Saraan: een modelbaanverslag

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
Saraan

Re: Saraan: een modelbaanverslag

Bericht door Saraan »

Dit weekend (14 juni) ben ik bezig geweest met de ruwbouw van het bergspoor. Ik heb er een kleine fotoreportage van gemaakt. Het is ook meteen het einde van het hoofdstuk onderbouw.
Afbeelding

Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...

michiel1995

Bericht door michiel1995 »

Hallo

heb je al weer een nieuwe update ben namelijk benieuwd af je al iets gedaan hebt.

Groet michiel

michiel1995

Hallo

Ga je mischien nog een keer verder met faller carsystem ben namelijk benieuwd?

Groet michiel

Onderwerp starter
Saraan

Bericht door Saraan »

Hoi Michiel,

ik ben ondertussen, na mijn vakantie, weer begonnen met de voortbouw van mijn baan. Het bergspoor wordt verder gebouwd en bespoord. Maar na 4 maanden wachten zijn mijn 2 bestelde viaducten van Vollmer nog steeds niet geleverd. "Volgende week": beweert mijn treinenboer. We zien wel.

Mijn Car System baantje is technisch af. Ik heb de techniek begrepen, en daar ging het vooral om. Maar de verdere inplanting moet natuurlijk nog gebeuren, met vooral dan de bestrating. Ik zou graag een kasseibaantje aanleggen. Dus dat is de volgende FCS uitdaging. Maar eerst maak ik mijn treinbaan af, met het lokaal kopstationnetje Asselberg als sluitstuk, gepland voor dit najaar.

groetjes,

Afbeelding

Afbeelding

Michiel

Artologic

Bericht door Artologic »

Hey Saraan,

Het is altijd een plezier te kijken naar hoe je verder raakt met je baantje en na het zien van je project met het automatisch omloopbaantje ben ik reuze benieuwd wat de resultaten zijn met het eindstation. Ik blijf je op de voet volgen!!! Mooi werk

Mvg

Onderwerp starter
Saraan

Bericht door Saraan »

Hoi Kristof,

bedankt voor de bemoedigende woorden. Het doet me plezier dat je de vorderingen van Saraan blijft volgen. En wat het kopstationnetje betreft, ben ik zelf ook benieuwd hoe het gaat worden. ;) :lol:

groeten,

Michiel

michiel1995

Hoi

jammer dat je niet nog meer fcs gaat leggen maat het is al mooi genoeg zo :D

het spoor is zotezien bijna gelegd.

Groet michiel

Onderwerp starter
Saraan

Bericht door Saraan »

Hoi Michiel,

niets houd je tegen om zelf een mega FCS baantje aan te leggen. 't Is niet goedkoop (een startsetje kost gemakkelijk 80 euro), maar de rijdraad kan je spotgoedkoop 2de-hands kopen, en het busje (met lader) vind je ook regelmatig voordelig aangeboden. Meer heb je niet nodig.

Wil je ook nog haltes en alternatieve rijbanen bouwen, dan ben je bij Fa**er telkens weer 85 eurootjes kwijt, maar met het spoel los te kopen, een paar reed-relais en de nodige dosis elektronica om flip-flops en timers te bouwen, kan je er goedkoop vanaf komen.

Dus, Michiel, laat je niet afschrikken en bouw je eigen busbaan! Als is een maar met 1 busje. Uitbreiden kan je later, beetje bij beetje.

groeten

Michiel

michiel1995

Hallo

ga ik ook zeker doen stoplichten moet je trouwens ook niet vergeten zijn ook erg duur

een bushalte zou ik ook willen maar ik denk dat ik dat wat later doe :D

Groet michiel.

Onderwerp starter
Saraan

Bericht door Saraan »

Wegens persoonlijke omstandigheden heb ik de werkzaamheden tijdelijk moeten staken, maar langzamerhand kan ik de draad weer oppikken. Het viaduct is nu in elkaar gepriegeld, en de hoge oversteek naar het kleine kopstation kan nu gemaakt worden. Ik weet dat het viaductencomplex nog verweerd zou moeten worden, maar dat is een dicipline waar ik nog geen ervaring in heb, en probeer mijn primeurs liever uit op op wat afval. (dat is voor later).
Afbeelding

Michiel

Onderwerp starter
Saraan

Bericht door Saraan »

Het zomerstof werd van de baan geblazen, de sporen werden terug ingereden. Na een lange zomerstop worden de werkzaamheden langzamerhand weer aangevat. De wirwar van hout en sporen hieronder is mijn modelbaan vandaag. Maar het komt wel goed...
Afbeelding

Michiel

Rob Fongers

Bericht door Rob Fongers »

Michiel,

Ziet er goed uit man.

