Pagina 4 van 20

Re: René's N-baan

Geplaatst: 17 nov 2011 07:56
door Quintin76
René schreef:Hieronder de foto's van de eerste bouwactiviteiten aan het schaduwstation.

Afbeelding
Afbeelding

Moest nog leren solderen, maar dat ging vrij snel goed. :D
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

René
Hallo René.

Misschien dat je het solderen van de draadjes aan je spoorstaven beter aan de onderkant van je raillasjes kan doen i.p.v. op de zijkant van je spoorstaven? Zo doe ik dat namelijk ook en kan het daarna mooi onzichtbaar weg werken in het ballast.

M.v.g. en succes met de bouw,

Quintin.

Re: René's N-baan

Geplaatst: 17 nov 2011 17:25
door gek op stoom
dat ligt er netjes bij

Gr andy

Re: René's N-baan

Geplaatst: 17 nov 2011 18:25
door Jeroen
Je ballast is vrij netjes, René. Gewoon beetje proberen welke jij het mooist vindt (lijken).

Die kleuren van de spoorstaaf vind ik wat minder. Bij dat rooie moet ik denken aan een zelfmoord die juist heeft plaatsgevonden op het spoor. Sorry, tekst is wat cru, maar je snapt me wel. Dofbruin moet je hebben..en verf de bielzen eerst, dan ballast, en dan pas spoorstaven verven. Zo heb ik dat ook gedaan. Arbeidsintensief, maar ik vond dat resultaat het mooist....

J.

Re: René's N-baan

Geplaatst: 17 nov 2011 19:40
door Quintin76
René schreef::) Allen dank voor de complimenten. Ja ben ook zeer content met de lange bogen, die had ik vanwege de beperkte bochtkeuze in het sporenplanprogrammaatje niet zo ingevoegd, maar uiteindelijk uit m'n hoofd zo op het oog neergelegd.

@ Mark: M'n treinen rijden er allemaal zonder problemen doorheen. Geen problemen met stijgende delen. Heb ook max. 3% aangehouden en in de bochten nog iets minder. Mijn langste trein is ongeveer een meter lang met stuurstandrijtuig (rijdt flink zwaarder vanwege stroomafname). Jouw stijging is dus 2%. Dat zou toch geen problemen moeten geven dacht ik zo, of heb je hele zware slepen?

@ Jeroen: Verkanting niet aan gedacht maar goeie tip! Zijn daar normen voor? Het lijkt me namelijk niet mooi om teveel verkanting te hebben in een lange boog. De boog rechtsom naar de rechter hoek lijkt me een mooie bocht voor verkanting. Las al iets over dunne reepjes karton aan de buitenkant van de boog onder de bielsen lijmen.
Ikea ja bij het zien van de gele letters op de gevel krijg ik al hoofdpijn.... :x Maar het is echt een superlampje voor dat geld. Ik overweeg er nog 1 bij te kopen om vanuit 2 kanten licht te hebben op m'n gepriegel (ben namelijk ook nog leesbrilplichtig helaas) :shock: Maar Jeroen, nog m'n complimenten voor je banen. Die zijn voor mij een directe inspiratiebron en heel leerzaam hoe jij het maken van alle scenery beschrijft. Ben net terug van een trip naar Rüdesheim am Rhein, (koos m'n vrouw uit, die wil je toch niet meer kwijt dan? 8-) ) Geweldig leuk en gezellig stadje vooral 's avonds. Schitterende omgeving, Boppard aan de overkant zien liggen, mooie treinen zien rijden. Al met al enorm inspiratie opgedaan. Aanrader! Volgend jaar willen we weer.

Oh ja, ik heb van de BR103 en het restaurantrijtuig de pantograven iets verlaagd, want die staan standaard onnatuurlijk hoog op het dak als ze uitgeklapt zijn. Ik heb onder in het mechaniek een klein stukje hout van een Jordan tandenstokertje geplaatst met een pincet. Nogal een gepriegel, maar nu komt de pantograaf nog maar tot halverwege en dat staat stukken beter en scheelt gedoe met de tunnelportalen. Weet iemand of daar ook charmantere oplossingen voor zijn?

