Pagina 4 van 4

Re: Zaunkönigs Bahn

Geplaatst: 27 aug 2013 18:04
door Zaunkönigs Bahn
Hoontje schreef:Nou Joop, ik ben wel een gelover :mrgreen: Ofschoon ik wel denk dat het een meer meer meer jaren plan is ;) .
Succes met de bouw! Hoop dat de fabrikanten partij korting gaven :)

Groet,

Hoontje
Bedankt, ehh, ja het is wel de bedoeling dat ik er een paar jaar mee bezig ben, anders is de lol er zo snel af. Ja, ik heb partij korting gehad, maar dan nog :mrgreen:

Groeten,
Joop

Re: Zaunkönigs Bahn

Geplaatst: 27 aug 2013 19:27
door Ad_M
Joop,

Ik weet niet hoeveel vrije dagen je nog hebt ;) :mrgreen:
Maar je bent een top gast, succes met de bouw!

Mvg,
Ad

Re: Zaunkönigs Bahn

Geplaatst: 31 aug 2013 06:55
door JohoMapi
Woow...
je hebt flinke bouwplannen zeg!

Ik ben benieuwd naar je vorderingen.

Groet,
Maurice

Re: Zaunkönigs Bahn

Geplaatst: 31 aug 2013 12:29
door mdedeugd
Hallo Joop.

Mooie spulletjes man ;)
Goed bezig.





Martin de Deugd

Re: Zaunkönigs Bahn

Geplaatst: 01 sep 2013 13:37
door Zaunkönigs Bahn
Heren,

Bedankt voor het commentaar.

@Ad,
Plenty, maar kan ze niet opnemen. We zijn bezig met een reorganisatie en direct er achteraan een fusie. Ik behoor tot het clubje collega's die weten hoe je dat administratief enz. moet doen, dus voorlopig verzuip ik in het werk. Maar het is ook wel weer leuk en bijzonder omdat je dit soort bewegingen niet zo vaak mee maakt. Slopend is het zeker. Dus ik hoop met mijn plannen en baan voldoende tegenwicht te kunnen geven om in balans te blijven.

@Maurice,
Zeker, maar het is ook denk ik een flinke baan. Ga nog niet direct aan de slag, maar kwam bij het plannen van de scenery er achter dat Faller zijn assortiment aan het wijzigen is en ik wil niet voor verrassingen komen te staan als iets er niet meer is.

Groeten,
Joop

Re: Zaunkönigs Bahn

Geplaatst: 07 sep 2013 19:43
door Traibergen
Ik vind dat je mooie spullen koopt!

Re: Zaunkönigs Bahn

Geplaatst: 08 sep 2013 15:50
door Zaunkönigs Bahn
traibergen schreef:Ik vind dat je mooie spul:en koopt!
Bedankt, kost helaas ook heftig geld. Dus moet weer wat gaan sparen voor de volgende stap.

Groeten,
Joop

Re: Zaunkönigs Bahn

Geplaatst: 08 sep 2013 20:40
door Traibergen
Ik kan het me wel voorstellen dat het heftig veel kost.

Re: Zaunkönigs Bahn

Geplaatst: 08 sep 2013 22:09
door Thrillseeka
Zaunkönigs Bahn schreef:
traibergen schreef:Ik vind dat je mooie spul:en koopt!
Bedankt, kost helaas ook heftig geld. Dus moet weer wat gaan sparen voor de volgende stap.

Groeten,
Joop
Ach tegen de tijd dat dat allemaal in elkaar zit, ben je weer een paar maanden verder toch :)

Re: Zaunkönigs Bahn

Geplaatst: 26 dec 2013 04:45
door Ad_M
Pffffff...., Kuch, kuch...

Het is "verdacht" stil bij Joop, dus dacht klop even aan ;)
Snap zeker dat al dit moois veeeeel tijd neemt om te bouwen, druk met sparen en werken, maar eh...
Tijd voor een (mini?) update Joop? :mrgreen:

Mvg,
Ad

Re: Zaunkönigs Bahn

Geplaatst: 27 dec 2013 16:00
door Zaunkönigs Bahn
Ad_M schreef:Tijd voor een (mini?) update Joop? :mrgreen:
Ik heb wat "koerswijzigingen" in de familie en die hebben de laatste drie maanden aan vrije tijd aardig opgeslokt. Het einde daarvan is nog niet in zicht, ik heb er nog flink werk aan. Grootste nadeel is dat alles dus fijn opschuift. Zal maar denken dat wat in het vat zit niet verzuurt of zoiets :mrgreen: .

