Pagina 4 van 38
Re: De bouw van Stadt Schellenbach
Geplaatst: 22 jun 2015 10:11
door Ron
en een goedgezinde vrouw
Ah, daarom gaat het weleens fout hier
gr. Ron.
Re: De bouw van Stadt Schellenbach
Geplaatst: 22 jun 2015 11:39
door spoor65
Martin,
toch is het vooral te danken aan jouw adhd power,
Ellen is vooral al lang blij dat je ff in de garage zit, eindelijk rust.
Re: De bouw van Stadt Schellenbach
Geplaatst: 22 jun 2015 12:53
door Detlev
Martin,
Ik heb eens goed naar je sporenplan zitten kijken en vraag me toch wat af: Wordt de maximale lengte van je treinen niet drastisch ingeperkt door de keerlusmodule die je nu nodig hebt in je halve cirkel? Ik dacht dat je nu niet met dinamo reed, dan maakt dat enen overloopwissel er volgens mij een grote puzzel van...
Of denk ik weer te ver door en heb je iets anders slims bedacht?
Re: De bouw van Stadt Schellenbach
Geplaatst: 22 jun 2015 14:23
door FidOo
Hij rijdt gewoon dinamo, dus geen keerlusproblemen!
Re: De bouw van Stadt Schellenbach
Geplaatst: 22 jun 2015 14:40
door Detlev
Ach, wel dinamo. Ja dan is er geen probleem. Heb ik niet goed gelezen...
Re: De bouw van Stadt Schellenbach
Geplaatst: 25 jun 2015 22:42
door martindomburg
Inderdaad, Dinamo Rulezzz
Groot nieuws!! De eerste meters op Schellenbach zijn een feit. heb er een
FILMPJE van gemaakt met de telefoon. Een analoge loc die netjes zijn rondjes rijd over de Peco code 80 rails en wissels.
Inmiddels zijn de eerste 8 relaisblokken al aangesloten en rijden er al 4 treinen hun rondjes om te testen. Zal van het weekend even wat meer informatie doen en wat foto's
Cheerz
Re: De bouw van Stadt Schellenbach
Geplaatst: 25 jun 2015 23:02
door Maurits71
de eerste trein is het lekkerste
Re: De bouw van Stadt Schellenbach
Geplaatst: 25 jun 2015 23:24
door FidOo
Nee hoor die van mijn is 't lekkerste...
Goed bezig Domburg. Nou die andere 2 draadjes nog
Re: De bouw van Stadt Schellenbach
Geplaatst: 26 jun 2015 00:48
door Hoontje
Gaaf hoor! Echte mijlpaal!
Vraagje, haal jij uit deze wissels ook het veertje? Of is dat niet nodig?
Groetjes,
Hoontje
Re: De bouw van Stadt Schellenbach
Geplaatst: 26 jun 2015 06:09
door martindomburg
Hè maatje
Dat doe ik alleen bij code 55. Bij de code 80 gaar dat niet goed omdat dan de sleper eruit valt.
Groetjes
Re: De bouw van Stadt Schellenbach
Geplaatst: 26 jun 2015 12:30
door Hoontje
Ah jah... een les die ik inmiddels ook geleerd heb vandaag...
Thanks!
Re: De bouw van Stadt Schellenbach
Geplaatst: 07 jul 2015 22:57
door martindomburg
Vrienden,
Het is weer tijd voor een flinke update want dat mijn vakantie is begonnen heeft grote gevolgen voor de modelbaan. Omdat ik drie weken gesloten ben voor Service en Support heb ik flink de tijd in de avonduren voor Schellenbach. Scheelt ook wel weer dat het nu eens klaar moest van mijzelf. En dat is gelukt!!!! Alle blokken zijn aangesloten en ingeregeld!!!
Het totale overzicht
De electronica met de nieuwe voedingsstabelisatie print VSP-DC speciaal ontworpen voor de TM-H. Deze word binnenkort gelanceerd. Hij maakt van 1 voedingsspanning (Vrs) een stabiele 5V en 12V voor de logica.
En natuurlijk war ik de laatste twee weken druk mee ben geweest: een shitload aan draden voor alle 34 blokken
De grote truck in dit schaduwstation zijn de relaisprinten en iTrain. Ik heb in totaal 34 blokken wat in zou houden dat ik (34/8) 5 blokkaarten zou moeten plaatsen. ff 1000,- aan de wand. Natuurlijk zijn de doorgaande sporen (1x doorrijd en 2x keerlus) en het ijkspoor en opstelspoor rechts onder rechtstreeks aangesloten. Maar de overige 29 opstelsporen heb ik verdeeld over 6 blokuitgangen. Daardoor heb ik maar 11 blokken nodig!!! scheelt even 3 blokkaarten.
Hoe werkt dat nu?
Men pakt bijvoorbeeld 4 sporen welke je schakelt over 1 blokuitgang. Het aantal sporen is vrij.
