Highbury Fields
Re: Highbury Fields - een klein lijntje in East Anglia
en dan kom je niet eens ff op de koffie 

Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
-
Ja op de bouw plaats werd geen koffie geserveerd dat was de bekende Engelse slootwater (ik proefde het verschil niet tussen een bakkie thee of een slap bakje koffie)
mvrg Bob

mvrg Bob
Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
Zo even wat leven weer hierin blazen.
Highbury Fields krijgt zijn lang gewenste uitbreiding, lees mijn eigen kamer, wij hadden een kamer over gereserveerd voor loge's, maar aangezien ons huis groot genoeg is verzinnen we daar voor wel een ander plekkje als het moet. Dochterlief wilde graag de logeer kamer hebben omdat die groter was als de hare en ik heb dus haar kamer.
In de afgelopen weken dus veel aan het verzinnen geweest over baanplannen, wat wel, wat niet en vooral wat is realiseerbaar, hier is onderstaand plan uitgekomen wat gebruikt gaat worden als leidraad, mezelf kennende wordt er on the spot nog wel eea veranderd

Hoofdmoot van de baan is aan de rechterkant een wissel complex vanuit de helix waarbij er van 2 naar 4 sporen gegaan wordt, dan een 4 sporige paradebaan, deels voor wat ze hier HST treinen noemen ( zeg maar de intercity ) en deels voor langzaam goederen verkeer/ boemeltjes.
het goederen verkeer daalt dan af en gaat onder het station door terug naar de helix, voor het personen verkeer is er een 5 sporig station waarbij er een aantal sporen gedeelt worden. ook is het een vertrekpunt van een boemeltje naar het oude Highbury Fields.
op niveau 2 komt er een aftakking naar een kopstation ( wordt de laatste bouw fase ) enook hier een aansluiting op de helix.
De helix wordt gebouwd volgens de methode toegepast door meerdere collega's hier like Krab en Shoven en een 4 sporig schaduw station wat ruimte gaat bieden aan 12 treinen.
De onderbouw van de tafel is onmiddels klaar, de eerste bestelling is binnen, dus de komende weken op ons gemakkie het schaduw station maken, werkend krijgen en dan aan de helix beginnen

onderstaand filmpje geeft een idee weer wat ik wil bereiken met de 4 sporige paradebaan

Highbury Fields krijgt zijn lang gewenste uitbreiding, lees mijn eigen kamer, wij hadden een kamer over gereserveerd voor loge's, maar aangezien ons huis groot genoeg is verzinnen we daar voor wel een ander plekkje als het moet. Dochterlief wilde graag de logeer kamer hebben omdat die groter was als de hare en ik heb dus haar kamer.
In de afgelopen weken dus veel aan het verzinnen geweest over baanplannen, wat wel, wat niet en vooral wat is realiseerbaar, hier is onderstaand plan uitgekomen wat gebruikt gaat worden als leidraad, mezelf kennende wordt er on the spot nog wel eea veranderd

Hoofdmoot van de baan is aan de rechterkant een wissel complex vanuit de helix waarbij er van 2 naar 4 sporen gegaan wordt, dan een 4 sporige paradebaan, deels voor wat ze hier HST treinen noemen ( zeg maar de intercity ) en deels voor langzaam goederen verkeer/ boemeltjes.
het goederen verkeer daalt dan af en gaat onder het station door terug naar de helix, voor het personen verkeer is er een 5 sporig station waarbij er een aantal sporen gedeelt worden. ook is het een vertrekpunt van een boemeltje naar het oude Highbury Fields.
op niveau 2 komt er een aftakking naar een kopstation ( wordt de laatste bouw fase ) enook hier een aansluiting op de helix.
De helix wordt gebouwd volgens de methode toegepast door meerdere collega's hier like Krab en Shoven en een 4 sporig schaduw station wat ruimte gaat bieden aan 12 treinen.
De onderbouw van de tafel is onmiddels klaar, de eerste bestelling is binnen, dus de komende weken op ons gemakkie het schaduw station maken, werkend krijgen en dan aan de helix beginnen

onderstaand filmpje geeft een idee weer wat ik wil bereiken met de 4 sporige paradebaan

Vandaag mijn eerste echte kennismaking mett Peco, koste toch meer tijd als verwacht om ff door te krijgen hoe dit lekker te leggen, eerste wisselstraatje ligt

ook de bochten gecontroleerd, de in eerste instantie gehanteerde hart op hart afstand van 26 mm bleek toch te weinig, dus iets wijder gelegd.
Zit nog met een klein vraagstukje, aan de onderkant van een peco wissel zit een veertje om de wisseltoch goed tegen de spoorstaaf aan te drukken, ik ga de wissels aansturen met servo's en de servoswitch van Wim. moet ik dit veertje nu laten zitten of weghalen ?
gr.
M.

