Zaunkönigs Bahn baanplan

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn

Re: Zaunkönigs Bahn baanplan

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

dwarsligger schreef:Hannes,
Wat dan echter opvalt is een minder logische wisselstraat waarin de doorgaande sporen over een engelse wissel gaan welke in afbuigende stand bereden moet worden. Ik heb even de volgende schets gemaakt. Dit is mijns inziens iets logischer, maar je zou bijvoorbeeld ook een kruiswissel kunnen maken zoals aan de andere zijde van dammtor is toegepast.
Het is ook nog eens een goedkopere oplossing omdat je 2 engelse wissels kan besparen en daarmee een betrouwbaarder treinen verloop krijgt. Het stukje links onder kan dan volgens mij ook verdwijnen.
In en uitgaande treinen kunnen nu alle sporen nu bereiken.
Ik heb daar ook naar zitten kijken, dubbelsporig gaat anders dan enkelspoor. Nu is het geen drama, de wissels worden langzaam bereden omdat de trein een station inrijdt. Er behoeft maar één engels wissel in de afbuigende stand bereden te worden. De tekening die je erbij geeft is echter vertekenend. Het onderste spoor is geen doorgaand spoor maar een opstelspoor. Het tweede probleem is dat je een wissel tekent voor het engels wissel naar de draaischijf. Het lijkt net of je de boog daar eenvoudig kunt vervangen door een wissel en dat kan dus net niet. Dan kom je ongeveer 5° te kort en die is niet binnen de gegeven ruimte te maken. Ben er nog mee bezig.
Afbeelding
dwarsligger schreef:Daarnaast heb je volgens mij helemaal onderaan een probleem doordat je niet vanaf het onderste spoor het bovenste spoor kan bereiken, als je daar de wissels omdraait kan dit wel. Zie onderstaande tekening. Hier heb ik voor het gemak wel een engelse wissel getekend, maar het kan ook met de wissels die je zelf had gebruikt. Nu is hier ook ieder spoor bereikbaar.
Dat weet ik, is bewust zo gedaan. Dit is wel een hoge snelheids lijn en daar wil ik geen engelse wissels in hebben. De oplossing met alleen wissels is daar ook te maken, het komt alleen verder uiteen te liggen. Tussen de wissels moet een stuk recht, zoals je hem tekent moet er ook een stuk recht tussen de wissel en de boog. Het geheel wordt dan vrij breed. In de huidige opzet moet het bergspoortje, het onderste spoor dat op het hoofdspoor invoegt, gedwongen de lange lijn nemen waardoor de trein op schaalsnelheid ongeveer 20 minuten onderweg is. Het tweede punt is dat het bergspoor de tweede helix ingaat, het maakt dus niet zoveel uit en de trein komt op hetzelfde punt uit. In mijn keuze gaat het bergspoor niet tweemaal over dezelfde rails. In jouw opzet kan, hoeft dus niet, dat wel, maar zoals al gezegd, het maakt niet zoveel uit. Blijft over dat je gaat praten over een cosmetische aanpassing. Daar is wat voor te zeggen, je ziet immers niet waar de sporen vandaan komen of naar toe gaan.
Afbeelding

groeten,
Joop

Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn

Zaunkönigs Bahn schreef:Ik heb daar ook naar zitten kijken, dubbelsporig gaat anders dan enkelspoor. Nu is het geen drama, de wissels worden langzaam bereden omdat de trein een station inrijdt. Er behoeft maar één engels wissel in de afbuigende stand bereden te worden. De tekening die je erbij geeft is echter vertekenend. Het onderste spoor is geen doorgaand spoor maar een opstelspoor. Het tweede probleem is dat je een wissel tekent voor het engels wissel naar de draaischijf. Het lijkt net of je de boog daar eenvoudig kunt vervangen door een wissel en dat kan dus net niet. Dan kom je ongeveer 5° te kort en die is niet binnen de gegeven ruimte te maken. Ben er nog mee bezig.
Afbeelding
Ik heb het probleem opgelost, was wel even weer veel tekenwerk. Het plan ziet er nu zo uit;
Afbeelding