Elk spoor verbind je de A staaf met elkaar en knoop je aan de A uitgang van de blokkaart. De B staaf is verdeeld in 2 melders (B1 en B3) welke je elk naar 1 relais brengt. Elk spoor krijgt zijn eigen relais met twee wisselcontacten.
Mijn eigen relaisprint is dus goed voor het aansturen van 4 sporen. in Itrain geef je de B1 melders hetzelfde adres, de B3 melders hetzelfde adres en de blokken hetzelfde adres. In de blokeigenschappen voeg je het relais toe wat dat blok schakelt en iTrain herkent die 4 sporen als 1 relaisgroep. Zodoende regelt deze dat er altijd maar 1 relais bekrachtigd is. Er kan dus maar 1 trein in die groep rijden.
En het werkt vortreffelijk
De relaisprinten voor dit SS
En nu is het een kwestie van vullen!!!!!!!
Volgende stap: de twee helixen en het tweede SS
Stay Tuned
Groetjes
Re: De bouw van Stadt Schellenbach
Geplaatst: 08 jul 2015 09:43
door Jeroen
Hoe werkt dat nu?
Nou Domb, ik snap er HEU-LEU-MAAL niks van, maar dat geeft niet. Als jij het maar snapt. Toch vind ik het wel slim bedacht. Zijn die kaarten zo duur omdat je per blok dit analoog of digitaal kan sturen? Want zo'n ding wat ik gebruik -S88- is een paar tientjes.
Al met al een indrukwekkend gezicht, dat enorme station. Werkt het met de ATF?
Oja, enne....
En nu is het een kwestie van vullen!!!!!!!
Dan heb je meerdere 1000-tjes op je sporen, vriend....
J.
Re: De bouw van Stadt Schellenbach
Geplaatst: 08 jul 2015 13:56
door Maurits71
, top man
jeroen, Martin, inzake dat ATF, denk er nog maar een keer goed over na. Ik ben er weer vanaf gestapt want de rails wordt op den duur veel viezer. ik ben weer terug op me oude vertrouwde contact spray, blijft de rails en wielen tenminste schoon. ( mijn ervaringen voordat ik wordt afgeschoten )
Martin, petje af man wat je effe heb neergelegd, ik zit al weken te hikken tegen helix nr 3 en ik kan mezelf niet motiveren om eraan te beginnen
Ik deel wel een beetje Jeroen's mening zonder weer de discussie wel/.niet en wat voor soort electronica. helix nr 3 van mij is 4 sporig, 7 lagen = dus 28 blokken, dit kost 100 euro's aan electronica. Maar goed, dat is even terzijde, wat jij daar heb liggen ziet er ook gelikt uit.
laters
M.
Re: De bouw van Stadt Schellenbach
Geplaatst: 08 jul 2015 14:37
door FidOo
@Jeroen en Maurits: Die blokkenkaarten zijn idd zo duur omdat ze zowel analoog als digitaal aansturen. (dinamo-systeem)
Dit is ook puur de reden om je blokken over relais te schakelen. Met S88/Loconet zijn je blokken niet zo duur dus is dit onnodig.
@maurits, Apart bij mij blijven de rails schoon. Althans de stroomafname iig blijft goed.
Re: De bouw van Stadt Schellenbach
Geplaatst: 08 jul 2015 14:41
door martindomburg
Jeroen schreef:Hoe werkt dat nu?
Nou Domb, ik snap er HEU-LEU-MAAL niks van, maar dat geeft niet. Als jij het maar snapt. Toch vind ik het wel slim bedacht. Zijn die kaarten zo duur omdat je per blok dit analoog of digitaal kan sturen? Want zo'n ding wat ik gebruik -S88- is een paar tientjes.
Ja je hebt een blokkaart waar de detectie in zit. omgerekend is dat 30 euro per blok. Het blok stuurt ofwel analoog ofwel digitaal een spanning naar dat blok.
Al met al een indrukwekkend gezicht, dat enorme station. Werkt het met de ATF?
Geen idee, heb het er vandaag op gesmeerd maar de bende was al best schoon.
@ Maurits
Mijn twee hoofd helixen krijgen tussen elke bouwlaag gewoon per richting 2 blokken, hoezo verdeel jij hem in zoveel blokken in? er hoeft mijns inziens per 4 lagen maar 1 trein in de helix te rijden. Anders krijg je dat er files ontstaan in de helix omdat je niet wilt dat er achter elkaar een trein uit de tunnel komt
Kan zijn dat ik verkeerd begrijp.
Wat betreft ATF: daarover zijn de meningen zoveel verdeeld. Ik heb zoiets dat wil ik eerst met eigen ogen zien. Ik heb nu de Dexron II ATF gekocht en ga deze nu testen. Werkt dit niet ga ik weer terug naar de SR24
Groetjes
Re: De bouw van Stadt Schellenbach
Geplaatst: 08 jul 2015 15:28
door Maurits71
wel dat file probleem is een punt, echter dat is met wat software matige instellingen makkelijk op te lossen, waarom per laag een blok, simpel ik gebruik de helix als een soort van extended schaduw station.
een blok is uiteraard een mogelijkheid, echter vergis je niet 7 lagen duurt zomaar 2 a 3 minuten voor een trein boven is. leuk als je van een enkele trein op je baan houdt echter in jou geval betekend het dus dat als je een paar uur rijdt je nog steeds niet alle treinen uit je schaduw station gezien heb.