Ook nog wat gekocht in Houten;
Afbeelding

Helaas kwam ik er achter dat mijn fototoestel het niet meer wil doen, deze is met de reserve gemaakt. Wordt dus een dure reparatie.
In de avonden/nachten nog wel met de computer aan de gang geweest, resultaat is hier te bewonderen, het is nog niet veel, maar het begin staat er.

http://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm

Beste wensen voor 2014!

Groeten,
Joop

Re: Zaunkönigs Bahn

Geplaatst: 05 jan 2014 03:08
door Zaunkönigs Bahn
Het baanplan begint zo langzamerhand in zijn eindstadium te komen. Tijd dus om een en ander te gaan testen. Daar heb ik het volgende op bedacht. Ik neem een behangerstafel en verbouw deze naar testbaan. Dat ziet er ongeveer zo uit;

Afbeelding

Op de tafel komt de baan te liggen, de tafel kan in twee delen worden ingeklapt. De baan ligt dan aan de buitenzijde. Om deze te beschermen maak ik een beschermingskap die precies over de tafel past. De twee delen van de kap gaan met sloten aan elkaar vast en vormen zo een soort bak met in het midden dus de behangtafel. Er gaat dan vervolgens een deksel op met handgreep. Ook met sloten, zo ontstaat er een goed vervoerbaar geheel. Makkelijk weg te zetten of mee te nemen.

Ik heb tot nu toe twee testbanen bedacht. In de testbanen zit een verkorte versies van delen van mijn eigenlijke baan. Zo kan ik bepaalde situaties uit testen. Er komt geen scenery op de baan. Hooguit misschien testen van hoe materiaal te bevestigen.
De testbanen zien er zo uit;
Afbeelding
Afbeelding

Meer info op mijn site http://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm

groeten,
Joop

Re: Zaunkönigs Bahn

Geplaatst: 05 jan 2014 10:17
door bob vermeulen
Hallo Joop,

Volg je al een tijdje hier op het forum en heb je web site bezocht.
Mijn vraag is eigenlijk waar om z' n uitgebreide testbaan?
De materialen die je ga gebruiken zijn bekende spullen dus je hoeft niet veel te testen.
Waar schijnlijk is het voor je eigen leer proces bedoeld!
Dan lijkt het mij voldoende dat je 1 ovaal hebt met een inhaal spoor en ergens een kopspoor dan kan je alles bekijken en leren ( terug melders, dinamo, wissel aansluitingen, rijden etc)
Voordeel is dat je dan snel naar je uiteindelijkebaan kan gaan