In de tekening van Hannes zat een nadeel. Treinen van spoor 1 (station) moeten via erg veel zigzag bewegingen naar spoor B (rechts bij brug). Dit is nu ondervangen door niet in te gaan op zijn voorstel om het spoor tussen W1 en W9 inclusief deze twee wissels op te heffen. Van spoor 1 kan nu rechtdoor over W1-W9 naar A worden gegaan en via W12 en W13 naar B. Deze opstelling heeft het nadeel dat spoor 2 niet zonder een afslaand wissel kan worden bereikt. Dat kan spoor 1 wel. In de tekening van Hannes kon spoor 1 niet zonder een afslaand wissel worden bereikt en kon spoor 2 over recht spoor worden bereikt. De situatie is dus hetzelfde, alleen omgedraaid.

In het oude plan konden twee treinen elkaar passeren op de wisselstraat met de voorwaarde dat een van de treinen dan van spoor 1 moest vertrekken of aankomen. Die situatie is met dit plan verbeterd. Zonder ingewikkeld gedoe kunnen treinen van spoor 1 of spoor 2 en van spoor 3 of spoor 4 elkaar passeren. Er is nog wel een voorwaarde, de treinen moeten van A of B komen of naar B of A gaan. Dus een inkomende trein van spoor B kan direct zonder problemen naar spoor 3 of spoor 4. Een vertrekkende trein van spoor 1 of spoor 2 kan zonder problemen direct naar spoor A.

Als een trein van spoor 1 of spoor 2 naar spoor B moet kan dat via W12 en W13. Een trein van spoor 3 of spoor 4 kan naar spoor A via W10 en W11. De wissels W10 en W11 of W12 en W13 zullen altijd als combinatie worden gebruikt, een situatie dat een trein via W10, W11, W12 naar W13 gaat zal nooit voorkomen en andersom. Dus W11 en W12 kunnen tegen elkaar aan worden gezet omdat een van de wissels altijd in de rechtstand wordt bereden. Na de brug is nog het verplichte stukje recht voor de wissel opgenomen.

Er blijft een nadeel bestaan. Een gereedstaande trein of locomotief op het spoor achter W8 zal via E1, W4, W3, W2 en W1 pas op spoor 1 kunnen worden gezet. Dat is een stevige zigzag. Ik zal daar dus op moeten gaan testen of dat geen problemen geeft met locomotieven en de SVT137. De boog naar de draaischijf heb ik gelukkig kunnen houden op ongeveer R2.
De hele truc kon pas slagen door niet het Engels wissel 9185, maar het Engels wissel 9184 toe te passen. Daarbij zijn enkele bogen van 4,7 graden meer richting de bruggen geschoven (kleine stukjes flex).
De twee bogen aan de rechterzijde van spoor A en B zijn 33,6mm naar beneden verplaatst en zijn nog steeds voldoende lang voor een blok, enkele rechte stukken zijn immers vervangen door wissels. Ik blijf de sporen tweezijdig berijden, wordt voor de beveiliging en de seinen nog een stevige puzzel, maar dat is wel leuk.

Het spoor achter W8 is bedoeld als opstelspoor. Eventueel kan ook het stuk tussen W1 en W9 worden gebruikt. Een inkomende of uitgaande trein naar/van spoor 1 moet dan via W1, W2, W3, W4 en W9. Dat is nog steeds een acceptabele beweging omdat alleen W1, W3 afbuigend worden bereden. W9 staat uiteraard ook in afbuigende stand, maar vervangt eigenlijk de boog in het stuk tussen W1 en W9.

Met dit plan is wel de eventuele tram van de baan. De weg tussen het hoge emplacement en het goederen emplacement is nu ongeveer 7,50mtr breed. Goed voor een weg, maar niet voor met een tram, al zou het technisch nog steeds kunnen. De weg gaat via een overgang in de boog nabij de bruggen naar het opstelspoortje. Hier komt een kleine kolenbunker en een waterkraan voor de rangeer locs. Die hoeven dan niet helemaal onder de brug door, achter de loc loods langs naar het loc depot.