ook de bochten gecontroleerd, de in eerste instantie gehanteerde hart op hart afstand van 26 mm bleek toch te weinig, dus iets wijder gelegd.
Zit nog met een klein vraagstukje, aan de onderkant van een peco wissel zit een veertje om de wisseltoch goed tegen de spoorstaaf aan te drukken, ik ga de wissels aansturen met servo's en de servoswitch van Wim. moet ik dit veertje nu laten zitten of weghalen ?
gr.
M.
Maurits, inderdaad veertje verwijderen. Ook bij de engelsmannen.
Grtz.
Peter
Grtz.
Peter
ziet er gaaf uit man
fijn een eigen groterebaan
volg je graag
gr rien /nu weer breda
fijn een eigen groterebaan
volg je graag
gr rien /nu weer breda
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=4479 hier kan je mij ook volgen USA spoor
Vandaag een aardige challenge voor me zelf. eerste keer dat ik een poging heb gedaan om peco wissels aan te sluiten en te koppelen aan een servo en servo switch. aardig wat zitten neuzen op internet, ondanks dat er mega veel informatie beschikbaar is had ik toch het gevoel dat ik net niet vondt wat ik wilde weten dus maar gewoon begonnen.
wat heb ik gedaan zover.
de peco wissel ge issoleerd op de 2 binnenste sporen en een draadje gesoldeert aan het puntstuk ( groene draadje ), blauw en rood gaan naar de ringleiding.
Het gele en grijze draadje waren even tijdelijk, die zijn nu verwijderdt. )

het groene draadje in de middelste connector van de servoswitch gedaan, en 1+2 en 4+5 verbonden met de dcc ringleiding. zover geen kortsluiting.
daarna getracht de servo op de juiste manier te positioneren, heb dit nog niet getest of het werkt, de servo doet het wel, die heb ik al getest via mijn twincentre.

morgen ga ik de servo swich verbinden met de stroomkring waar alle wissels op worden aangesloten en dan afstellen., ben ik zo op de juiste weg of ga ik ergens de fout in ?
wat heb ik gedaan zover.
de peco wissel ge issoleerd op de 2 binnenste sporen en een draadje gesoldeert aan het puntstuk ( groene draadje ), blauw en rood gaan naar de ringleiding.
Het gele en grijze draadje waren even tijdelijk, die zijn nu verwijderdt. )

het groene draadje in de middelste connector van de servoswitch gedaan, en 1+2 en 4+5 verbonden met de dcc ringleiding. zover geen kortsluiting.
daarna getracht de servo op de juiste manier te positioneren, heb dit nog niet getest of het werkt, de servo doet het wel, die heb ik al getest via mijn twincentre.

morgen ga ik de servo swich verbinden met de stroomkring waar alle wissels op worden aangesloten en dan afstellen., ben ik zo op de juiste weg of ga ik ergens de fout in ?
Geen idee maar het is wel voor het eerst dat ik een baan zie die ook aan de onderkant een mooie achtergrondschildering heeft, 
Bart

Bart

maarreh whoeei, het werkt en rijdt
klik hier voor een klein filmpje
Ziet er goed uit Maurits.
Ja dat is altijd lekker als zoiets werkt. Zelf heb ik bij de Servoswitches de buitenste connectoren bij het in elkaar zetten doorverbonden met de connector ernaast, dat scheelt gepruts met een draadje (dat kan niet altijd, hangt er vanaf hoe je met je wissels omgaat qua detectie, zie http://www.rosoft.info/ServoSwitch.html).
En als je er 1x eentje aan de praat hebt gekregen zijn de volgende een stuk makkelijker.
Ja dat is altijd lekker als zoiets werkt. Zelf heb ik bij de Servoswitches de buitenste connectoren bij het in elkaar zetten doorverbonden met de connector ernaast, dat scheelt gepruts met een draadje (dat kan niet altijd, hangt er vanaf hoe je met je wissels omgaat qua detectie, zie http://www.rosoft.info/ServoSwitch.html).
En als je er 1x eentje aan de praat hebt gekregen zijn de volgende een stuk makkelijker.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan
Ik heb zelfde als jij inderdaad ook de 2 buitenste doorverbonden omdat ik geen bezetmelding heb op de wissels. Koste een paar uurtjes maar de eerste wisselstraat is nu helemaal van draadjes voorzien en op zijn definitieve plekje gelegd.
Op naar de eerste bundel van 4 opstelsporen. elk gedeelte is 160 cm lang, mijn maximale treinlengte is 150 cm en in totaal krijg ik 3 van zulke bundels .

Op naar de eerste bundel van 4 opstelsporen. elk gedeelte is 160 cm lang, mijn maximale treinlengte is 150 cm en in totaal krijg ik 3 van zulke bundels .