Ik hou er wel van om zeker op de hoofdbaan regelmatig een trein te zien, dus vandaar per laag 1 blok.
gr.
M.
Re: De bouw van Stadt Schellenbach
Geplaatst: 08 jul 2015 18:34
door martindomburg
Hoi M
Kijk nu begrijp ik je gedachten
tnxs voor de uitleg
Re: De bouw van Stadt Schellenbach
Geplaatst: 08 jul 2015 19:00
door Jeroen
Hey pik, zo heb ik de boel hier ook ingericht. Bij Boppard had ik dat niet, en later kreeg ik daar -al best snel- spijt van. Dus zelfs daar alsnog ingebouwd. Dan staat er in ieder geval altijd eentje klaar, snappu?
J.
Re: De bouw van Stadt Schellenbach
Geplaatst: 08 jul 2015 20:21
door mdedeugd
Goed bezig, ik vindt het erg mooi dus complimenten
Martin de Deugd
Re: De bouw van Stadt Schellenbach
Geplaatst: 08 jul 2015 20:45
door martindomburg
Jeroen schreef:Hey pik, zo heb ik de boel hier ook ingericht. Bij Boppard had ik dat niet, en later kreeg ik daar -al best snel- spijt van. Dus zelfs daar alsnog ingebouwd. Dan staat er in ieder geval altijd eentje klaar, snappu?
J.
Daarom heb ik mijn schaduwstations zo ingericht. Dit is een verzamel SS waar alles staat opgesteld. 30 cm hoger komt een laadstation die zich vult met treinen die op hun beurt klaar staan voor het 20 cm hoger gelegen slectiestation. Dit is een viersporig schaduwstation waar 4 treinen klaar staan om links en rechts het 20 cm hoger gelegen scenery niveau te betreden. Daar rijd op zich ook een bole tegelijk omdat het paradaspoor ook een eigen SS heeft op het hoogste punt.
groetjes
Re: De bouw van Stadt Schellenbach
Geplaatst: 09 jul 2015 06:59
door Maurits71
Ik meende me al te herinneren dat je zo iets had verzonnen. ik heb gisteren zitten timen, 4 lagen inclusief vertrek uit ss en aankomst ss is 1 minuut 30. Ik zou als ik jou was nog even naar je plan kijken want heel snel gedacht zeg ik dat het ene schaduw station sneller leeg loopt als de ander vanwege het verschil in de hoogte van de helix, ondanks dat je er 2 hebt.
niets is namelijk zo frustrerend als later uitvinden dat het niet werkt in de helix en dat je hem moet afbreken. Je zou kunnen overwegen om toch per laag een blok te doen, dan heb je in ieder geval altijd voldoende toevoer.
Re: De bouw van Stadt Schellenbach
Geplaatst: 09 jul 2015 10:59
door martindomburg
Hoi M,
Ik zal je tip eens bekijken. Wat ik vergeten ben te vermelden is dat elke helix tussen de lagen in dubbelspoors is in beide richtingen bereden. Tussen bijv. SS1 en SS2 kunnen er met twee blokken per spoor 4 treinen tegelijk stijgen en dalen. En dat aan beide zijden. In totaal dus 8 treinen in de helixen tussen de lagen. Doe ik meer dan stagneert het verkeer tussen de SS lagen. Zoals SS2 kan dan door 4 treinen vanuit SS1 benaderd worden en 4 treinen uit SS3.
Maar jouw idee als extra SS zint me wel. Ik zal dit eens nader bestuderen of het in mijn geval ook nut zal gaan hebben. Ik zal dan eerder ivm de lengtes van de treinen kiezen voor een blok per 2-3 lagen. Anders heb ik niks aan de opstelmogelijkheden.
Bedankt voor deze stof kerel, heb weer wat om over na te denken
Ondertussen heb ik gisteravond even twee filmpjes geschoten met de mobiel:
Husa 1621 met 2,5 meter lange containersleep
Minitrix Kroko met Schrotter sleep
Excuus voor de telefoon kwaliteit. Zodra alles perfect rijd (er zitten nog wat bugs in mijn ontwerp in iTrain) zal ik een statief filmpje maken.
Cheerz
Re: De bouw van Stadt Schellenbach
Geplaatst: 09 jul 2015 12:36
door Jeroen
Dat zijn toch die tweedelige containerdraagwagens van Fleischmann? Ik vind die wel wat voor mijn Class 66 (veel lengte, weinig gewicht en rolweerstand). Rijden die dingen een beetje?
J.
Re: De bouw van Stadt Schellenbach
Geplaatst: 09 jul 2015 13:14
door martindomburg
Met een starre koppeling wel. Met de standaard koppelingen zijn die dingen een drama. En de containers vast lijmen is ook wel een pre.
Cheerz