Hannes, bedankt, was weer even een leuke puzzel. Heb heel even gedacht dat het niet zou lukken omdat Scarm geen heel kleine stukjes bocht kan maken. Ik heb dat opgelost door die 4,7 graden stukken dus te verplaatsen. Alles rechts van W1, W3 en W7 tot aan de bogen van spoor A en B is vervangen inclusief de boog naar de draaischijf.

Groeten,
Joop

Met vriendelijke groet,
Joop

dwarsligger
Contacteer:

Bericht door dwarsligger »

Joop,

Kijk dat ziet er goed uit, zoiets had ik in gedachten. Het in mijn plan getekende groene spoor was trouwens het opstelspoor. Deze had ik ook al omgedraaid, echter niet vermeld.

Ten aanzien van je trambaan:
Ik heb geen idee wat voor trams er zijn in tijdperk 1/2. Maar bij een tram denk ik meestal aan een rijtuig met stuurstand laat ik maar zeggen. Iets dat vooruit en achteruit kan. Nu had je hier 2x een keerlus getekend, maar is het misschien niet wat om hier 2 kopstations van te maken met bijvoorbeeld elk 2 sporen. Scheelt je in de benodigde ruimte. Maar nogmaals, geen idee of deze bestaan.

zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannesch

matthijskuiper

Bericht door matthijskuiper »

http://www.haertle.de/modelleisenbahn/s ... mmtor.html

Hier worden de onderdelen nog wel aan geboden. maar dan pas in de toekomst leverbaar. (de brug en boogdelen bedoel ik)
Alleen het hoofdgebouw niet, althans daar moeten eerst genoeg mensen voor zijn. Maar die had jij al dacht ik te lezen.

Maar ik kan het ook eerder fout hebben gelezen. dan heb ik niets gezegd.

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn

dwarsligger schreef:Joop,
Kijk dat ziet er goed uit, zoiets had ik in gedachten. Het in mijn plan getekende groene spoor was trouwens het opstelspoor. Deze had ik ook al omgedraaid, echter niet vermeld.
Een van de door jou getekende groene sporen was wat nu spoor B is. Maar zoals je hebt gezien heb ik het aangepast.
dwarsligger schreef:Ten aanzien van je trambaan:
Ik heb geen idee wat voor trams er zijn in tijdperk 1/2. Maar bij een tram denk ik meestal aan een rijtuig met stuurstand laat ik maar zeggen. Iets dat vooruit en achteruit kan. Nu had je hier 2x een keerlus getekend, maar is het misschien niet wat om hier 2 kopstations van te maken met bijvoorbeeld elk 2 sporen. Scheelt je in de benodigde ruimte. Maar nogmaals, geen idee of deze bestaan.
Je moet je dat voorstellen als een rechthoekig afgesloten doosje op wielen met aan de voor en achterzijde kops aangebouwd balkon waar de bestuurder stond in weer en wind. Per stad waren er verschillende modellen tot aan dubbeldekkers toe, in die tijd al. De stroombeugel was een stang met een soort schoen tegen de draad, dus nog niet het model beugel zoals wij die vandaag de dag kennen. Het merk N-tram heeft dit soort trammetjes in het verleden gemaakt, maar de prijzen lagen tegen de € 700,00 voor een motorwagen tot € 1100-1200 voor een motorwagen met bijwagen. Dus als je drie setjes wilt laten rondrijden loop je leeg :mrgreen: De Kato trammetjes zijn aufbau wagens en zijn onderstellen uit epoche II waar na de oorlog nieuwe bakken op zijn geplaatst. Dus helaas kan ik de trammetjes voor € 70,00 niet laten rijden op mijn baan omdat het epoche III is.
Het idee van de trambaan was om twee of drie trams te laten rondrijden met verschillende lijnnummers. Zo is dus het railplan ontstaan, een enkele lijn met twee keerlussen met de mogelijkheid van stalling.