Hallo Maurits.
Super gewoon
Ook de wens van mij, om dat zo bij mij ook te gaan realiseren met de wissels van peco en servo,s.
Ik vindt dit zo ongelooflijk mooi functioneren.
Martin de Deugd
Super gewoon
Ook de wens van mij, om dat zo bij mij ook te gaan realiseren met de wissels van peco en servo,s.
Ik vindt dit zo ongelooflijk mooi functioneren.
Martin de Deugd
-
Hi Maurits ,
Dat begint er op te lijken .
het geeft altijd weer een goed gevoel als er dingen lukken en beginnen te werken .
het word een flinke uitbreiding .
ik zie een mooie stevige tafel .
hopelijk kan ik van af maandag eindelijk beginnen met de bouw van mijn tafel .
dan word het op maat gezaagde hout bezorgd .
groet
rob schellenbach
Dat begint er op te lijken .
het geeft altijd weer een goed gevoel als er dingen lukken en beginnen te werken .
het word een flinke uitbreiding .
ik zie een mooie stevige tafel .
hopelijk kan ik van af maandag eindelijk beginnen met de bouw van mijn tafel .
dan word het op maat gezaagde hout bezorgd .
groet
rob schellenbach
Groet
Rob Schellenbach
Rob Schellenbach
Thanks.
@Martin, zo als ik al eerder zei tegen je, gewoon stapje voor stapje doen, jij hebt echt een superbaan met een kleine maar, en die weet je zelf het beste.
@Rob, top man er is niets zo leuks als weken nadenken en dagdromen en dan eindelijk van start gaan.
vraagje voor de gevorderden, hebben jullie de sporen in je schaduw station ook vast gelijmd ?, ik heb het nu nog niet gedaan omdat ik ook nog niet weet hoe erg de peco rails gaat werken, ik heb niet echt superstrak gelegd dus het zou moeten meevallen.
gr.
M.
@Martin, zo als ik al eerder zei tegen je, gewoon stapje voor stapje doen, jij hebt echt een superbaan met een kleine maar, en die weet je zelf het beste.
@Rob, top man er is niets zo leuks als weken nadenken en dagdromen en dan eindelijk van start gaan.
vraagje voor de gevorderden, hebben jullie de sporen in je schaduw station ook vast gelijmd ?, ik heb het nu nog niet gedaan omdat ik ook nog niet weet hoe erg de peco rails gaat werken, ik heb niet echt superstrak gelegd dus het zou moeten meevallen.
gr.
M.
Voor de optimale verwarring: een deel in de schaduwstations ligt vastgelijmd, een deel met schroeven vast. Het werkt af en toe nog wel wat, en dan heb je ineens geen stroom op een stuk...
Laatst gewijzigd door shoven op 18 jun 2012 09:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Steven
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan
right, ik ga het denk ik dan maar eerst een poosje aankijken, kan er uiteindelijk toch nog wel bij als het moet.
Wat wel handig kan zijn: ik heb hier en daar stukken flex aan elkaar gemaakt met een soldeerverbinding. Nu merk ik dat (waarschijnlijk door wartme/kou, werken dus) die verbinding het soms begeeft. De tip is dan om elk stuk zijn eigen stroomvoorziening te geven, dan ben je niet afhankelijk van zo'n soldeerverbinding.
Al doende leert men...
Al doende leert men...

Steven
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan
Ik volg zwz de MartinB methode dus in elke sectie meerdere stroom draadjes, het is wel een hoop werk maar hopelijk vergoed het rijgenot straks een hoop, en omdat ik in delen bouw kan ik er nu goed bij
-
Maurits,
mooie update en het begin is er
Ja dat met die wissels is wel even zoeken. Ben het helaal met je eens, ik heb zelf de afgelopen weken ook de eerste PECO wissels op mijn baan aan gebracht en toen was het ook even wennen. Nu wil ik niet anders meer .......
mvrg Bob
mooie update en het begin is er

Ja dat met die wissels is wel even zoeken. Ben het helaal met je eens, ik heb zelf de afgelopen weken ook de eerste PECO wissels op mijn baan aan gebracht en toen was het ook even wennen. Nu wil ik niet anders meer .......

mvrg Bob
Feldberg spoor N

Polygamie! Me gusta! Gewoon 2 steun-en-toeverlaten. Quita brilliant. Maar dat kost je ook weer 2 keer geld, en 2 keer gezeik natuurlijk.
Anyhow, dat ziet er strak uit dat schaduwstation-in-wording. Succes ermee. En.....ik zou gewoon lekker je Peco vastschroeven met schroefjes uit de bouwmarkt. Ligt vast, niet te vast (werking) en je kunt je rails nog hergebruiken. Alleen zorgen dat de schroefkoppen niet in de weg liggen.
Succes!
J.
Anyhow, dat ziet er strak uit dat schaduwstation-in-wording. Succes ermee. En.....ik zou gewoon lekker je Peco vastschroeven met schroefjes uit de bouwmarkt. Ligt vast, niet te vast (werking) en je kunt je rails nog hergebruiken. Alleen zorgen dat de schroefkoppen niet in de weg liggen.
Succes!
J.
helaas Jeroen, deze 2 hebben allebei harige benen en zijn ook nog prutsers.
ik hou het inderdaad voorlopig maar bij schroefjes

ik hou het inderdaad voorlopig maar bij schroefjes
Net als onze fly boy heb ik een serieuze moeite om mezelf te motiveren om draadjes te solderen, helaas zit ik in een fase dat dit het enige is wat ik kan doen op het moment dus boring foto's

en ja, die muur moet ik nog verven

en ja, die muur moet ik nog verven
-
Beste Maurits,
Lekker bezig!
Mooie lengte zo dat schaduwstation.