Test Baan Marc afm.: 220x122 cm, Aansturing Roco Z21.

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

mdedeugd

Re: Baan Marc afm.: 220x122 cm, Aansturing Z21

Bericht door mdedeugd »

Hallo Marc

Dit doe je goed als beginner
Ik vindt het mooi wat je allemaal aan het uitvogelen bent.
Interessante onderwerpen, meer

Complimenten erg leuk je te volgen ;)

Martin de Deugd

Onderwerp starter
Marcvane86
Contacteer:

Bericht door Marcvane86 »

Dankje martin,

Ik probeer altijd alles uit in mn hoofd en uit te werken zodat het visueel te volgen is tijdens aanbouw.
En door het hier te plaatsen hebben anderen er wellicht ook wat aan.

Groet marc,

Mijn Test Baan
Baanplan Spoorbaan Janbaas
Spoorbaan Janbaas

Roco Z21, Itrain, Arloco Bezetmelders, Rosoft Lnet s88sd16N, Rosoft MDD, Kato Unitrack rails.
Tijdperk alles wat mooi is!

https://facebook.com/ModelspoorbaanJanbaas/

Jeroen

Bericht door Jeroen »

Hoi,

Ik weet niet of het al aan bod is gekomen, maar je gaat nu uit van eenrichtingsverkeer. Goed testbaantje, en recht uit dat PDFje wat ik ook ooit eens heb gelezen en waar ik mee ben begonnen. Met eenrichtingsverkeer bedoel ik dat je nu een specifieke melder 'dankzij' de bedrading de inrij functie geeft. Je kan het blok natuurlijk ook andersom bereiden. Dat is wel voor de liefhebbers en duurt eventjes voor je het doorhebt, maar het is natuurlijk leuk om de treinen elkaar te laten passeren in tegenovergestelde richting bij het inhaalspoor. Kun je allemaal aanzetten in Koploper/itrain. Aan je bedrading hoef je dan dus niks aan te passen, maar dat je het jezelf niet onnodig moeilijk maakt. Dat je op een gegeven moment niet gaat denken:"Heeeee fukkerdefuk, dit is een groen draadje maar nu stopt de trein hier!". Snappu? :roll:

Succes ermee!

J.

Afbeelding

Onderwerp starter
Marcvane86
Contacteer:

Jeroen bedankt voor je reactie,

Ik ga nu inderdaad starten met 1 richting rijden.
Ik weet dat je in koploper/itrain de secties beide kanten op kan laten werken.
De bedrading van de bezetmelders is allemaal zwart dus daar zit geen onderscheid in.
De groene en rode secties zijn nu even ter verduidelijking zegmaar op de tekening gezet.

Overigens heb ik dit baantje niet uit een pdf maar gewoon uit het hoofd neergelegd om het basisprincipe te leren van bezetmelding koploper enz.

Groet marc,

Mijn Test Baan
Spoorbaan Janbaas

Roco Z21, Itrain, Arloco Bezetmelders, Rosoft Lnet s88sd16N, Rosoft MDD, Kato Unitrack rails.

Onderwerp starter
Marcvane86
Contacteer:

Vandaag druk geweest met de ringleiding helaas niet helemaal afgekregen maar dat doe ik morgen nog wel even voor we weg moeten.
Nu wel zere armen van het boven mijn hoofd werken hahah en mn duimen zitten vol sneetjes van de scherpe delen van de kroonsteentjes.

Bij het boren van de gaten tbv de ringleiding Met de grote gaten boor sloeg deze vast in het hout.
En jah hoor een complete lat breekt door midden in de onderbouw.
Beide tafel delen uit elkaar gehaald en. Nieuwe lat tussen gezet.
Dat koste me wel weer ruim anderhalf uur.
Maar het is weer in orde en stevig.
Wel heb ik de overige gaten wat kleiner gehouden voor de zekerheid.

Dan nu wat foto's.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Morgen dus nog even het laatste bochtje om.

