Ik heb daar ook naar zitten kijken, dubbelsporig gaat anders dan enkelspoor. Nu is het geen drama, de wissels worden langzaam bereden omdat de trein een station inrijdt. Er behoeft maar één engels wissel in de afbuigende stand bereden te worden. De tekening die je erbij geeft is echter vertekenend. Het onderste spoor is geen doorgaand spoor maar een opstelspoor. Het tweede probleem is dat je een wissel tekent voor het engels wissel naar de draaischijf. Het lijkt net of je de boog daar eenvoudig kunt vervangen door een wissel en dat kan dus net niet. Dan kom je ongeveer 5° te kort en die is niet binnen de gegeven ruimte te maken. Ben er nog mee bezig.dwarsligger schreef:Hannes,
Wat dan echter opvalt is een minder logische wisselstraat waarin de doorgaande sporen over een engelse wissel gaan welke in afbuigende stand bereden moet worden. Ik heb even de volgende schets gemaakt. Dit is mijns inziens iets logischer, maar je zou bijvoorbeeld ook een kruiswissel kunnen maken zoals aan de andere zijde van dammtor is toegepast.
Het is ook nog eens een goedkopere oplossing omdat je 2 engelse wissels kan besparen en daarmee een betrouwbaarder treinen verloop krijgt. Het stukje links onder kan dan volgens mij ook verdwijnen.
In en uitgaande treinen kunnen nu alle sporen nu bereiken.

Dat weet ik, is bewust zo gedaan. Dit is wel een hoge snelheids lijn en daar wil ik geen engelse wissels in hebben. De oplossing met alleen wissels is daar ook te maken, het komt alleen verder uiteen te liggen. Tussen de wissels moet een stuk recht, zoals je hem tekent moet er ook een stuk recht tussen de wissel en de boog. Het geheel wordt dan vrij breed. In de huidige opzet moet het bergspoortje, het onderste spoor dat op het hoofdspoor invoegt, gedwongen de lange lijn nemen waardoor de trein op schaalsnelheid ongeveer 20 minuten onderweg is. Het tweede punt is dat het bergspoor de tweede helix ingaat, het maakt dus niet zoveel uit en de trein komt op hetzelfde punt uit. In mijn keuze gaat het bergspoor niet tweemaal over dezelfde rails. In jouw opzet kan, hoeft dus niet, dat wel, maar zoals al gezegd, het maakt niet zoveel uit. Blijft over dat je gaat praten over een cosmetische aanpassing. Daar is wat voor te zeggen, je ziet immers niet waar de sporen vandaan komen of naar toe gaan.dwarsligger schreef:Daarnaast heb je volgens mij helemaal onderaan een probleem doordat je niet vanaf het onderste spoor het bovenste spoor kan bereiken, als je daar de wissels omdraait kan dit wel. Zie onderstaande tekening. Hier heb ik voor het gemak wel een engelse wissel getekend, maar het kan ook met de wissels die je zelf had gebruikt. Nu is hier ook ieder spoor bereikbaar.

groeten,
Joop