Clubbaan MC de Spoorstaaf: Module Domburg

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Re: Clubbaan MC de Spoorstaaf: Module Domburg

Bericht door martindomburg »

Even een update over de clubbaan. Komende 13 december staan we met de clubbaan in Houten :mrgreen: Maar dan moest er wel ven wat gebeuren en dat hebben we dit weekend met zijn allen gedaan.

In Lochem konden we niet meer dan 7 stammen laten rijden omdat anders de Eco's het verkeer niet meer aankon en de verbinding lam legde. Dit weekend hebben we all OC32 modules voor de wissels en seinen uit de DCC bus gehaald en met een RS485 bus als interfice op iTrain aangesloten. En het werkt!!! Vandaag hebben we zonder noemenswaardigheden met 12 stammen gereden op een mooie langzame snelheid. Ook iTrain had de baan de gehele dag netjes onder controle.

Al met al hebben we met zijn allen weer hard gewerkt en succes geboekt. Goede zaak.

De komende weken gaan we elke week wat verder bouwen aan onze modules. Chris en ik willen wat van de scenery afhebben in Houten dus dt draadje gaat weer wat leven krijgen :D

Groetjes

mdedeugd

Bericht door mdedeugd »

Joepie :D

Martin de Deugd

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Jeeey weer een update !!!!!! Eindelijk zijn we weer eens aan het bouwen. Gezien de drukte met ombouwen van locs voor de Train Support en de voorbereidingen voor de verhuizing van Schellenbach naast het gezinsleven en werk heb ik maar 1 avond in de week om aan de modules te werken. Goh, goed verhaal lekker kort zeg maar.

Maar dan heb ik er ook wel erg veel zin in, zo ook gisteravond. Chris is begonnen met het aanvullen van het Schaduwstation en het schilderen van de perrons. Het Schaduwstation krijgt er 8 opstelsporen bij. De perrons moesten nog de juiste kleur krijgen zodat er aangekleed kan gaan worden.

Afbeelding

Ik ben begonnen met het plaatsen van de beoogde gebouwen op de modules

Vooral de linkerzijde is bebouwd, een hof met woonhuizen en een boerderij staan aan de linkerzijde. Iets verderop bevind zich een bedrijfspand

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb al wat scene ideeen in mijn hoofd, maar dat deel komt later. Ik wil namelijk eerst de strook langs het spoor erin maken zodat ik de rails kan gaan verweren met de airbrush. Het idee is in ieder geval landelijk Duitsland na te bootsen, zeker omdat ik links van mij een groot depot heb staan en rechts van mij een kolenmijn.

Ik ben aan de rechterzijde begonnen met het aanbrengen van de struiken en bossages langs het spoor. Dat deel wilde ik flink wild maken omdat de smalle strook voor het perronspoor langs wat minder bedekt zal worden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De grote bossage heb ik gemaakt van filterwatten. Deze met haarlak een aantal maal besprayed en telkens gewoon random wat kleuren en materialen erover heen gestrooid.

Afbeelding

Hier loopt het al weer naar wat meer rust uit. Plukjes wildgras en kleine struikjes doen daar hun ding zeg maar.

Afbeelding

Het stuk langs de sporen wil ik niet al te wild maken dus met gras en kleine plukjes wildgras heb ik wat turf en strooisel aangebracht.

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben erg benieuwd hoe het er straks uit zal zien als de airbrush zijn werk heeft gedaan en er een roestig en zwarte neven is neergedaald.

Volgende week gaan we weer verder, nu maak ik me vooral op voor Zaterdag in Houten. Ik mag weer helpen bij Misha op de stand van 9mm-shop.nl. Daarnaast heb ik vorige week van Mischa een Fleischmann dubbeltractie BR 218 overgenomen met geluid. Wat een mooi gedetaileerd dingetje zeg, ik heb er een filmpje van gemaakt, die is aan het uploaden en zal ik zometeen plaatsen.

Voor dit apparaat heb ik een RB stam opgezet van 5 wagens met stuurstand. Deze ga ik voorzien van een Digirails functiedecoder en ledstrips. Zaterdag haal ik dit op bij PicommiT.

Afbeelding

Daarna meteen even bij team oranje langs want Hans heeft hopelijk assen met slipbanden bij zich voor de Kato class 66, nieuwe slipbandjes voor mijn Husa G1206 en een driewegwissel van peco voor het nieuwe depot.

