Pagina 4 van 5

Re: Mijn kleine maar fijne n-baan :D

Geplaatst: 09 feb 2010 20:38
door Reinder
Freddy

je kan wel degelijk van de opstelsproren in 1 keer naar het gele spoortje.
Kijk maar is naar de bovenste paarse spoor daar steek je in 1 keer de hoofdbaan over.
Zodat je bij de locloods uit komt

En wat betrefd die kruising die je zij kan wel. Dan kan ik teven nog en perronspoor maken mits dat past.
En of dat mooi is moet ik effe kijken. Maarja Rome is ook niet gebouwd in 1 dag

mvg
Reinder

Re: Mijn kleine maar fijne n-baan :D

Geplaatst: 09 feb 2010 20:41
door henry
leuke baan zo reinder

groetjes henry

Re: Mijn kleine maar fijne n-baan :D

Geplaatst: 09 feb 2010 20:51
door spoor65
Reinder,

Ik was er even vanuit gegaan, dat jouw eerste spoor, net langs het onderste perron, ook daadwerkelijk een perronspoor zou zijn, als daar dus een trein aan het perron staat, maar ook als er een goederentrein staat, zul je dus vanaf de andere sporen niet rechtstreeks kunnen oversteken naar het gele deel.

En als je al vanaf de onderste 3 opstelsporen komt, zul je altijd ff moeten steken, misschien dus een tweede optie
om links op de kopse kant van jouw onderste perron nog een extra kort uithaalspoortje te maken, dmv een extra kruiswissle ipv die gewone wissel, zodat je hier nog net met een loc een extra mogelijkheid hebt, om ten alle tijden te kunnen rangeren zonder de hoofdbaan te moeten gebruiken.

Mvg

Freddy

Re: Mijn kleine maar fijne n-baan :D

Geplaatst: 09 feb 2010 20:54
door Reinder
hmm zou je dat is kunnen uit tekenen op mijn baanplan?
Snap hem niet helemaal.

mvg
Reinder

Re: Mijn kleine maar fijne n-baan :D

Geplaatst: 09 feb 2010 21:12
door spoor65
Reinder,

ff met 2 strepen aangegeven waar is extra uithaalspoortjes voor een loc zou plaatsten, zodat rangeren makkelijker word, zonder andere rij-richtingen te moeten kruizen of blokkeren.

Mvg

Freddy

Re: Mijn kleine maar fijne n-baan :D

Geplaatst: 09 feb 2010 21:18
door spoor65
Reinder,

Moet er eigenlijk wel ff bij zeggen, dat ik het wat dat betreft wel wat met saraan eens ben, dat het op deze manier onnodig ingewikkeld word, omdat de dubbele kruisverbinding met de hoofdbaan aan die kant eigenlijk overbodig is.

Trouwens ook jouw idee om er nog een extra perronspoor boven bij te maken, ook dat zou ik niet doen.

gezien de verdere mogelijkheden van jouw plan, aangezien jij liever geen schaduwstation wilt gebruiken, maak jij de rijmogelijkheden alleen maar moeilijker, daar elke keer als er een trein moet vertrekken, er eerst een andere binnen moet komen, om een vrije baan te hebben. dus een extra perron maakt alleen dat treinen nog langer moeten wachten, alvorens weer weg te kunnen, en tevens heeft ook om die reden de dubbele kruisverbinding niet veel zin, daar er toch al bijn ageen mogelijkheid is om meerdere treinen gelijk te laten in of uit rijden. daar ook die een vrije baan nodig zijn.

mvg

Freddy

Re: Mijn kleine maar fijne n-baan :D

Geplaatst: 09 feb 2010 21:21
door Reinder
hmm dat zou inderdaad kunnen.
Maakt het niet weer wat intressanter.
Maar wel voller

mvg
Reinder

Re: Mijn kleine maar fijne n-baan :D

Geplaatst: 09 feb 2010 21:26
door Reinder
al even bezig geweest

Afbeelding

dat kopspoortje bij het rangeergedeelte kan niet dat kost me perronlengte en dat heb ik niet

mvg
Reinder

Re: Mijn kleine maar fijne n-baan :D

Geplaatst: 09 feb 2010 21:34
door Reinder
nog even over die dubbele kruis verbinding hoe zou het anders kunnen dan.
Zonder dat ik in de hoofdbaan weer ga beginen met aftakende wissels.

mvg
Reinder

Re: Mijn kleine maar fijne n-baan :D

Geplaatst: 09 feb 2010 21:37
door henry
freddy als je nog meer kruiswissels adviseert heeft reinder genoeg wissels om het schaduwstation te bouwen

groetjes henry :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Re: Mijn kleine maar fijne n-baan :D