Kan niet wachten met het begin van de scenery. Heb inmiddels wat afbeeldingen van tunnelportalen geprint, uitgeknipt en op de baan geplaatst om een indruk te krijgen welke ik wil kopen en waar ze definitief neergezet moeten gaan worden. Heb DAS-klei gekocht om te gaan experimenteren met het bouwen van steunmuren en portalen. Voordat ik de rails ga lijmen zal ik eerst de plaat eronder bruin gaan verven en met verkanting gaan stoeien.

Groeten,
René
Hallo René

Er zijn idd normen voor alles wat je maar wilt. kijk maar eens op deze site. Deze normen zijn internationaal en worden ook erkend door de NMF. http://www.morop.org/de/normes/index.html

M.v.g. Quintin

Re: René's N-baan

Geplaatst: 17 nov 2011 23:01
door René
Thanks voor de reacties.

@ Quintin:
Bedankt voor link met de normen. Ga ik me in verdiepen. Heb elders in dit forum gelezen dat verkanting van 1 mm altijd goed is. Ik heb nu 0,7-0,8 mm geprobeerd, maar dat is nog vrij summier heb ik gemerkt. Over het solderen, de bedrading is nog niet overal klaar en ga dan ook op de zichtbare gedeeltes de bedrading onder de spoorstaaf of raillas solderen. Kleine moeite voor het fraaiste resultaat. :)

@ Jeroen:
Met de ballast ben ik inderdaad ook wel tevreden, het formaat vind ik prima zo, heb nog wat andere kleurtjes liggen, ga nog wat mengsels proberen, maar dat zal niet veel gaan verschillen met de huidige kleur.
Ja de roestverf, die fel oranje is een bloedbad :lol: op de foto. Op het etiket staat roodbruin overigens. Gewoon mat bruin ja die wil ik dus. Naar gezocht! Nog niet gevonden. :( Heb bijna alles van Air Brush Almere maar voor gebruik met penseel plus mat is de collectie niet heel groot. Ik wil geen terpentineverf dus bij veel modelspoorwinkels weinig keus. De beste kleur vond ik nog het mengsel roodbruin met zwart. Ben er nog niet klaar mee.
VRAAG: Jeroen verf jij de bielzen onverdund in de kleur van de spoorstaaf. Of gebruik je een andere kleur en/of verdunning?

Re: René's N-baan

Geplaatst: 17 nov 2011 23:06
door Jeroen
Ik werk al jaren met Modelcolor van Valejo. O.a. te koop bij Wentink. En ik verf er alles mee. Lekker doffe kleurtjes, en het laat zich goed mengen.

Airbrush heb ik natuurlijk niet, maar wie weet komt dat ooit nog.

J.

Re: René's N-baan

Geplaatst: 17 nov 2011 23:07
door Jeroen
Ohja, en de bielzen verf ik in een donkere houtkleur. Gewoon beetje bruin met anthraciet mengen...iets dergelijks. Klapje groen mag er ook doorheen hier en daar, om wat mossigs te creeëren.....

Re: René's N-baan

Geplaatst: 17 nov 2011 23:13
door René
Wentink ligt niet zo in de buurt maar kom er vast nog eens een keer langs. Bedankt voor de tip. Heb ook (nog) geen air brush trouwens, maar de air brush verf die ik nu heb (en deze mede geschikt voor penseel dus) is supermooi fijn van structuur en toch niet te dun. De dofheid kan beter. Glanst nog net iets te veel.

Aha de bielzen wat donkerder, ja dat dacht ik al, anders wordt het te eentonig.

Re: René's N-baan

Geplaatst: 17 nov 2011 23:51
door Jeroen
Juist, die hebben over het algemeen ook niet de kleur van de spoorstaaf, al is dat verschil soms nauwelijks waar te nemen. Sporen roesten direct, en bij bielzen kan het even duren voor ze verweerd zijn. Elke acrylverf is goed, mits 't maar dof is......