Nu heb ik nog een aantal doorverbindkastjes van fleischmann zoals hier onder te zien is.
Zal ik deze gebruiken tussen de ringleiding met diode en de niet gedetecteerde rails, dan hoef ik niet elk draadje op de ring te solderen maar de tafel in secties delen en aansluiten dmv de fleischmann kastjes welke op hun beurt 1 lijntje naar de ring krijgen. Aangezien elk kastje 2 aparte kanten heeft komt dan op de andere kant de massa dcc.

Afbeelding

Ik hoor graag jullie reacties.

Groetjes

Groet marc,

Mijn Test Baan
Spoorbaan Janbaas

mdedeugd

Bericht door mdedeugd »

Dit is echt netjes :o

Martin de Deugd

Maurits71

Bericht door Maurits71 »

jij noemt het netjes.

meer dan netjes maar in mijn optiek een beetje overkill :lol: :lol:, je kan het veel simpeler houden, gewoon lekker die ringleiding door ringband houders doen ipv van al die losse kroon steentjes waar je ook ook nog eens je draden mee sloop. het enige waar je rekening mee moet houden is dat je de draden van de bezetmelders in een aparte string doet dit ter voorkoming van mogelijke spook meldingen.

inzake je ringleiding voor de ongededecteerde stukken, ik zou lekker zo dicht mogelijk tegen de ringleiding aan blijven zitten, scheelt je draad en is net zo veel werk als draadjes trekken, strippen en de hele buts

begrijp me niet verkeerd, ieder zijn eigen ding en je doet het echt super netjes maar het kan veel simpeler.

gr.

M.

Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

Onderwerp starter
Marcvane86
Contacteer:

Dank voor de complimenten.

@maurits,
Het kan inderdaad simpeler maar de ring heb ik nu vastgezet met kroonstenen die ik nog had liggen, heb vroeger ooit eens een zak gekregen van een elektrozaak voor een project voor school zodat we moleculen konden maken.
Het kapot maken van de draden valt heel erg mee, de kroonsteen is van zacht messing zodra je de schroef nog maar net in de mantel drukt dus eigenlijk normaal netjes op de kern komt kun je wel doordraaien maar sloop je de messing schroefdraad en dus geen problemen met de kabel.
Trouwens op deze dikte zou een klein knikje in de kabel geen parten spelen.

De bekabeling onder het midden van de tafel komt inderdaad via rugbinders en zoals maurits al aangaf de bezetmelders apart van overige kabels.
Echter zal ik dat pas gaan toepassen zodra ik aan de definitieve baan begin.
Voor nu hang ik ze met een stukje schilderstape tegen de onderkant van de tafel.
Zo even ontbijten en dan snel aan de gang dan hoop ik vanmiddag of morgen de rails te kunnen solderen, om dan de spullen van rosoft te gaan aansluiten.

Hoe bevestiggen jullie de kastjes onder de tafel?
Mijn dekplaat is maar 9mm dik populieren triplex dus schroeven is niet echt te doen tegen het blad.

Tweede keuze zou zijn tegen de dwars liggers monteren die centraal onder de tafel liggen.
Dan kan ik gewoon schroeven en de draadjes naar boven leiden om in een ringband te gaan naar waar ze moeten.

Groet marc,

Mijn Test Baan
Spoorbaan Janbaas

Hoontje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

Marc,

Ik gebruik afstandsbusjes tussen de printplaten en m'n hout. Vind het geen fijn idee als de printplaat geheel tegen mijn plaatwerk aankomt. Ik heb maranti multiplex 12mm en gebruik afstandsbussen van 10mm. Dan kun je er een behoorlijke schroef in kwijt hoor ;)
Succes met aansluiten.

Groetjes,

Hoontje

Hookies

Bericht door Hookies »

Ik had geen afstandsbusjes, maar met kralen kan het ook prima.

Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Onderwerp starter
Marcvane86
Contacteer:

Bedankt voor jullie tips, ga eens kijken van de week wat ik goedkoop kan vinden. Wellicht nog wat afval op het werk wat ik er voor kan gebruiken.

Vanmorgen de ringleiding afgemaakt.