Drukte van jewelste dus :) heerlijk

Groetjes
Laatst gewijzigd door martindomburg op 06 nov 2014 22:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Maurits71

Bericht door Maurits71 »

;) leuk

Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

141

Bericht door 141 »

Goed bezig mannen!!!

Gr. Clemens

Onbereikbare doelen; ze gaan zo lekker lang mee.
Pendelbaan Wolfach

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Hier het filmpje van de br218
http://youtu.be/rVfWmQmHmZk

Groetjes

Maurits71

Bericht door Maurits71 »

tis geen straaljager hoor :D

Ad_M

Bericht door Ad_M »

Blijf het toch vreemd vinden dat stationsmeldingen / omroepen in je decoder van je lok zitten :?
Toch leuk dat geluid Martin :D
Leuk om ook eens een te mogen hebben, maar nog geen prio

Mvg,
Ad

Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Robert_N-Nm
Moderator

Bericht door Robert_N-Nm »

Maurits71 schreef:tis geen straaljager hoor :D
nee dat niet, maar of het geluid is vervormd door het volume van de decoder danwel de camera of het is gewoon een schorre koe. Het kan mij in het filmpje niet echt bekoren.

Robert

Fan van Alpenbanen in N(m)

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Ik moet zeggen dat ik het geluid reallife vind klinken vergeleken met het groot bedrijf. En dat is voor N-spoor begrippen best goed.

Maar het is weer de hoogste tijd voor een update van de modules. Dinsdag ben ik weer gaan begroenen, na wat kwakken en gooien ben ik best tevreden over het resultaat:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Als ik kritisch mag wezen op mezelf, ik vind het groen gehalte iets aan de hoge kant. Ik hoop dat ik met de airbrusch later hier wat meer smerige smutzigkeit aan kan gaven.

Maar ik laat dit even zo, dinsdag eerst met de andere twee modules verder zodat ik kan gaan starten met de luchtbuks en roest :)

Groetjes

jeepney

Bericht door jeepney »

Bedoel je de hoeveelheid groen aan de hoge kant of intensiteit van de kleur groen aan de hoge kant?

Hangt een beetje vh jaargetijde af: in de lente/zomer heb je heel veel groen en heeft dat een intens groene kleur.

Henk

Maurits71

Bericht door Maurits71 »

ik moet je zeggen, toen ik bovenaan begon met de foto's was mijn eerste gedachte, leuk, maar volgens mij had je haast. dus niet de kwaliteit zoals je eerder hebt gedaan. verder op zag ik dat je dit zelf ook vondt :)
laten we het zo zeggen, de basis is goed, je moet alleen nog wat werk verzetten

:lol: :lol: :lol:

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Bedankt voor je eerlijke antwoord, ik moet er wel eerlijk bijzeggen, in het eggie ziet het er minder groen uit dan de foto's doen geloven. Toch heb ik de begroening op dezelfde wijze gedaan als op Marelburg.

Maar ik vind zelf ook de varriatie te weinig. Kwestie van inspiatie gebrek zeg maar. Dus alle tips zijn welkom :)

grz

Maurits71

Bericht door Maurits71 »

die lucht buks is een eerste ver eiste. ik zou die struikjes/ bomen door trekken naar beneden met open gaten ertussen en wat schaamhaar aan de andere kant dan ben je een heel eind

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Zo we zijn maar weer eens aan de slag gegaan vanavond, en het resultaat is uitsekend geworden moet ik zeggen. Ik ben begonnen met een paar extra struikjes hier en daar en ben vervolgens met een oud wagentje aan de slag gegaam. Ik heb deze vastgelijmd en voorzien van wat wildgroei.

Daarna ben ik gaan verweren. Als eerste de rails en ballast met roestbruine verf te lijf gegaan. Hiervoor heb ik revell 83 verdund met terpentine en heb ik de rails gespoten. Hierbij ben ik express breed gegaan met de straal zodat ook de ballast een egaal roestige kleur krijgt. Voordeel is dat de groenstrook ook wat nevel mee krijgt daardoor.

Daarna ben ik met blackwash gaan spuiten. Dat is water met een druppel zwarte acryl verf. Dit heb ik flink verneveld over de hele scene en vooral niet te zorgvuldig. Dit kruipt dan in alle kieren en gaatjes en veranderd de egaal roestbruine ballast en biels in een mooi geaccentueerde ballastbodem.