Good luck, en blijven posten die resultaten!

Re: René's N-baan

Geplaatst: 31 jan 2012 19:55
door marco
Zijn er nog vorderingen rene?

Re: René's N-baan

Geplaatst: 19 feb 2012 14:08
door René
Hoi Marco, zie net je bericht pas! Thanx voor je belangstelling. :)

Geen grote vorderingen.
Wezen experimenteren met grasvezeltjes, roestverf, ballast. Ben een stuk baan aan het stroomlijnen (er zat een onlogische bocht). Tevens bij die bocht een rivierbedding aan het voorbereiden. Ik ga m'n fotobucket even vullen, want ik heb er allemaal foto's van. Hoog tijd om weer eens wat plaatjes te posten :) .

Re: René's N-baan

Geplaatst: 19 feb 2012 17:57
door René
Hierbij wat nieuwe foto's van m'n groenpogingen. Het is niet op de baan zelf aangebracht maar op twee proefplaatjes. Zo kan ik nog zien en kiezen wat ik mooi vind en wat niet.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

M'n verzameling groen:

Afbeelding

Re: René's N-baan

Geplaatst: 19 feb 2012 18:07
door Jeroen
Dat groenen gaat je goed af, zeg! Mooi! Vergeet niet de dwarsliggers ook in een ander (dof) kleurtje te schilderen. Verder vind ik je ballast wat grof. Als je hier wat fijners voor neemt, dan is het super!

J

Re: René's N-baan

Geplaatst: 19 feb 2012 18:19
door René
Dankje Jeroen, jouw houtlijmmethode gebruikt. Die grofheid van de ballast is vooral door de vergroting op de foto. In werkelijkheid vind ik het wel een mooie grootte eigenlijk. Het is de fijnste ballast van Woodland. Enorm verschil tussen blote oog en macrofoto. Op de macrofoto's zie je ook dat de grasvezels wat glimmen. Dat valt met het blote oog eigenlijk niet op. De dwarsliggers krijgen nog een eigen kleurtje ja.

Re: René's N-baan

Geplaatst: 19 feb 2012 18:25
door Jeroen
OK, ja ik heb bijvoorbeeld Dekosand gebruikt. Maar ik vind je groen tussen de sporen mooi en erg geloofwaardig. Dan zou ik zeggen: houden zo!

Re: René's N-baan

Geplaatst: 19 feb 2012 18:32
door René
Jeroen, ik hou m'n ogen open voor Dekosand als ik ga shoppen. Mogelijk dat ik die ook net iets mooier vind. En ben zelf ook wel content met het groenresultaat. :D

Re: René's N-baan

Geplaatst: 20 feb 2012 12:44
door shoven
Ziet er goed uit hoor.
Wel opletten dat het groen tussen de rails niet tussen de tandwielen van je draaistellen kan komen, ik heb dat al eens gehad... :?

Re: René's N-baan

Geplaatst: 20 feb 2012 13:23
door René
Ja die sprieten tussen de bielzen zijn eventueel alleen op stukjes in onbruik geraakte rails of bij stootblokken. Heb ook gemerkt dat de flenzen al snel de ballast raken. Het is een nauwkeurig werkje om mooi vol te ballasten zonder dat de treinen gaan stuiteren.

Re: René's N-baan

Geplaatst: 20 feb 2012 14:34
door rien
hoi rene
ziet er zeer goed uit
volg je graag je denkt overal goed over na
en lijm test geweldig daar is het forum voor

gr rien / mazarron

Re: René's N-baan

Geplaatst: 21 feb 2012 23:37
door René
Rien bedankt. :)

Aan de beurt is nu de reconstructie van de bocht waar ik een rivierbedding onder wil maken.