Geplaatst: 09 feb 2010 21:41
door spoor65
Reinder,

Wat is jouw gedachte achter de dubbele kruisverbinding trouwens? volgens mij geven ze niet echt veel meerwaarde,
Persoonlijk vond ik de versie1 een prima uitgangspunt, je kunt met elke trein elk spoor in/uitrijden, en je kunt ten alle tijde op je depot komen doordat je vanaf elk spoor via die verbinding kunt oversteken, en niet via de hoofdbaan hoeft te rijden.

met de dubbelverbinding kun je welliswaar 2 treinen tegelijk laten in/uit rijden, maar als je daar dan net moet rangeren via de hoofdbaan, blokkeer je tenminste 1 of zelfs wel beide in/uitrijdend treinen, waardoor je er dus uiteindelijk meer last dan voordeel van hebt.

daarnaast oogt versie 1 ook nog eens een stuk rustiger. zeker omdat het gehele station natuurlijk geen mega groot station is, maar een station voor een kleine tot middelgroote stad. en om met de woorden van Jeroen boppart te spreken:
Less is More, zou ik eerder gaan voor de verbinding van versie 1

Mvg

Freddy

Re: Mijn kleine maar fijne n-baan :D

Geplaatst: 09 feb 2010 21:48
door Reinder
mijn gedachte bij die wissels is dat de opstelsporen langer zouden zijn
Zodat ik met wat langere goederentreinen kan rijden.
tevens geeft het me ook de mogelijkheid om links los te kopelen van je trein.
En dan zonder het hoofdspoor op te gaan je naar de andere kant van je trein kan rijden

mvg
Reinder

Re: Mijn kleine maar fijne n-baan :D

Geplaatst: 09 feb 2010 22:10
door spoor65
Reinder,

Om meer lengte te krijgen kun je beter rechts de 3weg wissel vervangen, door een gewone rechter wissel, en dan het laatste stukje bocht daarvoor, ondanks dat je dan weer doorgaand door de boog gaat, een wissel van maken, waarmee je dan de kruiswissel ook 1 verder die kant op legt en opstelsporen daarmee verlengt, je perron kan dan ook wat opschuiven, en heb je links meer ruimte voor dat extra kopspoortje.

Die wissel in de boog is daar niet zo erg omdat hij al gelijk aansluit aan een boog

tot morgen.

Mvg

Freddy

Re: Mijn kleine maar fijne n-baan :D

Geplaatst: 12 feb 2010 20:01
door EWS 58038
Hoi Reinder,

Ziet er leuk uit het baanplan, leuk station met een paar leuke wisselstraatjes. Echter viel mij iets op waar je na verloop van tijd zelf "last" van zal gaan hebben. En dat is dat er geen schaduwstation is waar je treinen "tijdelijk" uit het zicht kan onttrekken waardoor er meer vrijheid en ruimte ontstaat op de baan, met als gevolg dat je meer materieel op je baan kan laten rijden.

Is het mogelijk om aan de achterkant van de baan 7 centimeter te zakken en op een 2e verdieping op je baan (zeg maar -1) een opstelterrijn te maken?

Re: Mijn kleine maar fijne n-baan :D

Geplaatst: 12 feb 2010 23:59
door Reinder
ik weet dat een schaduwstationn meer mogelijkheden biedt. Maar daar zijn ook kosten aan verbonden. En das voor mij teveel. En zoals ik al eerder aangaf ligt de scenery mij meer. Dan het rijden. Alhoewel dat ook erg leuk is. En een schaduwstation kost een boel geld. Het moet dan weer automatisch. En dat kost ook weer meer. En zoon groot budget heb ik niet.

mvg
Reinder

Re: Mijn kleine maar fijne n-baan :D

Geplaatst: 13 feb 2010 10:26
door Hookies
Hoezo moet een schaduwstation automatisch? Je kan dat toch ook gewoon via je systeem doen. Roep loc X op en haal die naar boven en klaar is kees.

Ik heb het misschien gemist, maar hoe bestuur je je baan nu? Analoog of digitaal?

Als je niet via de pc gaat rijden, zie ik het probleem niet zo. Je bent inderdaad wat geld kwijt voor rails en wissels, maar dar kun je ook verspreiden over de tijd heen. Dan laat je gewoon één van de tongen van de wissel los. Heb je weer een keer een verjaardag ofzo en je krijgt weer wat rails, dan breid je dat weer uit.

Maar goed, het is natuurlijk jouw keuze. Ik ben blij dat ik er uiteindelijk toch voor heb gekozen, want je kunt dan niet alleen je locs wegzetten, maar ook nog eens een ander tijdperk inzetten. Dat is niet bij mij zo, maar ik ken wel anderen die dat willen doen.