Afbeelding

Daarna de heleboel hier opgeruimd schoongemaakt boor en schuur stof weer uitgebannen tot een volgend contructie moment.
Nu ga ik relaxen en straks heerlijk uit eten met de familie (tjah moet toch wat tijd vrij maken haha)

Mijn nieuwe vriendje is net op het bureau geplaatst en zal morgen voor een groot gedeelte van de dag mn beste maatje worden.
Al nieuwsgierig??

Hier is ie dan :lol:

Afbeelding

Voor nu de groeten en tot horens.

Groet marc,

Mijn Test Baan
Spoorbaan Janbaas

Bart51

Bericht door Bart51 »

Hallo Marc,
Een klein onderdeel van jouw baan begrijp ik niet :?:
In je onderschrift schrijf je dat je baan bestuurt wordt door een Z21, wat doe je dan met je Marklin station?

groet Bart

Onderwerp starter
Marcvane86
Contacteer:

Hoi bart,

De marklin mobile station gaat binnenkort de verkoop in.
Ik heb anderhalve week geleden een Z21 gekocht zodat ik met de pc kan gaan rijden.

De MS2 was om te starten met digitaal rijden.

Groet marc,

Mijn Test Baan
Spoorbaan Janbaas

ghn

Bericht door ghn »

Hoi,

Ondersteund zo'n Marklin mobile station dan het DCC protocol? Ik was altijd in de veronderstelling dat dit Motorola was :o
Nog een vraagje over de Z21; hoeveel locs kan deze tegelijktijdig laten rijden?

Groet,
Gerrit

Stoomloc's en Diesels.... Mijn baan in wording: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8402

Onderwerp starter
Marcvane86
Contacteer:

Gerrit marklin mobile station 2 spreekt van alles.

Met de Z21 kun je ongeveer 8 a 9 treinen rijden is mij verteld.
Echter waarschijnlijk niet als je lange verlichte slepen maakt en bv wissels gaat bedienen enz.

Ik heb nu nog maar 1 loc rijden de andere is voor reparatie weg naar fleischmann.

Groet marc,

Mijn Test Baan
Spoorbaan Janbaas

ghn

Bericht door ghn »

Bedankt Mark,

Ik ben ook nog maar een NewBee. Ik heb het idee dat ik analoog moet rijden. Maar als ik dit allemaal zo lees en jouw filmpje van de BR103 zie, dan moet ik mij misschien toch maar eens heroriënteren en DE VROUW OVERTUIGEN natuurlijk ;)
Groet Gerrit

Stoomloc's en Diesels.... Mijn baan in wording: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8402

Onderwerp starter
Marcvane86
Contacteer:

We gaan weer starten, vandaag de rails voorzien van de isoleerassen en dan solderen van de draden aan de secties.

Tot later.

Groet marc,

Mijn Test Baan
Spoorbaan Janbaas

Onderwerp starter
Marcvane86
Contacteer:

Na eerst wat rail assen aangebracht te hebben rond de secties nu mn eerste draadje gesoldeerd.
En Jah volgende ga ik proberen nog minder soldeer te gebruiken hahah

Alles doorgemeten met mijn Fluke en perfect contact. :D

Afbeelding

Nu weer verder, je leert zo wel hoe minuscuul solderen gaat hahah.

Groet marc,

Mijn Test Baan
Spoorbaan Janbaas

Onderwerp starter
Marcvane86
Contacteer:

Zo alle draadjes zitten aan de rails gesoldeerd.
Nu eens even kijken of ik de vrouw kan helpen met het eten, hetzij koken of het opeten hahaha.

Hier een fototje van de vorderingen.

Afbeelding

Na het eten gaatjes boren tbv de draadjes en dan eens kijken hoe ik nu precies de connectie tussen de Z21 en mijn ringleiding ga aanleggen.
Denk dat ik straks even een kabeltje van mn schoonvader strip waar mooie 0,75 mm2 dikke meer aderige kabeltjes in zitten.
Die solderen makkelijk en vormen niet al te veel bottleneck tussen Z21 en de ringleiding.

Zodra de ringleiding is aangesloten kan ik beginnen met de Rosoft artikelen plaatsen en aansluiten.
Dit zal echter voor komende week ergens zijn aangezien de avond niet lang meer is en morgen helaas mijn vakantie eindigd.
Laatst gewijzigd door Marcvane86 op 05 mar 2015 15:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Groet marc,

Mijn Test Baan
Spoorbaan Janbaas

Raymond (UK)

Bericht door Raymond (UK) »

Gaat lekker zo Marc!