Ik heb het plan trouwens weer aangepast, net klaar. In de opzet zaten twee combinaties die mogelijk in de praktijk veel ontsporingen kunnen veroorzaken.

Groeten,
Joop

Met vriendelijke groet,
Joop

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn

matthijskuiper schreef:http://www.haertle.de/modelleisenbahn/s ... mmtor.html

Hier worden de onderdelen nog wel aan geboden. maar dan pas in de toekomst leverbaar. (de brug en boogdelen bedoel ik)
Alleen het hoofdgebouw niet, althans daar moeten eerst genoeg mensen voor zijn. Maar die had jij al dacht ik te lezen.

Maar ik kan het ook eerder fout hebben gelezen. dan heb ik niets gezegd.
Bedankt voor de tip, als de handelaar het niet al op de beurs heeft besteld is het vrijwel zeker niet meer te krijgen.

Groeten,
Joop

Met vriendelijke groet,
Joop

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn

Het laatste plan aangepast, ziet er nu zo uit;
Afbeelding

Wat is er gewijzigd?
De wissels W3 en W4 lagen met de tongen tegen elkaar en dan nog dat bij afbuigend spoor de bogen tegengesteld zijn. Dat is mogelijk een recept voor ontsporingen etc. Er is nu een klein stukje recht tussen de wissels geplaatst. Daarvoor zijn W1, W2 en W3 met het spoor erachter een stukje naar links opgeschoven door de 9104 stukken te verwijderen en een daarvan zit nu dus tussen W3 en W4.

De andere wijziging betreffen de wissels W10 t/m W13. In de oude situatie ging de trein over W8 en een klein stukje boog bijna direct het wissel W10 op. Als deze wissel in de afbuigende stand staat ontstaat er een combinatie van tegengestelde bogen met het risico van ontsporen. De combinatie W10-W11 is naar de brug verplaatst en de combinatie W12-W13 is naar links verplaatst. Tussen W9 en W12 zit nog een stukje recht, maar ook in de afbuigende stand ontstaat er geen tegengestelde boogcombinatie. Ik heb wel het stukje recht na de brug van spoor A moeten offeren, het was het een of het ander. Gezien het feit dat de brug recht is zal dit denk ik geen problemen geven, maar het is niet conform de regels.

Groeten,
Joop

Met vriendelijke groet,
Joop

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn

dwarsligger schreef:Zo zou je ook de illusie kunnen wekken dat het geen kopstation is door de sporen links tot aan de baanrand te laten lopen. Dit heb ik ook gedaan op mijn baan. 2x zelfs.
Ik heb dit nog eens overwogen. Na bestudering van de nodige stadsbruggen moet ik ongeveer net voor het einde een stenen pijler maken, dat komt net niet mooi uit. Dus de brug nu eens doorgetrokken zoals hierboven aangegeven. Moet zeggen dat dit ook wel wat heeft. De stenen pijler komt nu net voor de bocht.

Afbeelding

Met vriendelijke groet,
Joop

Zolderspoor

Bericht door Zolderspoor »

Hallo Joop.

Mijn eerste reactie: Dit heeft wel iets, ja zelfs veel meer dan het tot nu toe getoonde. Dat eindigde zo abrupt.
Mag ik je dan nu nog in overweging geven kritisch te kijken naar die wisselverbindingen achter de hal? Daar heb je nu 10 wissels en 2 scheve kruisingen liggen. Hetzelfde effect kan je ook bereiken met alleen 6 wissels, waarvan 2 stuks niet bedienbaar hoeven te zijn.

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn

Zolderspoor schreef:Hallo Joop.

