maar pas haar vloot in zwart/rood vanaf het begin van de jaren dertig. Dus, Duits-zwart/rood zal niet op mijn baan voorkomen.

Onderwerp starter
Michiel

Bericht door Michiel »

Gisterenavond werd mijn Belgische T16 weer gemonteerd, op het programmeerspoor gezet en dan op da baan. De loc rijdt nog wat nukkig, maar ik hoop dat ze los komt na het inrijden. Ik besef nu maar pas dat dit type (T16) maar amper 40km/u haalde. Om mooi op schaalsnelheid te kunnen rijden, had fleischmann de reductie van de overbrenging toch wat kunnen opdrijven.

Nog wat detailswerk (hoekjes retoucheren, kolen in de bak, ...) is deze loc klaar voor vaste dienst.
Afbeelding

maarten
Moderator

Bericht door maarten »

De loc is erg mooi geworden Michiel, complimenten. Ook leuk, nog snel even een sneak preview... ;) :mrgreen:

Moet dat randje van de schoorsteen niet een beetje mat zwart gemaakt worden van het roet, of is ie net geverfd door de machinist/stoker? ;)

Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Onderwerp starter
Michiel

Bericht door Michiel »

Op de keper beschouwd, is die koperen rand rond de schoorsteen fantasie. Onderaan op pagina 7 van dit draadje zie je dit beter. Het kapje (rookdeflector) bovenop de de schoorsteenrand is in het zwart, maar door het spel van licht en reflectie zie je dat niet goed. Normaal was de Belgische schoorsteen van dit type zwart, maar... (nu zou er een lang verhaal kunnen komen, maar ik hou het kort)

De ploeg die haast voor het leven werd toegewezen aan een loc (machinist/stoker/...) was ook verantwoordelijk voor het mooi, proper en rijvaardig houden van de loc. Sommigen personalifieerden hun locomotief dan ook lichtelijk. De machinist/stoker van deze loc vond een koperen bies rond de schoorsteen wel aardig lijken. En zo onderscheid ik elke locomotief van het zelfde type van elkaar. Niet enkel door het nummer (dat ik niet kan aanbrengen, omdat Belgische decals in N niet bestaan) maar dus ook door een merwaardig detail. Elke loc krijgt zo zijn eigen kleine kenmerk.

Zo, dat was het in het kort :lol:

FidOo

Bericht door FidOo »

Uhm michiel waarom maak je de decals niet zelf. Menig NL rijder hier doet dat ook... Beetje PhotoShoppen en je komt vast een heel eind... Overigens ben ik het weekend van lochem helaas (of eigenlijk ook niet) in duitsland op cursus /bij vriendin.. wat ik dan wel jammer vind is dat ik dit noeste stukje arbeid niet kan zien...

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
Michiel

Bericht door Michiel »

Hoi Joost

Het zelf decals maken, staat al een tijd op mijn "ooit zal ik doen"-lijstje, maar nog helemaal niet aan toe gekomen. Komt wel, wanneer is al die andere leuke dingen die ook op dat lijstje staan, heb gedaan... Zoveel te doen, zo weinig tijd. ;)

Jos

Bericht door Jos »

Ziet er top uit hoor Michiel!

Groetjes,
Jos

Onderwerp starter
Michiel

Bericht door Michiel »

Dank je, Jos! De locomotieven hebben dit weekend 8 uur per dag rondjes gereden, en dat ging erg goed. Het type 64 rijdt werkelijk fantastisch, het type 98 wat minder, maar ook weer niet slecht. Ze rijdt alsof ze helemaal geen afvering heeft, en "botst" wat over de sporen. t' Is moeilijk uit te leggen, maar ik ga dit model nog eens grondig nakijken of er op dit vlak niets te verbeteren valt. Maar dat is na het volgend weekend; na de presentatie van mijn baantje. Een derde locje is nog in ombouwfase...

Trammetje

Bericht door Trammetje »

Michiel,

Op marktplaats staat een SNCB loc, digitaal van Arnold

Sander
http://mijn-n-baan.webnode.nl/
Peco eruit --> Minitrix erin

Onderwerp starter
Michiel

Bericht door Michiel »

Hoi Sander,

ik kan die aanbieding niet vinden. Enkel een Belgisch type 81 van Arnold (2516), maar die is analoog. Een hint?

Edit: gevonden! ;) Maar met een selectrix decoder. Hmmm... eens over nadenken. Maar bedankt voor de tip.

spoor65

Bericht door spoor65 »

Michiel,

bij deze:

http://link.marktplaats.nl/483178480

mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

evo

Bericht door evo »

Michiel schreef:Ze rijdt alsof ze helemaal geen afvering heeft, en "botst" wat over de sporen. t' Is moeilijk uit te leggen, maar ik ga dit model nog eens grondig nakijken of er op dit vlak niets te verbeteren valt.
Hoi Michiel, deze symptomen lijken op een probleem dat ik ook met een tenderlok heb gehad. Het bleek toen dat een van de aandrijf assen 1 tandje verkeerd zat. Je ziet het bijna niet, maar het verschil is dusdanig dat af en toe de aandrijving heel zwaar gaat doordat de tandwielen en de drijfstangen elkaar tegenwerken.

Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

Onderwerp starter
Michiel

Bericht door Michiel »

Bedankt voor je reactie Edwin. Wat je beschrijft, ken ik. De drijfwielen draaien dan ook niet soepel rond, maar hebben 1 of 2 stroeve punten. Dat is niet wat ik nu heb. De drijfwielen draaien soepel, maar de locomotief rijdt alsof ze geen ophanging, geen afvering heeft. Bij de minsten, en ik bedoel minste, oneffenheid lijkt de loc al te willen balanceren, alsof ze een wip is. Als ze rijdt, dan klepperen de wielen hard op de rails. Het is geen zacht geratel zoals met de meeste andere locomotieven.

Ik vermoed dat de contactlipjes die de wielen naar beneden drukken ofwel niet sterk genoeg staan, ofwel te sterk, ofwel is er niet voldoende vertikale speling in de wiellagers. Dat zou gerust een of twee tienden van een millimeter mogen zijn, schat ik.

Maar goed, het gaat in feite om een detail, want voor de rest rijdt ze betrekkelijk goed, soms wat aarzelend, waaruit ik weer afleid dat de contactlipjes niet allemaal goed aanlopen.

Trammetje

Bericht door Trammetje »

Michiel,

Er staat er nog een op marktplaats, tik onderstaande in bij het zoekveld;

Arnold 2516, NMBS (Belgisch) stoomlok, ZELDZAAM !

(kan helaas met de iPad geen link plaatsen, of ik weet nog niet hoe dat moet)

Sander
http://mijn-n-baan.webnode.nl/
Peco eruit --> Minitrix erin

maarten
Moderator

Bericht door maarten »

Sander, bedankt voor het meedenken (dit is de link). Ik heb exact deze loc maar Michiel is niet geïnteresseerd, deze is te jong voor hem qua tijdperk. Toevallig dat we het daar vandaag in Lochem nog over hadden. Als deze verkoper er 125 euro voor vraagt zit ie wel aan de prijs, de gangbare prijs voor dit zeldzame ding is 80 euro. Misschien moet ik er dan toch wat zuiniger op zijn. :mrgreen:

Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Plaats reactie