Grtzz Rob

Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Onderwerp starter
Saraan

Bericht door Saraan »

De aanleg van het kopstation is begonnen. Ik heb alle bestelde wissels ontvangen, en heb normaal gezien nog voldoende flexibele rails over om het hele station te besporen. Eerst kleef ik de isolatielaag op de ondergrondplaat. Die wordt dan in een onbestemd grijs-bruin kleurtjes geschilderd met goedkope matte acrylaat muurverf. Daarna worden de wissels gepositioneerd en afgetekend. De plaatsen van de uitsparingen voor de wisselaandrijvingen worden aangeduid, klaar om met de wipzaag de rechthoekjes eruit te zagen....
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Michiel

Hookies

Bericht door Hookies »

Zo Michiel, dat wordt weer een flink gebeuren zeg. Als ik alles zo bekijk, dan heb je nog heel wat spoor op een nog niet eens zo grote ruimte weten neer te leggen. Ik ben benieuwd hoe straks de treinen zich gaan bewegen.

Mvg,
Martin

Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Onderwerp starter
Saraan

Bericht door Saraan »

Mijn modelbaan is inderdaad nogal volgepropt met sporen. In totaal zo'n 50m rails op een kleine 2m². Voorlopig lijkt het nog een echt bord vol spagetti, maar eenmaal het landschap gevormd wordt, zal het een stuk rustiger en logischer ogen. Maar dat zal nog een tijdje duren vooralleer ik daaraan begin. Eerst het kopstation afwerken, dan ga ik alle seinen plaatsen, evenals een overweg met slagbomen. Pas dan komt het landschap aan de beurt.

Bon, ik knutsel verder... tot later.
groetjes,

Michiel

Onderwerp starter
Saraan

Bericht door Saraan »

Deze namiddag nog even wat tijd gehad, dus snel wat verder gekutseld. Dus, eenmaal de uitsparingen voor de wisselaandrijvingen uitgezaagd zijn, werden de spoorsecties tussen de wisselsecties aangelegd. Elk stuk flexibel spoor werd op maat gezaagd, en voorzien van raillassen. De perronsporen werden eerst gelegd, daarna werden de omlooppsporen op lengte gebracht en ook ingepuzzeld. Alles wordt voorlopig met prikkers in vorm en positie gehouden...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Michiel

Rob Fongers

Gaat goed Michiel

Toppie

Grtzz Rob

Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Onderwerp starter
Saraan

Bericht door Saraan »

En tussen het huiswerk van de kinderen en de boodschappen knutsel ik lustig verder. Alle opstelsporen werden dus uiteindelijk ook op lengte gezaagd en op hun plaats gelegd. Alle sporen liggen er nu. De wisselaandrijvingen worden geplaatst om te checken of ze niet gewrongen zitten, en vlot schakelen. Ik gebruik naast de Fleischmann Piccolo sporen ook nog de GT-gleis flexible rails. Deze is een paar tienden van een millimeter minder hoog en heeft, opdat alles goed past, een dunne ondersteuning nodig. Hiervoor zijn stroken van dun karton (vb doos van ochtendgranen) onder de GT-sporen een prima oplossing...
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Michiel

vantongeren

Bericht door vantongeren »

Hoi Michel,

Op de laatste foto lijkt de overgang van het ene merk rail naar de andere een aardig hoogte verschil te hebben. Misschien een stukje plasticcard onder de rails plaatsen?
Verder zien de vorderingen er toppie uit.

Groet,
Marcel

Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III

Onderwerp starter
Saraan

Bericht door Saraan »

Hoi Marcel,

dat klopt helemaal! Dat is wat ik in de begeleidende tekst had vermeld, en de rede waarom ik deze foto toon ter illistratie. ;) Ondertussen ligt er een strookje karton onder en liggen de sporen vrij goed.

groetjes,

Michiel

spoor65

Bericht door spoor65 »

Hoi Michiel,

Ziet er weer prima uit hoor, en leuk om nu de bouw van het kopstation te zien, welke we besporken hebben in baan-plannen.