Mvrg Bob

Re: Zaunkönigs Bahn

Geplaatst: 05 jan 2014 14:13
door Zaunkönigs Bahn
Hallo Bob,
bob vermeulen schreef:Volg je al een tijdje hier op het forum en heb je web site bezocht.
Dank voor het bezoek, als je IE gebruikt, zaten er in de kop van de pagina's nog kaders om de afbeeldingen?
bob vermeulen schreef:Mijn vraag is eigenlijk waar om z' n uitgebreide testbaan? De materialen die je ga gebruiken zijn bekende spullen dus je hoeft niet veel te testen. Waar schijnlijk is het voor je eigen leer proces bedoeld!
Ja, het zijn bekende spullen, wat niet bekend is, is wat al die wisselaandrijvingen gaan doen. Dus kunnen in de gegeven opstelling alle wisselaandrijvingen naast elkaar en ondervloers of moet er nog een andere oplossing komen. Wat ik ook wil weten is of SCARM het bij het rechte einde heeft, ik heb er zo mijn twijfels over en mijn ontwerp volgt bepaald niet de standaard. Op mijn huidige heel oud testrondje heb ik eigenaardige gedragingen gezien met locomotieven, wagons en de svt. Bijvoorbeeld komend uit een boog heeft het materiaal de neiging om de boog te vervolgen, ook al stond het engels wissel op rechtuit. Dus dat wil ik onderzoeken, zit niet te wachten op regelmatige ontsporingen. En ja, eigen leerproces.
bob vermeulen schreef:Dan lijkt het mij voldoende dat je 1 ovaal hebt met een inhaal spoor en ergens een kopspoor dan kan je alles bekijken en leren ( terug melders, dinamo, wissel aansluitingen, rijden etc)
Ik heb met Frans de tekeningen bekeken en het is nog niet zo helder wat te doen. Er zijn veel oplossingen, elk met een eigen voor/nadeel. Het ligt dus nog niet zo duidelijk wat te doen, vooral in de wisselstraten.
bob vermeulen schreef:Voordeel is dat je dan snel naar je uiteindelijkebaan kan gaan
Als ik kijk wat nu voor mij realistisch haalbaar is door familie- en werkomstandigheden (enorme reorganisatie) zal ik pas op zijn vroegst einde dit jaar met het onderstel aan de gang kunnen. Het is dus een verloren jaar. Dan kan ik beter op een eenvoudig bouwniveau uitzoeken waar ik zometeen met mijn baan veel voordeel van kan hebben. Het rail materiaal moet ik toch kopen, dus dat maakt niet uit of ik dat al ga gebruiken op een testbaan of direct op de uiteindelijke baan.
Groeten,
Joop

Re: Zaunkönigs Bahn

Geplaatst: 02 mar 2014 14:16
door Zaunkönigs Bahn
Ik heb mijn homepage pagina's geupdate

http://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm

Wat is er veranderd? Heel veel ten opzichte van de vorige keer.

De menustructuur is uitgebreid met meer topics.
De pagina over het baanplan is gewijzigd in opzet, enkele bezoekers dachten dat mijn eerste tekening de laatste versie was. Dat is als het goed is nu verholpen.

De bovenste laag/toplaag/hoofdbaan is gewijzigd. Linksonder is een vee afhandeling erbij gekomen. De paradebaan is gewijzigd en deze wijziging ook hier doorgevoerd. In het deel achter het station heb ik de wagonreparatieloods naar een korter spoor verplaatst. Kan nu twee reizigerstreinen als reserve opstellen. Ik heb nu twee versies online staan. De oude opzet met drie aanloop sporen voor de goederen afhandeling en een nieuwe opzet met twee aanloop sporen voor de goederen afhandeling. Het wisselcomplex is daarmee eenvoudiger geworden. Er is dan ook meer ruimte voor een weg tussen de arcade en het goederenspoor. Nadeel is dan wel dat het uitloopspoor over een afbuigend wissel gaat. Moet daar nog goed over nadenken, het is de toplaag, dus ik heb nog wel even de tijd voordat ik daar mee ga beginnen.

Als laatste item is een wat ouder baan ontwerp opgenomen met een tram op basis van de feldbahn van Busch. Maurice is daarmee bezig en ik ben zeer benieuwd naar zijn vorderingen voor het rijdend materiaal. Ik heb voor SCARM een feldbahn bibliotheek gemaakt, het is niet eenvoudig om een goed rondje te maken met het nu beschikbare materiaal. Er zit dus een recht in met variabele lengte die niet in het assortiment voorkomt. Dat is dus gewoon de zaag in een stukje recht zetten. In de gegeven opzet kan ik drie tot vier trammetjes laten rijden. Ook het railplan is nog niet in beton gegoten.

In de tussenlaag met de helixen heb ik een deel van de rechter helix uitgebouwd met vier sporen. Op dit halve ovaaltje kunnen nu vier treinen elkaar tegelijkertijd passeren mits ze niet allemaal uit dezelfde richting komen. In het paradespoor heb ik twee wissels uitgenomen en er een engelsman voor teruggezet. Daarmee wordt de lengte van het paradespoor iets langer.

In het schaduwstation heb ik extra opstelsporen kunnen toevoegen. Een deel is iets anders neergelegd met als resultaat een extra spoor. In het goederen deel heb ik 5 extra opstelsporen kunnen toevoegen. De ruimte tussen de wisselstraten is iets groter om de wisselaandrijvingen weg te kunnen werken.