Als laatste heb ik met een kwast witte drybrusch aangebracht door met de kwast gewoon lomp over alle bielzen te gaan. Bij alles gold vooral niet te bang :mrgreen:

In al deze stappen heb ik het wagentje ook ontdaan van zijn plastic kleur. Een roestig dak, daarna een zwarte nevel en wat witte strepen. Wederom gewoon lomp kwakken met de kwast. Als laatste heb ik de wagen onder gepoederd met roestbruin poeder. Om het helemaal af te maken meteen in de haarlak gespoten, hierdoor ontstaan er ipv vlekken uitlopers van het roestbruine en de white brush. Een heel mooi effedct moet ik eerlijk zeggen.

Maar natuurlijk vertellen foto's meer dan tekst:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes :)

Jeroen

Bericht door Jeroen »

Mooi werk, pik. Hoe doe je dat bij de wissels met de airbrush?

J

Afbeelding

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Yo kerel

De wissels doe ik met dezelfde lompe precisie als de rest. Gewoon spuiten

Daarna accentueer ik de tongen met blackwash en werk ik het af met de witte drybrush :mrgreen:

Groetjes

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Ola vrienden,

Tijd voor een verlate update, want dinsdag was het weer zover. Dit keer kreeg ik bijval van diverse clubleden. Zo waren Vera, daniel, matthew en Tijn aanwezig om Chris te helpen met de uitbreiding van het Schaduwstation. Casper was even aanwezig om zijn module te voorzien van echte kolen en kreeg ik hulp van Alwin. Samen hebben we de overgang naar zijn module aangepakt en heb ik de rest van de spoorlijn begroend en verweerd:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De overweg is nog niet klaar, hier moeten nog bomen komen en een knipperinstallatie. Deze worden aangestuurd met een nog in ontwikkeling zijnde print door PicommiT. Het mooie aan deze print is dat er ook geluid bij zal zitten voor de overweg. Dit hoop ik volgend jaar te realiseren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Erg tevreden ben ik over de bossages:

Afbeelding

Volgens de jongens een mooi resultaat met een nog onbekende techniek schijnbaar. Ik maak ze van filterwatten, die je normaal in je afzuigkap doet. Ik lijm een pluk watten op de baan waarna ik met haarspray telkens willekeurig wat vlokken en turf eroverheen smuit. Meestal een laag of 7 voordat ik het gewenste resultaat krijg. Ook hiermee geld net als met alles, vaak doe je te moeilijk.

Nu wel even genoeg scenery voor Houten, dinsdag komt er nog wel een loopbrug op de perrons maar verder ga ik me weer bezig houden met de techniek. 8-)

Nog twee weekjes.........

groetjes

Maurits71

Bericht door Maurits71 »

filter watten, niet geheel onbekend, is een methode die zowel Ron, als jeroen als ik ook gebruiken. Ron fongers noemt het de schaam haar methode maar principe is het zelfde. enige verschil denk ik zo maar is dat wij vijver/ aquarium filter watten gebruiken die van het merk met het super en visje er op. als je de groene pak hoef je ze niet voor te spuiten

ik ben wel geinteresseerd in die overweg print en de techniek erachter die je gaat verzinnen, ik heb straks een vier sporige hoofdlijn en wil hier eigenlijk ook een overweg op, dus keep me posted :)

Adriaan

Bericht door Adriaan »

Ik vond het een prachtig gezicht, een baan in wording en op de achtergrond spullen waar de kringloop jaloers op zou zijn.

Leuk om zo samen te werken.

Jeroen

Bericht door Jeroen »

MOoi, pikmans! Geloofwaardig gestalte gegeven, dat groen. Ik ben het helemaal met Mau eens, je moet FF die groene tjak hebben, dat scheelt weer verven. Je kunt ook met iets meer moeite struikjes maken. Stukje ijzerdraad als pootje en klaar. Ik zal er eens een voorbeeldje van geven met foto's. Ennnn....uiteraard heb ik deze methode ook max-i-maal gejat.

J.

Afbeelding

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Ja mooi man beetje jatten,

Ik had het watten verhaal ook ergens gelezen maar wist dinsdag niet meer waar. Tnxs 2 Maurits weet ik nu weer hoe ik aan die onzin kom :mrgreen:

Mooi zon forum

Ron

Bericht door Ron »

Van legitiem jatten wordt je alleen maar beter ;)

Ziet er prima uit allemaal, vooral dat immense seinhuis blijf ik mooi vinden.

gr. Ron

Ik rommel maar wat aan!
Plaats reactie