Heb daar welliswaar niet meer op jouw antwoorden gereageerd, door veel drukte, maar begrijp waarom je dus hiervoor gekozen hebt, en om eerlijk te zijn, gezien de ruimte nu te zien op de foto`s, prima, zo heb je nog lekker wat ruimte over voor de scenery.

Gaat zo door.

Mvg

Freddy(spoor65)

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
Saraan

Bericht door Saraan »

Bedankt voor je reactie, Freddy. Ik heb inderdaad verkozen om het station vrij eenvoudig te houden, met meer ruimte voor scenery en functiegevende invulling.

Maar ik stoot op een koploper-hersenbreker. Even nog het sporenplan erbij halen.
Afbeelding

De situatie is als volgt. Er rijdt een goederentrein (met detectie van alle wagons) één van de perronsporen op, en stopt op het eind ter hoogte van de ontkoppelaar. De lok wordt ontkoppeld en rijdt naar het depot voor verzorging. Het lokale rangeerlokje koppelt aan de andere kant aan, en trekt de goederentrein het hoofdspoor op. Dan wordt de trein het goederenspoor opgeduwd, en stopt ter hoogte van de ontkoppelaar die aan het begin van het goederenspoor staat, net na de wissel. Maar nu komt de hoofdbreker;

Hoe weet koploper dat de koppeling van de rangeerlok boven de ontkoppelaar hangt? De hele trein wordt gedetecteerd, en er is geen verschil tussen wagon en duwende lok. Is dit volledig met bezetmelders op te lossen, of gebruik ik misschien beter een reedschakelaar met eigen magneet in rangeerlok voor possitiebepaling?

Heeft iemand een suggestie :?: :?: :?:

Michiel

Rob Fongers

Michiel,

Ik heb de bezetmelders bij mij tactisch geplaatst. D.w.z. de tros wagons past tussen de binnenkomst- en stopmelder. De binnenkomende loc rijdt een x aantal cm door, op de stopmelder, totdat deze de koppeling boven de ontkoppelaar heeft. Daarna koppelt deze af en rijdt weg.
De rangeerloc stopt op de eerste melder, want die is vrij!!, en rijdt eveneens een x aantal cm door totdat deze de trein gekoppeld heeft.
E.e.a vergt wel de nodige instellingen in Koploper en geduld in het afstemmen, maar het kan.

Vraag wat doe je bij vertrek,gaat de rangeer loc de wagons ophalen? Dit is wel van belang i.v.m. de positionering van je stopmelder, de rechtse dus op je perron. Indien ja dan moeten je wagons zo stoppen dat de loc koppeling boven de ontkoppelaar komt. In dit geval komen de wagons dus niet tussen de melders te staan maar deels op de stopmelder.

Het bovenstaande is echter alleen van toepassing op een trosje wagons van een zelfde totale lengte. indien een wagon minder gaat het niet meer op.

Het is een beetje ingewikkeld en misschien kom je er niet zo maar uit maar dan hoor ik het wel

Grtzz Rob

Grtzz Rob

Onderwerp starter
Saraan

Bericht door Saraan »

Hoi Rob,

dat is inderdaad een mogelijke oplossing. Zolang ik de goederensleep steeds even lang hou, zou dat perfect moeten werken. Zeker een idee om op verder te borduren, en eens kijken of ik met de beperking kan leven (met mijn Brussel-Noord kopstation in het achterhoofd ;) )

Rob, bedankt voor de tip! :)
groetjes,

Michiel

Michiel

Onderwerp starter
Saraan

Bericht door Saraan »

Een ander mogelijkheid zou zijn om de trein op te duwen tot het eind van het goederenspoor, en dan de sleep terug tot over de ontkoppelaar trekken. Met deze techniek kan een trein met variabele lengte ontkoppeld worden, maar het is niet elegant om de trein zo heen en weer te zien rijden. Niet mijn favoriete oplossing, maar technisch wel een mogelijkheid.

groetjes,

Michiel

Plaats reactie