Als ik het voor elkaar krijg om mijn deur om te zetten, het is een metalen kozijn, gaat rechtsonder op de toplaag en de tussenlaag op de schop. Ik heb nu nog geen idee hoe het kozijn is bevestigd, hoe dat heel uit elkaar te halen en ook weer heel terug te zetten, alleen dan zo dat de deur de hal in draait in plaats van de kamer.

Het onderdeel materiaal heeft een menu gekregen met drie ingangen, locomotieven, rijtuigen en goederen wagons. Het deel met locomotieven is nu gevuld met de nodige modellen. Er wordt in het kort wat historie gegeven, de belangrijkste gegevens, een tekening, verkrijgbaarheid als model en de prestatietabel. Met deze tabel is het eenvoudig om een realistische sleep voor op de modelbaan te berekenen.
De menu onderdelen rijtuigen en goederenwagons heeft wel een vulling, maar nog niet zoals te zien is bij locomotieven. Gisteren heb ik beslag weten te leggen op een grote partij tekeningen van goederenwagons. Op rail 2014 (wat een mooie beurs was dat!) heb ik een boek gescoord over rijtuigen, dus er zit wat schot in het bron materiaal. Blijft erg lastig om gegevens boven water te krijgen van het rijdend materiaal.
Mijn "Merkbuch für die Fahrzeuge der Reichsbahn" is inmiddels losbladig, maar wat wil je, het boekje is 90 jaar oud.
Kan iemand mij helpen aan de uitgave van 1938? of de uitgaven van Deutsche BundesBahn van 1953? Ik kan dan de prestatietabellen van de modernere stoommachines vullen.

Het plaatje van de testbaan heb ik geupdate, het is nu duidelijker zichtbaar dat het ingeklapt een soort koffer wordt. Wellicht dat ik ermee naar beurzen ga, moet dat nog overwegen. De poten zitten aan de binnenkant, de scenery zit aan de buitenkant. Dus de hoogte van de scenery wordt bepaald door de hoogte van je deksel. Enigste nadeel is dat de tafel niet zo hoog is, maar met een paar kratjes is dat volgens mij op te lossen. Ingeklapt is het nog hanteerbaar en in bijna elke auto te vervoeren. Uitgeklapt heb je best wel een flinke baan met genoeg mogelijkheden om iets te demonstreren.

Dat was het zo ongeveer wel.

Groeten,
Joop
59180303140127

Re: Zaunkönigs Bahn

Geplaatst: 03 mar 2014 11:33
door Detlev
Joop,

Voor SCARM hoef je voor variabele rechte (of kromme) stukjes echt geen hele bibliotheek aan te leggen hoor; als je de gereedschapskist gebruikt kun je voor flex rail kiezen en dan gewoon opgeven: Recht + lengte of straal+hoek. Op die manier kun je ieder stukje razendsnel leggen...

Re: Zaunkönigs Bahn

Geplaatst: 04 mar 2014 22:59
door Zaunkönigs Bahn
@Detlev, ga er even vanuit dat je doelt op de Busch Feldbahn bibliotheek voor Scarm. Dit merk heeft geen flexrails, dus als je dan iets korters nodig hebt zul je een standaard recht of boog moeten afkorten. Ik heb in de Scarm bibliotheek alleen een recht opgenomen die je kunt varieren in lengte.

Voor merken die wel een flex rail hebben, heb je volkomen gelijk, al moet je bij bogen oppassen dat je niet te krap gaat zitten zodat je meer een boog R1 krijgt waar veel locomotieven en soms ook wagons moeite mee hebben.

Groeten,
Joop

Re: Zaunkönigs Bahn

Geplaatst: 05 mar 2014 13:10
door Detlev
Oh ja, ik was even vergeten dat je die bibliotheek gebruikte. Maar zelfs dan, is het dan niet handiger om één flexrail te definiëren en die te gebruiken? ;)
edit: Lees nu pas dat je dat eigenlijk ook doet maar dan met een flexibele rechte lengte

Overigens kun je de minimumboogstraal bij een flex rail opgeven/aanpassen zodat je nooit te krap komt.

;)