Zo was het eerst:

Afbeelding

Zo moet het ongeveer worden:

Afbeelding

Het is de bedoeling dat het spoor dat er hoog overheen gaat een stalen brug wordt. Niet zoals op de tekening, maar waarschijnlijk dan 2 boogbruggen achter elkaar van Hack met daaronder een gemetselde pijler in het midden. De brug vooraan in de bocht wordt een ouderwetse gemetselde brug met een paar boogjes. De ruimte voor de rivier wordt uitgezaagd uit het paneel. Het spoor in de bocht gaat een centimeter omhoog om het brugeffect wat te versterken. Binnenkort meer. 8-)

Re: René's N-baan

Geplaatst: 22 feb 2012 17:53
door René
Ik heb de plaat uitgezaagd waar de rivier doorheen zal gaan:

Afbeelding

Ook is te zien (het stuk spoor met de lijmklem) dat ik een stukje spoor wat meer gestroomlijnd heb gemaakt. De loop is wat logischer geworden en ook gunstiger om de rivier overheen te laten lopen. Het hout en de rails moeten nog bevestigd worden.

Afbeelding

Afbeelding

De draagconstructie onder de panelen moest ik ook "uithollen" om diepte te creëren voor de rivier. Dat is aardig gelukt en nu heb ik alvast voor de beeldvorming wat blauw papier eronder gelegd als zijnde het toekomstige riviertje met helemaal onderin een wat bredere vijver als het ware. Hier overheen komt dus een gemetselde brug met bogen (van zelfdrogende klei). De basis van de brug, een strook triplex, ligt er al mooi wat verhoogd overheen. De brug klei ik daar tegenaan. Het watereffect van de rivier wil ik gaan maken met de blanke lak-techniek. Eventueel met meerdere watervalletjes en afgemaakt met rotsblokjes, gesteente en dergelijke.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In de volgende foto heb ik een beetje een eerste schets gemaakt van hoe de bruggen er grofweg uit zullen gaan zien.

Afbeelding

Het riviertje klieft in feite de berg die over de spiralen komt, doormidden.

Re: René's N-baan

Geplaatst: 22 feb 2012 18:17
door bob vermeulen
René,

Mooi werk, en alles loopt lekker door elkaar heen maar al je de berg dicht heb kan je dan wel bij de sporen komen?


Mvrg Bob Vermeulen

Re: René's N-baan

Geplaatst: 22 feb 2012 18:40
door René
Bob, van onder kan ik in de berg kruipen en de lichtslang die zoals je ziet er al los bij hangt, gaat dat donkere hol verlichten. Met m'n handen zou ik dan wel ongeveer overal bij moeten kunnen.

Ik ben nu op zoek naar goed buigbaar dun triplex of dun MDF om de achterwand rond te kunnen maken in de hoeken. Daartegen komen dan ook de bergen. Op de plaat wil ik een blauwe lucht verven met hier en daar wat witte dunne nevelige lichte bewolking. Die plaat is niet zo maar overal te koop. 3 mm dik lijkt me geschikt. Dun vliegtuigtriplex is erg duur vind ik. MDF is bovendien veel gladder dan triplex. Misschien weet iemand hier op het forum een geschikte plaat.

Re: René's N-baan

Geplaatst: 23 mei 2012 10:50
door René
Tijd voor een update!
Door middel van een kort filmpje.

Ik heb het verloop van het spoor op enkele plekken aangepast, zie foto's hierboven.
Dit was mede noodzakelijk om de bovenleidingmasten goed te kunnen gaan plaatsen.
Verder veel millimeterwerk met het op hoogte afstellen van de gewijzigde stukken om mooie glad verlopende hellingen te krijgen.
De ondergrond daar alvast bruin geverfd.

Hier het filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=xe33OMJyFcc

Re: René's N-baan

Geplaatst: 23 mei 2012 13:13
door Michiel
René, ik heb genoten van je filmpje. Wat rijden je treinen mooi! Die weidse bochten zijn subliem. Het was voor mij een aangename verrassing om te zien dat alles technisch zo mooi uitgevoerd is. 8-)