Mvg,
Martin

Re: Mijn kleine maar fijne n-baan :D

Geplaatst: 13 feb 2010 11:52
door Thalys
Nou ik denk dat er in een schaduwstation ook wissels komen te liggen en dat die allemaal moeten worden aangedreven en een wisseldecoder moeten.
Dus ik begrijp reinder wel.

Greetz

Wesley

Re: Mijn kleine maar fijne n-baan :D

Geplaatst: 13 feb 2010 12:18
door Rob Fongers
Reinder,

Ik kan me je overwegingen helemaal voorstellen. Het is altijd een keuze en waar jij voorang aan wilt geven. Ik weet wel dat het meestal niet bij een eerste baan blijft en dat in de loop der tijd je ideeën een andere richting nemen naar aanleiding van vele ontwikkelingen zowel in elektronica als in je gedachten.

Succes

Re: Mijn kleine maar fijne n-baan :D

Geplaatst: 13 feb 2010 22:02
door spoor65
Reinder,

ook ik kan mij goed voorstellen dat je keuses moet maken en er dan liever eerst van af ziet, maar misschien is het een idee, nu je toch al een achterwandje hebt ingepland voor een eventueel toekomstig schaduwstation, om dan alvast 2 wissels daar te plaatsen, al of niet al met een aandrijving of later te plaatsen aandrijving, zodat je al wel de mogelijkheid er hebt liggen om dit later uit te kunnen bouwen naar een schaduwstation.

Dan kost het je nu alleen ff 2 extra wissels, zonder direct alle andere benodigde kosten van materiaal.

Mvg

Freddy

Re: Mijn kleine maar fijne n-baan :D

Geplaatst: 14 feb 2010 00:41
door Reinder
Martin
Ik rij digitaal ten eerste.
en jij zegt wel: je roept loc x op en klaar is kees. Maar als loc y naar beneden komt moet ik wel goed kunnen zien hoever die dan kan. En das erg lastig als ik steeds moet bukken om onder de tafel te kijken. En tevens is dat niet bevoordelijk voor mijn gezondhied.

Tevens ben ik gewoon gebonden aan me budget. Moet me auto en hypotheek ook gewoon betalen. En dat gaat voor en ik vind het landschap maken leuker. Met andere worden ik knutsel liever aan de baan. Dan dat ik een vermogen in de rails pomp. Want als het allemaal automatisch moet met decoders. Wordt dat een duurder grapje.

Das geen slecht idee omdat te doen Freddy.

mvg
Reinder

Re: Mijn kleine maar fijne n-baan :D

Geplaatst: 14 feb 2010 08:21
door Hookies
Reinder,

Als je digitaal rijdt, zul je een schaduwstation inderdaad moeten beveiligen. Het is niet dat je nu zo veel duurder uit bent dan met analoog. Ik zou je willen adviseren om dan gewoon het plan van Freddy te volgen. Kun je altijd nog besluiten om een schaduwstation te maken zonder dat je rails moet loshalen.

Mvg,
Martin

Re: Mijn kleine maar fijne n-baan :D

Geplaatst: 15 feb 2010 13:25
door EWS 58038
Digitaal en Analoog kunnen prima naast elkaar bestaan. Zo houd je de kosten van het schaduwstation in de hand. Tevens kan je de goedkoopste rails gebruiken (Peco) omdat toch niemand het ziet. Ik zie heel veel mensen die maar met dat Profispul blijven werken op plekken dat niemand het ziet. Het enige dat ik dan dnk... iedere meter profi rail is weer een wisseltje bij Peco.

Re: Mijn kleine maar fijne n-baan :D

Geplaatst: 15 feb 2010 21:17
door spoor65
En zo heeft ieder gelukkig zijn eigen mening, wat maar goed is ook.

Want als ik dan mijn steentje mag bijdragen aan de laatste opmerking alhier genoemd,
dan zou ik zelfs alle profirommelrail de deur uit doen en gewoon direct voor de gehele baan over gaan naar het genoemde peco, en dan wel het peco code 55 assortiment, want het is niet alleen stukken goedkoper maar ook nog eens stukken mooier en waarheids getrouwer.

Mvg

Freddy

Re: Mijn kleine maar fijne n-baan :D

Geplaatst: 15 feb 2010 22:49
door Reinder
Ja dat kan ja. maar dan kan ik net zo goed een kleine ho baan weer nemen. Blijf mooi bij fls-spoor dat werkt prima. Anders blijf ik aan het veranderen. Want loop al met het idee van een kopstation rond dus. Moet niet nog meer gekke dingen horen.

mvg
Reinder

Re: Mijn kleine maar fijne n-baan :D

Geplaatst: 15 feb 2010 23:42
door Jos
Er is helemaal niks mis met de Flm profirails hoor, kun je een hele mooie baan mee maken.

Groetjes,
Jos