Mijn eerste reactie: Dit heeft wel iets, ja zelfs veel meer dan het tot nu toe getoonde. Dat eindigde zo abrupt.
Mag ik je dan nu nog in overweging geven kritisch te kijken naar die wisselverbindingen achter de hal? Daar heb je nu 10 wissels en 2 scheve kruisingen liggen. Hetzelfde effect kan je ook bereiken met alleen 6 wissels, waarvan 2 stuks niet bedienbaar hoeven te zijn.
Ik neem even aan de wissels op de brug, dus in het grijze gedeelte. Daar liggen er 9. Alles zal bedienbaar moeten zijn omdat ik in dit plan de nieuwe Flm wissels met metalen hartstukken toepas. Opensnijden gaat dan niet op straffe van kortsluiting. Verder willen enkele voorloop wielen van locomotieven daar nog wel eens tegen protesteren.
Alleen hoe je dit met 6 wissels kunt oplossen zie ik even nog niet. Ik denk dat ik weet hoe je dat denkt op te lossen, alleen dat is niet hetzelfde effect. Waarschijnlijk wil je de kruising en twee wissels laten vervallen. Er blijft dan tussen twee sporen nog een verbinding bestaan. In theorie kun je dan dus over, behalve als er een trein staat waardoor je niet naar achteren kunt doorsteken of er staat nog een locomotief op het andere deel waardoor je niet kunt omrijden. In het huidige plan kan een loc op twee manieren naar het andere spoor en wordt niet geblokkeerd door of een trein of een locomotief. Ik zie nu wel dat het nog voordeel heeft om de drieweg wissel en de wissel tussen spoor 2 en 3 om te draaien. Dus drieweg wissel aan halzijde.

Update: de drieweg wissel tegen de halzijde gelegd, maar dat is toch niet wat ik dacht, geeft bij nader inzien meer nadelen dan voordelen. Ik laat de situatie zoals die nu is totdat ik of iemand anders met nog een slim idee komt :idea:

Met vriendelijke groet,
Joop

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn

Zaunkönigs Bahn schreef:
dwarsligger schreef:Daarnaast heb je volgens mij helemaal onderaan een probleem doordat je niet vanaf het onderste spoor het bovenste spoor kan bereiken, als je daar de wissels omdraait kan dit wel. Zie onderstaande tekening. Hier heb ik voor het gemak wel een engelse wissel getekend, maar het kan ook met de wissels die je zelf had gebruikt. Nu is hier ook ieder spoor bereikbaar.
Dat weet ik, is bewust zo gedaan. Dit is wel een hoge snelheids lijn en daar wil ik geen engelse wissels in hebben. De oplossing met alleen wissels is daar ook te maken, het komt alleen verder uiteen te liggen. Tussen de wissels moet een stuk recht, zoals je hem tekent moet er ook een stuk recht tussen de wissel en de boog. Het geheel wordt dan vrij breed. In de huidige opzet moet het bergspoortje, het onderste spoor dat op het hoofdspoor invoegt, gedwongen de lange lijn nemen waardoor de trein op schaalsnelheid ongeveer 20 minuten onderweg is. Het tweede punt is dat het bergspoor de tweede helix ingaat, het maakt dus niet zoveel uit en de trein komt op hetzelfde punt uit. In mijn keuze gaat het bergspoor niet tweemaal over dezelfde rails. In jouw opzet kan, hoeft dus niet, dat wel, maar zoals al gezegd, het maakt niet zoveel uit. Blijft over dat je gaat praten over een cosmetische aanpassing. Daar is wat voor te zeggen, je ziet immers niet waar de sporen vandaan komen of naar toe gaan.
Afbeelding

groeten,
Joop
Ik heb de cosmetische aanpassing verwerkt. De wissels liggen nu wat verder uiteen, ik heb niet gekozen voor een engels wissel. Uiteindelijk maakt het niet veel uit omdat in het schaduwstation alles bij elkaar komt. Omdat dit stukje tussen tunnelingangen/-uitgangen ligt dus toegepast.