Ik boor een 1.5mm gaatje direct door de ballast heen en trek daar naderhand het draadje doorheen. Dan valt het niet zo op (hoop ik) na het ballasten naast de rails.

Afbeelding

I like sitting in my hottub with a beer or two…...

Onderwerp starter
Marcvane86
Contacteer:

En alle draadjes hangen onder tafel.

Afbeelding

Ik heb ze gewoon net naast de ballast gezet is toch nog maar de demo baan.
Nu eten dan vanavond relaxen voor de buis met mijn meissie. :D

Groet marc,

Mijn Test Baan
Spoorbaan Janbaas

Onderwerp starter
Marcvane86
Contacteer:

Vanavond nog even een kabeltje gestript om de prachtige aders te kunnen gebruiken.

De bekabeling onder de tafel reeds gedeeltelijk ingeplugd op de verdeler doosjes, zidat morgen vanaf de ring naar de verdelers stroom kan worden aangesloten voor alle niet gedetecteerde secties en de massa rail punten.

Afbeelding

Afbeelding

Daarna de uit de kabel gestripte aders voorbereid voor morgen avond.
Dan gaat de connectie van de voedingen naar de ringleiding aangesloten worden.

Afbeelding

Afbeelding

Alles ligt klaar om morgen na het werk vast te solderen op de ringleiding onder de tafel.

En wellicht heb ik daarna nog tijd om de meldsecties zelf aan te sluiten op de bezetmelder.

Tot morgen!

Groet marc,

Mijn Test Baan
Spoorbaan Janbaas

Onderwerp starter
Marcvane86
Contacteer:

Daar zijn we weer met een update.

Vanavond door omstandigheden niet zo heel veel kunnen doen maar toch weer wat vordering.
Zoals ik gisteren al aangaf ben ik begonnen met het aansluiten van mijn ringleiding op de aders die vanuit de centrale en trafo lopen.
Ook de Diode van Rosoft is geplaatst onder de tafel en aangesloten op de ringleiding tbv de ongedetecteerde secties.

Hier de foto:

Afbeelding

Hebben jullie nog tips hoe de soldeerpunten te isoleren anders dan simpelweg wat isolatie tape er omheen draaien?
Ik heb wel krimpkous maarjah dat kan je niet om een reeds geplaatste ringleiding schuiven haha
Of laten jullie de gesoldeerde punten gewoon zo open bij de ringleiding?

Daarna ben ik doorgegaan met het aansolderen van de bekabeling aan de wisselspoelen zodat deze ook de centrale locatie van de wisseldecoder kunnen bereiken. Deze ga ik morgen waarschijnlijk monteren onder tafel en dan de voeding vanaf de ringleiding aanleggen en de wissels aanluiten op hun poorten.

Afbeelding

Hier hangen de draden van de eerste wissel klaar om naar de decoder geleid te worden.

Als ik door kan gaan in dit tempo wordt er vermoedelijk ergens dit weekend/begin volgende week gereden op de testbaan.
En kan ik gaan leren werken met koploper.
De dikke bijbel van paul haagsma staat hier in een ordner naast me dus dat moet helemaal goed komen.

1 ding kan ik in iedergeval wel zeggen, het solderen gaat steeds makkelijker nu ik zo een week bezig ben.
Tot nu toe nog geen blaren! (gelijk even afgeklopt op de houten tafel)

Groet marc,

Mijn Test Baan
Spoorbaan Janbaas

FidOo

Bericht door FidOo »

Ziet er goed uit Marcel. Netjes en strak gedaan.

Wat betreft het isoleren: Op deze manier schiet me maar 1 manier binnen, en dat is nagellak. Gewoon een potje van t vrouwtje of moeders lenen. Ik gebruik het ook om loks van binnen te isoleren.

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

shoven

Bericht door shoven »

Ik gebruik isolatietape of krimpkous als het kan, maar je zou ook Plastic dip kunnen gebruiken?

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Plaats reactie