Verder heb ik nu de tunnelportalen er in verwerkt. In scarm heb ik daar een trucje op bedacht omdat het pakket direct een tunnelportaal aan het begin en einde zet. Verder heb ik meer scenery er in gezet, gebouwen en bomen. Bij een van de gebouwen bleek dat deze inmiddels in de fabriek van de stelling is verdwenen. Ik ga er nog wel achteraan om te zien of een en ander nog in de handel te verkrijgen is. En anders geen ramp, in de huidige tekening heb ik een andere goederenloods gekozen, is wat meer werk om dat groter te maken. Omdat deze loods breder is moest er een spoortje af. Dus bij de drankfabriek maar een spoor in plaats van een dubbel spoor zoals in het echt.

Afbeelding

Ik heb eveneens de tafelmaten in de kleur blauw erbij gezet, in scarm kun je dat wel aanzetten, alleen het wordt niet meegenomen in de export naar een afbeelding.

Met vriendelijke groet,
Joop

Thrillseeka
Forum-Beheerder

Bericht door Thrillseeka »

Zaunkönigs Bahn schreef:
Zaunkönigs Bahn schreef:Bij een van de gebouwen bleek dat deze inmiddels in de fabriek van de stelling is verdwenen. Ik ga er nog wel achteraan om te zien of een en ander nog in de handel te verkrijgen is.
Geen rechtzaak aanspannen voor dit?

sorry kon het niet laten

Let love rule
Rij met alles wat ik leuk vind of het nu EP 1/2/3/4/5/6 is, Db/ns/etc.

Jeroen

Bericht door Jeroen »

Hahaha!! :mrgreen:

Ik vind t wel een knap ontwerp hoor. Ik heb al moeite om 4 naar 6 sporen te 'wisselen' binnen de 1 meter 60.....

Succes!

Maurits71

Bericht door Maurits71 »

tja, jou baan is af en gelegd en deze zit in de ontwerp fase , dus het zal nog wel even duren voordat we weten of ...................................................... :lol: :lol: :lol: :lol:

Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

Ad_M

Bericht door Ad_M »

Ik zou de baan van Joop toch graag in het echie willen zien
Net als het 5 meter project van Mikey, wat ook een aardig "monster" is qua rails
Dat beiden geheel "uniek" zijn en van een andere categorie kan ik niet ontkennen :)

Mvg,
Ad

Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Maurits71

Bericht door Maurits71 »

begrijp me goed Ad ik ook en als deze af komt zal ik de eerste zijn om onze grote vriend te feliciteren, echter ik ben em blijf voorlopig van mening dat dit een project is wat nooit af komt, sterker nog ik dank dat de laatste stukjes rails nooit gelegd worden want het is zo complex, zo onoverzichtelijk en zo'n spaghetti circus dat je vanzelf wel de moed verliest en hier zijn honderden voorbeelden van te vinden.

but anyway het geeft vermaak en houdt ons bezig toch :D

Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

mikey

Bericht door mikey »

Ziet er goed uit ;) Ben zeer benieuwd als straks de rails er ligt :D

Grz, Mike

Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier

evo

Bericht door evo »

Maurits71 schreef:echter ik ben em blijf voorlopig van mening dat dit een project is wat nooit af komt\
Ik had de hoop rond pagina 2 al opgegeven en we zijn nu al weer 8 paginas verder, dus wie weet :lol:

Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

jeepney

Bericht door jeepney »

Ik had nog hoop dat dit uiteindelijk toch een topic zou worden zoals alle anderen namelijk met complimenten, opbouwende kritieken en/of goedbedoelde adviezen................
Maurits71 schreef:maar anyway, dit was mijn laatste bijdrage in dit topic,
maar helaas
Maurits71 schreef:begrijp me goed .............................en houdt ons bezig toch :D
Henk

evo

Bericht door evo »

jeepney schreef:Ik had nog hoop dat dit uiteindelijk toch een topic zou worden zoals alle anderen namelijk met complimenten, opbouwende kritieken en/of goedbedoelde adviezen................
Ik vrees dat de opbouwende kritieken en goedbedoelde adviezen allemaal naar de prullenbak verwezen zijn :?

Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

Zolderspoor

Bericht door Zolderspoor »

Dit draadje begint op 28 april 2013, dat is zo'n 2,5 maand geleden. Is 10 weken als ontwerptijd te kort? Of zijn we allemaal super-profi's die in één keer een perfect plan ontwerpen en binnen drie dagen gaan bouwen?
Je mag je twijfels hebben over dit plan, je mag het niet mooi vinden, je mag je afvragen of het realiseerbaar is, je mag je afvragen of het betaalbaar is, je mag je afvragen of het digitaal uitvoerbaar is, je mag....
Maar het blijft een plan en iedereen heeft zijn recht om zijn plan op zijn wijze uit te voeren. We zien hier ook plannen die al jaren in de uitvoeringsfase zijn, grote stukken nog gewoon kaal hout vertonen, plannen die zeer ambitieus zijn. En daar heeft niemand commentaar over.
't Is Joops baan en zijn opvatting en zijn benadering. Kunnen we dat een beetje respecteren?
Laten we vooral ons best doen om dit forum leuk te houden!

Om misverstanden uit te sluiten: ik vind het niet een mooi plan en heb grote twijfels over de uitvoerbaarheid. Maar ik vind ook dat je iedereen in zijn waarde moet laten.

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn

evo schreef:
jeepney schreef:Ik had nog hoop dat dit uiteindelijk toch een topic zou worden zoals alle anderen namelijk met complimenten, opbouwende kritieken en/of goedbedoelde adviezen................
Ik vrees dat de opbouwende kritieken en goedbedoelde adviezen allemaal naar de prullenbak verwezen zijn :?
Stijgingspercentage overgenomen (hookies)
Hoogteverschil per omwenteling helix overgenomen (evo/hookies)
Hoogte berg overgenomen (dwarsligger)
Voorplein station deels overgenomen (trammetje)
Muis mbt scrollwiel overgenomen (detlev)
Dubbelsporig station overgenomen (dwarsligger)
Wisselstraat station overgenomen (dwarsligger)
Einde stadsbrug overgenomen (dwarsligger)
Wissels paradespoor deels overgenomen (dwarsligger)

Er zijn nog drie andere adviezen, die ik op de beurs in Houten ontving, verwerkt.

Bij elkaar zijn dit volgens mij een aardig aantal kritieken en/of adviezen die verwerkt zijn en die niet in de prullenbak terecht zijn gekomen.

Zou het toch wel zo aardig vinden als je in het vervolg eerst zelf even bij je te raden gaat of dat wat je neerpent wel inderdaad zo is en klopt. Het is namelijk oneindig veel eenvoudiger iets de modder in te stampen dan er weer uit te trekken. Kan het natuurlijk dan nog zo zijn dat iets bij jou wel werkt en bij mij niet of andersom, maar dan hebben we denk ik een andere discussie.

Groeten,
Joop

Met vriendelijke groet,
Joop

Hoontje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

Laat je niet gek maken Joop. Het is jou plan en ook de uitvoering ligt geheel bij jou. Soms worden dingen (ondoordacht?) snel neergezet op het forum. Daarnaast pakt iedereen een plan anders aan.
Ik zit het met gemengde gevoelens te bekijken, maar ben vooral onder de indruk van de complexiteit en vele mogelijke treinbewegingen. Succes met de verdere uitvoering!

Hoontje

Ad_M

Bericht door Ad_M »

Fijn dat je post, ik kijk er naar uit om je baan te zien en zijn vorderingen
Ik vind het een uitdagend project om gerealiseerd te zien, ik hoop dat we hier van mogen genieten met zijn allen

Mvg,
Ad

Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

matthijskuiper

Bericht door matthijskuiper »

Ik hoop vooral dat ik het ooit in het echt kan zien.
afgelopen Rail was er een locdepot/ fabriek te zien, erg gaaf al die sporen in een logisch verband. ik hoop voor je dat het hierbij ook gaat lukken.

Plaats reactie